Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva slags sko for bikepacking?

Hva slags sko for bikepacking? #2707212 11/05/2022 09:40
L
likeråsykle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Hei! Jeg driver nå å planlegger flere langturer - men hva pleier dere å bruke på overnattingsturer? Landevei-/terreng-/vanlige sko?

Skal uansett skifte sykkelskoene mine da de selv etter flere års bruk ikke har sluttet å presse på et visst punkt. Terrengsko er jo mer praktisk dersom jeg skulle komme utfor punkter hvor jeg må trille sykkelen en del, men skal jeg være ærlig med meg selv så kommer jeg ikke til å sykle så mange steder hvor det trengs (med det første i alle fall).

Kommer til å bruke maks 1500,- tenker jeg, har ikke mulighet til å prøve noen sko, så om det er flere som er aktuelle bestiller jeg de for å prøve og sender heller i retur.

Re: Hva slags sko for bikepacking? [Re: likeråsykle] #2707216 11/05/2022 10:05
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har ikke fasit, men jeg har gått fra klikk (spd) og rene sykkelsko til kombipedal med en litt mer gåvenlig mtb sko og nå er jeg på joggesko og flat pedal.
Grunnen til å forlate klikkpedal på langtur var en noe statisk posisjon på foten som resulterte i kraftige smerter i knærne og de senere år, ofte avbrutt tur.

Dette bør ikke ses på som at klikk ikke er det rette for andre og jeg bruker fortsatt klikk på dagsturer fra tid til annen.

Men den største fordel med flat pedal og joggere er at jeg greier meg med ett skopar til alt. Og på tur er plass og vekt første pri.
Vist beina og turen tilsier mye tid på sykkelen ville jeg valgt en god mtb sko som ikke er like glatt på flislagte gulv som en landveissko. Med litt tid av sykkelen ville jeg valgt en god joggesko/fritidsko som du muligens har fra før.

Re: Hva slags sko for bikepacking? [Re: likeråsykle] #2707221 11/05/2022 10:28
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg liker helt klart spd (ikke SL) når jeg er på langtur med oppakking, både til landevei og grus. Det blir mer behov for å gå, stoppe, pakke om osv underveis og ikke minst om det er de samme skoene du har tenkt å bruke ved leirbålet. Sko til landevei er helt greie og det er slik det skal være når du klaprer inn i en cafe men noe særlig mer enn det så ofrer jeg stil mot praktisk behov.

De "raske" skoene til grus (og terreng) har carbonsåle som en sko til landevei men er faktisk ikke så altfor ille å gå med, grove gummisåler gir godt grep og de ser ganske bra ut også. Likevel ville jeg valgt en sko som er mer egnet av sykkelen, ta en kikk på disse, bare eksempler...

https://bikeshop.no/northwave/nynor...gsko-gode-sko-til-gruseventyret-pustende

https://bikeshop.no/fizik/tex4ppr1k858639/fizik-terra-powerstrap-x4-gravelsko-gr%c3%b8nn-str-39

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hva slags sko for bikepacking? [Re: likeråsykle] #2707225 11/05/2022 10:39
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: likeråsykle
Hei! Jeg driver nå å planlegger flere langturer - men hva pleier dere å bruke på overnattingsturer? Landevei-/terreng-/vanlige sko?

Jeg har selv gått helt bort landeveiscleats til mitt eget bruk. Også på karbonraceren på landeveisturer. Har jo hatt de på raceren lenge men de er helt håpløse på alt annet enn å sitte på sykkelen, og gir marginal/irrelevant gevinst selv der

Så jeg er på MTB-sko med spd, men litt sånn xc-orienterte med stiv karbonsåle. De er greie å gå sånn passe korte avstander, men funker ikke som 'tursko'.

Så tar jeg med et par FitKicks for øvrig bruk - funker fint til campbruk, på ferga og flyplassen, pakker helt flatt og veier ingenting. Men jeg er fremdeles på jakt etter noe enda litt mer solid, type våt/strandsko som ser ut som vanlige sko, er gode og gå i og pakker lite.

Jeg er også veldig frista av mtb-sko med dualt bruksområde på walking, som også kan fungere til å gå opp på topper osv. Type Shimano MT7 , XT7 osv Det hadde vært utrolig praktisk. Jeg har prøvd et par modeller fra Shimano, men har ikke hatt klaff med passform ennå. Se f eks https://bikepacking.com/gear/shimano-mt7-review/ Det er ikke så ofte man ser slike modeller i butikk, hvis noen har tips her si gjerne fra.

Re: Hva slags sko for bikepacking? [Re: likeråsykle] #2707236 11/05/2022 11:29
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sjekk her for flere gode forslag:
https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/sykkelsko

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hva slags sko for bikepacking? [Re: EspenS] #2707239 11/05/2022 11:44
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Terrengssykkelsko hvis du skal i områder hvor det kreves at du må gå litt. Gjerne må du passere en ikke-sykkelbar sti og ikke alltid du kan sykle helt til camp. Selv har jeg et par Specialized S-works mtb sko som aldri tar kvelden.

Sokkesko ala FitKicks i camp. Personlig liker jeg AliExpress-utgaven bedre; Tykkere stoff, tykkere såle, billigere. Noen barfotsko kan også fungere, siden de kan pakkes flatt.

Skal du f.eks. gå topper/koller på turen må du ha med et set med joggesko/terrengjoggesko uansett, da kan det være aktuelt å sykle i det for å spare plass i bagasjen.
Sitat: EspenS
Jeg er også veldig frista av mtb-sko med dualt bruksområde på walking, som også kan fungere til å gå opp på topper osv. Type Shimano MT7 , XT7 osv Det hadde vært utrolig praktisk. Jeg har prøvd et par modeller fra Shimano, men har ikke hatt klaff med passform ennå. Se f eks https://bikepacking.com/gear/shimano-mt7-review/ Det er ikke så ofte man ser slike modeller i butikk, hvis noen har tips her si gjerne fra.
Det står i testen "Perhaps too flexible for those used to riding stiff shoes, worth checking out before buying." og at sålen viste tegn til slitasje, noe som gjør at vanlige joggesko kanskje er like greit hvis man skal gå topper. De var også ganske tunge og mønsteret i front ser ikke bra ut hvis man skal gå bratt.

Sykler med terrengjoggesko og flate pedaler når jeg f.eks. skal løpe koller langt inne i Nordmarka. Når jeg ser på tidene målt opp mot sykkelsko, går det klart saktere, men forskjell er ikke veldig ekstrem. Største fordelen hadde kanskje vært å slippe å bytte fra SPD til flate pedaler, men da kunne man egentlig byttet til f.eks. Shimano PD-EH500. De er ironisk nok lettere enn de Shimano XT M8120 pedalene jeg bruker nå.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hva slags sko for bikepacking? [Re: Andreas83] #2707265 11/05/2022 15:08
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Har ikke tenkt på AliExpress-varianter av fitkicks... hvis du har noen konkrete modeller å anbefale der så tar jeg gjerne tips på det!

Re: Hva slags sko for bikepacking? [Re: EspenS] #2707273 11/05/2022 16:06
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Har ikke tenkt på AliExpress-varianter av fitkicks... hvis du har noen konkrete modeller å anbefale der så tar jeg gjerne tips på det!
Legger til linker til AliExpress, for alt jeg vet funker de ikke om noen dager/timer. Funker det ikke, bruk butikknavn og så se etter water eller aqua shoe.

Jeg har bestilt disse (color:black) fra BUFEIPAI Official Store. Størrelse 9-10, står 44/45 på sålen. Veier 176gram for et par. Disse er vel campsko, eventuelt en kort tur på en butikk. Ligner på FitKicks, men er vel hovedsakelig en badesko.

Har også bestilt disse (color:black wading shoes) fra AFFINEST Official Store. Størrelse 9. står 42 på sålen. Veier 385 gram for et par. Disse er mer solide, og jeg har testet en løpetur med dem.

