Er det chainsuck du har eller er det at giret overskifter slik at det dette ned i mellom giret og ramma. Er det chainsuck har det ikke noe med giret å gjøre da kan slitasje på kjede eller drev gjøre at kjedet blir med drevet rundt, evt kan mye gjørme og drit gjøre det samme, men det er vel ikke vanlig på landeveien.
Hvis det skjer når du girer kan det være at endestopper L skruen er feil justert. Sjekk når du har den på minste foran og største bak, da skal kjedet nesten subbe i giret, dvs det skal vel være 0,5-1 mm klaring. Er det mer kan du oppleve at den overskifter. Kan også være at selve giret ikke er innstilt parallelt til klinga.
Du kan montere en chain catcher, mange har det installert for å være på den sikre siden. Finnes mange modeller, noen festes på girfestet, men jeg har denne på min som festes på flaskeholderstativet. Ikke alle som passer de ulike modellene, men den som jeg linker til har jeg hatt på min gamle Ultimate cf slx 9.0 2018 mod og nå bruker jeg en på en Giant TCR.
https://www.canyon.com/no-no/gear/b...s/canyon-short-chain-catcher/145357.html