Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Frakte sykkel i europa

Frakte sykkel i europa #2709872 05/06/2022 09:45
J
johannessen Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
J
Vi skal sørover til Middelhavet i løpet av sommeren. Kjører igjennom Tyskland og alpene. Vil derfor ha med sykkel. Men er litt redd for tyveri underveis. Har Thule velocompact. Hvordan ville dere ha sikret sykkelen? Holder det å låse den i Thule bare? Eller bør jeg ha et trekk over så det ikke syns at det er en relativ kostbar sykkel?

Re: Frakte sykkel i europa [Re: johannessen] #2709898 05/06/2022 18:01
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Legg den i skiboksen, da synes den ikke det hele tatt.

Re: Frakte sykkel i europa [Re: johannessen] #2709910 05/06/2022 23:14
chalshus Offline
More than words
More than words
Kom tilbake fra tre uker i Slovakia/Ungarn, Slovenia, Kroatia med mer forrige uke. Syklene sto bakpå Velospacen. Vi låser begge hjuene til stativet. når de står på. Stopper vi et sted, for eks matbutikk, går trekket på. Når vi ikke bare skal inn og ut av butikken, men innom et større supermarked eller om natten, låser jeg begge syklene til stativet og videre fast i reservehjulet som henger under bilen. Kanskje litt voldsomt, men hittil har det ikke skjedd noe. Vi sover i bilen. Skal dere på hotell eller små, familiedrevne moteller, er det heller ikke noe problem å ta med sykkelen inn om den er ren.

Redigert av chalshus; 05/06/2022 23:15.

Re: Frakte sykkel i europa [Re: johannessen] #2709916 06/06/2022 06:37
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Plukk av det du kan og legg inne i bilen,
ha ett trekk over sykkelen,
når du parkerer i parkeringshus - rygg alltid inn mot en vegg så sykkelen ikke er tilgjengelig
som chalshus skriver, lås med wire og solid lås
styr klar av belastede områder/bydeler/byer

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Frakte sykkel i europa [Re: johannessen] #2709976 06/06/2022 21:09
chalshus Offline
More than words
More than words
Låsen jeg bruker mot bilen er en tokommafem meters herdet kjetting av denne typen og en grov Trioving hengelås. Funker gull og koster heller ikke så altfor mye.

https://www.watski.no/Ktting-Abus-Klass-3-9KS-25M-112AZ

Redigert av chalshus; 06/06/2022 21:14.

Re: Frakte sykkel i europa [Re: chalshus] #2709981 07/06/2022 04:47
J
johannessen Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
J
Sitat: chalshus
Låsen jeg bruker mot bilen er en tokommafem meters herdet kjetting av denne typen og en grov Trioving hengelås. Funker gull og koster heller ikke så altfor mye.

https://www.watski.no/Ktting-Abus-Klass-3-9KS-25M-112AZ

Den så fin ut ja. Skal vurderes ICON_SMILE

Det blir ingen overnatting i bilen da vi er 4 stk i vanlig familiebil, men det er hvis vi parkerer underveis for litt handling, museum osv som er den store skrekken. Feks vil yngstemann innom Berlin zoo

Takboks var ingen dum ide. Riktignok er sykkelen en tung emtb, men det bør gå vektmessig uansett

Re: Frakte sykkel i europa [Re: johannessen] #2710076 07/06/2022 19:06
M
Menkromsen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
For noen år siden kjørte jeg og samboeren min nedover til nord-Italia for å sykle landevei. Med to relativt dyre sykler som vi hang bak på et låsbart Thule-stativ. Syklene ble låst fast til stativet med en vanlig Abus sykkellås. Relativt enkel å klippe over med riktig redskap vil jeg tro.

Ved en av de av mange stoppene langs veien hvor vi ofte ble nødt til å forlate syklene bakpå bilen kom jeg på noe lurt! En av mobilene våre sto alltid i et mobilstativ på dashbordet for bruk til navigasjon (Google Maps) mens vi kjørte. Ideen var den å ringe opp den andres mobil med Facetime før vi gikk for å spise osv. Via frontkameraet på mobilen så kunne vi se syklene bakpå bilen rimelig klart og tydelig. Fulgte derfor med når vi spiste og var borte fra bilen og følte at det roet oss endel! Om en eventuell tyv skulle prøvd seg ville jeg oppdaget det med en gang og kunne løpt bort til bilen og forhåpentligvis avverget det hele ICON_SMILE

For at dette skal fungere er det en fordel med en bakrute på bilen som du kan se gjennom. En bør også parkere så nærme spisestedet du kan.

Redigert av Menkromsen; 07/06/2022 19:06.
Re: Frakte sykkel i europa [Re: johannessen] #2710115 08/06/2022 07:51
chalshus Offline
More than words
More than words
Jeg har aldri opplevd av kjip situasjon på de stoppene langs motorveien som har bensinstasjon/restaurant de gangene jeg har vært nedover. Og det er nå over ti turer på tre-fire uker. Står ganske mye på slike rasteplasser da det passer bra logistikkmessig. I tillegg patruljeres disse stedene av politi regelmessig på natten.

På P-plasser uten bensinstasjon/Autohof kan det være litt skumlere. Der er det bare å holde seg unna.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå