Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Ventilasjon soverom

Re: Ventilasjon soverom [Re: sanouka] #2710574 13/06/2022 09:11
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: sanouka
Sitat: Hoaas
Sitat: Ubro
Fremstår for meg som at isolasjon skal være helt kurant, og det samme gjelder plisséløsningen.

Ettersom jeg ikke har tenkt 100% gjennom og researchet følgende kan jeg ikke være detaljert, men jeg tror jeg ville ha skaffet/lånt/leid meg et termokamera og målt jevnt over et problematisk døgn slik at jeg visste nøyaktig hva som skjer og om det evt kan være mistanke om at de som bygget huset har jukset med isolasjonen. Ikke sikkert, men ikke umulig. Byggmestere kan være både både og og.

Plankepetter har nok rett når det gjelder "fransk" balkong, men det har jo også sine ulemper...

Jeg har ingen formening om etterrettelighet eller kvalitet på blekken, kvaliteten på testene eller produktene, men her er ihvertfall en test av termokamera.

https://velgenkelt.no/varmekamera-test/

Jeg var med å innrede/bygge 2.etg, og kan avkrefte at det er jukset med noe.

I dag har det vært 10 grader og sol, anlegget trøkker inn så mye frisk luft det klarer og varmeveksler er deaktivert. Nå er det 7 grader ute, inne er det 26 i 1.etg og enda varmere i 2.etg. Huset fremstår som et drivhus ICON_WINK

Å måle med thermokamera er kanskje ikke en dum idé. Det vil nok gi noen svar.

Innih...te for et mareritt. Mitt hus blir rene fjellhytta i forhold, selv før jeg begynte å fikle med ventilasjonen.
Jeg hadde slått av anlegget når man ikke trenger varmen, evt skrudd alt på minimum. Du trenger (frisk)luft inn i huset, overtrykket er garantert en viktig del av den likningen. Husk at søvn er kanskje det aller viktigste for god helse. Et godt inneklima ellers er grunnleggende for livskvaliteten.

Har kjørt på med en midlertidig løsning nå:
-Villavent trøkker inn så mye luft det klarer, uten at lydnivået blir som en jetmotor. Hadde den først på 4,3 kubikk i minuttet, men måtte skru den ned til 3,7 for å få levelig lydnivå. Avtrekk på 3,4.
-Den mobile ACen står på i stua fra morgen til barna legger seg, da er det betydelig kjøligere oppe enn nede.
-Når barna legger seg flyttes den inn på vårt rom, hvor den holder 16 grader til vi legger oss.

Var 9 grader og solsteik i dag tidlig, temperaturen hadde bare krøpet opp til 19 på vårt rom i løpet av natta, har midnattsol og morgensola på vinduet. Tempen holder seg nok ikke like godt når det er varmere ute.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Ventilasjon soverom [Re: Hoaas] #2710634 13/06/2022 17:00
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
[
Dette er helt vanlige mekaniske ventiler? Ingen vifte eller noe?

Edit: Kan sies at selv med begge vinduene åpne i loftsstua og soveromsvinduet vidåpent, så blir det ingen gjennomtrekk med mindre det blåser rett inn vinduet/vinduene

Ingen vifte, helt mekanisk. Gjorde underverker for luftsirkulasjonen. Har sett at man får disse med innebygget vifte også, men gadd ikke knerte gipsveggen for å legge opp strøm.

Løvsteika
Re: Ventilasjon soverom [Re: Hoaas] #2710783 14/06/2022 18:44
Arne_And Offline
More than words
More than words
-Villavent trøkker inn (...) 3,7 . Avtrekk på 3,4.

Det gir overtrykk. Vil du ikke ha undertrykk, slik at frisk luft suges inn de åpne soveromsvinduene?

Re: Ventilasjon soverom [Re: Arne_And] #2710835 15/06/2022 09:40
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Arne_And
-Villavent trøkker inn (...) 3,7 . Avtrekk på 3,4.

Det gir overtrykk. Vil du ikke ha undertrykk, slik at frisk luft suges inn de åpne soveromsvinduene?

Som nevnt tidligere i tråden så klarer jeg ikke skape nok undertrykk. VR400 har en sperre på 20% forskjell på avtrekk og tilluft når jeg skal lage undertrykk, mens jeg kan lage så mye overtrykk jeg bare vil. Selv om jeg kjørte anlegget på maks skjedde det nada når jeg åpnet vinduene. Så da ble løsningen å pøse inn så mye luft som mulig i stedet, med et lite overtrykk.

Ser at VR400 er beregnet til maksimalt 200kvm hus, vårt er rett i underkant av det, og det blir et forferdelig leven fra anlegget om jeg justerer luftutskifting til minimumskravet for TEK10. Dvs 230 kubikk i timen / 0,5 x volum av hus. Viftene uler og bærer seg. Har nå måtte justere det ned til 190 kubikk, da er det stille, og jeg får 26 kubikk pr time pr ventil på soverommene på natta.
Burde vel strengt tatt hatt et 700 anlegg, men vi kjøpte huset 1 år gammelt så var lite jeg kunne gjøre med det. Jeg tipper vi kjører på anlegget til det raser i tusen stein, så bytter vi det ut med et større (og bedre).

Nå har det heldigvis vært kjølig og nordavind, så da får jeg luft inn vinduet. Med varmegjenvinneren koblet ut holder romtempen seg greit over natta selv om jeg lukker vinduet når vi legger oss, 16-17 ved leggetid og 18-19 på morrakvisten. Men det er selvsagt litt kjøligere nede i 1.etg også, til konas fortvilelse (frossenpinn)

You are what you eat...mmm nuts
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå