Tubeless eller latex-slange for blandevei bikepack
|
Tubeless eller latex-slange for blandevei bikepack
13/06/2022 15:39
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg skal på en ukestur i starten av juli og har en kvale ang dekk. Groveste underlag blir grov grusvei til lett kjerrevei. Skal sykle på Panaracer SK 38mm som nå er satt opp tubeless. Siden sykkel, bagasje og ryttervekt totalt blir rett i underkant av 110kg, så lurer jeg på jeg burde satt de opp med slange? Har ikke erfaring med bikepacking på "grovere" underlag, så ville satt pris på om det ble delt erfaringer forumet 
|
|
|
Re: Tubeless eller latex-slange for blandevei bikepack
[Re: Dølle]
13/06/2022 20:07
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Du man vel bare ta med slangen og putte den i hvis du får problemer? Er ikke så begeistret for Latex på bikepacking da man må pumpe opp hele tiden.
Redigert av sun flyer; 13/06/2022 20:08.
|
|
|
13/06/2022 20:58
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Tung last fungere like fint, om ikke bedre med tubeless. Latex-slanger er ikke noe særlig på langtur, da de må pumpes opp hver dag. Vanlig butyl-slange er i så måte mye bedre. De holder tett. Jeg ville kjørt på tubeless og hatt med 2 vanlige butylslanger i reserve.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sun flyer]
14/06/2022 04:58
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hadde en teori om at jeg skulle slippe å grise ned sykkel og bager med guffe om jeg fikk en litt større rift i dekket. Får kjøpe et par butyl
Redigert av Dølle; 14/06/2022 05:00.
|
|
|
14/06/2022 05:03
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det er supert! Var redd for at tubeless ikke skulle tåle den ekstra belastningen på dårligere vei, men da går jeg for oppsettet jeg har og kjøper med et par butylslanger.
|
|
|
14/06/2022 06:56
|
arekey
Entusiast
|
Entusiast
Om du absolutt vil kjøre slange, så har jeg hatt gode erfaringer med Schwalbe Aerothan. Tåler mer enn vanlig butyl, føles bedre og veier mindre.
|
|
|
14/06/2022 07:16
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er supert! Var redd for at tubeless ikke skulle tåle den ekstra belastningen på dårligere vei Tubeless har jo blitt brukt på terrengsykler med stort hell siden 2003 omtrent. Det er "ingen" som sykler terreng med slange lenger. Om det at man sykler terreng med lavere trykk taler for eller i mot at dekket skal holde seg på felgen kan man sikkert filosofere over,
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
14/06/2022 09:54
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du får mer utfordringer med klin når du oftere må ta av hjulet ved punkteringer som iht boka inntreffer oftere med slanger. Men ja, jo det hender det kommer et par dråper guffe på felgen :-(
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: arekey]
14/06/2022 16:43
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har Tubolito sin variant i sadelveska på landeveissykkelen. Den har måttet steppe inn et par ganger for å får meg hjem uten at jeg har tenkt så veldig nøye over kjørefølelsen i forhold til tubeless. De slangene er uansett ikke store nok til å brukes i 38mm, så skal se litt på saken med disse her 
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
14/06/2022 16:48
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg var litt sent inne i "tubeless-klubben" grunnet hjulsetta jeg har hatt, så erfaringsgrunnlaget er ikke så stort i forhold til en type tur som dette. Jeg hører derfor på de erfarne og kjører tubeless med slange i baklomma. Skal heller komme tilbake med sitrap om det skulle ende i tårer 
|
|
|
[Re: EmilZipp]
14/06/2022 16:55
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Sant! Jeg har et sett med Hutchinson Overide Tubeless 38mm, og disse oppleves som litt stivere enn Gravelking SK. Noen meninger om disse vil være bedre i forhold til tubeless og lastet sykkel?
|
|
|
15/06/2022 09:50
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Har kjørt en stund på både Hutch Override og GK SK, dog i 32/35mm, og brukt begge på langtur. Men jeg sykler ikke bikepacking med mye vekt på sykkelen. Synes ikke det er stor forskjell. Begge har hatt en del småpunkteringer som har reparert seg selv. Men det har alltid vært i forbindelse med turer nær byen hvor det har vært div skrap på veien, ikke gjennomslagspunkteringer.
