Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkel til 8-9 åring

Sykkel til 8-9 åring #2709104 28/05/2022 22:22
T
TonyN Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
Hei,

Junior er 8,5 år, og ca 140 høy. Syns det er moro på sykkelen, og kjører blant annet kalascup. Har i dag en Woom off 5 uten demper. Dette er en 24 tommer.

Skal over på 26 tommer etter hvert, og jeg er i stuss på hva man skal velge. Alternativene er som følger:

- Woom off 6 Air (med demper)
- Brukt HT 26 tommer med gode komponenter og karbonramme (Opplevd det som utfordrende å finne noe som tilfredsstiller krav)
- 27,5 tommer om en stund, og ikke gå for 26 tommer?
- Annet alternativ?

Har vært meget fornøyd med Woom off 5, men frykter at 9-delt blir for lett utveksling på 26 tommer som han skal bruke noen år? Eneste jeg har å utsette på Woomen han har i dag, er tregt drivverk. Man får ikke mye gratis når man tråkker rundt i forhold til man f eks får på voksensykler. Mulig kranklager kan byttes på en woom til noe som er bedre?

Hva velger man? På forhånd takk for innspill.

Re: Sykkel til 8-9 åring [Re: TonyN] #2709110 29/05/2022 07:44
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er vel vanskelig å finne noe bedre enn Woom Off? Dersom budsjett var et tema vil jeg nevne at jeg er veldig imponert over White (xxl) sin beste 24", men har ikke sett om de har en like fin 26". Fordelen med White er at du finner dem på Finn så billig at du har godt budsjett til oppgradering. Microshift slapp jo en veldig fin gruppe her nylig.

Et alternativ er kanskje å bygge noe rundt en kinaramme? Men utvalget av 26" gafler er vel ikke akkurat bra.

Tyske Ku bikes har mye dyrt og fint. Whyte har også fine sykler som ikke er alt for tunge. Nukeproof må du se på også. Og det kanadiske (eller amerikanske?) merket med en hodeskalle som jeg ikke husker navnet på.

Re: Sykkel til 8-9 åring [Re: TonyN] #2709112 29/05/2022 09:07
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Vi kjøpte en white 26" til en veldig god pris til 8-åringen. Den er uten demper, har 1×8 med sine begrensninger, men med hydrauliske bremser. Vi er veldig fornøyd med den, men den brukes ikke til noe annet enn tur og transport. Den er ganske lett, liten i ramma, men krankarmene er nok litt for lange for en på litt under 140cm.

Moderator  support