Vet at NatureHike, som er et passe respektabelt merke, har disse i Naturehike Global Store, som ser ganske så bra ut.

Jeg bruker 42,5 i de fleste sko(Asics, Altra, La Sportiva, North Face, Scarpa) og badeskoene er i riktig størrelse til meg. Hadde egentlig lyst på noen gode barfotsko, men det er blitt populært, og jeg følte ikke for å bruke kr 1000 på u-tekniske lefser av noen sko.

Redigert av Andreas83; 11/05/2022 16:10. Rediger grunn: Clean URL

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hva slags sko for bikepacking? [Re: likeråsykle] #2707279 11/05/2022 16:45
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Takker for tips! Det var tomt for de svarte fra Affinest i min størrelse men jeg gikk for noe som lignet
https://www.aliexpress.com/item/1005004076664389.html
... så får vi se hva som dukker opp... alltid spennende med pakker fra Kina!

Re: Hva slags sko for bikepacking? [Re: EspenS] #2707287 11/05/2022 18:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg er også veldig frista av mtb-sko med dualt bruksområde på walking, som også kan fungere til å gå opp på topper osv. Type Shimano MT7, XT7 osv

Jeg har MT7 Gore-Tex. Se test bl.a. i Road.cc.

Ut fra beskrivelse og bilder hos Shimano er det samme såle som dagens MT7.

Jeg er blitt glad i skoen siden den er behagelig å gå de korte strekkene jeg vandrer på sykkeltur, har grep nok til å forsere sleipe steiner, og tåler vandring i vått gress og mose, litt myr og sølepytter uten at fuktighet umiddelbart trekker inn. Fint når man skal trippe fra stein til stein over bekken med sykkelen på skulderen. Den motstår ikke regn over tid, men takler duskregn og sprut fra våt veibane.

Sålen er åpenbart ikke utpreget stiv, men oppleves heller ikke som utpreget myk. Og kanskje er ikke stivhet så avgjørende som vi tror.

Men jeg ville ikke gått fjelltur i hverken disse eller andre sko med klosser. Da heller et par gode sko i en av veskene som selvsagt er festet på doningen ICON_SMILE

Ellers har stifolket sikkert gode tips, ref. Øyvinds lenke.

Og som Emil er inne på - i dag er det bedre å skille på type klosser enn landevei/terreng. Du finner ikke bare terrengsko med SPD, men også kule sykkelkross- og stadig flere gravel-modeller. Snart sikkert dedikerte bikepacking-modeller.

Nå tenker jeg seriøst på denne i samme serie som MT7. Jada, jada, jeg vet hva Lachlan Morton valgte ICON_SMILE

Men Shimano XT7 er vitterlig en fiskesnelle. Akkurat som Shimano Ultegra, forresten. Alle som har Campa vet det. Og det er sant.

Re: Hva slags sko for bikepacking? [Re: likeråsykle] #2707319 12/05/2022 07:22
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Ok, mulig du har rett, å ha en metallklosse under er neppe det beste for en topptur underveis på en bikepackingekspedisjon, uansett hvor mye den skjules opp i sålen, men Shimano kommer jo veldig nær en fjellsko med XM9 / XM900-modellen. Og tanken om å slippe ha med et ekstra skopar for formålet er fremdeles forlokkende. https://bikepacking.com/gear/shimano-xm9-shoe-review/

Re: Hva slags sko for bikepacking? [Re: EspenS] #2707329 12/05/2022 08:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takker!

Interessant sko for eventyr i fjell og villmark. Den må studeres nærmere.

Strøtanke:

Om sykkelskoene i utgangspunktet er egnet for gange, og man skal gå en lengre tur, er det jo også gjort i en håndvending å ta av klosser/cleats.

Enkelte modeller, som denne, kommer attpåtil med såle-plater som kan skrus på i festene for klosser.

Moderator  support, Valentino