Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkel på budsjett.

Sykkel på budsjett. #2708865 26/05/2022 15:23
M
Mathias_1999 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
M
Hei!
Er en 22år gammel student som har siste åra fått i gang interessen for sykling. Gikk i fjor til innkjøp av stisykkel, og angrer ikke et sekund på det! Men så har det seg slik at jeg lånte far sin landeveissykkel en del ganger og ser fordelen av å ha begge deler! -Til pappas store glede.

Men, bruktmarkedet på landevei er ikke helt bare bare.. Noen sykler koster 15k og ser kjempe bra ut andre som vrak. Skjønner at det selfølgelig har med komponentene å gjøre, men igjenn, er en 10år gammel sykkel med ultegra gruppesett verdt nærmere 20k? Når xxl-selger denne til 24999: https://www.xxl.no/ridley-fenix-slic-105-disc-22-landeveissykkel-unisex-gra/p/1181477_1_style?page=1 (Ja, her er 105 gruppesett. Men et nytt 105 kan vell ikke vær så mye dårligere enn et 10 år gammelt ultegra?)

Trenger sårt hjelp! Setter pris på alle svar!

Litt info : høyde 186cm, vekt 70kg, budsjett 15k(Kan strekkes), brukes i hovedsak til trening og moro så komfor-racer er vell det jeg er ute etter.

Re: Sykkel på budsjett. [Re: Mathias_1999] #2708904 27/05/2022 07:28
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Du har rett.
Nytt 105 går utenpå alt som er 10 år gammelt!

Ridleyen ser veldig bra ut og har etter mitt syn veldig mye for pengene.
Det kan være verd å sjekke hvor store dekk den har plass til nå som "alle" skal bruke sykkelen sin til "alt" dvs. sykle grus med racer.
Hvis det ikke er viktig tror jeg ikke du gjør mye galt med en sånn som passer.
Men så var det budsjettet da.

Du kan i alle fall være rimelig trygg på at ti år gamle karbonsykler på finn i alle fall ikke kan ta feite moderne og digge dekk.

LarsB

Re: Sykkel på budsjett. [Re: Mathias_1999] #2709338 31/05/2022 08:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1

Og velkommen på forumet, Mathias!

landeveisforumet har vi rimelig hyppig lignende spørsmål, så det kan være tiden verdt å skumme gjennom.

Her er forresten en generell kjøpsguide og en grei guide for bruktkjøp som jeg nettopp la inn i en liknende tråd.

Kjøpsguiden har rukket å bli fem år, men er fortsatt relevant, om enn delvis foreldet på noen få punkter. Som larsb er inne på, er viktigste endring de siste fem årene at skiver er blitt standard på landeveissykler av alle slag, dekklaring og dekk er blitt bredere, og slangeløst oppsett mer vanlig blant både amatører og proffer. Dermed blir syklene betydelig mer allsidige til bruk på variert underlag og i variert vær, om det spiller noen rolle for deg.

Guiden for bruktkjøp er god.

Re: Sykkel på budsjett. [Re: Mathias_1999] #2710080 07/06/2022 19:29
F
fivestage Offline
Fersking
Fersking
F
Slenger meg på denne, med sykkel i prisklassen 15k. Om ikke annet lister jeg i alle fall opp noen alternativer som det er mulig å få tak i i år, som kan være til hjelp for andre.
Har fra før Endurace CF SL jeg 2021 jeg digger. Den er helt nydelig komfortabel og har alt jeg ønsker meg.

Nå ønsker jeg meg en racer som primært skal bo i Danmark og luftes 10-20 ganger i året. Først tenkte jeg caad med 105 og skivebremser, men den er ikke min før jeg hoster opp 30 store gærninger. Da er det plutselig mange alternativer og den er uansett over budsjett.

Søker jeg på CAAD finner jeg en rimeligere variant, CAAD Optimo 2 til omtrent 13k. Tiagra er helt innafor, jeg har pendlet med grx400 i år og det har fungert bra og jeg syns det er lettere å justere perfekt enn siste 105 jeg hadde på en tidligere sykkel.
Hvordan er denne Optimo? Er det en dyr White RC Pro med kjipere gruppe?

Har også vurdert Canyon Endurace 7 RB. Sikkert en som passer meg bra, men når jeg først skal ha enda en sykkel hadde det vært gøy med noe annet, med enda mer tilskrudd landeveisgeometri.

Har fulgt med på danske Finn, dba.dk. Der er det mye rart og jeg tar ikke sjansen på at jeg finner en sykkel når sommeren kommer.
Med mindre noen kan fortelle meg at Scort Addict 20 er tidenes kjøp? Hvis jeg skjønner tallene riktig er min Endurace i Large midt mellom Addict 56 og 58, bare mindre aggressiv.

Jeg setter pris på tips om andre sykler som kan være aktuelle.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå