• Nye bremseklosser. Pri 1: klossen må passe i kaliperen din. Den enkleste måten å se det på er at produktbeskrivelsen nevner navnet på kaliperen/bremsen din. Pri 2: forskjellige klosser biter/piper/varer forskjellig. Det enkleste er å bare prøve et eller annet. Antageligvis fungerer det meste ok.
Skjønner, tenkte først at bremseklossene var litt sånn universal produkter slik at de passet inn nesten uansett, men det blir jo feil. Må ha noe som passer merket og modell jeg har. Ser nå at jeg har hydrauliske bremser, noe mer jeg burde tenke på annet enn å skifte klosser?
• Ny kassett. ... over 25 km/t når motoren kutter ut? Går det ikke fortere fordi du ikke klarer å tråkke fortere? Minste tannhjulet på kassetter er ofte 11 eller 10 tenner. Skal du gjøre mye med utvekslingen, må du nok gjøre noe med drevet. Her begrenser kanskje motoren din valgmuligheten dine.
Motoren kutter ut ved 25km/t og ved flat mark så sliter jeg med å holde noe særlig høyere fart enn 28-30 km/t. Kanskje svaret er så enkelt som å tråkke raskere. Fant denne (https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=42&RZ=11,12,14,16,18,21,24,28,32,36&UF=2281&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed) siden som visualiserer hvordan girutveksling virker og kan virke som at svaret er å bare tråkke raskere da jeg tviler veldig sterkt at jeg allerede har 90 i kadens som er satt som standard der.
• Krank...? Mener du selve tannhjulene / drevene? I så fall tror jeg at de må byttes.
Tenkte på den delen som griper kjedet framme, trodde at fremme så het det krank, mens bake så var det kassett. Etter litt mer googling så har jeg lært at det heter drev framme 😊 Må jeg bruke dette
https://bikeshop.no/giant/ep01ayav01dg/giant-e-drev-42t-explore-e-plus- eller passer alle drev som har fire bolter, 42 tenner og 104 BCD?
• Er det noen andre deler man bør se over og kanskje bytte? Gå på demperen (hvis du har en) sin hjemmeside, og se om de mener noe om service?
Skal sjekke det, hadde overhodet ikke tenkt på demperen.
... sykkelspesifikt verktøy ...
Et sett gjør dørstokken inn i mekkingens verden enklere å skritte over. Selv kjøpte jeg verktøyet jeg trengte når jeg trengte det. Jeg synes det har fungert bra. Jeg har ingen anelse hvordan jeg kom ut av det økonomisk.
Endte opp med å kjøpe settet så får heller tiden vises seg om det var smart eller ikke. Regnet kjapt over det og kom fram til at bare det sykkel spesifikke verktøyet kom opp til rundt 1600 kroner. Da har jeg ikke tatt med boken eller vanlig verktøy som det umbraco settet. Boken har allerede kommet til nytte med å lære meg hva BCD er. Klart at man kan google seg fram til det, men av og til er det enklere å bare flikke gjennom en bok når man er helt blank på området.
... rensemaskin ... smøres ... TF2 ... hyppighet
Jeg synes rensemaskin gjør det enklere for meg å gidde (bortsett fra syklene jeg har med voks - som løses på en annen måte). Jeg får lett angst av å spraye olje i nærheten av bremseskiva mi. Det er nok verre for bremseegenskapene enn valg av klosser. Kjedesmørertråden er full av voks, smoove og annet morsomt. Felles er at disse krever innsats i starten. Rock&roll gold er en klassiker mange av voksnerdene levde fint med før (ja, jeg er voksnerd selv, så dette føler jeg er berettiget kritikk).
Har lest den tråden og så mange gode ord om Smoove og diverse andre voks produkter, men ikke riktig så mye om olje. Velger allikevel å starte enkelt med oljer og så får jeg se det an om jeg også blir med i voksgjengen etter hvert.
Hvilket produkt anbefales det forresten å rense kjeden med når olje brukes?
Ser at dette ble et veldig langt innlegg med mange spørsmål, men håper at dere allikevel deler kunnskapen deres med en sykkel noob. Skulle det være noe annet åpenbart jeg burde vite så er jeg meget mottakelig for informasjon her
Sprekt at du prøver deg på mekking! Avhengig av livet ditt ellers må du sikkert prioritere å lære deg noen ting, og sette andre ting på verksted. Noen lærer seg alt. Noen vil bare sykle, og mekke minst mulig. Av erfaring synes jeg ting går lettere når jeg har øvd noen ganger. Samtidig må jeg minne meg selv på å gjøre det enkelt for meg selv.
Har lyst til å være noenlunde selvgående når det gjelder sykkel og forventer å måtte plages i starten og lære meg mye nytt samt at verksted godt kan brukes på de største operasjonene. Sykkel virker både lettere å lære seg og at fall høyden ikke er så stor i forhold til bil. Nå er nytt kjede, kassett og bremseklosser bestilt så det blir spennende å ta fatt på mekkingen.
Jod-R