Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rekkefølge på hjulretting

Rekkefølge på hjulretting #2710180 08/06/2022 12:39
S
Skikongen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Spesielt bakhjulet har en del eiker som er veldig løse sammenlignet med enkelte andre. Tenkte å forsøke å fikse opp i dette selv, og få en læringseffekt samtidig. Å rette litt sidekast her og der har jeg gjort på hjul tidligere,så det er jeg godt kjent med. Men da jeg nå enkelt klemte på de ulike eikene er det veldig stor forskjell i hvor stramme de føles. Tipper flere av niplene må strammes 2-3 runder får å være like stramme som de andre.

Er rekkefølgen på hjulretting da:
1. stram eikene slik at de føles ca. like stramme (i hvertfall stramme de eikene som åpenbart fremstår slakke)
2. fiks sidekast
3. fiks høydekast

(har ikke hjulrettestativ så blir litt halvveis, men håper å få hjulet bedre enn det er)

Re: Rekkefølge på hjulretting [Re: Skikongen] #2710231 08/06/2022 21:13
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Fiks høydekast først!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Rekkefølge på hjulretting [Re: baronKanon] #2710232 08/06/2022 21:18
S
Skikongen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Sitat: baronKanon
Fiks høydekast først!

Takk for tips.

Jeg forsøkte å stramme de åpenbart løse eikene først før jeg gikk løs på høydekast og så sidekast. Så litt høydekast etterfulgt av litt sidekast. Hjulet fremstår som åpenbart stivere og mer responsivt enn tidligere. Enn så lenge - tror jeg at jeg lykkes (med mindre eikene ryker som ukokt spagetti på første enduro-nedkjøring).

Re: Rekkefølge på hjulretting [Re: Skikongen] #2710238 09/06/2022 05:47
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Tar du høydekast først, får du greit jevnt spenn. Så tar du sidekast uten å stramme opp. Før du strammer opp, kan det være lurt å gå over spennet på hver side, da det kan bli slik at én eike er mye slakkere enn de to ved siden av, som gir en retthetsfølelse, men ikke nødvendigvis holdbar løsning. Så er det å få sentrert driten og følge med på eikespenn.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Rekkefølge på hjulretting [Re: Skikongen] #2719210 05/09/2022 13:10
A
Andysor Offline
Entusiast
Entusiast
A
Gjenoppliver tråden litt. Har et hjul der det har røket to eiker denne sesongen. Har betalt for å få det fikset men ønsker å kunne rette opp i dette selv neste gang. Kjenner også at det er litt ulikt spenn i eikene og LBS mente det burde bygges opp på nytt.

Er det bare å kjøre på med billig rettestativ, type dette? Fikser alt det andre på sykkelen, så tenker jeg burde fikse dette.

Re: Rekkefølge på hjulretting [Re: Skikongen] #2719213 05/09/2022 13:31
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Mener at ParkTools videoer sier sidekast først?

Re: Rekkefølge på hjulretting [Re: Andysor] #2719262 06/09/2022 06:55
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Andysor
Gjenoppliver tråden litt. Har et hjul der det har røket to eiker denne sesongen. Har betalt for å få det fikset men ønsker å kunne rette opp i dette selv neste gang. Kjenner også at det er litt ulikt spenn i eikene og LBS mente det burde bygges opp på nytt.

Er det bare å kjøre på med billig rettestativ, type dette? Fikser alt det andre på sykkelen, så tenker jeg burde fikse dette.

Når jeg ryker en eike, fikser jeg det umiddelbart med en ny og tilsvarende eike som satt der. Strammer den nye eiken til samme spenning som tilsvarende eiker i hjulet og da er det rett (gitt at det var rett før eiken røyk). Gjør operasjonen i et rettestativ for å kontrollere at det er rett, men ikke hatt noe behov for å gjøre noen ekstra utover å ha korrekt spenn.

Lars-Erik
Re: Rekkefølge på hjulretting [Re: Ugla] #2719271 06/09/2022 07:56
A
Andysor Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Ugla

Når jeg ryker en eike, fikser jeg det umiddelbart med en ny og tilsvarende eike som satt der. Strammer den nye eiken til samme spenning som tilsvarende eiker i hjulet og da er det rett (gitt at det var rett før eiken røyk). Gjør operasjonen i et rettestativ for å kontrollere at det er rett, men ikke hatt noe behov for å gjøre noen ekstra utover å ha korrekt spenn.

Butikken mente at det var ubalanse i eikespennet selv om hjulet var rett, noe som forklarte at det har røket totalt 5 eiker de siste 4 årene. Kjipt å ryke en eike på langtur, selv om jeg har klart å rette det opp greit nok på veien, så jeg tenkte å prøve å bygge det opp på nytt med jevnt spenn. Funker et billig rettestativ som det jeg lenket til til oppgaven eller må jeg har noe dyrere? Tenkte å prøve dette over vinteren mens sykkelen uansett står på rulla.

Re: Rekkefølge på hjulretting [Re: Ugla] #2719274 06/09/2022 08:17
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Dette funker veldig fint når det er et godt bygget hjul. Og en eike knekker, eller blir slått av.

Hvis det er dårlig bygd(ca 90% av alle hjul som kommer levert på sykler...) og det er ujevnt spenn som er årsak vil dette kun være et midlertidig plaster.
Så det kommer helt ann på hva som er årsak til feil.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Rekkefølge på hjulretting [Re: Andysor] #2719275 06/09/2022 08:19
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Butikken mente at det var ubalanse i eikespennet selv om hjulet var rett, noe som forklarte at det har røket totalt 5 eiker de siste 4 årene. Kjipt å ryke en eike på langtur, selv om jeg har klart å rette det opp greit nok på veien, så jeg tenkte å prøve å bygge det opp på nytt med jevnt spenn. Funker et billig rettestativ som det jeg lenket til til oppgaven eller må jeg har noe dyrere? Tenkte å prøve dette over vinteren mens sykkelen uansett står på rulla.

Ofte er det er grunn til at du får ujevnt spenn, og på et hjul som har røket 5 eiker og fremdeles har ujevnt spenn vil du nok uansett slite med å få jevnt, samme hvor mye du bygger opp. Eiker har strukket seg, felgen har sannsynligvis bulker og er skeiv... ergo vil det nok sannsynligvis være veldig vanskelig å få bygget det opp med jevnt eikespenn.

Verd å prøve selv, men kanskje tenke at du nok må til med ny felg og eiker til slutt uansett.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Rekkefølge på hjulretting [Re: Skikongen] #2719292 06/09/2022 10:59
OHD Offline
Medlem
Medlem
Er det messing eller alu-nippler? For sistnevnte kan problemet med eiker som ryker i innfestingen skyldes galvanisk korrosjon. Alu-nippler blir over tid svekket/ sprø, og er det tilfellet ville jeg byttet alle nipplene.

Litteraturen på hjulbygging gir ellers ingen fasit på rekkefølge. Personlig liker jeg for nye bygg å justere lateralt først, deretter radialt og så utjevne eikespenn før jeg sentrerer. Og så gjentas prosessen inntil ønsket presisjon er oppnådd.

Instragram - #happywheel_bikes
Re: Rekkefølge på hjulretting [Re: RazeFaze] #2719297 06/09/2022 11:40
A
Andysor Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: RazeFaze

Ofte er det er grunn til at du får ujevnt spenn, og på et hjul som har røket 5 eiker og fremdeles har ujevnt spenn vil du nok uansett slite med å få jevnt, samme hvor mye du bygger opp. Eiker har strukket seg, felgen har sannsynligvis bulker og er skeiv... ergo vil det nok sannsynligvis være veldig vanskelig å få bygget det opp med jevnt eikespenn.

Verd å prøve selv, men kanskje tenke at du nok må til med ny felg og eiker til slutt uansett.

OK, da kan det jo høres ut som om det er lurt å heller spare de pengene og plassen i boden og kjøpe et nytt hjulsett neste år. Er snakk om et billig hjulsett fra en Diamant så ikke verdt å bruke så mye tid og krefter på å fikse det opp.

Moderator  support