Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valgs kval, ny jobb eller student!

Valgs kval, ny jobb eller student! #2709246 30/05/2022 12:42
B
Bullchev Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Står med nesa midt i et veiskille i livet.

Det blir med stor sannsynlighet en styrt avvikling av bedriften jeg jobber i. Vi kommer oss rett&slett ikke gjennom krise etter krise.
Jeg har mulighet til å hoppe av før siste slutt, men kommer fortsatt til å ha et visst ansvar ovenfor driften de siste månedene da jeg er på eiersiden.

Har derfor 2 valg.
Valg 1: 1 år studie komp(privat), 3 år på ingeniør linja, så ut i arbeidslivet. Er da ca 40 år gammel...
Valg 2: Rett i ny jobb. Den har veldig mye av det jeg trives med fra før. Får en god stilling, bedre lønn en nå og slipper å sette livet på pause.

Har nettopp fått en arving og er i midten av 30 årene, stor Oslo området.

Av mangle på personer i min omgangskrets som har stått i samme situasjon spør jeg her, har du vært i samme dilemma og hvilket valg tok du?

Selvom jeg nesten allerede har landet på en avgjørelse. Så er jeg litt redd for at jeg går glipp av "siste mulighet" til å studere.

Du gjettet riktig, det frister med ny jobb, mange kollegaer og mye mer....

Setter pris på alle erfaringer og historier.

Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Bullchev] #2709249 30/05/2022 12:57
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Spørsmålet er hva du skal med å utdanne deg til ingeniør. Er det et nytt fag, eller er det for å formalisere det du allerede gjør?

Det er litt brattere stige inn i en ingeniørjobb uten utdannelse, men for veldig mange disipliner veier arbeidserfaring opp like mye. Tre år uten lønn er jo for endel penger, så det bør være en veldig god forklaring på hvorfor du ønsker skole. Arbeidsmarkedet er såpass hett om dagen at det kanskje kan være dumt å gå glipp av festen, men om en er lei så er en lei og like greit å avviklingen til å finne på noe helt annet.

Jeg har jobbet med flere eksperter innen sine områder (teknisk avanserte greier) som ikke har gjort ferdig VGS engang og tjener mye mer enn tre årig utdannede med like lang erfaring. Så det er ikke noe fasit her.

Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Bullchev] #2709250 30/05/2022 12:59
P
Pennypacker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
4 år som heltidsstudent vil koste deg 2-3 millioner i tapt inntekt før skatt (avhengig av lønnsnivå). Med studielån på toppen av det kommer du fort 3-4 millioner i minus før du begynner å tjene penger igjen. Det tar mange år å tjene inn det tapte, om du i det hele tatt kommer til å gjøre det.

Men pengene er bare ett perspektiv. Det er mye positivt å trekke fram om det å investere i mer skolegang.

Hva med å ta den utdannelsen på kveldstid, spre den utover flere år for å lette byrden, bruke lenger tid og likevel oppnå fordelene med en akademisk grad? Det er tungt og krever disiplin, men du verden for en triumf når du er ferdig.

Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Pennypacker] #2709254 30/05/2022 13:21
B
Bullchev Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Sitat: Tagelli
Spørsmålet er hva du skal med å utdanne deg til ingeniør. Er det et nytt fag, eller er det for å formalisere det du allerede gjør?

Det er litt brattere stige inn i en ingeniørjobb uten utdannelse, men for veldig mange disipliner veier arbeidserfaring opp like mye. Tre år uten lønn er jo for endel penger, så det bør være en veldig god forklaring på hvorfor du ønsker skole. Arbeidsmarkedet er såpass hett om dagen at det kanskje kan være dumt å gå glipp av festen, men om en er lei så er en lei og like greit å avviklingen til å finne på noe helt annet.

Jeg har jobbet med flere eksperter innen sine områder (teknisk avanserte greier) som ikke har gjort ferdig VGS engang og tjener mye mer enn tre årig utdannede med like lang erfaring. Så det er ikke noe fasit her.

Det er et helt nytt fag. Jeg sitter på et fagbrev som kokk og har null faglig erfaring som ingeniør utenom interesse.
Ser dette som en mulighet til å gjøre noe helt nytt, om jeg velger det. Det er vel egentlig eneste forklaringen.

Når det gjelder avviklingen så er det nok sånn det blir. Vi er en mindre aktør som har kjempe mot de store og etablerte innen detaljhandelen.
De siste årene har spist mye kapital og en av nøkkelpersonene er på vei inn i pensjonsalder.
Vi har hele tiden vært på ballen og velger å ikke la det gå for langt med innskudd av egne midler etc..

Sitat: Pennypacker
4 år som heltidsstudent vil koste deg 2-3 millioner i tapt inntekt før skatt (avhengig av lønnsnivå). Med studielån på toppen av det kommer du fort 3-4 millioner i minus før du begynner å tjene penger igjen. Det tar mange år å tjene inn det tapte, om du i det hele tatt kommer til å gjøre det.

Men pengene er bare ett perspektiv. Det er mye positivt å trekke fram om det å investere i mer skolegang.

Hva med å ta den utdannelsen på kveldstid, spre den utover flere år for å lette byrden, bruke lenger tid og likevel oppnå fordelene med en akademisk grad? Det er tungt og krever disiplin, men du verden for en triumf når du er ferdig.

Det var intet dumt tips Pennypacker, selvom det kanskje blir litt mye er det en mulighet jeg faktisk ikke har vurdert.

Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Pennypacker] #2709258 30/05/2022 13:32
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Logikken her er feil, studielånet kommer ikke på toppen av den tapte arbeidsinntekten.

Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: appelsin2] #2709265 30/05/2022 14:19
P
Pennypacker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: appelsin2

Logikken her er feil, studielånet kommer ikke på toppen av den tapte arbeidsinntekten.

Gitt at han må ta opp lån for å finansiere skolepenger og livsopphold så lenge han studerer, så blir hullet som skal fylles opp av arbeidsinntekt etter studiene dypere enn det ville blitt dersom han IKKE måtte låne penger.

Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Pennypacker] #2709269 30/05/2022 14:49
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Gitt at han må ta opp lån for å finansiere skolepenger og livsopphold så lenge han studerer, så blir hullet som skal fylles opp av arbeidsinntekt etter studiene dypere enn det ville blitt dersom han IKKE måtte låne penger.

De lånte pengene er flytting av tapt arbeidsinntekt ikke ekstra tap, det du gjorde var å legge de til to ganger.
Har man faktisk ekstra utgifter så er det noe annet.

Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Bullchev] #2709270 30/05/2022 14:52
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Bullchev
Står med nesa midt i et veiskille i livet.

Det blir med stor sannsynlighet en styrt avvikling av bedriften jeg jobber i. Vi kommer oss rett&slett ikke gjennom krise etter krise.
Jeg har mulighet til å hoppe av før siste slutt, men kommer fortsatt til å ha et visst ansvar ovenfor driften de siste månedene da jeg er på eiersiden.

Har derfor 2 valg.
Valg 1: 1 år studie komp(privat), 3 år på ingeniør linja, så ut i arbeidslivet. Er da ca 40 år gammel...
Valg 2: Rett i ny jobb. Den har veldig mye av det jeg trives med fra før. Får en god stilling, bedre lønn en nå og slipper å sette livet på pause.

Har nettopp fått en arving og er i midten av 30 årene, stor Oslo området.

Av mangle på personer i min omgangskrets som har stått i samme situasjon spør jeg her, har du vært i samme dilemma og hvilket valg tok du?

Selvom jeg nesten allerede har landet på en avgjørelse. Så er jeg litt redd for at jeg går glipp av "siste mulighet" til å studere.

Du gjettet riktig, det frister med ny jobb, mange kollegaer og mye mer....

Setter pris på alle erfaringer og historier.

De fleste større selskaper lønner med utgangspunkt i utdanning, alder, arbeidserfaring, intern stilling og trynefaktor. I en del stillinger i en del firmaer så er høyere utdanning obligatorisk. mange arbeidsoppgaver vil ikke være mulig å utføre uten utdanning, fx avanserte håndberegninger
Ett lite og uformelt firma vil nok bry seg mindre om utdanning men mer om relevant erfaring som du kan dokumentere godt.
Så spørs det hvor høyt du sikter og i hvilken bransje du skal jobbe i

Jeg ser tilbake på utdanningen med udelt glede og er enormt skuffet over at arbeidslivet er så preget av rutiner, kjedsommelighet, smålige og ambisjonsrike kolleger. er også overrasket over de personlige egenskapene til mange av de som rykker opp til å bli ledere eller mellomledere
For meg er oljebransjen utelukkende penger, men tildels mye penger

dersom du kan gå rett inn i en stilling du har lyst på, dvs med tanke på kolleger, arbeidsoppgaver og lønn så er det vanskelig å anbefale studier. som ingenørspire regner jeg med at det er rimelig enkelt for deg å regne deg frem til hva som er mest økonomisk lønnsomt...hvis ikke bør du ta utdanningen ICON_SMILE

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Bullchev] #2709271 30/05/2022 14:55
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Ta jobben. Utdanning kan du alltids ta senere. I verste fall kan du slutte i jobben og begynne med utdanning om du ikke trives.

Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Bullchev] #2709284 30/05/2022 17:54
olechr Offline
More than words
More than words
Er det en jobb du virkelig ønsker ta den. Hvis ikke ta utdanningen. Jo eldre du blir jo vanskeligere blir det å studere. Personlig kunne jeg ønske jeg hadde tatt mer utdanning tidligere.

Når du er 40 skal du fort jobbe nesten 30 år til. Så siden du har muligheten ville nok jeg tatt utdannelse.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Bullchev] #2709289 30/05/2022 19:18
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Det er ikke sikkert du trenger studiekompetanse for å bli tatt opp til ingeniør. Det er noe opptaksgreier basert på realkompetanse.

Den vanlige søknadsfristen til høyere utdanning er vel uansett over, så kanskje du burde sette i gang med å undersøke mulighetene, ende opp med å jobbe et år, og så ta utdanning. Muligens ta matte/fysikk eller eventuelle andre fag du mangler nå neste året?

Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Bullchev] #2709301 30/05/2022 20:27
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Husk at veldig mange ingeniører har dårlig lønn, snittet for en ingeniør organisert i Nito er drøye 700k og en nyutdannet ingeniør tjener vesentlig dårligere.

Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Syklist1] #2709306 30/05/2022 21:22
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Men det er jaggu også mange ingeniører som har

- høy lønn
- gode ordninger forøvrig
- interessante oppgaver
- stor frihet

…og mere til ICON_SMILE

Edit: Og mange vil nøle med å kalle 700K for «dårlig lønn»

Redigert av EHAa; 30/05/2022 21:23.
Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Bullchev] #2709307 30/05/2022 21:30
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Joda det vet jeg veldig godt. Men man må begynne et sted og typisk startlønn er et godt stykke under 700k.

Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Bullchev] #2709311 31/05/2022 06:11
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om du må velge mellom ny jobb eller ny student, så ville jeg gått for jobb. Ikke sikkert kona vill blitt så blid om du tok med en student hjem.

Men seriøst: Dersom du TRIVES med det du gjør i dag, så fortsetter du med det.
Er det litt av interesse å endre fagfelt; så tar du kveldsstudier.
Det tar som noen lengre opp sier litt mer tid, men du har inntekt og alt på plass i mellomtiden.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Bullchev] #2709318 31/05/2022 07:12
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg satt meg i skolebenken som nesten 50-åring.
Tok 3-årig i løpet av 4 år 'ved siden av jobben'.
Anger ikke et sekund, og ikke sett meg tilbake fra den dagen jeg gikk ut døra hos gamle arbeidsgiveren for siste gang.

Noen tror det er vanskelig å sette seg i skolebenken i 'høy' alder. Det kan godt hende det er det for noen (eller mange?), men ikke glem at du tar med inn en helt annen bagasje og livserfaring som veldig få medstudenter har. Det gjelder både selve studien, men også hvordan du håndterer og tilnærmer deg systemet.

Det vanskeligste var kanskje å fortelle mamma at jeg skulle si opp jobben for å skrive bacheloroppgaven, før jeg hadde fått ny jobb.
Jeg kom økonomisk sett bedre ut, men ny jobb hvor jeg er mye ute var motivasjonsfaktoren.

Men, jeg jobbet i et stort firma som jeg mente var på veien til avgrunnen og jeg så lite eller ingen muligheter til å komme videre der.
Jeg fikk rett i det første, drøye 5 år etter at jeg søkte studieplass og måneden jeg hadde begynt i ny jobb.

Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: appelsin2] #2709323 31/05/2022 07:35
P
Pennypacker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P

De lånte pengene er flytting av tapt arbeidsinntekt ikke ekstra tap, det du gjorde var å legge de til to ganger.

Du har rett i at i alle fall deler av lånet er flytting av tapt arbeidsinntekt, appelsin2. Men alt som går til reine skolepenger og renter kan regnes som "tap" når alternativet er å velge bort studier. Din økonomiske handlefrihet blir uansett betydelig redusert i ganske mange år, inkludert hele nedbetalingstiden for lånet.

Det er for så vidt samme gamle diskusjon som gjelder for alle som lurer på om de skal studere eller jobbe etter videregående. Det tar noen år å tjene inn forspranget til de som gikk rett ut i jobb. Forskjellen når du er i midten av 30-årene og ikke minst har familie, er at lønnsnivået sannsynligvis er høyere slik at tapet blir større, du har færre år å tette gapet på, og ikke minst det at du har en familie å forsørge, slik at det er ikke bare deg alene som må akseptere de økonomiske konsekvensene av 4 år uten inntekt.

Generelt sett heier jeg på utdanning, men ikke for enhver pris. Du kan nå langt uten formalia (Røkke og Fredriksen er to banale eksempler og langt fra typiske), og med ingeniørambisjoner har du åpenbart evner som vil kunne ta deg langt uansett. En av mine erkjennelser etter ganske mange år i arbeidslivet er hvor lite av skolekunnskapen du faktisk har bruk for i jobben. Dette varierer selvsagt mye ut fra stilling og fagfelt, men jeg har sett talløse eksempler på at et godt hode, positiv innstilling, initiativ, interesse, og vilje til å gjøre det lille ekstra kan parkere god utdannelse innenfor flere ulike felt.

Tilfredsstillelsen ved å "realisere seg selv" gjennom utdannelse og følelsen av å "makse" eget potensiale er priceless (uten å påstå at jeg er der selv!). Ikke alt kan måles i penger...

Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Pennypacker] #2709354 31/05/2022 10:01
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
En av mine erkjennelser etter ganske mange år i arbeidslivet er hvor lite av skolekunnskapen du faktisk har bruk for i jobben. Dette varierer selvsagt mye ut fra stilling og fagfelt, men jeg har sett talløse eksempler på at et godt hode, positiv innstilling, initiativ, interesse, og vilje til å gjøre det lille ekstra kan parkere god utdannelse innenfor flere ulike felt.

Det er et veldig godt poeng. Min erkjennelse rundt dette er at veldig ofte er erfaringen fra å ha studert vel så viktig, om ikke viktigere, enn hva du har studert for noe. Mange av de som kan stille med eller annen grad kan ticke av flere av dine punkter, selvsagt uten noen garanti.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: eOpseth] #2709361 31/05/2022 10:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: eOpseth

Det er et veldig godt poeng. Min erkjennelse rundt dette er at veldig ofte er erfaringen fra å ha studert vel så viktig, om ikke viktigere, enn hva du har studert for noe. Mange av de som kan stille med eller annen grad kan ticke av flere av dine punkter, selvsagt uten noen garanti.

Jepp en av de viktigste tingene en lærer i et studium er evnen til å ta til seg informasjon.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Pennypacker] #2709373 31/05/2022 11:08
B
Bullchev Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Det er ikke sikkert du trenger studiekompetanse for å bli tatt opp til ingeniør. Det er noe opptaksgreier basert på realkompetanse.

Den vanlige søknadsfristen til høyere utdanning er vel uansett over, så kanskje du burde sette i gang med å undersøke mulighetene, ende opp med å jobbe et år, og så ta utdanning. Muligens ta matte/fysikk eller eventuelle andre fag du mangler nå neste året?

Dette har jeg undersøkt, det er mulig det slippes noen plasser til forkurset til ingeniør 20. juni.
Liten sannsynlighet da det som regel er fullt.

Sitat: Syklist1
Husk at veldig mange ingeniører har dårlig lønn, snittet for en ingeniør organisert i Nito er drøye 700k og en nyutdannet ingeniør tjener vesentlig dårligere.

Snitt lønnen for ingeniører ligger uansett over min nåværende lønn. Det gjør også den eventuelle nye jobben, så det er et godt "step up" uansett.
Men det tar jo litt tid å få denne "ingeniør lønnen".

Sitat: Knirkekne
Om du må velge mellom ny jobb eller ny student, så ville jeg gått for jobb. Ikke sikkert kona vill blitt så blid om du tok med en student hjem.

Men seriøst: Dersom du TRIVES med det du gjør i dag, så fortsetter du med det.
Er det litt av interesse å endre fagfelt; så tar du kveldsstudier.
Det tar som noen lengre opp sier litt mer tid, men du har inntekt og alt på plass i mellomtiden.

Det virker som om det er litt av denne løsningen jeg velger. Den nye jobben har flere av oppgavene jeg trives med idag, bare i betydelig større bedrift og mengde. Pluss flere andre positive sider og oppgaver jeg aldri vil komme til å få på min nåværende arbeidsplass.
Kommer nok til å velge ny jobb også ta studier ved siden av om det tar seg gjøre, noe det burde med rett prioriteringer.

Du har rett i at i alle fall deler av lånet er flytting av tapt arbeidsinntekt, appelsin2. Men alt som går til reine skolepenger og renter kan regnes som "tap" når alternativet er å velge bort studier. Din økonomiske handlefrihet blir uansett betydelig redusert i ganske mange år, inkludert hele nedbetalingstiden for lånet.

Det er for så vidt samme gamle diskusjon som gjelder for alle som lurer på om de skal studere eller jobbe etter videregående. Det tar noen år å tjene inn forspranget til de som gikk rett ut i jobb. Forskjellen når du er i midten av 30-årene og ikke minst har familie, er at lønnsnivået sannsynligvis er høyere slik at tapet blir større, du har færre år å tette gapet på, og ikke minst det at du har en familie å forsørge, slik at det er ikke bare deg alene som må akseptere de økonomiske konsekvensene av 4 år uten inntekt.

Generelt sett heier jeg på utdanning, men ikke for enhver pris. Du kan nå langt uten formalia (Røkke og Fredriksen er to banale eksempler og langt fra typiske), og med ingeniørambisjoner har du åpenbart evner som vil kunne ta deg langt uansett. En av mine erkjennelser etter ganske mange år i arbeidslivet er hvor lite av skolekunnskapen du faktisk har bruk for i jobben. Dette varierer selvsagt mye ut fra stilling og fagfelt, men jeg har sett talløse eksempler på at et godt hode, positiv innstilling, initiativ, interesse, og vilje til å gjøre det lille ekstra kan parkere god utdannelse innenfor flere ulike felt.

Tilfredsstillelsen ved å "realisere seg selv" gjennom utdannelse og følelsen av å "makse" eget potensiale er priceless (uten å påstå at jeg er der selv!). Ikke alt kan måles i penger...

Jeg ville nok hatt noe inntekt fra jobb, men langt ifra en full lønn. Det skal jo studeres også =)

Er enig med at man kommer langt med godt hode, positiv innstilling, initiativ, interesse, og vilje.
Har tross alt fått til en fin bunnlinje, lønn til 5 ansatt, en flott arbeidsplass og for mange en givende hverdag i flere år.

Men vi har kommet til et punkt der vi ikke sitter med de gode kortene lengre. Det går ikke en uke uten varslinger om stigende priser, lengre leveringstider, dårligere betingelser eller synkende omsetning. Det er nok prinsippet "føre var enn etter snar" som gjelder.

Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Bullchev] #2709489 01/06/2022 07:24
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Forkurset brukte å være mulig å ta på en intensiv sommer noen plasser, det vil kunne kutte betydelig ned på totaltiden din hvis det fortsatt er mulig.

Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Ndreas] #2709533 01/06/2022 10:19
B
Bullchev Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Sitat: Ndreas
Forkurset brukte å være mulig å ta på en intensiv sommer noen plasser, det vil kunne kutte betydelig ned på totaltiden din hvis det fortsatt er mulig.

Takk Ndreas, skal sjekke opp dette =)

Re: Valgs kval, ny jobb eller student! [Re: Bullchev] #2709536 01/06/2022 10:37
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Bullchev
Sitat: Ndreas

Takk Ndreas, skal sjekke opp dette =)

hvis du må ta opp matte så vil jeg anbefale deg og friske opp gamle kunnskaper ASAP;
det var strykfag #1 når jeg studerte

Syklister er også guds utvalgte folk

Moderator  support