Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykle Gudbrandsdalen utenom E6?

Sykle Gudbrandsdalen utenom E6? #2709433 31/05/2022 18:10
Gunnstein Lye Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei, jeg har sykla Trondheim - Fredrikstad via Østerdalen, ikke noe problem med veiene og trafikken der. Nå vurderer jeg Gudbrandsdalen og videre over Lesja til Åndalsnes, Molde, Ålesund, ca. august. På E6 går det vel en del mer biltrafikk. Hvordan er ståa for veiene der nå? Er det strekk hvor europaveien er eneste reelle alternativ? Det ser litt sånn ut på kartet, f.eks. mellom Fåvang og Ringebu. Ut til Molde og Ålesund ser det også delvis krøkkete ut.

Forutsetningene mine er at g/s-vei og fin grusvei er ok, men ikke traktorvei eller veier som går langt opp i lia med mye "unødvendig" opp-og-ned.

Takker for dine erfaringer her!

Re: Sykle Gudbrandsdalen utenom E6? [Re: Gunnstein Lye] #2709437 31/05/2022 18:48
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke sykla Gudbrandsdalen selv. Men hvis du velger vestsiden av dalen tror jeg ikke du trenger å sykle en meter på E6 før du kommer til Sel rett nord for Otta. Og der kan du egentlig tå til venstre mot Vågåmo og sykle over fjellet til Lesja i stedet for E6 opp til Dombås. I Romsdalen kan det være en del trafikk men det er nedoverbakke og fin natur. Korteste vei fra Åndalsnes til Molde er det først ferge og så undersjøisk tunnel. Jeg vet ikke om det er bussmulighet i tunnelen. Men det er kanskje mulighet for båt til Molde. Ellers er det langt og ganske fint å sykle via Eresfjord og Eidsvåg. Fra Molde/Vestnes til Ålesund tror jeg at jeg hadde sykla via Tomrefjord, Vatne og Utvikbygda men er ikke spesielt kjent der. Hovedveien over Ørskogfjellet er også helt ok men kan sikkert være mye trafikk spesielt inn mot Ålesund.

Re: Sykle Gudbrandsdalen utenom E6? [Re: Gunnstein Lye] #2709438 31/05/2022 19:11
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ville syklet over Skeikampen og Gålå mellom Lillehammer og Vinstra. Hvis du ikke gidder opp i høyden får du uansett noen høydemeter før Ringebu tror jeg. Deretter kan du følge gamle E6 og vestsida etter Sjoa til Sel. Selsrosten må sykles på E6 (eller over fjellet (Slådalsvegen)). Til Bjorli er vei på sørsida av elva
fra Dombås, deretter ukjent mark for meg.

Re: Sykle Gudbrandsdalen utenom E6? [Re: Gunnstein Lye] #2709445 31/05/2022 20:21
I
IvarAndreas Offline
Medlem
Medlem
I
Du kan fint sykle "baksida" hele veien fra Lillehammer til Sel så vidt jeg kan minnes fra jeg bodde der oppe. Mye festligere å kjøre 911 fra Otta til Lillehammer på lite trafikkerte veier.. 🙃 Altså vestsida av Lågen.

Redigert av IvarAndreas; 31/05/2022 20:22.
Re: Sykle Gudbrandsdalen utenom E6? [Re: Gunnstein Lye] #2709450 31/05/2022 20:50
Gunnstein Lye Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk alle. Da får jeg finstudere kartet mer, se på høyder og sånt.

Til gjengjeld kan jeg si at i Østerdalen er det nesten helt problemfritt å holde seg på motsatt side av elva i forhold til hovedveien. Eneste unntaket var fra Atna til Koppang, der gikk østsideveien over i så dårlig og løs grusvei at jeg snudde og kryssa over til hovedveien på vestsida. Behagelig lite trafikk der da, så det gikk helt greit. Som bonus kom jeg forbi den gigantiske krom-elgen før Koppang.

Ellers er vel Østerdalen Norges ville vesten. Lite folk, mye køntri. Utrolig flott å oppleve hele Glomma og dalen i sammenheng, fra høyfjell og bekk til lavland og diger flod, og til slutt havet ved Fredrikstad. Turen opp i høyden fra Trondheim til Selbu og Stugudalen var også flott. Anbefales!

Re: Sykle Gudbrandsdalen utenom E6? [Re: Gunnstein Lye] #2709494 01/06/2022 07:31
S
Sigurd26 Offline
Fersking
Fersking
S
Veien fra Dombås til Åndalsnes (og videre til Ålesund) er beskrevet i https://www.landevei.no/sykkelturer/norge-paa-tvers Deler av strekningen får vel ikke akkurat de beste skussmål.

Forøvrig kult å høre at du syklet Østerdalen. Syklet du grusveiene på vestsiden av elva fra Atna til Alvdal?

Re: Sykle Gudbrandsdalen utenom E6? [Re: Sigurd26] #2709548 01/06/2022 11:53
Gunnstein Lye Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Sigurd26
Syklet du grusveiene på vestsiden av elva fra Atna til Alvdal?

Nei, her huska jeg feil. Jeg sykla faktisk hovedveien på østsida helt fra Alvdal til Atna (og videre på vestsida til Koppang). Det var lange strekk med grus der også, pga veiarbeid. Største problemet der var støvskyen når bilkolonnene passerte. Sånn sett kunne andre sida vært vel så bra, den gangen (2020).

Re: Sykle Gudbrandsdalen utenom E6? [Re: Gunnstein Lye] #2709575 01/06/2022 15:43
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Må da være mye bedre å sykle Tynset - Rena gjennom Rendalen (Fv30) enn Rv3. Alvdal - Atna etter at veiarbeidet er ferdig er dødsfelle i mitt hode.

Re: Sykle Gudbrandsdalen utenom E6? [Re: runermm] #2709603 01/06/2022 20:18
Gunnstein Lye Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Godt mulig, jeg kjenner ikke den veien. For meg var poenget med den turen å følge Glomma, så andre dalfører var ikke noe alternativ da. Det skal sies at hovedveien var stort sett ganske brei, men det er så klart ikke gøy hvis folk dundrer forbi i 100.

Moderator  support, Valentino