Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hardtrening / søvn

Hardtrening / søvn #258766 03/01/2006 09:24
firebed Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Heisan!

Har etterhvert utviklet en ganske bombesikker hypotese om at de dagene jeg trener hardt. (styrketrening eller intervalltrening) får jeg lite/dårlig søvn om natta i forhold til de dagen jeg hviler/trener rolig. Jeg sovner sent, og begynner å bli halvvåken en times tid før jeg pleier å stå opp.

Synes i grunn dette er ganske rart, har alltid trodd at kroppen reagerer med å slappe av mest mulig (les: sove) når den var sliten.

Er det noen som har noe erfaring fra dette, og som kan forklare meg hvorfor det skjer og eventuelt hva jeg kan gjøre for å sove bedre etter hardtrening?

Re: Hardtrening / søvn [Re: firebed] #258767 03/01/2006 09:42
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Hvis du trener hardt ganske sent, er det naturlig at det blir vanskelig å sove fordi du blir så oppspilt av treningen. I tillegg vil smerter og ubehag i muskulaturen gjøre at du sover dårligere. Det er heller ikke så rart at du sover litt mindre dypt, siden den harde treningen betyr at du har hatt behov for å løpe for harde livet for å komme deg unna en fare. Da kan det være nyttig å sove litt lett, i tilfelle faren ikke er over.

Kanskje det vil hjelpe å legge seg sammen med mange andre, og be dem gjespe mye før leggetid, da får kroppen din signaler om at faren er over. :-)

Personlig synes jeg en god øl eller et glass vin gjør susen.

Ole.

Re: Hardtrening / søvn [Re: Ole] #258768 03/01/2006 10:32
EgilS Offline
More than words
More than words
Eventuelt prøve å få lagt harde treningsøkter litt tidligere slik at du har 2-3 timer på deg til å roe deg ned. Litt avslappende aktivitet kan også være en idé.

Re: Hardtrening / søvn [Re: EgilS] #258769 03/01/2006 10:39
firebed Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ja, jeg skjønner godt at hardtrening rett før buselalla er en dårlig ide. Men for eksempel i går var jeg ferdig med styrkeøkta klokka 2 på dagen. Er jo da litt merkelig at jeg ikke får sove før klokka 1 om natta. 11 timer burde være nok for å roe ned kroppen.

Re: Hardtrening / søvn [Re: firebed] #258770 03/01/2006 10:59
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trener ofte hardt ganske sent på kvelden. Hvis jeg får et par rolige timer før jeg legger meg så sover jeg greit.

Etter harde ritt så sover jeg alltid elendig. Det virker som om kroppen ikke klarer å slappe av.

At du ikke får sove 11 timer etter trening høres litt merkelig ut. Kankje på tide med en liten helsesjekk?

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå