Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vil det funke med gapcap på eldre Canyon Inflite?

Vil det funke med gapcap på eldre Canyon Inflite? #2709000 27/05/2022 18:41
ktodnem Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg har en kanonfin Canyon Inflite med dette Acros Ai-70 styrelageret. Jeg kjøpte nye lager og etterhvert den toppen med sideveis mini-unbrako justeringsskrue - men jeg tenkte aldri at denne kjempedyre plastringen var nødvendig å bytte. Internett og youtube gir dette designet det glatte lag. Det er ingen kon som lager spenn, kun denne plastringen. Jeg fôrer min ut med litt gjengeteip, og det funker frem til jeg faktisk sykler cyclocross, da jobber tapen seg ned, og det blir slark. Minijusteringsskruen tar det inn et par ganger, så må alt tas opp igjen.

Den naturlige løsningen er å kjøpe ny plastdings. Dere med Canyon, vil det funke, eller er dette styrelageret befengt med evig slark?
[Linket bilde]

Så begynner jeg å lure på om en 1 1/4 gap cap på toppen, istedet for _ingenting_ slik det er nå - kan det fungere?
gap cap
Faktisk dyrere enn plastdingsen, men morsomt tankeekperiment på en inneklemt fredagskveld. Takk!

Edit: kan legge til at det selvfølgelig er mye pga frakt at plastdingsen blir så dyr, men denne ebay-sjappa får faktisk til å merke med tydelig voec-nummer og "paid", så jeg heller nok mot å kjøpe noen stykker og deale videre på bruktforumet ICON_LAUGH

Redigert av ktodnem; 27/05/2022 18:49.
Re: Vil det funke med gapcap på eldre Canyon Inflite? [Re: ktodnem] #2711802 23/06/2022 15:11
ktodnem Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Kan melde om.at ny plastdings ikke hjalp i det hele tatt. Skal nå kjøpe 1-1/4" topcap, men har ikke troa, for problemet vil vel her også være at verken plastdingsen eller kulelageret har kon som kan presses sammen.

Neste på lista hvis det ikke funker, er om jeg klarer å finne topp til et utvendig styrelager for 1-1/4" med ytre mål på 44mm, da kan jeg frese ut innvendig stopp i styrerøret hvor kulelageret er presset inn i dag (det stopper allerede etter 5mm - ikke nok for standard styrelagerkopp), og vipps har jeg en slags "standard" topp. Jeg har funnet slikt lager for 1-1/8", men da snakker vi ny gaffel og eventuelle kompatibilitetsproblemer i nedre styrerør, hvor canyon i sin visdom har et lager som er presset inn et par mm lenger enn åpningen på rammerøret. Men med kon nederst, i allefall. Oppdateres!

Redigert av ktodnem; 23/06/2022 15:12.

Moderator  support, Valentino