Har kjørt på med en midlertidig løsning nå:
-Villavent trøkker inn (...) 3,7 . Avtrekk på 3,4.
Det gir overtrykk. Vil du ikke ha undertrykk, slik at frisk luft suges inn de åpne soveromsvinduene?
Som nevnt tidligere i tråden så klarer jeg ikke skape nok undertrykk. VR400 har en sperre på 20% forskjell på avtrekk og tilluft når jeg skal lage undertrykk, mens jeg kan lage så mye overtrykk jeg bare vil. Selv om jeg kjørte anlegget på maks skjedde det nada når jeg åpnet vinduene. Så da ble løsningen å pøse inn så mye luft som mulig i stedet, med et lite overtrykk.
Ser at VR400 er beregnet til maksimalt 200kvm hus, vårt er rett i underkant av det, og det blir et forferdelig leven fra anlegget om jeg justerer luftutskifting til minimumskravet for TEK10. Dvs 230 kubikk i timen / 0,5 x volum av hus. Viftene uler og bærer seg. Har nå måtte justere det ned til 190 kubikk, da er det stille, og jeg får 26 kubikk pr time pr ventil på soverommene på natta.
Burde vel strengt tatt hatt et 700 anlegg, men vi kjøpte huset 1 år gammelt så var lite jeg kunne gjøre med det. Jeg tipper vi kjører på anlegget til det raser i tusen stein, så bytter vi det ut med et større (og bedre).
Nå har det heldigvis vært kjølig og nordavind, så da får jeg luft inn vinduet. Med varmegjenvinneren koblet ut holder romtempen seg greit over natta selv om jeg lukker vinduet når vi legger oss, 16-17 ved leggetid og 18-19 på morrakvisten. Men det er selvsagt litt kjøligere nede i 1.etg også, til konas fortvilelse (frossenpinn)