Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel

Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: Tange] #2710915 15/06/2022 19:09
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange
Sitat: Garpen
Klart, og hvordan vet du at du er utenfor tettbygde strøk?

Det er jo lett: En hussamling skal registreres som tettsted dersom det bor minst 200 personer der. Avstanden mellom husene skal normalt ikke overstige 50 meter, men for noen arealkrevende bygningstyper – som boligblokker, industribygg, kontor/forretningsbygg, skoler, sykehus osv. – kan avstanden økes til 200 meter. Tilgrensende bebygde og opparbeidede områder, som parker, idrettsanlegg og industriområder, skal være del av tettstedet. Husklynger med minst 5 næringsbygninger eller 5 boligbygninger tas med inntil en avstand på 400 meter fra tettstedskjernen.

Absolutt, og hvordan vet du at det bor minst 200 personer innenfor aktuell område?

Øh... Kan du ikke telle til 200?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: Flamini] #2710923 15/06/2022 20:22
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Ser at tråden har utviklet seg til en småkoselig humoristisk farse.
Og det uten at "trompeten" har intervenert og overdøvet det hele :-)

(Litt stillere her inne i senere tid. Savner litt de "hårde dage" da "trompeten", "maniac-en", "knirken", "glippen" og andre storheter var i full vigør her inne.
"Kind of dead in here".... (Kurt Rusell).)

Redigert av Anomyn; 15/06/2022 20:33.
Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: Flamini] #2710926 15/06/2022 20:48
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Nja.

50 er nok ikke vanlig, men kan man kjøre i 60-sone og så gå til 80-sone uten skilting?

Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: Garpen] #2710929 15/06/2022 20:52
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Klart, og hvordan vet du at du er utenfor tettbygde strøk?

Det er jo lett: En hussamling skal registreres som tettsted dersom det bor minst 200 personer der. Avstanden mellom husene skal normalt ikke overstige 50 meter, men for noen arealkrevende bygningstyper – som boligblokker, industribygg, kontor/forretningsbygg, skoler, sykehus osv. – kan avstanden økes til 200 meter. Tilgrensende bebygde og opparbeidede områder, som parker, idrettsanlegg og industriområder, skal være del av tettstedet. Husklynger med minst 5 næringsbygninger eller 5 boligbygninger tas med inntil en avstand på 400 meter fra tettstedskjernen.

Absolutt, og hvordan vet du at det bor minst 200 personer innenfor aktuell område?

Øh... Kan du ikke telle til 200?

Joda,
Det tar meg ca. 100 sekunder. Med en hastighet på 20 m/s er det 2 km.
Da har jeg nok alt passert tettstedet før jeg har konkludert med at det var et tettsted.
Og det er under forutsetningen at personene står tett i tett langs veien slik at jeg kan telle uavbrudd.

Redigert av Tange; 16/06/2022 06:11.
Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: Tange] #2710930 15/06/2022 20:54
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Nja.

50 er nok ikke vanlig, men kan man kjøre i 60-sone og så gå til 80-sone uten skilting?

Det er ikke "uten skilting", det er med skiltet 50/60 opphører ...

Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: Tange] #2710939 15/06/2022 21:41
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nja.

Usikker på vad som faktiskt gäller men möjligt att man i Norge kan gå fra 50 till 80 utan skilt i teorien når man kör ut fra et tettbygd område. Har dokk inget minne av att jag har upplevt det (eller motsatsen når man kör in ett tetsted). I en del länder har man skilter för in och ut av tettbygd område.

Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: Tange] #2710941 15/06/2022 21:55
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Nja.

Tror ikke det skjer på en vei, men når man bytter fra en vei til en annen er alt nullstilt. Unntaket er om man er i en "sone", mange slike 30-sone områder.

Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: Anomyn] #2710944 15/06/2022 23:29
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Anomyn

Hadde en kollega som hadde sterke meninger om mye, bla bilkjøring og trafikkregler. (Nei, han syklet ikke,han kjørte Toyota Hiace diesel).
Han hadde fått det til i hodet sitt, og var overbevist om, at det var tillatt å overskride fartsgrensen ved forbikjøring.

Ett av hans to tema i matpausen var irritasjonen over de som holdt seg til fartsgrensen, da han mente det var klanderverdig og illojalt overfor andre bilende.
Hans andre, og klart sterkeste, tema i matpausen var fot-ball, - det meste for ham dreide seg om fot-ball ...

Husker fortsatt denne krabaten, Hi-Ace-eieren. Mener det var slik at han mente at andre bilende ikke bare var illojale, men fortjente direkte agresjon dersom de holdt fartsgrensen stringent.
Agresjon da i form av at han kjørte forbi, for så å bråbremse foran "sakteren", for å "straffe" sakteren for ikke å holde fart litt over høyeste tillatte hastighet.
Må legge til at jeg faktisk har opplevd slike "manøvrer" fra andre bilister, selv om jeg da har holdt meg på fartgrensen.
For noen er fartsgrensen ikke nok, tydeligvis.

Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: appelsin2] #2710949 16/06/2022 06:03
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: appelsin2
Nja.

Tror ikke det skjer på en vei, men når man bytter fra en vei til en annen er alt nullstilt. Unntaket er om man er i en "sone", mange slike 30-sone områder.

Det tror jeg er riktig.

Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: DesmoSkier] #2710962 16/06/2022 07:31
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: DesmoSkier

Nope, det er faktisk Hope-baknav med bare akkurat nok fett i palene som er best. De gangene jeg prøver å bruke bjella når 2-3 fotgjengere går midt i GS-veien så medfører det at de oppfører seg som panikkslagne kaniner i amfetaminrus. Å tråkke litt bakover med et Hope-nav gjør at alle oppfører seg som KrF. Dvs at de som var litt til høyre går helt til høyre, og tilsvarende for de som var litt til venstre. En deilig splittelse rett og slett ICON_SMILE

Istemmes. Jeg sykler ofte med et særs bråkete DT240, og det gir den effekten som beskrives her. Mange tror det er en enorm veps eller noe.
Ikke alle er like politisk korrekte, og følger derfor et reaksjonsmønster selv den mest avanserte algoritmen ikke klarer å forutsi. Ser ofte varianten sentrum - høyre eller venstre avhengig av hvor man begynte, deretter sentrum m/kollisjon med turkamerat/barnevogn for så å vike til ytterpunktene igjen. Litt samme rutine som en katt som skal krysse en vei. Min fart eller adferd har ingen effekt på reaksjonsmønster, annet enn at det er konsekvent inkonsekvent.

Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: knutspeed] #2710994 16/06/2022 11:50
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: knutspeed

Istemmes. Jeg sykler ofte med et særs bråkete DT240, og det gir den effekten som beskrives her. Mange tror det er en enorm veps eller noe.
Ikke alle er like politisk korrekte, og følger derfor et reaksjonsmønster selv den mest avanserte algoritmen ikke klarer å forutsi. Ser ofte varianten sentrum - høyre eller venstre avhengig av hvor man begynte, deretter sentrum m/kollisjon med turkamerat/barnevogn for så å vike til ytterpunktene igjen. Litt samme rutine som en katt som skal krysse en vei. Min fart eller adferd har ingen effekt på reaksjonsmønster, annet enn at det er konsekvent inkonsekvent.

Hvis det er et par med mann og dame vil mannen gå mot dama for å beskytte henne, også om han går innerst.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: ] #2710998 16/06/2022 12:45
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Ubro
Har merket meg at UP har blitt pålagt en budsjettmotivert økning i utnyttelsen av fotobokser i år. Kan det være en tanke å sette opp fotobokser på gangveier og ved grusveier i marka?

Nope.
Grusveier i marka har fartsgrense 80 km/t - hvor stort er problemet med at syklister overskrider den?
Generelt om fotobokser - hvordan har du tenkt å identifisere (kjøretøy og) fører av tråsykkel? Skal vi ha ansiktsgjenkjenning på alle i landet, eller har du tenkt å registrere sykler og ha skilt foran?

Redigert av DesmoSkier; 16/06/2022 12:46.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: Flamini] #2711144 17/06/2022 20:16
svegar Offline
Besatt
Besatt
En jeg kjenner sykler mye til jobb på elsykkel. Den beste veien går gjennom et tettbygget område med 40-sone og fartsdumper og en lang og veldig bratt utforbakke. Grunnet fartsdumpene holder bilene faktisk fartsgrensa. Han jeg kjenner synes ofte det er best å legge seg ut og bryte fartsgrensen på en ellers oversiktlig strekning for å holde stimen til jobb. Hva er eventuelle sanksjoner hvis man blir tatt i en fartskontroll med nokså drøy overskridelse på sykkel?

sv

Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: Flamini] #2711146 17/06/2022 20:49
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
-- veldig bratt utforbakke.
Vet ikke hvorfor elsykkel poengteres i denne sammenhengen, men enhver sykkel kan vel bryte fartsgrensen på 40 km/t i nedoverbakke. Om, og hvor stor boten kan bli for syklister har jeg ingen anelse om.
Til poenget om elsykkel som går over 25 km/t så er S-Pedelec registeringspliktig og skal ha skilt mm. De er ikke lolig å bruke på G/S. Elsykler som er chippet kan og blir beslaglagt. Aftenposten hadde for få dager siden en artikkel om elsykler som ble tatt og beslaglagt, på en godt kjent strekning.
https://www.aftenposten.no/oslo/i/d...a-strekningen-som-kalles-tour-de-finance

Husker fra en av politiseriene som går der et Fodora-bud ble stoppet for hastighet langt over 25 km/t av en politibil som lå bak. Sykkelen ble beslaglagt og budet utbrøt - der røyk 60.000. Hva ellers reaksjonen ble vedr. bøter ble det ikke sagt noe om.

Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: ] #2711169 18/06/2022 12:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Ubro
Det er vel en limit på hvor fort en elsykkel kan kjøre før den blir definert som registreringspliktig,

Nei. Det er en grense på ved hvilken hastighet motorkraften skal kobles ut.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: svegar] #2711197 19/06/2022 08:05
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: svegar
En jeg kjenner sykler mye til jobb på elsykkel. Den beste veien går gjennom et tettbygget område med 40-sone og fartsdumper og en lang og veldig bratt utforbakke. Grunnet fartsdumpene holder bilene faktisk fartsgrensa. Han jeg kjenner synes ofte det er best å legge seg ut og bryte fartsgrensen på en ellers oversiktlig strekning for å holde stimen til jobb. Hva er eventuelle sanksjoner hvis man blir tatt i en fartskontroll med nokså drøy overskridelse på sykkel?

I god medvind kan selv jeg komme over 40 km/t. Og i 30-soner kan man uforvarende komme over tillatt fart.
Men, fartsgrenser og bestemmelser rund disse ligger i vegtrafikkloven, som, om enn ikke eksplisitt formulert, gjelder motorkjøretøyer?
Eller speilvendt: Står det i loven spesifisert at fartsgrenser også gjelder ikke-motoriserte doninger? Antar fartsgrensene gjelder også ikke-motoriserte, men hvis noen ikke-motoriserte skulle pådra seg forelegg for overskridelse, kunne man flisespikke og påstå at det ikke er direkte nevnt i loven at det også gjelder ikke-motoriserte? Antar det ikke er nevnt direkte er at problemstillingen mest er teoretisk.

Og at fartsmåler jo ikke er påbudt på sykkel,- da kan man kanskje påberope seg at man ikke kan vite at man har overskredet fartsgrensen i f.eks. en 30-sone?

Finnes det noen rettspraksis der ikke-motoriserte fremkomstmidler har fått forelegg for overtrådt fartsgrense?

Redigert av Anomyn; 19/06/2022 08:11.
Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: svegar] #2711198 19/06/2022 08:19
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: svegar

sv

Jeg tror at den kjenner vil få skikkelig tilsnakk, og evt forelegg. Om den du kjenner er frekk i munnen vil politiet kanskje få sjekket at elsykkelen ikke er ulovlig trimmet. Sjekk linket artikkel fra aftenposten for testrigg og sånt. Da går han klar med bare forelegget som straff.

Det er hva jeg tror.

LarsB

Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel [Re: Anomyn] #2711199 19/06/2022 08:31
Nire Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Anomyn

Men, fartsgrenser og bestemmelser rund disse ligger i vegtrafikkloven, som, om enn ikke eksplisitt formulert, gjelder motorkjøretøyer?
Eller speilvendt: Står det i loven spesifisert at fartsgrenser også gjelder ikke-motoriserte doninger?

Det er vel heller sånn at det må formuleres eksplisitt om det gjøres unntak for kjøretøy av en spesiell type.

Loven gjelder bruk av motorvogn + all annen ferdsel på områder med motorvogntrafikk. Veier, gangveier og de aller fleste steder der du kan sykle fort er inkludert.
Fartsreglene gjelder kjøretøy, ikke motorvogn.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå