Veps i veggen - hvordan fjerne?
|
Veps i veggen - hvordan fjerne?
13/06/2022 08:04
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
På hytta har en liten vepsekoloni etablert seg i veggen. De kryper inn en liten sprekk, og hvor mange de er aner jeg ikke.
Men hva gjør jeg nå? Kan jeg ta en stripe silikon der og så sulter de ihjel inni veggen, eller er det en veldig dårlig ide? Tar jeg av panelet og kaster vekk bolet rent fysisk? Kan de røykes ut på noe vis? Eller er det bare å la de være der ut sesongen, og så er de borte neste år?
Alle råd tas mot med takk.
|
|
|
Re: Veps i veggen - hvordan fjerne?
[Re: Alpers]
13/06/2022 08:05
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De er borte neste år. Etter sesongen kan du trygt fjerne bolet og tette igjen hullet der de kom inn.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
13/06/2022 08:58
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
De får det på seg, og hva skjer så?
|
|
|
13/06/2022 09:22
|
yalla
Medlem
|
Medlem
Si det, de dør regner jeg med  Jeg så de aldri igjen, verken død eller levande...
hilsen en gammel mann med hatt
|
|
|
13/06/2022 09:43
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
De tar med skummet inn og sørger for massedød. Jeg gjorde det i carporten i fjor (sprayet med skum altså...). Effektivt.
Jepp
|
|
|
[Re: Tulling]
13/06/2022 09:48
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
De tar med skummet inn og sørger for massedød. Jeg gjorde det i carporten i fjor (sprayet med skum altså...). Effektivt. Men i og med at dette er en hytte av reisverk, blir de jo liggende inni veggen og dø. Er det gunstig?
|
|
|
13/06/2022 09:51
|
Egil52
Entusiast
|
Entusiast
Hei Alpers. Vi hadde samme problemet i fjor, og brukte et stoff som heter Permetrin. Dette ble sprayet inn i selve bolet og ved inngangen. Utfordringen er at vepsene kan bli ganske hissige når en går i gang med å uskadeliggjøre dem, så jeg vil anbefale deg å låne beskyttelsesutstyr. Vi fikk hjelp av en nabo som er birøkter. Høres kanskje litt voldsomt ut dette, men veps er ikke noe en tøyser med. Har ikke sett noe til vepsene i år, så stoffet har god effekt tydeligvis.
|
|
|
13/06/2022 10:27
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
De tar med skummet inn og sørger for massedød. Jeg gjorde det i carporten i fjor (sprayet med skum altså...). Effektivt. Men i og med at dette er en hytte av reisverk, blir de jo liggende inni veggen og dø. Er det gunstig? Eh, altså, nå er ikke jeg fagmann på dette, men min umiddelbare reaksjon på kommentaren din her er: Hvis det er SÅ fuktig i veggen at de vil begynne å råtne, tror jeg at huseieren har større problemer...
|
|
|
13/06/2022 11:21
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Veps regnes vel ikke som skadedyr. De vil bli mer aktive på sensommeren, så hvis det er ubehagelig nå, vil det bli verre. Midler som inneholder permetrin pleier å være effektive. Er det i vegg, er det lett å spraye presist og spesifikt. Dermed unngår du å utsette annen fauna for stor eksponering. Veps er mest aktive om dagen og roligere om kvelden, dermed er midnatt fin tid å spraye på. Er det stor aktivitet når du skal spraye er det greit å gå i litt tykke klær og teipe overganger. Kanskje bruke en mygghatt. ![[Linket bilde fra fjellsport.no]](https://www.fjellsport.no/media/catalog/product/cache/3/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/H/a/Hatt%20med%20myggnett.jpeg) Har hørt rykter at birøkterdrakt er det nye store i Camping Fashion Week. Gir kred hos hyttenaboer også. ![[Linket bilde fra skadedyrbutikken.no]](https://skadedyrbutikken.no/Files/Images/Produktbilder/30009017.png)
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
13/06/2022 11:41
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Vepser er mest hissige om høsten, men dersom du kan unngå å drepe dem er jo det hyggelig. Begynner jo å bli veldig mangel på vepser og homler, sånn at plommetrær blir uten plommer....når de har flydd ut for sesongen (november?) er det bare å tette hullene (ps: med netting sånn at du ikke ødelegger lufting bak bordkledning). Men hvis det er rett ved inngang, der du pleier å sitte osv så er det jo greit å få det bort...jeg brukte et stoff en smørte på en planke de landet på, før de fløy inn, og alle døde...synes litt synd på dem, men det var rett over husets inngangsdør...
Redigert av MannenFallerIkke; 13/06/2022 11:42.
|
|
|
13/06/2022 12:12
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var visst mye mer kompliserat dette här än vad jag trott... https://no.wikipedia.org/wiki/VepserBier och humler ingår alltså i vepser familjen men detta handlar väl om det man vanligt normalt kallar veps och de polinerar ikke blomster (tror jag men blev usikker bland alla arter...) och jag tror ikke de er speciellt viktiga för naturen. https://no.wikipedia.org/wiki/Stikkevepser
|
|
|
13/06/2022 12:31
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Saken er at jeg er hyperallergisk mot veps, og de har nå tatt bolig rett over verandadøren på hytta. Det er altså de eller jeg som må bøte med livet, og valget blir derfor enkelt. Jobben skal jeg ikke gjøre selv - men nå er vi altså litt nærmere å iverksette en plan.
Heldigvis er denne hytta midt i Nordmarka - og det er en frodig dyre-og insektsfauna i området. Humlene har det helt fantastisk der oppe, fugler og elg også.
Dette er slettes ikke den eneste vepsekolonien i området, kun den eneste som er farlig. Det går nok så lite ut over plantene som det kan gjøre.
|
|
|
13/06/2022 12:38
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Saken er at jeg er hyperallergisk mot veps, og de har nå tatt bolig rett over verandadøren på hytta. Det er altså de eller jeg som må bøte med livet, og valget blir derfor enkelt. Jobben skal jeg ikke gjøre selv - men nå er vi altså litt nærmere å iverksette en plan.
Heldigvis er denne hytta midt i Nordmarka - og det er en frodig dyre-og insektsfauna i området. Humlene har det helt fantastisk der oppe, fugler og elg også.
Dette er slettes ikke den eneste vepsekolonien i området, kun den eneste som er farlig. Det går nok så lite ut over plantene som det kan gjøre. Lykke til - min forrige kommentar gjaldt det logiske hva tilstanden i den veggen angår, ikke hvorvidt man har grunn til å utrydde et bol.
|
|
|
13/06/2022 12:46
|
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Dette er slettes ikke den eneste vepsekolonien i området, kun den eneste som er farlig. Det går nok så lite ut over plantene som det kan gjøre. Siden du vet at det er et vepsobol i veggen så kommer kanskje ut et sted? Bare å sprute på med Permetrin inn i hullet. Funker som bare det. Gjør det i to omganger så er du sikker på at du har tatt knekken på alle. Om du er hyperallergisk så få noen andre til å gjøre. Det vil komme ut en god del hissige vepser.
Redigert av ijustpop; 13/06/2022 12:47.
|
|
|
13/06/2022 12:53
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Jeg gjorde det ved midnatt. Har lest at de blir hissige så jeg hadde på meg joggeskoa og var rimelig nervøs. Null vepser kom ut så jeg kunne fint skumme hele carporten i sprekk mellom vegg og tak i ro og fred. Tok et par dager før det ble helt stille.
Jepp
|
|
|
13/06/2022 18:53
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Ikke gjør som fattern, i hvert fall.
Han er evig optimist, og da han fant et vepsebol oppunder mønet midtsommers klekket han ut en ordentlig smart plan:
1) Kjøp den høyeste stigen du finner 2) Klatre til topps 3) Legg vepsebolet i en plastpose 4) Klatre rolig ned igjen
Steg 1 og steg 2 fungerte utmerket.
|
|
|
[Re: EHAa]
14/06/2022 07:58
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Han er evig optimist, og da han fant et vepsebol oppunder mønet midtsommers klekket han ut en ordentlig smart plan:
1) Kjøp den høyeste stigen du finner 2) Klatre til topps 3) Legg vepsebolet i en plastpose 4) Klatre rolig ned igjen
Steg 1 og steg 2 fungerte utmerket. 50% suksess på planen er jo ikke så aller verst da 
|
|
|
14/06/2022 10:00
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Dette er slettes ikke den eneste vepsekolonien i området, kun den eneste som er farlig. Det går nok så lite ut over plantene som det kan gjøre. Ja, da stiller saken seg annerledes. Jeg fikk kjøpt et middel på Skadedyrsenteret som jeg klinte på planken de landet på da de krøp inn i veggen. Uken etterpå var det stilt. Da dør de (aner ikke hvor, men tror død veps er så tørr at det ikke stinker, i motsetning til mus/rotter).
|
|
|
14/06/2022 10:43
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Steg 1 og steg 2 fungerte utmerket. Pkt.4: jeg får noe nervepirrende bilder i hodet! 
|
|
|
14/06/2022 12:34
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har bidress du kan få låne på vei til hytta Alpers! Men da må du love å ta det rolig på segmentene innover... Permetrin gjør nok jobben greit, ellers kan du jo alltids tette hullet. Det er som ofteste bare ett. Gå ut en kald natt og fug igjen eller dytt inn stålull f.eks avhengig av størrelse. Jeg er ikke sikker på motstandsdyktigheten til veps, men på bier så bruker vi zalo og vann i de tilfellene vi må destruere/sanere hele bifolk. Om du har en spruteflaske (og veggen er av gammel laft) så gjør ikke en god dusj med zalo og vann stor skade.
Redigert av Anders A-R; 14/06/2022 12:39.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
14/06/2022 13:09
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har bidress du kan få låne på vei til hytta Alpers! Men da må du love å ta det rolig på segmentene innover... Permetrin gjør nok jobben greit, ellers kan du jo alltids tette hullet. Det er som ofteste bare ett. Gå ut en kald natt og fug igjen eller dytt inn stålull f.eks avhengig av størrelse. Jeg er ikke sikker på motstandsdyktigheten til veps, men på bier så bruker vi zalo og vann i de tilfellene vi må destruere/sanere hele bifolk. Om du har en spruteflaske (og veggen er av gammel laft) så gjør ikke en god dusj med zalo og vann stor skade. Litt mere seriøst påpekt: Alpers bør nok leie (fag-)folk til dette, som han da også har skrevet at han tenker å gjøre...
|
|
|
15/06/2022 08:20
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Er det farlig med bier/vepse-bol i boligen generelt? Sett fra et bygningsmessig perspektiv med tanke på om de ødelegger huset/hytten.
Har selv en del av de på loftet…
|
|
|
[Re: Panda]
15/06/2022 08:31
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Er det farlig med bier/vepse-bol i boligen generelt? Sett fra et bygningsmessig perspektiv med tanke på om de ødelegger huset/hytten.
Har selv en del av de på loftet… Bier er dumt, masse honning og voks og greier, er en hel kategori på youtube med fjerning av disse. Ganskje interessant. Men har aldri hørt om problemet i Norge. Veps tygger opp huset ditt, men det går vel sakte... Er vel lite så lenge de bor tilgjengelig på loftet?
|
|
|
15/06/2022 08:42
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Har selv en del av de på loftet… Da vi flyttet inn i hus fra 1968 høsten 2019 var det kanskje 20-25 større og mindre vepsebol på loftet. Alle var tomme. Noen var som tennisballer, et par på størrelse med fotballer. Vi fjernet alle bolene og monterte insektsnett under takskjegget for å unngå nybygging. Det har fungert bra så langt. Vi har også hatt veps som har forsøkt å bosette seg i lufteventiler - også her er det netting som har vært botemiddel.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
15/06/2022 11:03
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Steg 1 og steg 2 fungerte utmerket. Kan toppe den med å fjerne flere vepsebol da jeg skulle bytte tak (ca. 8 meter over bakken på det høyeste og flere meter ned mot nærmeste stige). Lokalisere bolet, forsiktig løfte taksteinene fra bolet. ikke røre på seg, vente til de har roet litt ned og vippe bolet ned fra taket, ikke røre på seg til de har funnet ut at hjemmet er borte. Slikt gjøres selvfølgelig i fint sommervær og kort-kort. Dumt å ikke benytte muligheten til å få litt farge. Utover det lar jeg vepsebol være hvor de er. Alltid et par, tre stykker et eller annet sted i huset. I tillegg har geithamsen etablert seg i området, så litt konkurranse har det blitt og. Jeg har ingen som er allergiske, men i TS tilfelle ville jeg fått fjernet de. PC-vifte foran åpningen fungerer også utmerket. Det holder stort sett med en dag om man er tidlig i sesongen.
|
|
|
[Re: appelsin2]
15/06/2022 11:30
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Veps tygger opp huset ditt, men det går vel sakte... Er vel lite så lenge de bor tilgjengelig på loftet?
Hos meg tygger de impregnert trevirke (det er det som stort sett er ubehandlet) på utsiden. Jeg har ikke lagt merket til verken skade på huset eller skade på bolene som er bygd i trykkimpregnert virke.
|
|
|
16/06/2022 06:50
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har selv en del av de på loftet… Vesentlig forskjell på bier og veps i denne sammenheng. Bier bygger store bol og fyller de med voks og honning. De bygger også samfunn som er vesentlig større enn bier. Vepsen på sin side, er et rovdyr og har en helt annen livssyklus og behov. De bygger bol av treverk/tremasse og kan gnafle vekk betydelig med trevirke for å få nok råstoff til sitt byggverk. Mindre bol (men fortsatt massive gitt at de får stå i fred!) og bytter gjerne bolig fra år til år. De gjenbruker så vidt jeg vet ikke andres bol. Biene derimot kan trekkes mot steder der det lukter honning og voks, og slik sett er sanering av bifolk i en vegg mye mer komplisert. Men i norsk sammenheng så er det når man snakker om bier i husvegg, som oftest det som er domestiserte husdyr og ikke de naturlig forekommende solitære biene vi har. Så sjansen er god for at det er en birøkter innenfor et par km radius som savner sine. Det er veletablert kutyme at birøktere med sykdomssertifisering prøver å hjelpe folk med å få de fjernet så lenge det ikke involverer fare for liv og helse.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
24/06/2022 06:55
|
yalla
Medlem
|
Medlem
Dette løser ikke problemet med de vepsene du allerede har på besøk, men det kan kanskje være forebyggende til neste sesong? Noen som har erfaring med falske bol? Falske vepsebol: https://honninggutta.no/produkt/falsk-vepsebol-5-stk/"Hvordan fungerer det? Vepsen er svært territoriell av seg og unngår derfor å bosette seg der andre veps bor. Når den flyr forbi ditt hus eller hytte – og ser det falske vepsebolet, vil den velge å fly videre. Prøv det i dag!"
Redigert av yalla; 24/06/2022 07:08.
hilsen en gammel mann med hatt
|
|
|
|
|