Begge er fine på asfalt og lett grus, men ikke noe særlig på våte veier. Bruk de dekkene du føler deg mest komfortabel med; ingen ting å bekymre seg over.
På mine felger popper disse dekkene lett ned hvis trykket blir for lavt, og da lar det seg ikke pumpes opp med vanlige pumper. Derfor har jeg med meg reserveslange.
|
|
|
15/06/2022 11:40
|
MaximoBongo
Entusiast
|
Entusiast
Bare et tips hvis du er redd for klin med guffe ved punktering: Hvis du spyler av de områdene som får seg en guffespray med vann fra drikkeflasken med en gang, renner det stort sett rett av. Venter du til det er tørket er det mye jobb å få det bort. Har du sportsdrikk på flaskene blir det uansett kliss...
Det er også lurt å ha med et par gasspatroner til å poppe dekk på veien i tillegg til en håndpumpe. Det er ikke nødvendigvis ideelt for guffa å fryse den med CO2, men det er en nødløsning som stort sett fungerer. Jeg passer på å ha ventilen i øverste posisjon når jeg gjør det slik at guffa ligger i motsatt ende av dekket når jeg kjører i en patron.
|
|
|
[Re: jorlie]
15/06/2022 12:32
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det høres bra ut. Siden det er SK som er satt på hjulsettet nå så tror jeg bare jeg lar de stå. Tenkte faktisk ikke på problemet med at dekket kan poppe ned, så det er jo enda en grunn til å ta med slange.
Note: Sjekket utstyrskassa og fant to Tubolito Tubo CX/Gravel 33-40mm. Hadde glemt at jeg hadde disse, så det var jo en hyggelig overraskelse!
(Side note: Herregud, jeg handler for mye utstyr!)
|
|
|
[Re: MaximoBongo]
15/06/2022 12:39
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
En må passe på å ta det med en gang, ja. Skal ha en ekstraflaske til "gufferens"  Jeg kjører Muc-Off sealant, så den skal være Co2 kompatibel. Har ikke prøvd å poppe dekka med patron, så kanskje jeg burde gjøre et forsøk før turen for å se om det lar seg gjøre...
|
|
|
21/06/2022 03:00
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
(Side note: Herregud, jeg handler for mye utstyr!)
Høres ut som om du passer inn her, jeg har et svakt inntrykk av at det der er obligatorisk i miljøet...
|
|
|
03/07/2022 07:55
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Har selv god erfaring med aerothan-slanger til bikepacking. Har brukt de sammen med Panaracer GK SK 43. Til vanlig har jeg syklet blandevei med Rene Herse extralight dekk.
Fikk min første punktering på asfalttur i regvær med noe skarpt som gikk gjennom dekket (RH Snoqualmie) så da ble det innkjøp av nye dekk med bedre punkteringsbeskyttelse. Conti Terra Speed ble valget nå frem til jeg finner S-works Pathfinder😁
|
|
|
[Re: Peddal-pedanten]
08/07/2022 14:35
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Beklager veldig seint svar, men det ble en uke med arbeid før turen. Hadde fokus andre plasser da jeg følte jeg hadde fått svarene mine... Har skjønt at det er greit å ha litt utstyr i skapet  Jeg dro avgårde på Hutch-dekkene med butylslange. Oppdaget at disse var clincher, men ok. Etter to punkteringer mellom Strynefjellet og Vågå (en pr. ende), så var plutselig Tubolito-slangene montert, og jeg hadde ingen punkteringer de neste 45 milene. Hutch Overide-dekkene fungerte over all forventning på både pakket grusvei og asfalt. For de som skulle være interessert så ble turen 5 dager, og ruten som følger; Dag 1: Stryn Sommerski - Vågå Dag 2: Vågå - Fjellvegen til Lesja - Toftemo - Grimsdalen - Atnabru Dag 3: Atnabru - Venabygdsfjellet - Sjoa - Otta - Sjoa Dag 4: Sjoa - Randsverk via Heidalen - Jotunheimvegen om Tesse til Brimi Sæter - Garmo - Dønfoss Camping Dag 5: Dønfoss Camping - Stryn Sommerski Min første bikepackingtur og en fantastisk opplevelse!
|
|
|
[Re: bigp85]
08/07/2022 14:48
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Beklager veldig sent svar, ref mitt forrige innlegg...
Jeg ble veldig imponert over Tubolito sin aerothanslange. Med tanke på at jeg hadde to punkteringer på de første milene med butyl (kanskje tilfeldig?), så er det helt innefor å ikke ha flere med tanke på veistandarden enkelte steder. Kjørekomforten ble også en del bedre, og det skader jo ikke heller.
Aldri mer butyl her!
|
|
|
08/07/2022 18:24
|
saktetur
Entusiast
|
Entusiast
Jeg leser deg kanskje ikke riktig, men mener du at det var bytte av slange som var utslagsgivende med tanke på punkteringer ?
Jeg er en gammel sjel og kjører, og har alltid kjørt butyl, men en lettere slange både i dekkene og i reserve hadde gjort seg. Jeg har jo lest at den også tar mindre fysisk plass, så her øyner jeg en vinn vinn. Ellers må jeg gi tommel opp for Bikepacking-ruta di. Det så ut som du fikk med deg mange fine passasjer på den rundturen. Var det innkvartering hver natt, eller hadde du med deg telt?
For ikke å spore helt av, siste spørsmål hører vel egentlig ikke hjemme i tråden, men men,,,,,
|
|
|
[Re: saktetur]
10/07/2022 16:49
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har vel en "følelse" av at butyl ikke stod testen med lastet sykkel, men siden det var min første gang med så tung sykkel så kan jeg selvfølgelig ikke garantere det! Men det var ganske utgjort å punktere to ganger på kort tid, og igjen det at jeg ikke punkterte i det hele seinere på mye grovere veidekke... Vi lurer oss til et svar selv om det er feil tråd Takk for kudos. Det var herlig å binde sammen ruta og i tillegg få med fantastiske naturområder. Veldig heldig med trafikken også... Reiste med telt, men hadde overnattinga på Sjoa Camping i hytte. Det skulle bøtte ned på natta og morgen/formiddagen, og ville ikke starte dagen pissbløt siden jeg skulle opp i 1000 m.o.h Ruta anbefales, og med bedre tid hadde jeg gjerne tatt en rundtur i Skåbu om Valdresflye.
|
|
|
17/08/2022 16:19
|
soeder
Entusiast
|
Entusiast
Kan skyte inn at jeg nå har fått god erfaring med aerothan nå. Ingen dårlig erfaring med butyl forøvrig. De har holdt siden 2019, men tok kvelden i en asfaltkant etter høvling som jeg ikke fikk med meg. Dobbel snakebite altså.
La inn de plassbesparende latex slangene jeg hadde som backup, og de var jo fine å sykle på, men som nevn over holder de ikke særlig godt på luften. Ingen problem å komme seg til jobb og hjem, men duger ikke til så mye mer uten pumping. De gjorde nytten sin som backup, men kunne ikke bli en varig løsning.
Fant heldigvis en bunke Aeorthan på finn. Lurer faktisk på om jeg kan ha kjøpt fra bigp85. Så da flotter man seg med Aeorthan i dekk og verktøyflaska. De tar like lite plass som latex, men holder godt på lufta. Punktering kan jeg ikke si noe om. Om det skjer igjen kan det fort være fordi dekka fra 2019 ikke beskytter like godt lenger.
|
|
|
[Re: soeder]
21/08/2022 20:46
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har aerothan i backup i setevesken og kjører tubeless på alle hjulsett utenom ett. Der kjører jeg latex pga av at dekkene ikke kan kjøres annet enn med slange. Jeg synes også aerothan er helt supert, men ikke like mye "tubeless feel" som latex. Plassen og vekten en sparer i forhold til butyl er ikke feil heller men prisen kan en sette morgenkaffien i halsen av...
|
|
|
|
|