Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilken "down jacket"

Hvilken "down jacket" #2707138 10/05/2022 18:38
S
sun flyer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Heisann,

Til lang bikepackingtur hører jo en sånn med. Kikket litt på Rapha, men kanskje det finnes noe bra som ikke koster like mye som et kinesisk karbonhjulsett?
Tips ønskes..

Viggo

Re: Hvilken "down jacket" [Re: sun flyer] #2707140 10/05/2022 18:59
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Dunjakke?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilken "down jacket" [Re: baronKanon] #2707141 10/05/2022 19:02
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: baronKanon
Dunjakke?

Jeg vil tro det; ville ikke kommentere, men når en annen gjør det,... Jeg forstår rett og slett ikke poenget med å bruke ny-norsk på sånt. Sykkeldeler, muligens, for å sikre at man vet hva man snakker om, men altså, dunjakke - "down jacket" ??

Re: Hvilken "down jacket" [Re: sun flyer] #2707147 10/05/2022 19:35
chalshus Offline
More than words
More than words
Om du har litt tid på å bestille skal Cumulus fra Polen være veldig bra.
https://cumulus.equipment/intl_en/clothing/men.html

Jeg bruker en Patagonia Micro Puff Hoody med syntetfyll som er god. Men den er jo ikke billig den heller.

Se på fyllverdi over 750 så får du lette, gode jakker. Hette er et must.

Redigert av chalshus; 10/05/2022 19:36.

Re: Hvilken "down jacket" [Re: sun flyer] #2707149 10/05/2022 20:04
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dersom pris betyr noe så har XXL jevnlig svært gode priser på Mountain Hardwear dunjakker med bra dun. Ellers er vel Arcteryx sine et sikkerstikk og jeg er sikker på at Cumulus er flotte saker.

Re: Hvilken "down jacket" [Re: sun flyer] #2707152 10/05/2022 20:19
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg har prøvd flere, men kjøper nok denne fra RAB neste gang jeg er på en Intersport. Sitter ihvertfall godt på kroppen min, liker også hetta godt:

https://www.intersport.no/rab-micro...var_ino.rab.qdb-12.rh_color=rh&cgid=

Re: Hvilken "down jacket" [Re: sun flyer] #2707154 10/05/2022 20:23
V
Vestmarka Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Klatrere har behov for dunjakker som sitter bra under en hjelm. Det kan være verdt å kikke litt på hva som finnes av tilbud der.

Jeg har bare prøvd en og kan ikke sammenligne med andre jakker. Det jeg har er en RAB cirrus flex. Den sitter tett og aero rundt hals og kinn mens hjelmen sitter godt siden det ikke er isolert på siden av hodet. Det er så deilig å ta på seg en dunjakke med tettsittende hette når en skal ned alle bakkene etter endt intervalløkt. :-D

Re: Hvilken "down jacket" [Re: Vestmarka] #2707168 10/05/2022 22:41
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: Vestmarka
Klatrere har behov for dunjakker som sitter bra under en hjelm.

Eller kanskje over. Under kommer jakken i klem og da gir den ikke noe varme. ICON_WINK

Redigert av chalshus; 10/05/2022 22:41.

Re: Hvilken "down jacket" [Re: sun flyer] #2707179 11/05/2022 07:01
S
sun flyer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Takk for tips. Ser at dette generelt er dyre jakker, så kanskje rapha sin ikke er så ille prissatt.

Re: Hvilken "down jacket" [Re: chalshus] #2707200 11/05/2022 08:41
V
Vestmarka Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Sitat: chalshus
Sitat: Vestmarka
Klatrere har behov for dunjakker som sitter bra under en hjelm.

Eller kanskje over. Under kommer jakken i klem og da gir den ikke noe varme. ICON_WINK

Nei , definitivt under. Om den er laget for det. Tett og fin rundt hodet og ikke digert vindfang. Min har ikke foring der hjelmen sitter. Jeg skjønner ikke hvordan du kan unngå luftinntak foran om du trer den over hjelmen.

Re: Hvilken "down jacket" [Re: sun flyer] #2707205 11/05/2022 08:47
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hette på dunjakke er unødvendig vekt, forutsatt at man har en skalljakke med hette og lue / buff med på turen.

Redigert av larsdx; 11/05/2022 08:48.
Re: Hvilken "down jacket" [Re: sun flyer] #2707219 11/05/2022 10:16
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Kr 3 400 er ganske dyrt hvis man ser på spesifikasjonene. Rapha oppgir vekten til 238gram (med pose) og at dunen har "hydrophobic coating". Testen til Bikepacking.com oppgir at vekten er 244gram(med pose), dun 850 FP(Fill Power - høyere er bedre, og mer pakkbar) med DWR og det nevnes at ytterstoffet føles litt "fragile".

Pakkstørrelsen er slik:
[Linket bilde fra bikepacking.com]

Når det kommer til dunjakker betaler man for FP, vekt, mengde dun, impregnert dun eller ikke, merke, etisk dun, ytterstoff. Hette er behagelig, men det er ikke bra med hetter som flagrer i vinden når man sykler. En tynn merinolue(f.eks. Icebreaker Merinolue) er mye bedre på å varme topplokket, spesielt for de som har lite hår på et aerodynamisk hode som meg. Impregnert dun er et must i mine øyne, enten man plutselig er utsatt for regn eller man damper, så kan dun bli våt og da har man et verdiløst plagg på seg. I verste tilfelle gir det en falsk trygghet, som kan være fatal. Jeg liker Rab, og det endte jeg på etter veldig mye nerdig på boblejakker og soveposer. De er ikke alltid best på alt, men de har generelt ganske gode produkter til den dedikerte bruken.

Rapha Explore Down jacket minner meg egentlig om min Rab Kaon jakke. Vekt 250gram, 70 gram 800FP dun som har Nikwax Fluorocarbon-Free Hydrophobic Finish. Den får man av og til til rundt kr 1500. Det er en fin jakke til bikepacking om sommeren, og til en grad om høst/vår. Den er ikke veldig varm, men en fin jakke over f.eks. enn base layer i ull.

Rab Microlight Alpine (m. hette - 466gram) eller Rab microlight (u. hette - 403gram) har begge 700FP dun, men dobbelt så mye dun som Kaon jakka. Disse jakkene er/føles endel varmere enn Kaon, noe som gjør at man kan klare seg med en tynn trøye og boblejakke i større deler av sesongen enn Kaon jakka. Det negative er såklart at pakkvolumet er endel større enn Kaon, kanskje mer enn dobbelt så stort. Det bør være(var) mulig å få jakkene til et sted mellom 1500-2000kr, alt ettersom hvem som har tilbud eller rabattkoder(Fjellsport har vel alltid en eller annen kode som gir 25%).

Rab Kaon:
[Linket bilde fra rab.equipment]

Rab Microlight:

Rab Microlight Alpine:

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hvilken "down jacket" [Re: sun flyer] #2707235 11/05/2022 11:13
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Er godt fornøyd med min Mountain Hardwear Ghost Whisperer 2, veier 241 gram pakker utrolig lite og funker bra. Er vel en av plaggene som regnes som gullstandard men billig er den jo ikke...

Når jeg drev og testa minimalistiske down jackets så merka jeg at det var veldig forskjeller i cut'en, noen tiltet klart mer over på 'slim rit' enn 'regular' cut, så for meg var også passform en del av eliminasjonen. Så det er et poeng å prøve de først ja...

Hvis pakkstørrelse ikke er like viktig dvs syntetisk også er innafor så har jeg gode erfaringer med Uniqlo Ultra Light Down (da i hooded versjon). Lett, varm (nok), komfortabel, koster ikke så mye. De sender ikke så det blir jo typisk å plukke opp på ferie... Jeg har lyst på en til i en annen farge. https://www.uniqlo.com/uk/en/product/men-ultra-light-down-3d-cut-jacket-439589.html

Re: Hvilken "down jacket" [Re: sun flyer] #2707286 11/05/2022 18:08
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bruker som regel å ha med vest når jeg ikke trenger noe skikkelig varmt. Best å ha den duna man gidder å dra med seg rundt overkroppen, istedenfor å spre det utover i armer og hette. Når jeg tror at jeg trenger varmen samtidig med at jeg er våt så tar jeg syntet vesten fra rab. Det er ikke så mye fukt som skal til før ultralette dunplagg kollapser.

Re: Hvilken "down jacket" [Re: sun flyer] #2707324 12/05/2022 07:38
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
For meg er fremste bruksområde for down jacket i camp (eller hvor man nå befinner seg) om kveld og morgen, med tørt skifte under, og kun til nødbruk under syklinga siden dun og fukt som du sier ikke trives så godt sammen. I tillegg tar jeg den gjerne også med meg som nødplagg når jeg sykler ute om vinteren, i tilfelle sykkelen bryter sammen. Syntetisk helt klart bedre på sykkelen, da sparer man plass med vest, det er en god ide.

Re: Hvilken "down jacket" [Re: sun flyer] #2707373 12/05/2022 12:24
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sun flyer
Takk for tips. Ser at dette generelt er dyre jakker, så kanskje rapha sin ikke er så ille prissatt.

Av alle jakker som er nevnt her så er nok Rapha den aller siste jeg ville valgt. Skal du ha en dunjakke, velg et merke som er gode på dun fremfor estetikk og merkevare. Rab og de fleste kjente norske merkene er suverene på dun, MH og ME likeså. Cumulus og Revolution Race ser spennende ut.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Hvilken "down jacket" [Re: erijon] #2707394 12/05/2022 18:57
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: erijon
Sitat: sun flyer

Av alle jakker som er nevnt her så er nok Rapha den aller siste jeg ville valgt. Skal du ha en dunjakke, velg et merke som er gode på dun fremfor estetikk og merkevare. Rab og de fleste kjente norske merkene er suverene på dun, MH og ME likeså. Cumulus og Revolution Race ser spennende ut.

Helt klart. Skal du kjøpe lett dunjakke som skal brukes til annet enn byvandring er det typiske "klatremerker" som gjelder. Rab, patagonia, arcteryx, mountain equipment og lignende. Min observasjon er vesentlig bedre slitestyrke på ytterstoff, vektforhold, pakkestørrelse og detaljer enn mer typiske skimerker og vil gjette at det gjelder landeveismerker også. De har dessuten vanligvis et snitt som er helt ok for sykling også.
Personlig ville jeg valgt med hette siden det gir mye varmepotensiale i forhold til vekt og gjør jakka mer fleksibel, noe som er greit for et såpass kostbart plagg. Min lette dunjakke er uten hette, men ville helt klart valgt med om jeg skulle kjøpt igjen.

Re: Hvilken "down jacket" [Re: sun flyer] #2707763 16/05/2022 20:13
F
fuzzy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Drøyt å trekke konklusjoner om et plagg basert på en subjektiv mening om hva et merke er flink til å produsere. Sikkert uten å ha brukt jakken selv eller sjekket hverken kvalitet på sømmer eller materialer.

Kan slenge med at min erfaring med Patagonia (fem forskjellige plagg) er høyst ekstremt variabel. Og at Rab dunjakken jeg hadde var et håpløst feilkjøp. Så blir det opp til andre å vurdere om man skal høre på anonyme spesialister på et forum eller sjekke fakta om plaggene.

Re: Hvilken "down jacket" [Re: ] #2710119 08/06/2022 08:02
Closeup Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Ubro
Dersom det er telting med i bildet:

Du har sannsynligvis en brukbar og ikke alt for tettsitende vindjakke fra før (?), og da ville jeg heller ha brukt pengene på et sett tynn ull inkl longs fra Devold + en tykkere Aclima ullfrotté overdel. Ene overdelen med kort hals, den andre med lang hals. Det er ikke like fashionable, men i motsetning til dun funker det også når det er vått, og dersom du ikke har kjørt deg tørr men fortsatt svetter en del når du parkerer.

Ull på kroppen i soveposen senker også gjerne temperaturgrensen for soveposen med kanskje 4-5 grader slik at du kan ha en lettere sovepose. Man fryser lettere i soveposen når man har brukt mye energi hele dagen.

Deilig med dun når det er tørt, ellers er det ikke fullt så deilig....

Helt enig med denne erfaringen. Jeg har behov for kombinasjonen ull+skall mye oftere enn de gangene dunjakken er beste alternativ.
De gangene jeg har med dunjakke så er det Arcteryx Cerium SL (uten hette). Den pakkes ned til størrelsen av en appelsin og veier ca 200g.

Re: Hvilken "down jacket" [Re: fuzzy] #2710359 10/06/2022 11:32
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: fuzzy
Drøyt å trekke konklusjoner om et plagg basert på en subjektiv mening om hva et merke er flink til å produsere. Sikkert uten å ha brukt jakken selv eller sjekket hverken kvalitet på sømmer eller materialer.

Kan slenge med at min erfaring med Patagonia (fem forskjellige plagg) er høyst ekstremt variabel. Og at Rab dunjakken jeg hadde var et håpløst feilkjøp. Så blir det opp til andre å vurdere om man skal høre på anonyme spesialister på et forum eller sjekke fakta om plaggene.

Helt korrekt. Og min subjektive mening er at Rapha er oppskrytt og kun brukes fordi noen har sagt at det er kult! Min objektive mening er at Rapha bib'en min er fullstendig underlegen Assos bib'en. Og bib burde man jo gå utifra at Rapha skal kunne. Når de ikke kan det kan de ihvertfall ikke dun.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå