For ren landeveissykling i gruppe ville jeg gjerne valgt tradisjonelle landeveispedaler. Følelse, identitet, kanskje kraftoverføring...
For blandet og praktisk bruk, med beredskap for litt tråkking, er det opplagte svaret, som av en eller annen grunn (nesten) ingen vil høre, landeveispedaler med SPD. Også utmerket for ren landeveissykling.
Som f.eks.
Shimano Ultegra/105/GRX PD-ES 600,
Tiagra PD-A600 eller min favoritt, den klassiske, sølvfargede
PD-A520, som i likhet med PD-A600 også en gang ble omtalt som Ultegra.
Da får du en del av fordelene både fra landeveispedaler og terrengpedaler, men unngår en del av ulempene.
- Bred plattform for stabilitet, følelse og - om man er opptatt av slikt - kanskje kraftoverføring
- Lettere enn terrengpedaler (ja, vet at dere vil svare XTR M9100, men sjekk først, da)
- Estetikk spiller en rolle.Terrengpedaler er faktisk slett ikke elegante.
- Du kan kalle dem Ultegra

Følelsen i fotbladet på SPD-landeveispedaler er mer lik standard landeveispedaler. Måtte en stund gå over til XT-pedaler, og det var en merkbart forskjellig følelse over tid. Velger bort terrengpedaler for de lange turene over flere dager. Ja, det avhenger av sålen, men flere av oss foretrekker ikke nødvendigvis de stiveste karbonsålene for blandet bruk. Og kanskje er ikke stivheten så avgjørende som vi tror. Det er
et annet tema.
Ulempen i forhold til terrengpedaler er innklikking på kun én side, men vi er ikke hårete og baggy stisyklister her inne heller

Se for øvrig
Kan du bruke terrengpedaler på en landeveissykkel? Der er det dypdykk i pedaler, passende sko, lisser og det hele.
Sånn, da fikk jeg ridd en kjepphest i dag også.