Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg litt?

Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg litt? #258422 02/01/2006 17:04
A
amigo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Min datamaskin fra 1998 synger på siste verset og jeg trenger en ny. Problemet er at jeg har null peiling. Trenger en maskin som jeg kan synkronisere Polar klokka mi mot. Altså den må ha infrarød port. Ellers så skal jeg surfe, ha Itunes og litt sånne vanlige datating. Har funnet denne maskinen, men aner ikke om det er noe tess. Kan noen hjelpe meg?
javascript:winopen('/content/topics/promo.aspx/no%2fno%2ffy2006_q4_w9_savings_500?c=no&cs=nodhs1&l=no&s=dhs&~lt=popup','Hoved','WIDTH=595,HEIGHT=400,RESIZABLE=YES,SCROLLBARS=YES,TOOLBAR=YES,LEFT=0,TOP=20');

Re: Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg lit [Re: amigo] #258423 02/01/2006 17:39
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
En link som fungerer hadde hjulpet.

Ole.

Re: Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg litt? [Re: amigo] #258424 02/01/2006 17:41
R
ReidarS Offline
Avhengig
Avhengig
R
Den linken der er det ikke mye hjelp i...
Tenker du laptop eller stasjonær? Hvor mye penger har du tenkt å bruke?

Re: Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg lit [Re: amigo] #258425 02/01/2006 17:54
bik3man Offline
More than words
More than words
Quote:
Problemet er at jeg har null peiling.

*laaaaaaaaaaang ubrukelig link*

'nuff said :-)

Spøk til side, fortell oss litt mer om bruk og budsjett.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg litt? [Re: ReidarS] #258426 02/01/2006 17:55
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt

Laptopper har nesten alltid IR port. Jeg har brukt 3 forskjellige laptopper fra Fujitsu/Siemens og fra Dell på jobben og ingen av disse hadde problemer med Polar-klokka mi.

Stasjonære har jeg inntrykk av sjelden kommer med IR port men burde være en smal sak å få ordnet.

Anbefaler definitivt å finne en som har peiling til å hjelpe deg sette opp en PC som er konfigurerbar, slik som Cinet-pc el. fremfor å kjøpe ferdigpakker på Elkjøp. (fEiLKJØP)

Prioriter mye RAM og rask harddisk over høy klokkefrekvens, er ett av mange mulige råd ellers.

Re: Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg lit [Re: Sykkelbob] #258427 02/01/2006 17:59
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Mac'er kommer ikke med IR-port. De kan heller ikke brukes med Polar med ekstern IR-port, bare så det er sagt hvis du tilfeldigvis siklet på en lekker hvit eller sølvgrå Applesak.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg lit [Re: sykkeloyvind] #258428 02/01/2006 18:09
A
amigo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Beklager at ikke linken virket. Forteller en del om kunnskapene. Maskinen er en Dell Dimension 3100. Koster 3990,- Får fortsatt ikke til den hekkans linken, men den finnes her:

http://www1.euro.dell.com/content/produc...;l=no&s=dhs

Re: Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg lit [Re: amigo] #258429 02/01/2006 18:39
R
ReidarS Offline
Avhengig
Avhengig
R
Kjøper du den PC'en der må du ha skjerm og et IR-adapter i tillegg. Ellers er jo maskina forsåvidt grei, men ikke noe mer enn det heller. Kun for enkel "kontorbruk". Alternativet om du kan gå opp et par tusen kan kanskje være en bærbar? Du får disse ned i 6000 kr med en spec tilnærmet lik den stasjonære der. Mindre hardisk, men du får skjerm og vanligvis IR på kjøpet.

Re: Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg lit [Re: ReidarS] #258430 02/01/2006 18:45
R
ReidarS Offline
Avhengig
Avhengig
R
Ser på Elkjøp at du får laptop for under 5k nå, men alle de billigste mangler IR. Dette får du derimot kjøpt for under 200 kr i databutikker og kan brukes på alle PC'er med USB-port

Re: Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg lit [Re: ReidarS] #258431 02/01/2006 23:29
axel Offline
Entusiast
Entusiast
ikke kjøp pc fra elkjøp!!!
det største bløffet noen gang....alt i pc'ene ser bra ut , men skjermkortene er ikke noe å skryte av!!
sjekk ut: www.hardware.no
der finner du nok noe nyttig informasjon..

Mvh,
Axel

Hacking is like sex!!! You get in, you do your thing, you get out, and you hope you didn't leave anything behind that can be traced back to you
Re: Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg lit [Re: axel] #258432 03/01/2006 07:02
R
ReidarS Offline
Avhengig
Avhengig
R
Dette blir litt OT, men hvordan kan du si at alle PC'er fra Elkjøp har dårlige skjermkort? Du får feks laptop fra Elkjøp med NVIDIA® GeForce™ Go 6600. Er det dårlig?
Er klar over at de billigste PC'ene ikke har allverdens skjermkort, men det er da heller ikke viktig for den bruken han beskriver her... Du må se litt på hvilken prisklasse som er aktuell. Du får ikke en versting til 4000 uansett hvor du kjøper den.

Re: Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg lit [Re: ReidarS] #258433 03/01/2006 07:24
skibum Offline
Besatt
Besatt
Jeg satte sammen en PC selv for 1978.- + frakt fra PSdata.

Skjermkort, harddisk, tastatur, mus og skjerm ble gjenbrukt fra den gamle pc'en, noe som funker fint til budsjett!

Oppsettet ble sånn:

Dette skulle gi deg nok kroner til å kjøpe en stor harddisk samt et mer enn brukbart skjermkort, i tillegg til at holder deg godt innom 4 lapper. Forutsetter selvfølgelig at du har skjerm, tastatur og mus fra den gamle.

Vedlegg
54180-PC.JPG (0 Bytes, 11 nedlastinger)
Redigert av skibum; 03/01/2006 07:24.

Espen

NOTS!
Re: Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg lit [Re: amigo] #258434 03/01/2006 12:55
Arne_And Offline
More than words
More than words
Quote:
Maskinen er en Dell Dimension 3100. Koster 3990,-

Min (begrensede) erfaring er at Dell lager bra maskiner til en grei pris, og det er lite trøbbel med dem. Siden du ikke er så datakyndig vil jeg på det sterkeste anbefale å gå for en Dell-løsning fremfor å få noen til å hjelpe deg komponere en PC. Dell har noen få, velprøvde konfigureringer som funker stabilt og fint. Hvis du i stedet får en PC-kyndig kjenning til å sette sammen noen greier kan det tenkes at brukerterskelen blir noe høyere.

Anbefalingen om mye RAM og rask harddisk fremfor høy klokkefrekvens er jeg fullstendig enig i.

a

Re: Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg lit [Re: ReidarS] #258435 03/01/2006 13:16
axel Offline
Entusiast
Entusiast
Quote:
Dette blir litt OT, men hvordan kan du si at alle PC'er fra Elkjøp har dårlige skjermkort? Du får feks laptop fra Elkjøp med NVIDIA® GeForce™ Go 6600. Er det dårlig?
Er klar over at de billigste PC'ene ikke har allverdens skjermkort, men det er da heller ikke viktig for den bruken han beskriver her... Du må se litt på hvilken prisklasse som er aktuell. Du får ikke en versting til 4000 uansett hvor du kjøper den.

er klar over det, men vil alikevel anbefale å kjøpe fra nettbutikk..
jeg kjøpte fra www.netshop.no hvor du kan velge delene selv og så bygger de.. veldig bra service!!

Mvh,
Axel

Hacking is like sex!!! You get in, you do your thing, you get out, and you hope you didn't leave anything behind that can be traced back to you
Re: Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg lit [Re: axel] #258436 03/01/2006 13:35
F
Frode M Offline
Veteran
Veteran
F
Hei!

Jeg jobber i Toshiba, og er derfor ikke objektiv. Strengt tatt er vel få det. Du får mange gode bærbare PCer til under 8.000. Jeg ville ikke anbefale de aller billigste, de er ofte med 256 MB minne (som må oppgraderes) og dårlig batteri levetid. Ta stilling til:

- Hvor mye vil du bruke?
- Vil du benytte den mest hjemme, eller ofte ha den med deg (størrelse og batterilevetid)
- Skal du spille (da bør du ha dedikert grafikk-kort om minne)

Alle de kjente leverandørene har gode tilbud og bra produkter. Gå gjerne i en butikk og sjekk skjermkvaliteten, den varierer en god del uten at du kan lese det av spesifikasjoner.

/Frode

Re: Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg lit [Re: axel] #258437 03/01/2006 14:02
olechr Offline
More than words
More than words
Quote:
Quote:

jeg kjøpte fra www.netshop.no hvor du kan velge delene selv og så bygger de.. veldig bra service!!

Mvh,
Axel

Når man ikke er datakyndig så er det ikke så lett og velge ut deler fra en nettbutikk. Jeg har ikke spesiellt peiling men for oss vanlige folk som stort sett buker det til internett, treningsdagbok og litt bilder er det veldig kurant og kjøpe ferdig bygd. Blir litt som sykler for vanlige folk er det greiset og kjøpe ting som er ferdig prøvd og bygd.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg lit [Re: olechr] #258438 03/01/2006 23:11
axel Offline
Entusiast
Entusiast
Quote:
Quote:
Quote:

Mvh,
Axel

Når man ikke er datakyndig så er det ikke så lett og velge ut deler fra en nettbutikk. Jeg har ikke spesiellt peiling men for oss vanlige folk som stort sett buker det til internett, treningsdagbok og litt bilder er det veldig kurant og kjøpe ferdig bygd. Blir litt som sykler for vanlige folk er det greiset og kjøpe ting som er ferdig prøvd og bygd.

skjønner det, men hvis du vil ha det meste ut av pengene dine kan du jo bruke litt tid på å undersøke...
sjekk ut hardware.no, der kan du få masse hjelp...
http://www.hardware.no/artikkel/16166

Mvh,
Axel

Moderator  support