|
|
|
The Last bukse - noen som har tester?
|
The Last bukse - noen som har tester?
09/05/2022 18:05
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har sett litt på klærne fra Northern playground og er litt nysgjerrig på konseptet deres med The Last Bukse. Dette er en bomullsbukse i ventile (tettvevd bomull) som skal puste godt og være «vanntett». Noen på forumet her som har vært med å teste den? Hvordan er den i regnvær, holder den tett i mer enn 10 minutter på sykkel? Har kjøpt noen ull/silke skjorter fra de og er svært fornøyde med de plaggene. https://www.northernplayground.no/nb/shop/the-last-pants
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
Re: The Last bukse - noen som har tester?
[Re: svene]
09/05/2022 18:20
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har troa, det er jo ikke akkurat upløyd mark. Klättermusen har brukt etaProof (som er ca det samme) i en god del år allerede og det er jo stort sett bare godord å finne der. (Jeg har ikke produkter i akkurat det materialet men er veldig fornøyd med de øvrige jeg har)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
09/05/2022 19:43
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har troa, det er jo ikke akkurat upløyd mark. Klättermusen har brukt etaProof (som er ca det samme) i en god del år allerede og det er jo stort sett bare godord å finne der. (Jeg har ikke produkter i akkurat det materialet men er veldig fornøyd med de øvrige jeg har) Jeg har en shorts fra Klättermusen i etaDry (skal være omtrent det samme som ventile) den er ikke i nærheten å være vanntett. Så derfor er jeg litt skeptisk til buksa fra Northern Playground. Sitter langt inne å svi av 4300kr på en bukse (testutgave i tillegf) som kanskje ikke funker i vått vær. Får vel vente å se til den er ferdigutviklet og flere har fått testa.
|
|
|
09/05/2022 20:05
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Snittet ser for meg ut som ekstremt lite egnet for sykling. Slik jeg husker det er vel tanken med (klassisk) Ventile at det er 100% bomull som er spunnet på en måte som gjør at når det blir vått så sveller det opp og det ska ikke slippe inn mer vann. Nå, en våt bukse er nå en våt bukse spør du meg. Ser at mere moderne Ventile også finnes med forskjellige varianter av DWR, sikkert for at det har vist seg at folk ikke er så veldig fornøyde med en våt jakke eller bukse, så da kjøper man litt tid før den blir gjennomvåt med en DWR behandling
|
|
|
10/05/2022 06:26
|
olechr
More than words
|
More than words
Ut ifra bildene så ser den ikke spesielt egnet ut til stisykling med tanke på snitt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
10/05/2022 08:00
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Som flere nevner så er den nok ikke egnet til stisykling. Mitt primærbruk ville vært til pendling, en bukse til alle værtyper. Men må nok fortsette med Fjørå buksa og egen regnbukse. Når det gjelder DWR coating på slike bomullsbukser så har jeg også sett flere med det. Coatingen går jo da litt imot konseptene til mange leverandører om å være miljøbeviste med økologisk bomull osv. DWR består vanligvis av fluortyper som ikke er veldig heldige på miljøet, litt samme som skismøringene. Tidligere med C8 fluor og nå med C6 (som er snillere).
|
|
|
10/05/2022 08:13
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
konseptene til mange leverandører om å være miljøbeviste med økologisk bomull osv. . Økologisk bomull er ikke miljøvennlig. Det er mindre avling per areal, og vannforbruket er helt bananas høyt per areal uansett. 
|
|
|
10/05/2022 14:06
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den buksa ser ut til å hake av veldig mye av det jeg ønsker meg for drømmebuksa for topptur, men til all annen bruk ser den ut til å være for mye. Jeg kunne gjerne hatt den i et syntetisk softshell materiale. Jeg er ikke overbevist om at bomull er bedre enn en ansvarlig plastprodusent. Til den prisen finner man sikkert syntet som slipper lite mikroplast.
Med hensyn til miljø er løsningen enkel. Ikke kjøp ny bukse. Bruk noe du har til det faller av.
|
|
|
[Re: baronKanon]
10/05/2022 14:15
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
konseptene til mange leverandører om å være miljøbeviste med økologisk bomull osv. . Økologisk bomull er ikke miljøvennlig. Det er mindre avling per areal, og vannforbruket er helt bananas høyt per areal uansett.  Vel, vi får håpe de er fra et annet sted enn ved Aral-sjøen, da...
|
|
|
|
|
|
|