Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Elbil som bil nummer 2

Elbil som bil nummer 2 #2709918 06/06/2022 06:52
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,882
stosu Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,882
Jeg er lei av prisen på fossilt drivstoff, og prøver å lure en elbil på kona. Barna er 2 og 5, så vi er avhengig av barneseter i begge biler i flere år til.
Hvilke kompakte elbiler funker med barneseter? Jeg er 180cm, og kona er 172cm. Beinplass er viktig


Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig


Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2709921 06/06/2022 07:17
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Ca pris tenker du?


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2709923 06/06/2022 07:37
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,882
stosu Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,882
200-250'
Den skal bare brukes mellom Løten og Hamar (40km tur/retur), så rekkevidde er underordnet


Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig


Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2709930 06/06/2022 09:53
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
N
Ndreas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
N
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Hyundai Ioniq er en fin bil med ganske mye plass til den summen. God plass, men er ikke så kompakt naturlig nok. Hvis kompakt er viktig vil feks en e-golf være noe.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2709931 06/06/2022 10:06
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 123
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
L
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 123
Mest elbil for pengene og minst trøbbel får du ved å velge Nissan Leaf 40kw. Her får du velutstyrt 2019 modell til rundt 175k. Bilen er svært romslig, to barneseter går lett inn bak og du har et uvanlig stort bagasjerom til klassen å være. Bilen leverer komfortable kjøreegenskaper og grei komfort. Den er også relativt rask med 0-100 på under 8 sek.

Skal du ha den beste bilen i klassen så velger du E-Golf. Her må du betale noe mer bilene er ikke like gode når det kommer til feil og mangler. Men den kjennes litt dyrere, har mer moderne instrumentering og levere litt bedre komfort og kjøreegenskaper. For en velutstyrt 2019 modell så tipper jeg du må gi rett under 200k.

Ioniq er også et greit valg, men overraskende mange har måttet bytte motor på disse. Det er ok når man har garanti, men kan bli svært dyrt uten. Bilen går litt kortere enn Leaf og E-Golf, har klassens laveste forbruk, men litt klumsete betjening etter min smak.

I3 er jokeren i klassen. Fortsatt stor nok til to barneseter i baksetet, men litt mer begrenset bagasjerom. Den desidert mest sporty i klassen, har kult design, masse utstyr og er relativt prisgunstig. Mitt valg om jeg ikke hadde trengt særlig med bagasjeplass. Lite minus for dørløsningen som gjør innlasting av små barn litt komplisert.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2709933 06/06/2022 10:54
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Ampera-e hvis du ikke har behov for å hurtiglade ofte. Får nytt og bedre batteri med 8 års garanti og klokker inn til litt under 200k på bruktmarkedet. Lite feil på disse bortsett fra de vanlige bremsegreiene med elbiler.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2709935 06/06/2022 11:49
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
S
Syklist1 Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Kjøper du en MG bør du klare å få en med 6 år gjenstående garanti innen budsjettet.



Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2709943 06/06/2022 14:54
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
For det bruket hadde jeg funnet en brukt LEAF uten tvil, og du sparer antagelig godt på budsjettet også.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: eOpseth] #2709992 07/06/2022 06:49
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
R
Raskall Offline
More than words
Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Sitat: eOpseth
For det bruket hadde jeg funnet en brukt LEAF uten tvil, og du sparer antagelig godt på budsjettet også.


Kan understøtte dette. Min 2014-Leaf med 164000 km på odometeret klarer fremdeles 12 mil på en full lading forutsatt at man ikke bare kjører på 110-motorvei. Og den bare går og går. Aldri noe galt. Men skulle jeg ha kjøpt meg en "ny" brukt leaf i dag hadde jeg nok funnet en med 30kw batteri-pakke og noe lavere km.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710004 07/06/2022 08:10
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
N
Ndreas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
N
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Hørte at noen hadde funnet en "ny" pakke hos høggern, og fått oppgradert sin gamle leaf til 40kwh batteri for en "rimelig" penge (~40k). Om det er verdt det får man selv vurdere, men alltid kult med gjenbruk ICON_SMILE

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: Ndreas] #2710013 07/06/2022 09:22
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 123
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
L
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 123
Sitat: Ndreas
Hørte at noen hadde funnet en "ny" pakke hos høggern, og fått oppgradert sin gamle leaf til 40kwh batteri for en "rimelig" penge (~40k). Om det er verdt det får man selv vurdere, men alltid kult med gjenbruk ICON_SMILE



Akkurat det tror jeg ikke stemmer. 40 kwh batteriet kom først på den nye generasjonen Leaf og passer ikke inn i den gamle utgaven. Mulig det kan ha vært 30 kwh, men dette er ingen billig operasjon om man skal gjøre det ordentlig.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710047 07/06/2022 12:33
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
N
Ndreas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
N
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Det er nok korrekt at det var 30kwh isf.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710057 07/06/2022 14:32
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Når rekkevidde ikke er så viktig ville jeg kjøpt Ioniq. Vi har hatt det selv og det er en veldig god bil for pengene. Fin å kjøre og grei plass


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710063 07/06/2022 16:15
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
N
Ndreas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
N
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Får et par enduro-sykler baki den fint, ellers kan man betale 13k for å få satt på hengerfeste (som tar maks 60kg vel og merke)

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: LAKA] #2710081 07/06/2022 19:33
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 796
bstein Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 796
Sitat: LAKA
Sitat: Ndreas
Hørte at noen hadde funnet en "ny" pakke hos høggern, og fått oppgradert sin gamle leaf til 40kwh batteri for en "rimelig" penge (~40k). Om det er verdt det får man selv vurdere, men alltid kult med gjenbruk ICON_SMILE



Akkurat det tror jeg ikke stemmer. 40 kwh batteriet kom først på den nye generasjonen Leaf og passer ikke inn i den gamle utgaven. Mulig det kan ha vært 30 kwh, men dette er ingen billig operasjon om man skal gjøre det ordentlig.



24/30/40/62 kWh batteriet har samme formfaktor så det passer i bilen. Man trenger dog en overgang for elektronikken, kan eksempelvis kjøpes av denne driftige finnen https://dalasevrepair.fi/can-bridges/.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: bstein] #2710177 08/06/2022 12:22
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 123
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
L
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 123
Sitat: bstein
Sitat: LAKA
Sitat: Ndreas
Hørte at noen hadde funnet en "ny" pakke hos høggern, og fått oppgradert sin gamle leaf til 40kwh batteri for en "rimelig" penge (~40k). Om det er verdt det får man selv vurdere, men alltid kult med gjenbruk ICON_SMILE



Akkurat det tror jeg ikke stemmer. 40 kwh batteriet kom først på den nye generasjonen Leaf og passer ikke inn i den gamle utgaven. Mulig det kan ha vært 30 kwh, men dette er ingen billig operasjon om man skal gjøre det ordentlig.



24/30/40/62 kWh batteriet har samme formfaktor så det passer i bilen. Man trenger dog en overgang for elektronikken, kan eksempelvis kjøpes av denne driftige finnen https://dalasevrepair.fi/can-bridges/.




Men man får ikke den gamle utgaven godkjent med 40kwh batteri.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710192 08/06/2022 14:18
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Må biler godkjennes etter batteribytte?



Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710197 08/06/2022 14:46
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 1,202
Gew88 Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 1,202
Om du ikke synes den blir for liten slår jeg et slag for BMW i3. Solgte den da vi byttet 2 biler (Octavia og i3) med å ha en (Tesla Y) ettersom jeg har firmabil, men den bilen savner jeg. Utrolig god å kjøre, en drøm i sentrale strøk mtp svingradius, parkering osv.

Hadde vi trengt privatbil nr 2 igjen hadde jeg ikke vært i tvil.




Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710213 08/06/2022 18:23
Registrert: May 2011
Innlegg: 484
Hen9ng Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 484
Hadde aldri kjøpt Leaf med Chademo osv, som er på vei ut. Selv om all (?) lading blir å skje hjemme. Det er en utdatert standard og mange nye ladestasjoner i dag bygges uten chademo.
Enkelte brukte Kona’er tikker også innenfor budsjett og har sett bilder av to barneseter og at det går, men Ioniq er nok romsligere. I3 er jo svært kul og oppleves overraskende romslig pga dørløsningen.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710444 11/06/2022 16:46
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline
Besatt
Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Er det noen som har erfaring med Fiat 500e ?


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: Tagelli] #2710505 12/06/2022 14:27
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 123
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
L
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 123
Sitat: Tagelli
Må biler godkjennes etter batteribytte?



Ja, for effekten i dette tilfellet ved å gå fra 30kwh til 40kwh økes (115 versus 150).

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: LAKA] #2710536 12/06/2022 21:04
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 796
bstein Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 796
Sitat: LAKA
Sitat: Tagelli
Må biler godkjennes etter batteribytte?



Ja, for effekten i dette tilfellet ved å gå fra 30kwh til 40kwh økes (115 versus 150).


Nå er det vel ikke batteriet som bestemmer hvor mange hestekrefter man får ut av Leafen - det er vel snarere inverteren og motoren. Jeg tror nok ikke man får flere hestekrefter av å bytte batteri (selv om det trolig er slik at de nye batteriet tåler høyere strømstrekk - har ikke lest meg opp på dette).

Når det er sagt så tipper også jeg at formelt sett så vil man ha et problem i det man står i med sin egenmodifiserte Nissan Leaf i full fyr i operatunellen. Spesielt om man kjøper en dings fra en finne man fant på Google og kobla mellom bilen og batteriet.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710537 12/06/2022 21:17
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
For en elbil er det vel snakk om maks rated kontinuerlig effekt som setter denne effekten, og da vil vel et nyere, større og (forhåpentligvis) noe mer moderne batteri påvirke?


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710539 12/06/2022 21:28
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 796
bstein Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 796
Det kan se ut som at det er inverteren som begrenser effektuttaket. Det leveres forskjellige inverteren på samme motor/batterikonfigurasjon for å få mer effekt. Om man feks har en 2013-2017 Leaf kan man bytte hovedkortet i gen2 inverteren og ta ut mer effekt (https://openinverter.org/wiki/Nissan_Leaf_Gen2_Board)

Artig nok så kan EM61 motoren (som sitter i 2010-2012) gi over 250kw (typ 330hk).

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: bstein] #2710546 13/06/2022 06:27
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Sitat: bstein


Artig nok så kan EM61 motoren (som sitter i 2010-2012) gi over 250kw (typ 330hk).


Men jeg antar at resten av drivverket kanskje ikke er dimensjonert for slikt?


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710623 13/06/2022 13:54
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 796
bstein Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 796
Det antar jeg også, selv om det hadde vært artig å prøvd.

Her er forøvrig en kar som har bygget sammen en Toyota GT86 og en Nissan Leaf: https://openinverter.org/forum/viewtopic.php?t=326&start=125

God avsporing :-)

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: LAKA] #2710625 13/06/2022 14:29
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 99
V
vichingo Offline
Medlem
Offline
Medlem
V
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 99
Sitat: LAKA
.........

I3 er jokeren i klassen. Fortsatt stor nok til to barneseter i baksetet, men litt mer begrenset bagasjerom. Den desidert mest sporty i klassen, har kult design, masse utstyr og er relativt prisgunstig. Mitt valg om jeg ikke hadde trengt særlig med bagasjeplass. Lite minus for dørløsningen som gjør innlasting av små barn litt komplisert.


Hvis alternativet er Leaf, er ikke jeg i tvil om at i3 burde vurderes og prøvekjøres først.
Kjøpte vår i3 ny i 2015, og den blir med oss til den dør. Den er familiens nr. 2-bil, men er i praksis nr.1-bil så lenge det ikke er snakk om turer lengre enn rekkevidden eller med behov for mye taklast. Vår med minste batteriet har fortsatt 120km+ i rekkevidde sommerstid og er fantastisk som bybil. Bagasjerommet er lite, men kupéen oppleves som veldig romslig/luftig.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710631 13/06/2022 16:10
Registrert: Jun 2020
Innlegg: 319
S
saktetur Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jun 2020
Innlegg: 319
Se deg ut noen som kan være aktuelle og dra å prøvekjør de du syns er mest interessante. Kjøp en av dem, men kun etter å ha prøvekjørt BMW i3. Har kun erfaring med i3, men har prøvd noe andre. Ingen tvil, skal jeg ha ny kompakt bil blir det i3 igjen.
Vi kjøpte vår i 2019 som bil nr.2 og den var tiltenkt småturer i nabolaget og pendling. I praksis velger vi i3 8 av 10 av ganger når vi skal bruke bil. Vi har også brukt den 2 voksne på ferietur til Vestlandet, Nordland, Sverige og Danmark. Feilfritt bilhold til nå og service hvert 2 år.

Den litt spesielle dørløsningen gjør det svært enkelt å entre baksetet og med små barn funker dørene greit. Med litt større barn som kan gå ut og inn av bilen selv blir dørene ikke så smarte lenger siden fordør må åpnes før bakdør og samme prosedyre ved lukking. Det betyr også at belte til de som sitter foran må av for å åpne døra. Blir det mye opp og igjen av bakdører på turen er det et irritasjonsmoment.Litt lite bagasjeplass med baksete i bruk, men legger du ned bakseteryggen får du inn 3 europaller og har ennå litt plass igjen.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710638 13/06/2022 17:42
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
I3 her også. Kjøpt primært som pendlebil, men bruker den omtrent alltid, med unntak av ferie. Har 2 små barn og kone. God å kjøre og god plass (alt er relativt selvfølgelig). Får fint inn en large stisykkel ved å ta av forhjul.
Ca 220km rekkevidde på sommer uten å tenke på forbruk, og ca 180-200 på vinter (stor forskjell på hver side av null). Uansett ikke noe å si for meg, da jeg sjelden kjører over 100km dagen og lader hjemme.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710648 13/06/2022 19:17
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 796
bstein Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 796
Jeg bestilte meg en Nissan Leaf 2022 modell idag. 59kwh batteriet med N-connecta utstyrsnivå. 312k (i tillegg kommer vinterdekk). Levering i september. Kommer 20k i prisøkning frem mot september ifølge Nissan.

Vurderte lenge en som var et par år gammel (med 40kwh batteri), men forskjellen i pris samt at batteriet var større gjorde det egentlig en «no brainer».

Hvorfor Leaf? 1) Pris 2) Rekkevidde 3) Baggasjerom.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå