Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps

Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps #2709324 31/05/2022 07:38
S
Supermann Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Har kjøpt en ny komplett sykkel med Rock Shox Pike og et DT Swiss hjulsett. 2022 modell og greier. Ved levering av sykkelen ble jeg litt overrasket over at hjulsettet ikke ble levert med Torque Caps. Dette er min tredje sykkel som er blitt levert med RS gaffel for Torque Caps, men den første i rekken hvor passende endekopper ikke er har vært montert. Siden navet da utelukkende hviler på akslingen og ikke har noe anlegg i høyde eller lengderetningen mot gaffelen framstår dette ikke helt gunstig.

Jeg er kjent med at DT Swiss leverer Torque Caps og at Rock shox også har noen små adapterplater man kan montere for å bruke hjulsett uten Torque Caps.

Regner med at det er mange som kjører hjulsett uten Torque Caps i Rock Shox-gafler som følge av gamle og nye hjulsett som også skal være kompatible med Fox f.eks. eller bare ren ignorans.. Allikevel er Rock Shox siste manual er også ganske entydig: Link!! (Side 37)

Er det flere som har opplevd å få utlevert ny sykkel med Rock Shox gaffel uten riktige endehylser?
Har det noen praktisk betydning utover at fronten blir mykere og mindre presis?

"Install hub end cap adapters if a hub without Torque Cap end caps is installed into the fork."

Har furtet til leverandøren ;-)

Ut på tur!

Re: Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps [Re: Supermann] #2709326 31/05/2022 07:43
RazeFaze Offline
More than words
More than words
TorqueCaps er en "oppgradering" visstnok. "ingen" kjører faktisk med torquecaps :-D
Er null stress å kjøre uten.

Eneste RS "reklamerer" for torquecaps på 2023-gaflene er at det blir enklere å montere ikke-torque-caps hjule med det lille adapteret de leverer med.

Hadde ikke ofret det en tanke. Kompatibel med torquecaps betyr IKKE krav og torquecaps ;-)
(Har torque-caps liggende i påvente av at jeg gidder montere)

Pust rolig, sykle mer.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps [Re: Supermann] #2709330 31/05/2022 07:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Torque caps er en oppgradering, faktisk. Du får større anleggsflate mellom gaffel og nav, som bidrar til bedre stivhet mellom gaffelbeina. Det er kun anleggsflate på enden som har noe å si, så du mister ikke noe på en gaffel med torque caps-kompatibel innfestning mot en "vanlig" gaffel og samme hjul.

Hvis du ikke har torque caps på hjulene og ønsker å få enklere montering av hjul på pre 2023-rockshox, uten å måtte sikte, så har Newmen klistrelapper du kan montere for å ta opp plassen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps [Re: baronKanon] #2709333 31/05/2022 08:01
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
Torque caps er en oppgradering, faktisk. Du får større anleggsflate mellom gaffel og nav, som bidrar til bedre stivhet mellom gaffelbeina. Det er kun anleggsflate på enden som har noe å si, så du mister ikke noe på en gaffel med torque caps-kompatibel innfestning mot en "vanlig" gaffel og samme hjul.

Hvis du ikke har torque caps på hjulene og ønsker å få enklere montering av hjul på pre 2023-rockshox, uten å måtte sikte, så har Newmen klistrelapper du kan montere for å ta opp plassen.

Men men, Zeb er visstnok for stiv allerede :-D

(sånn tatt litt ut av kontekst er den setningen ganske morsom.... )

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps [Re: RazeFaze] #2709336 31/05/2022 08:14
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: RazeFaze

Men men, Zeb er visstnok for stiv allerede :-D

(sånn tatt litt ut av kontekst er den setningen ganske morsom.... )

Zeb har jo knapt økt stivheten, da.

Tror faktisk det beste er oppned-gaffel. Stiv i lengderetningen, men følger terrenget bedre, for mindre feedback i armene i steinpartier: Dette var min erfaring med Lefty Max: veldig god på oppbremsing, for stiv gjennom steinete partier, der hjulet ville følge underlaget sidelengs, men gaffelen er så vridningsstiv at den ikke gir etter, og sender det rett i armene. Bare synd at skjermer ikke er så lett å få hverken effektivt eller pent på oppnedgafler.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps [Re: Supermann] #2709358 31/05/2022 10:07
chalshus Offline
More than words
More than words
Jeg har Zeb og selvfølgelig torque caps. Merker jeg forskjell. Nei. Sikkert ikke. Tror ikke jeg sykler fort nok.

Jeg stikker fingern i jorda og tenker at Sam Hill var happy med Lyric. Så denne gaffelen er sikkert overkill for meg.

Re: Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps [Re: Supermann] #2709363 31/05/2022 10:27
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg hørte på en lang podcast fra han som utviklet Zeb og jeg mener at han sa at mht stivhet så var betydningen av torque caps langt viktigere enn å gå fra 35 til 38 bein på gaffelen. 38+torque caps er selvsagt mest av alt da ICON_SMILE

Re: Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps [Re: Supermann] #2709372 31/05/2022 11:03
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Vil tippe hovedfordelen med 38mm er bedre innfestning av innerbein i krona.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps [Re: Supermann] #2709426 31/05/2022 16:48
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Jeg har Zeb og 2 hjulsett. Ett med og ett uten TC. Merker ikke forskjell ved vanlig stisykling

Jeg er også enig med chalshus, alle klarte seg fint med 36 mm bein, også de proffe. At 38 nå kommer for fullt er vel bare den nye vinen ICON_SMILE

Re: Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps [Re: erikskon] #2709475 01/06/2022 06:24
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: erikskon
Jeg hørte på en lang podcast fra han som utviklet Zeb og jeg mener at han sa at mht stivhet så var betydningen av torque caps langt viktigere enn å gå fra 35 til 38 bein på gaffelen. 38+torque caps er selvsagt mest av alt da ICON_SMILE

Monterte torque caps på King-hjulet i går, hatt den liggende i en skuff et par mnd.
Var heldigvis lettere enn jeg tenkte på forhånd...så får vi se hvor bra Zeb blir, er jo helt nydelig fra før :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps [Re: chalshus] #2709476 01/06/2022 06:25
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: chalshus
Jeg har Zeb og selvfølgelig torque caps. Merker jeg forskjell. Nei. Sikkert ikke. Tror ikke jeg sykler fort nok.

Jeg stikker fingern i jorda og tenker at Sam Hill var happy med Lyric. Så denne gaffelen er sikkert overkill for meg.

Husk at mikromenn, 70kg, ikke kan uttale seg om slikt :-D
JEG merker stivheten på Zeb på en positiv måte, ennå ikke tenkt at den skal være "for stiv" som noen mener.

Får se om jeg merker torque caps, har montert.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps [Re: Supermann] #2709524 01/06/2022 09:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
skjønner ikke de som mener at gafler kan bli for stive i lengderetningen. Kan aldri bli stivt nok!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps [Re: Supermann] #2709571 01/06/2022 14:59
chalshus Offline
More than words
More than words
" So you're on the Zeb this weekend and you've been on the Lyrik before...

Exactly, but the new Zeb works really well. I'm really happy with all the improvements. It's a bit stiff for me and now I feel less harshness.

So the Lyrik was for harshness more than weight?

The Lyrik was not for the weight it was just less physical to ride. It was not for the 200 g. In some sections, you can really feel the benefit of the bigger fork like if it's more downhill bike terrain. But when it's slow speed with the stiffness sometimes it's harder to ride, you maybe do more mistakes. But I have the feeling that with the Buttercups, the new air side, less friction and the hydraulic, the stiffness of the fork is less of an issue.

So you said it was the slow-speed stuff where you noticed the downside of the old Zeb (compared to the Lyrik). That surprises me because I thought it would be the fast, high-frequency stuff where the Zeb might feel harsher.

A Lyrik when it's a slow track, really tight and slow, maybe it's a bit better because it's more flexy when there's no speed. As soon as you carry speed, the Zeb is better because it's stiffer, and more stable, it makes you feel more planted when you carry speed. The flex of the Lyrik helps a bit on slow rooty things. Grip on roots. You lose a bit when it's fast"

Fra Pinkbike sitt intervju med legenden Nico.
https://www.pinkbike.com/news/bike-check-nico-vouillozs-lapierre-glp-2-ews-e-race-bike.html

Re: Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps [Re: Supermann] #2709572 01/06/2022 15:00
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Nico er også kjent for å ha kjørt med så løse eiker at de såvidt overlevde ett run i utfortiden sin.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps [Re: Supermann] #2709738 03/06/2022 09:17
S
Supermann Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Takk for tilbakemeldinger! At det sannsynligvis går bra å kjøre uten er klart, samtidig som også er klart at man ikke får det beste ut av gaffelen uten.

Mitt litt mer formelle spørsmål er hvorvidt SRAM faktisk går god for en praksis hvor OEM tillater seg å for å utstyre sykler som ikke er tråd med de instruksjonamualene som er tilgjengelig? Tidligere, ved innføringen av TC, så var vel uttalelsen at TC ikle var eksplisitt nødvendig - det gjelder tydeligvis ikke lenger.

Det jeg ikke forstår er hvordan navet ikke hviler med gaffelkroppen ved vertikale belastninger, TC eller ikke, er det riktig? Virker for meg veldig ulogisk.

Ut på tur!

Re: Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps [Re: Supermann] #2709743 03/06/2022 10:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Supermann

Det jeg ikke forstår er hvordan navet ikke hviler med gaffelkroppen ved vertikale belastninger, TC eller ikke, er det riktig? Virker for meg veldig ulogisk.

Innhugget i ramma er for å få det enklere til å sikte ved montering. Husk hvordan det var å montere utforhjul med 150x12 før. Ikke alltid man traff.. Hovedlasten sitter i akslingen, siden man vil kreve ganske gode toleranser for passform mellom ramme/gaffel og nav for å få noe ut av anleggsflaten i radiell retning. Stivheten kommer at hvor hardt akslingen er strammet og anleggsflaten mellom nav og gaffel. Det er ikke noe krav om torque caps fortsatt, regner jeg med.

Sjekket litt blant manualene til SRAM/Rockshox, og kom ikke frem til noe krav om Torque caps der.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps [Re: baronKanon] #2709754 03/06/2022 12:01
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Supermann

Innhugget i ramma er for å få det enklere til å sikte ved montering. Husk hvordan det var å montere utforhjul med 150x12 før. Ikke alltid man traff.. Hovedlasten sitter i akslingen, siden man vil kreve ganske gode toleranser for passform mellom ramme/gaffel og nav for å få noe ut av anleggsflaten i radiell retning. Stivheten kommer at hvor hardt akslingen er strammet og anleggsflaten mellom nav og gaffel. Det er ikke noe krav om torque caps fortsatt, regner jeg med.

Sjekket litt blant manualene til SRAM/Rockshox, og kom ikke frem til noe krav om Torque caps der.

Ikke noe krav, også på 2023 modellen så kan man få tak i "adapter" til gaffel når man ikke har TorqueCaps, men det handler kun om enklere montering.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Ny sykkel - Rock Shox og Torque Caps [Re: RazeFaze] #2709758 03/06/2022 12:09
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Nemlig!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support