Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Shimano krankdrev bolt knakk

Shimano krankdrev bolt knakk #2707579 15/05/2022 00:44
ryggemoss Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Oppdaget at boltene var litt løse da det viste seg at det var krankdreva som lagde knirk-knirk lyd. Strammet de litt etter å ha sjekket hvilket strammings moment Shimano anbefalte (12-16Nm)...... Lyden forsvant og jeg var happy jeg sjekket før kranklager ble byttet. Syklet og koste meg noen turer til jeg i kveld skulle sjekke om de satt ordentlig for å være sikker. Løsnet og skrudde til igjen og bang knakk hodet av....(fikk den ut). Nå søker jeg på nettet og ser at jeg ikke er den første med samme problem... hva i huleste driver shimano med? ser i etterkant at folk bruker 5-10Nm max. Jeg har ikke rukket å være borti dette og tar det som bra læring, bare litt kjip timing. Trodde disse skulle sitte litt siden det er mye watt og trøkk på dreva og stusset ikke på 12-16Nm

Hvordan gjør dere det ?

Redigert av ryggemoss; 15/05/2022 00:46.
Re: Shimano krankdrev bolt knakk [Re: ryggemoss] #2707597 15/05/2022 08:22
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Tja, jeg trekker til med spec. Nå sitter jo krankarmen tredd inn i spor/riller så tenker det er der all belastningen kommer og du trenger ikke all verden til stramming på boltene. Når du knakk bolten, trakk du til med moment da eller var det på feeling. Tipper mange av de med samme problem har trekt til alt for mye uten å ha brukt moment. Rart om den bolten skulle ryke allerede på 10-12 Nm. Nå pleier jo Shimano å være solide selv om også de har hatt problemer med bla DA krankarm som har delaminert.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Shimano krankdrev bolt knakk [Re: ryggemoss] #2707604 15/05/2022 10:16
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Er jo et par feilkilder på disse momentmålingene - f.eks. hvis det er en fjærbasert nøkkel som har ligget lenge i spenn, eller hvis boltgjengene er skitne eller knusktørre.

Create the problem and sell the solution

Moderator  support, Valentino