Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Moss-Strømstad-Moss, noen trivelige stoppesteder?

Moss-Strømstad-Moss, noen trivelige stoppesteder? #2710073 07/06/2022 18:41
Jomar Henriksen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Skal sykle Moss-Strømstad-Moss ila første uke i juli, og ser meg om etter et trivelig stoppested, gjerne også beste rute.

I mitt hode finner jeg et lite landhandleri med god kaffe og gode kaker, gjerne økologisk og jålete, servert ute i en sommerhage under en parasoll. Finnes dette i Østfoldsregionen, eller blir det Esso som alltid ellers? Det kan være også andre stoppesteder som er kjekke, men god kaffe og småkaker er et must.

Ser meg også om etter beste rutevalg. Det kan være at Stravaen ikke har rett. Legger ved tenkt rute.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Moss-Strømstad-Moss, noen trivelige stoppesteder? [Re: Jomar Henriksen] #2710082 07/06/2022 19:40
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På veien vet jeg ikke, men Backlunds på brygga i Strømstad har alt man kan tenke seg. Tom vegganlunsj hver dag.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Moss-Strømstad-Moss, noen trivelige stoppesteder? [Re: Jomar Henriksen] #2710101 08/06/2022 05:58
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Hvis det blir en del av ruta - sjekk om Solli Brug er åpent. Da kan du myse på litt kunst i trivelige omgivelser mens du nytter kaffe og bakverk.

Re: Moss-Strømstad-Moss, noen trivelige stoppesteder? [Re: Jomar Henriksen] #2710102 08/06/2022 06:00
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Antar dette er en ren asfalt-tur? Anbefaler da å følge Rokkeveien til Halden fremfor gamle E6. Trivelig sykling på mye finere vei.

Re: Moss-Strømstad-Moss, noen trivelige stoppesteder? [Re: knutspeed] #2710104 08/06/2022 06:44
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: knutspeed
Antar dette er en ren asfalt-tur? Anbefaler da å følge Rokkeveien til Halden fremfor gamle E6. Trivelig sykling på mye finere vei.

det er sånne tips jeg leita etter. Dette er asfalt, men med grussykkel.

Re: Moss-Strømstad-Moss, noen trivelige stoppesteder? [Re: Jomar Henriksen] #2710111 08/06/2022 07:28
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Jomar Henriksen
Sitat: knutspeed

det er sånne tips jeg leita etter. Dette er asfalt, men med grussykkel.

ah, ok. Ellers er det mye fin blandevei mellom Moss og Sarpsborg, men det gir igjen noen timer ekstra.

Re: Moss-Strømstad-Moss, noen trivelige stoppesteder? [Re: Jomar Henriksen] #2710131 08/06/2022 08:58
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om du tar Rokkeveien kan du vurdere å fortsette rett gjennom Halden til Iddeveien. Her kan du sykle langs fjorden via Berby (deler av dette er samme trase som Grenserittet, men motsatt vei selvsagt), eller dra enda lenger sør til Vassbotten og så knekke ned til Strømstad.

Begge deler er fine, svingete asfaltveier med flott terreng. Men hva som er av spisesteder sørover der er jeg litt usikker på. Ved Vassbotten/Holtet er/var det noe kolonial men ville ikke forventet all verdens der. Over Berby må du nok basere deg på om det er gårdsutsalg av noe spiselig men ville ikke satset hardt på bra muligheter for etterforsyning fra Halden til svensk side.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Moss-Strømstad-Moss, noen trivelige stoppesteder? [Re: Jomar Henriksen] #2710159 08/06/2022 10:58
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Vil foreslå det samme som Anders A-R - også mulig å ta over Aspedammen og Prestebakke for mindre trafikk. Vet ikke om du har noe du må inne i Strømstad? Hvis ikke kan du tråkle deg opp kysten på svensk side av Iddefjorden og så ta 118 parallelt med E6 nordover. F.eks. innom Buar, Flöghult og Hällebågen, der er det ingen biler og morsom vei å sykle.

Serveringssteder på svensk side er det nok smått med, men om du skal til Strømstad så er rekesmørbrød hos Backlunds vel verdt en stopp. For søt bakst er Kaffedoppet ved jernbanestasjonen et sikkert stikk.

Jeg pleier å unngå veien forbi Nordbysenteret på vestsiden av E6 pga mye trafikk. Bedre å ta til høyre ved Hogdal kirke. Mulig dette blir litt vel detaljert for trådstarter ...

Re: Moss-Strømstad-Moss, noen trivelige stoppesteder? [Re: Jomar Henriksen] #2710201 08/06/2022 15:39
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
For Halden-Strømstad kan du jo evt ta en titt på ruta til Landevei
https://www.landevei.no/sykkelturer/sykkeltur-paa-svenskegrensen

Re: Moss-Strømstad-Moss, noen trivelige stoppesteder? [Re: imag] #2710246 09/06/2022 06:46
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: imag
Vil foreslå det samme som Anders A-R - også mulig å ta over Aspedammen og Prestebakke for mindre trafikk. Vet ikke om du har noe du må inne i Strømstad? Hvis ikke kan du tråkle deg opp kysten på svensk side av Iddefjorden og så ta 118 parallelt med E6 nordover. F.eks. innom Buar, Flöghult og Hällebågen, der er det ingen biler og morsom vei å sykle.

Jeg var frista til å foreslå skikkelig snaromvei via Aspedammen og Prestebakke, siden det er mine hjemtrakter ICON_SMILE Men det er seige bakker opp til Aspedammen og ikke like fint som langs fjorden. Men en del mindre trafikk, og du får jo lagt på bra med kilometer om smiles per miles er prosjektet ICON_SMILE
Om du sykler på gravel/grusracer så kan du jo legge ruta ENDA lenger mot øst via Ør i stedet for direkte til Prestebakke! Der er det blitt ny asfalt sistes året, men fortsatt en god mil med fin bred grusvei og noen skikkelig flotte partier med utsikt over Ørsjøen og små og store gårdsbruk. (Da følger du Grenserittet motsatt vei til Prestebakke.)

Redigert av Anders A-R; 09/06/2022 06:49.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Moss-Strømstad-Moss, noen trivelige stoppesteder? [Re: Anders A-R] #2710301 09/06/2022 14:17
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Anders A-R
Sitat: imag

Jeg var frista til å foreslå skikkelig snaromvei via Aspedammen og Prestebakke, siden det er mine hjemtrakter ICON_SMILE Men det er seige bakker opp til Aspedammen og ikke like fint som langs fjorden. Men en del mindre trafikk, og du får jo lagt på bra med kilometer om smiles per miles er prosjektet ICON_SMILE
Om du sykler på gravel/grusracer så kan du jo legge ruta ENDA lenger mot øst via Ør i stedet for direkte til Prestebakke! Der er det blitt ny asfalt sistes året, men fortsatt en god mil med fin bred grusvei og noen skikkelig flotte partier med utsikt over Ørsjøen og små og store gårdsbruk. (Da følger du Grenserittet motsatt vei til Prestebakke.)

Jeg har _ingenting_ å gjøre i Strømstad, men har store planer om å se litt på Blomsholm skipsgrav (litt selsom steinsetting fra LIA). Takk for tips. Går det veg rundt sør-øst-sida av Ørsjøen og til Prestebakken?

Re: Moss-Strømstad-Moss, noen trivelige stoppesteder? [Re: Jomar Henriksen] #2710315 09/06/2022 18:43
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, det er et kort (og svært gravel-vennlig) sti/traktorvei-parti over Gjeddelund som skiller de to grusveiene på hver sin side. Om du i verste fall må trille litt for å være på sikker side med gravel så er det snakk om knapt 1-1,5km. Men sist jeg var gjennom (begynner å bli noen år siden) så la jeg ikke noe på minnet om at det var vanskelig fremkommelig utover litt fuktig gress. Men siden det er en relativt lite brukt traktorvei så er det jo alltids risk for et par vindfall.

Redigert av Anders A-R; 09/06/2022 18:45.

Re: Moss-Strømstad-Moss, noen trivelige stoppesteder? [Re: Jomar Henriksen] #2712405 30/06/2022 15:45
G
Grubler Offline
Entusiast
Entusiast
G
Vil helt klart anbefale å sykle om Rokke og innom Halden, så sørover langs østsiden av Iddefjorden (eller om Aspedammen). Hvis du ønsker enda et par mil, kan du fint sykle rundt Ørsjøen. Dette blir da Grenserittet motsatt vei.
Etter Berby og mot Strømstad er det mange flotte, små veier å velge blant. Mulig at Pub’n på Krokstrand er åpen for en matbit, hvis du tar turen nedom der. Da får du noen ekstra høydemeter…
Som nevnt tidligere, så er ikke gamle E6 å anbefale forbi Nordby i fellesferien… Mye triveligere å ta småveiene østover og komme ut ved Svinesund.

Moderator  support