Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

24 høl er 4 for lite... minst

24 høl er 4 for lite... minst #2709576 01/06/2022 16:26
L
Lunix Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Har ett Roval/Spesh karbon-hjulsett som har gitt meg hodebry mer enn en gang.

Kom med så lite eikespenn at de ramlet frahverandre første uken, og nav og eiker var av tvilsom karakter. Butikken jeg handlet i prøvde å fikse, men ble aldri brukbart og de mente til slutt at alt var min feil og vi har gitt opp hverandre.

Når navet bak røyk helt i fjor kjøpte jeg like godt noen DT240 nav og DT-Comp eiker og bygde om.
Bakhjulet ble helt konge, men jeg er lat og gadd ikke ta framhjulet da boden var full av fungerende framhjul, dessuten funka det nogenlunde.

Nå var lagrene plutselig dårlige og det var på tide å bygge nytt framhjul også.
Er som sagt lat og da klipper man eiker i stedenfor å skru ut nipler.
Nav og eiker gikk i søpøla i forrige uke, og i dag skulle jeg bygge det opp igjen med 240 navet.
Bakhjulet hadde 28 hull til eiker, og da burde vel framhjulet ha det samme ICON_SMILE Not.
Hvem pokker er det som lager stihjul med 24 eiker...???

Nå har jeg da en stk karbonfelg med 24 eikehull, et 240 straightpull nav med 28 hull (straight var det eneste på lager uten centerlock) og finner komboen litt vrien å bygge opp. Det tok litt tid før jeg skjønte det og.

Kjøpe ny felg eller nytt nav? Hvilket nav? ikke mye på lager med 24h.
Er 24h nok for en litt tung sjåfør? Hjulet var jo aldri stivt, men eikene var av tyggegummimetall så det har jo noe å si. Flere eiker var byttet til Sapim og disse var vesentlig tyngre å klippe selv om de var tynnere.
Karbonfelgen har 2mm mindre ERT enn DT-531 så det er ett alternativ, da får jeg antagelig brukt eikene hvis jeg kjøper en sånn Det blir jo ett solid hjul, men da blir det alu foran og karbon bak, litt teit.
Egentlig har jeg jo litt lyst til å bruke karbongreiene, liksom derfor jeg kjøpte det.

What to do...

Noen som har ett nav?
Noen som Trenger ett nav?

osv.

-------------------------------
NOTS
Re: 24 høl er 4 for lite... minst [Re: Lunix] #2709641 02/06/2022 08:34
chalshus Offline
More than words
More than words
Hva legger du i tung?

Kjører du ned i alle høl i veien eller er du smooth, men har tidligere vært proffsyklist og tråkker hardt?

Hvorfor ikke bare kjøpe et skikkelig hjul med en gang eller få noen til å bygge for deg som er holdbart?

Re: 24 høl er 4 for lite... minst [Re: Lunix] #2709647 02/06/2022 09:28
L
Lunix Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
0,1tonn med sykkelsekk.

Sykler ikke på veien i det hele tatt om det kan unngås ICON_SMILE

Ikke smooth, har ødelagt en del. Ikke helt bajas heller. Ikke proff, ikke god form en gang. Rett under 3:30 på birken i sin tid.
Det jeg ødelegger er nav, så det er ikke nødvendigvis kjørestilen som har skylda. Kan vel legge til at jeg har tråkka i filler et pat alu rammer også, sveisene rundt kranken som sprekker. XTR Intruder og en Scottsykkel.

Trodde egentlig jeg hadde kjøpt noe bra. Roval sett kjøpt over disk som i følge butikk skulle ha 350 innmat i nav. Skulle være kjempesolid.
https://rovalcomponents.com/products/traverse-carbon var det jeg trodde jeg kjøpte.
Det jeg fikk i virkeligheten var de som fulgte med Stumpjumper når man krysset av for Karbon, med tyggiseiker og nav med paler. Mulig det er DT370, men jeg tråkka det i filler to år senere uansett.
Da har hjulene i perioder hengt på veggen så de har ikke veldig mange mil.

Har bygd noen hjul også, og alle har holdt bra uten noen etterjustering, er bare dette sette jeg aldri har vært fornøyd med, men det var kjøpt ferdig over disk og jeg forventet litt byggekvalitet. Butikken ville til slutt ikke dekke noe da jeg innrømmet å ha etterstarmmet løse eiker underveis. At det var andre hjul enn jeg var blitt fotalt oppdaget jeg senere.

Hjulsettet er nå tenkt som ett litt lettere oppsett med litt lettrullende dekk jeg kan bytte til når det er det jeg trenger. Har også et I9 alu enduro305 sett som står på fulldemperen og ett hjemmebygget DT350-EX531 på hardtailen. Alt med innlegg og DD casing. Rovalhjula er ikke lenger tiltenkt hard bruk.

Fant akkurat dette
https://r2-bike.com/CARBON-TI-Hub-f...15x110-mm-Thru-Axle-black-matte-24-Holes
og bestilte det.
Kalkulatoren sier at eikelengden er samme som med 240 navet.

-------------------------------
NOTS

Moderator  support