Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier

Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier #2708463 23/05/2022 09:36
T
Terskeltrening Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Hei,
Har kjøpt mine første wattpedaler Garmin Rally Xc-100, og fikk enkelt lagt de til på min garmin 520+. Kalibrerte og begynte å tråkke.
Jeg ønsket å ligge med watt rundt 130-140 langtur.

Problem: Watten var veldig ufortsigbar.
Syklet jeg bratt oppover var watt mellom 240-300 uansett hvor sakte jeg tråkket.
Slakt nedover var watten som regel 100-120.
I tillegg hoppet ofte watten over 100 watt i samme tråkket…
Pulsen gjsnt på 141 og min 133, maks 150 i de verste oppoverbakkene.

Jeg testet også 3sekunders gjennomsnitt uten at det så ut til å hjelpe.

Jeg er vant til å sykle på wattrulle, og selv om jeg slår av erg mode kan jeg fint klare å ligge nogenlunde på samme kraft

Noen som har tips til hva som kan være galt?

Redigert av Terskeltrening; 23/05/2022 09:36.
Re: Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier [Re: Terskeltrening] #2708468 23/05/2022 09:48
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Montering kanskje?
Jeg vet ikke om hvordan Garmin krever at pedalene skal monteres. Men etter å ha lest DCRainmaker i årevis vet jeg at det er lurt å følge monteringsanvisningen nøye. Og i tillegg gå ut en tur og kjøre en del spurter for å ting til "å sette seg"

Og å se på watt som et "live tall" gir ingen som helst mening. Det må glattes med tre eller fem sekunders gjennomsnitt.
Oppover har det jo ikke noe si hvor sakte du tråkker, det er hvor lette gir du bruker som spiller noen rolle siden watten er en funksjon av kraft og omdreiningshastighet. Men det vet du sikkert.

Du kan jo sette deg på rulla og logge effekten på rulle mot pedaler. Da ser du hvor landet ligger.

Lykke til
LarsB

Re: Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier [Re: larsb] #2708470 23/05/2022 09:53
T
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Sitat: larsb
Montering kanskje?
Jeg vet ikke om hvordan Garmin krever at pedalene skal monteres. Men etter å ha lest DCRainmaker i årevis vet jeg at det er lurt å følge monteringsanvisningen nøye. Og i tillegg gå ut en tur og kjøre en del spurter for å ting til "å sette seg"

Og å se på watt som et "live tall" gir ingen som helst mening. Det må glattes med tre eller fem sekunders gjennomsnitt.
Oppover har det jo ikke noe si hvor sakte du tråkker, det er hvor lette gir du bruker som spiller noen rolle siden watten er en funksjon av kraft og omdreiningshastighet. Men det vet du sikkert.

Du kan jo sette deg på rulla og logge effekten på rulle mot pedaler. Da ser du hvor landet ligger.

Lykke til
LarsB

Takk for svar. Det er pedalrulle, skulle være ganske enkelt å sette på.
Jeg brukte funksjonen Kraft og Kraft 3 sek gj.snt uten at det ga noe forskjell.

Men hvis jeg snur på det: Hvis du skal ligge i en bestemt sone når du sykler ute, hvordan gjør du det?

Re: Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier [Re: Terskeltrening] #2708471 23/05/2022 09:55
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Rett ut av boksen vil jeg si at disse verdiene virker helt normale. Du sier ikke noe om hva slags underlag du sykler på, men en bratt grusbakke kan fint kreve 250-300 watt bare for at du skal bevege deg framover. Og nedover skal man fokusere veldig på tråkket for at man skal holde en høy watt. Om man "bare" tråkker vanlig nedover, faller watten veldig. Det som virker noe rart er at det du sier om at watten hoppet over 100 i samme tråkket. Hva er det mener her? At den varierer med +/- 100 watt innafor ett tråkk? I så fall, om du ser på øyeblikksverdi, kan nok det forklares med det fordi som larsb sier, man bør absolutt bruke minst 3-5s utjevning. Gjerne 10s også, men prøv deg fram.

Og til slutt: det å holde jevn watt på vei kan kreve litt tilvenning, siden det er veldig forskjellig fra en rulle hvor motstanden er jevn hele tiden (og enda lettere i erg-mode).

Redigert av knuthaug; 23/05/2022 09:57.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier [Re: Terskeltrening] #2708473 23/05/2022 10:07
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du må kunne tillate litt høyere effekt opp bakkene på langtur for å ikke stoppe opp helt. Så kan du unne deg 0W ned på andre siden av haugen, også. Kjør på følelse og ta en titt i blant. Det er først på intervalløkta det gir mening å glane på computeren som Froome.

Re: Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier [Re: Terskeltrening] #2708489 23/05/2022 11:21
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Terskeltrening

Men hvis jeg snur på det: Hvis du skal ligge i en bestemt sone når du sykler ute, hvordan gjør du det?

Litt avhengig av hva slags intensitet det skal trenes i, gjør jeg en av følgende:

1) sweetspot eller laverer og opp mot terskel: finn en veistrekning som gjør at man relativ grad av sikkerhet kan kjøre hele draget uten kryss/lys og store variasjoner i hellning, dvs. så flatt/jevnt som mulig. Når jeg kjører ser jeg på hva jeg holder av watt _nå_ med 10s utjevning og prøver å holde den som foreskrevet +/- 10-20 watt, og bryr meg ikke så mye om hva snittet på intervallet er. En stopp i et kryss vil gjøre at snittwatten faller veldig og du må kompensere med å sykle over det du "skal" etterpå dersom snittwatten skal bli som foreskrevet. Best å holde jevnt belastning på intervallet. Og havner jeg bak en buss i rundkjøringen, så blåser jeg i det.

2) mellom-lange intervaller (terskel og opp mot vo2max) 2-5 minutter: Finne en bakke som man kan holde jevn fart. Se på watten første draget. og deretter er det bare å holde samme intensitet de neste ved å se hvor langt opp i bakken man kommer. Sjekke watten innimellom. På vo2max er det om å gjøre å komme opp i høy respirasjonstakt og få pushet o2-opptaket bra. Om man gjøre det på 2minuttere på 125% eller 3 minuttere på 120% er ikke så nøye. Viktigere å unngå avbrytelser her så disse kjøres jeg ofte på gangveier ved siden av veier eller helst på grusveier i marka uten lys, kryss og biler. En bakke jeg ofte bruker tar 2 minutter opp på vo2max-nivå, og jeg kommer ned på 45s om jeg kjører på litt. Så kjører da opp og ned mange ganger. På gangvei, ikke vei. Bruker den også av og til til enda kortere intervaller.

3) superkorte intervaller (30/30 15/15 etc. Også helst i marka, men kan også kjøres på veier med lite trafikk. Kjør det man klarer utifra terrenget man er på når intervaller starter. Er det litt oppover (eller motvind), blir det som regel litt høyere enn foreskrevet, er det nedover (eller medvind) blir det litt lavere, men den jevner seg ut over et sett på 15 minutter med 15/15. Her er det også viktigst å komme godt opp i belastning/pust, om men treffer 128% eller 130% er av mindre betydning.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier [Re: Terskeltrening] #2708569 24/05/2022 06:42
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Er enig med flere om at det virker ikke nødvendigvis som det er noe feil. En ting som kan være en issue er evt om du trenger en spacer for å ha nok plass til at enheten kan rotere? Jeg har opplevd å få wonky verdier da jeg glemte det på en side på mine assiomas. Montering og klaring er viktig.

Nå vet jeg ikke hvor bratt denne bakken var eller hvor tung du + sykkel er men jeg som dame på noe over 60 kilo + en rittfulldemper må tråkke en viss watt for å ikke velte over ende på bratt grus, evt holde en veldig ubehagelig lav kadens som blir tullete så lave verdier som er 140-140 watt er ikke mulig på grus. Det er også ofte mer variasjon i verdier å grus hvor man innimellom kommer inn på områder med litt toppdekke som er løst eller kanskje noen mykere partier. Det skal ikke så mye %-variasjon i helning før man enten spretter opp eller ned i verdier. For å kunne sykle en grusbakke jevnt må man være ganske påskrudd med kadens-variasjon og/eller giring for å holde det konstant er min erfaring.
Ville sett på hjerterytmen vs watt om det stemmer sånn noenlunde om denne bakken varte en liten stund. Det er heller ikke uvanlig at man pusher litt mer watt ute enn inne på samme HR.

Re: Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier [Re: Terskeltrening] #2708694 25/05/2022 08:17
T
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Takk for svar og innspill 😊
Jeg tenker fortsatt at wattmåleren kanskje ikke er helt kalibrert, og at det gjør at watten hopper så mye. Jeg mener, det kan ikke være riktig at jeg innenfor typ 2 sekund har 100 watt det ene sekundet og 180 watt det andre sekundet. Så stor kontroll på min følelse for anstrengelse har jeg at dette må være en feil.
På langturen brukte jeg derfor mest puls og følt anstrengelse – watt ble jeg som sagt ikke klok på og den ga meg ingen nyttig info.
Jeg får teste litt mer og komme tilbake til mine erfaringer, har blitt lite sykling siden langturen søndag.

Men forstår at det oppover i bratte bakker kan være vanskelig å holde lav nok watt med de gira jeg har. Spesielt i bakken opp fra bjørnsjøen ved kikut (oslo) for de som kjenner til den. Men med makspuls på 196 på sykkel så fikk jeg kun 150 i puls, og føltes ikke anstrengende ut.

Redigert av Terskeltrening; 25/05/2022 08:23.
Re: Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier [Re: Terskeltrening] #2708700 25/05/2022 08:36
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Men forstår at det oppover i bratte bakker kan være vanskelig å holde lav nok watt med de gira jeg har. Spesielt i bakken opp fra bjørnsjøen ved kikut (oslo) for de som kjenner til den. Men med makspuls på 196 på sykkel så fikk jeg kun 150 i puls, og føltes ikke anstrengende ut.

Du kommer ikke opp den bakken på under 200 watt, uansett. Det er begrenset hvor høy pulsen rekker å bli på en såpass kort bakke, spesielt når man holder igjen så godt man kan. 100-180 watt er lave wattverdier som det ikke skal mye til for at fluktuerer mellom. Litt hardere tråkk over toppen av pedalsirkelen endrer raskt fra 100-180. 100 watt holder så vidt pedalene i gang på flatmark - på grus kommer du knapt fremover i 100 watt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier [Re: Terskeltrening] #2711875 24/06/2022 12:03
T
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Da har jeg fått brukt wattmålern ute noen timer, og føler jeg får mer og mer nytte av den.

Bruker 3sek gjennomsnitt.
Det jeg har funnet ut er:
1. Watt i oppoverbakke er mye lettere å oppnå enn bortover og nedover. Jeg må virkelig bli flinkere til å presse på bortover.
2. Oppover er det lett å få veldig høy watt, langt over min FTP. Eksempelvis gjsnt 137% av FTP over 5minutter.
For å ikke få for mye melkesyre må jeg altså holde igjen oppover og presse på mer bortover.

Fant også en link fra 2013 med samme problematikken, og hvor det påpekes at watt flyr opp ned veldig raskt på flata. Så jeg er visst ikke eneste med dette problemet 😊

Watt = watt? - Trening - Terrengsykkelforumet

Samtidig fant jeg en artikkel fra Birken som er totalt forskjellig fra det jeg oppfatter som optimalt. Konklusjonen dems var at de beste holdt en jevnere gjennomsnittsfart (høy hastighet oppover og roligere på flata)…. Samtidig, jo hardere du sykler over evne jo mer melkesyre..

Noen synspunkter om dette?

Birken | Strategi for å sykle Birken raskere (birkebeiner.no)

Re: Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier [Re: Terskeltrening] #2711879 24/06/2022 12:34
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det definitivt lettere å holde høy watt oppover. 137% av FTP i 5 minutter er ikkeno helt greit der ICON_SMILE
Det er også riktig at det er mye vanskeligere å holde samme effekt på flata som oppver. Tilgang til å se effekten din vil hjelpe deg med det. Det hjelper også å øve. Det er lett å henge seg opp i bakkeintervaller, men flate må også trenes.
Samtidig er det sånn at man kan bruker mer av kroppen til å genere effekt oppover så jeg mener jeg kan tillate meg å ligge (en hel del) høyere i effekt oppover uten å gå på en laktatblemme.

LarsB

Re: Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier [Re: Terskeltrening] #2711880 24/06/2022 12:43
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Når det gjelder pacing, så er det slik at hvis farten er relativt lav, så er input og output omtrent lineært forbundet (dvs. at øker du input, dvs. effekten [W] med 10% så får du 10% større output - hastighet).

Blir farten derimot høyere så blir luftmotstanden den primære ytre motstanden du må overvinne. Denne øker med kvadratet av hastighetsøkningen, så for å øke farten med 10% må du øke effekten med en faktor lik 1.10^=1.21.

Dermed er det relativt sett lite å hente på å øke effekten når farten er høy. Derfor kjørte Tobias Foss 5 min med 500 W i bakken på gårdagens NM tempo ICON_SMILE

Re: Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier [Re: Terskeltrening] #2711881 24/06/2022 12:53
T
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Takk! Kjempenyttig info Larsb og Imag.

Virker som at jo mer jeg lærer jo mer forstår jeg hvor lite jeg forstod ICON_TONGUE

Re: Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier [Re: Terskeltrening] #2711886 24/06/2022 13:53
Gew88 Offline
Veteran
Veteran

Virker som at jo mer jeg lærer jo mer forstår jeg hvor lite jeg forstod ICON_TONGUE

Story of my studies ;-)

Re: Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier [Re: imag] #2711989 26/06/2022 18:21
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: imag
Når det gjelder pacing, så er det slik at hvis farten er relativt lav, så er input og output omtrent lineært forbundet (dvs. at øker du input, dvs. effekten [W] med 10% så får du 10% større output - hastighet).

Blir farten derimot høyere så blir luftmotstanden den primære ytre motstanden du må overvinne. Denne øker med kvadratet av hastighetsøkningen, så for å øke farten med 10% må du øke effekten med en faktor lik 1.10^=1.21.

Dermed er det relativt sett lite å hente på å øke effekten når farten er høy. Derfor kjørte Tobias Foss 5 min med 500 W i bakken på gårdagens NM tempo ICON_SMILE

Det er mye å hente i bakker på tempo for de som har høy Vo2maks i forholdt til terskel.

Re: Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier [Re: Terskeltrening] #2712014 27/06/2022 06:38
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Oppover er det lett å få veldig høy watt, langt over min FTP. Eksempelvis gjsnt 137% av FTP over 5minutter.
For å ikke få for mye melkesyre må jeg altså holde igjen oppover og presse på mer bortover.

Lenge siden jeg har tenkt på treningssoner og intensitet, men et snitt på 137 % av ftp i 5 minutter er voldsomt. 137 % er langt over sonen for VO2max, og godt inn i sonen som trener anaerob kapasitet. Og her holder man ikke ut særlig lenge.

Husker tilbake til da jeg fikk effektmåler selv at det var vanskelig å treffe på nivået i starten. Hyppige tester gjør det gradvis mer og mer presist, slik at du treffer bedre med treningen din. Tallene over kan tyde på at du har en høyere terskel/ftp enn det du tror/har målt, og hvis du da styrer intensiteten etter feil tall får du også "feil" treningsbelastning.

Re: Nybegynner wattpedaler – uforklarlige verdier [Re: Terskeltrening] #2712019 27/06/2022 07:07
T
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
@Øyvind V
Min FTP er målt inne, tok siste test for 2 uker siden, og tror ikke jeg hadde klart mye mer på den testen. Jeg har hørt rykter om at man kan forvente 5-10% mer FTP ute. Jeg vet også at jeg aldri hadde klart å holde den snittwatten inne som jeg klarer i oppoverbakkene ute.
Ute er puls min største begrensning, inne er beina min største begrensning.

Når det gjelder pacing er det interessant at man oppover kan tjene mer på å pushe hardt over terskel, og at man får mer igjen for dette ift. gj.snt tiden enn om man prøver pushe like hardt gjennom hele turen.
Hvis regnestykket om 1,10^2 bortover stemmer noenlunde er det helt klart fordeler på å pushe hardere oppover, og holde litt igjen bortover.

Men jeg tror uansett jeg har mye å tjene på å øke hvor effektivt jeg sykler bortover.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå