Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

46/30-krank på grus-terrengsykkel?

46/30-krank på grus-terrengsykkel? #2707479 13/05/2022 13:45
B
Bakbrudd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Jeg vet ikke om dette blir riktig forum, eventuelt kan tråden flyttes til blandeveisforumet, men ettersom det ikke er noe bukkestyre involvert starter jeg her...

Jeg har en gammel Diamant Apex 29.3 fra 2014 som jeg har gradvis tilpasset mer og mer til gruskjøring, men den brukes av og til også på asfalt. Den brukes i hvert fall ikke på sti. Jeg har skiftet til stiv gaffel og kjører Continental Speed King. Det ruller ganske bra. Den har også fått lettere hjul, sete og setepinne, og den er i store trekk slik jeg vil ha den. Men jeg har begynt å få lyst til å modifisere kranken, en FSA Comet med 39/27. Det blir litt begrensende på flatene, og jeg kunne tenke meg å ha den noe mer langbeint. Ettersom jeg ikke trives så godt på skyhøy kadens, kunne jeg tenke meg utveksling mer som på en grussykkel. Originalkranken ser ut til å egentlig være beregnet for 10-delt gir, men bakgir er Sram X0, 9-delt, med 11-34, 9-delt XT-kassett.
Jeg må bytte kranklager, og har derfor begynt å tenke på å bytte hele kranken til noe med større drev. Det er nesten ikke mulig å oppdrive løse drev av noe størrelse til den trearmede originalkranken, så det blir i så fall å bytte krank. (En bonus med det vil kunne være å se 8-tallet på vekta, uten at det sikkert merkes på annen måte enn lettere lommebok ICON_SMILE ).

Vil det fungere å tilpasse til en 46/30-krank? Disse er det bra utvalg av for 10-delt og oppover, men ettersom det har fungert til nå med krank for 10-delt, burde det vel fortsatt fungere selv om bakgir og kassett er 9-delt. Jeg regner med å måtte flytte opp framgiret (XT) for å gå klar av større drev, men det er enkelt. I tillegg trenger jeg sikkert et litt lengre kjede. Har kjørt med kjede for 9-delt til nå, som har funket greit. Vil et kjede for 9-delt eller 10-delt fungere best på krank for 10-delt, kombinert med 9-delt bakgir?

Jeg ser ikke hvorfor dette ikke skulle gå, men jeg har ikke skrudd all verden på sykkel, så jeg lurer på om det er noe jeg har oversett.
Er det noen skjær i sjøen her som jeg ikke er klar over?

Re: 46/30-krank på grus-terrengsykkel? [Re: Bakbrudd] #2707486 13/05/2022 14:07
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Du må regne på total kapasitet på bakgiret om du vil sikre deg at du kan kryssgire begge veier.

Her er matten (hentet fra denne tråden https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=212215

(største drevet framme - minste framme) + (største drevet bak - minste drevet bak) = kapasitet
(46-30)+(34-11)=39.

I følge den tråden har nidelt medium cage X) 38 tenner så dette bør gå greit. Det er uansett ikke farlig om kjede blir slakt på minste/minste siden du sikkert ikke bomgirer sånn om du ikke har gul regnjakke og for lavt sete.

Utover det tror jeg du har resten på stell.

LarsB

Re: 46/30-krank på grus-terrengsykkel? [Re: Bakbrudd] #2707499 13/05/2022 17:31
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Jeg bygget om til 2x9 en gang og brukte en 3-delt Shimano-krank (opprinnelig for 9-delt). Satte på 46/34T og flyttet én 2,5mm avstandsring (BSA, 68mm krankhus) fra drevsiden til ikke-drevsiden for å få litt bedre kjedelinje. Byttet også krankgiret til 3x10 "hybridversjon", som takler opp til 48T. Mener jeg gjorde det fordi det originale krankgiret av en eller annen grunn ikke likte 46T. Om du bruker 9- eller 10-delt krank spiller ingen rolle. Tror jeg bruker 10-delt kjede.

Re: 46/30-krank på grus-terrengsykkel? [Re: Bakbrudd] #2713113 07/07/2022 13:29
B
Bakbrudd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Får vel rapportere hvordan dette gikk. Kjøpte en FSA SL-K karbonsak med 46/30. Det gikk helt greit med montering både av nytt kranklager og krank, måtte fore ut ca 2mm på drevsiden for å få klaring mellom pedalarmen og kjedestaget, og selvfølgelig flytte opp frontgiret. Ellers var det lite prakk, etter et par turer og litt finjustering av posisjon på frontgiret så fungerer dette som bare det. Kjøpte et litt lengre kjede og da funker det til og med både på stor/stor og liten/liten om det skulle falle seg slik.
I bruk så blir det litt annet bruksmønster på girene. Bruken av stor og liten skive foran blir mer jevnt fordelt enn før. Tidligere var liten nesten aldri i bruk, og jeg bruker mer av kassetten bak. Kunne nok klart meg med 44 eller 42 på største foran til ren markabruk, men det var best utvalg av 46/30 på hel krank, og 46 er fint når jeg av og til er på god asfalt med denne. Alt i alt fornøyd med byttet.
Dessuten; bonus ble minus 200 gram. ICON_SMILE

Moderator  support