Jeg vet ikke om dette blir riktig forum, eventuelt kan tråden flyttes til blandeveisforumet, men ettersom det ikke er noe bukkestyre involvert starter jeg her...
Jeg har en gammel Diamant Apex 29.3 fra 2014 som jeg har gradvis tilpasset mer og mer til gruskjøring, men den brukes av og til også på asfalt. Den brukes i hvert fall ikke på sti. Jeg har skiftet til stiv gaffel og kjører Continental Speed King. Det ruller ganske bra. Den har også fått lettere hjul, sete og setepinne, og den er i store trekk slik jeg vil ha den. Men jeg har begynt å få lyst til å modifisere kranken, en FSA Comet med 39/27. Det blir litt begrensende på flatene, og jeg kunne tenke meg å ha den noe mer langbeint. Ettersom jeg ikke trives så godt på skyhøy kadens, kunne jeg tenke meg utveksling mer som på en grussykkel. Originalkranken ser ut til å egentlig være beregnet for 10-delt gir, men bakgir er Sram X0, 9-delt, med 11-34, 9-delt XT-kassett.
Jeg må bytte kranklager, og har derfor begynt å tenke på å bytte hele kranken til noe med større drev. Det er nesten ikke mulig å oppdrive løse drev av noe størrelse til den trearmede originalkranken, så det blir i så fall å bytte krank. (En bonus med det vil kunne være å se 8-tallet på vekta, uten at det sikkert merkes på annen måte enn lettere lommebok

).
Vil det fungere å tilpasse til en 46/30-krank? Disse er det bra utvalg av for 10-delt og oppover, men ettersom det har fungert til nå med krank for 10-delt, burde det vel fortsatt fungere selv om bakgir og kassett er 9-delt. Jeg regner med å måtte flytte opp framgiret (XT) for å gå klar av større drev, men det er enkelt. I tillegg trenger jeg sikkert et litt lengre kjede. Har kjørt med kjede for 9-delt til nå, som har funket greit. Vil et kjede for 9-delt eller 10-delt fungere best på krank for 10-delt, kombinert med 9-delt bakgir?
Jeg ser ikke hvorfor dette ikke skulle gå, men jeg har ikke skrudd all verden på sykkel, så jeg lurer på om det er noe jeg har oversett.
Er det noen skjær i sjøen her som jeg ikke er klar over?