Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til handling av deler og utstyr til vår vedl

Hjelp til handling av deler og utstyr til vår vedl #2706761 07/05/2022 12:49
Registrert: May 2022
Innlegg: 4
J
Jod-R Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Registrert: May 2022
Innlegg: 4
Hei alle sammen. Ny på forumet og relativt ny på sykling i voksen gamet. Har en elsykkel av typen Giant Explore E+ 2 som ble kjøpt brukt for 3 år siden og det er først i 21/22 den har blitt tatt ordentlig i bruk. Kjenner nå at den trenger en service, blant annet da kjede driver å hakker/glipper på de tyngre girene. Etter å ha lest en god del her inne så tyder det på at jeg i hvert fall trenger nytt kjede og mest sannsynligvis ny kassett. Tenker at det er like greit å begynne å mekke på egen sykkel så slipper man å være avhengig av verksteder for å gjennomføre ting som enkelt kan gjøres selv.

Sykkelen blir i hovedsak brukt til pendling fra og til jobb så jeg trenger ikke de råeste delene og er mer ute etter å få valuta for pengene. Gjerne kom med anbefalinger til deler 😊 Så langt har jeg identifisert at jeg trenger følgende:
• Nye bremseklosser. Virker alle typer klosser overalt eller er det noe jeg må være på utsikt etter?
• Nytt kjede. Trenger vel noe som er laget for elsykkel for at den skal ha noe bra holdbarhet.
• Ny kassett. Er det mulig å kanskje få det tyngste giret litt tyngre slik at det kanskje er mulig å få sykkelen litt over 25 km/t når motoren kutter ut?
• Krank. Nødvendig å bytte den også eller starte med de andre to og hvis det blir da så er det kanskje ikke nødvendig?
• Er det noen andre deler man bør se over og kanskje bytte?

Må også ha sykkelspesifikt verktøy da jeg ikke har noe fra før. Har helt vanlig verktøy som umbraco- og fast-nøkler og skrujern, men ikke noe utover dette. Ser at XXL har Park Tool SK-4 starter kit til 1650 kroner og det virker som ha god verdi nå som det er på tilbud. Er det noe annet jeg burde satse på og hvis nei, mangler det settet noe essensielt? Spesielt med tanke på det som jeg har skrevet over. Kan godt bruke litt ekstra på kvalitets verktøy fremfor noe billig skvip.

Jeg utførte ikke noe vedlikehold i løpet av vinteren, ikke engang smøring av kjede som jo sikkert ikke er helt heldig. Tenkte å dra med meg en sånn rensemaskin for kjede for å gjøre jobben lettere og øke sjansen på at det blir gjort. Har det noe å si hvilken man tar eller virker alle sånn noenlunde likt? Hva er anbefalt å rense kjede med? Etter det er renset så må det jo også smøres, noe som er mer anbefalt enn annet? TF2 teflonspray eller variere mellom TF2 dry og wet lube alt etter hvordan værmeldingen ser ut de neste 2 ukene når smøringen skjer eller noe helt annet? Det holder vel å rense og smøre omtrent hver andre uke?

Ser at XXL kjører -25% på omtrent alt ut søndagen så det kan jo være en fordel å få plukket med seg mest mulig mens ting er på tilbud. Bor i Tromsø så har andre butikker tilgjengelig lokalt også, blant annet Tromsø Ski og Sykkel så må jo ikke handle på XXL, pluss at om noe er mye billigere / ikke tilgjengelig så blir det nok bestilt på nettet. Satser dog på å få handlet lokalt for å få delene raskere.


Ser at dette ble et veldig langt innlegg med mange spørsmål, men håper at dere allikevel deler kunnskapen deres med en sykkel noob. Skulle det være noe annet åpenbart jeg burde vite så er jeg meget mottakelig for informasjon her 😊

Re: Hjelp til handling av deler og utstyr til vår vedl [Re: Jod-R] #2706984 09/05/2022 20:17
Registrert: May 2008
Innlegg: 427
peprepupp Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 427
Sitat: Jod-R
... blant annet da kjede driver å hakker/glipper på de tyngre girene. Etter å ha lest en god del her inne så tyder det på at jeg i hvert fall trenger nytt kjede og mest sannsynligvis ny kassett.
Ofte må man også bytte drev når kjedeslitasjen har gått så langt.

Sitat: Jod-R
Så langt har jeg identifisert at jeg trenger følgende:

• Nye bremseklosser. Pri 1: klossen må passe i kaliperen din. Den enkleste måten å se det på er at produktbeskrivelsen nevner navnet på kaliperen/bremsen din. Pri 2: forskjellige klosser biter/piper/varer forskjellig. Det enkleste er å bare prøve et eller annet. Antageligvis fungerer det meste ok.
• Nytt kjede. Trenger vel noe som er laget for elsykkel for at den skal ha noe bra holdbarhet. Ja, det tror jeg lønner seg over tid.
• Ny kassett. ... over 25 km/t når motoren kutter ut? Går det ikke fortere fordi du ikke klarer å tråkke fortere? Minste tannhjulet på kassetter er ofte 11 eller 10 tenner. Skal du gjøre mye med utvekslingen, må du nok gjøre noe med drevet. Her begrenser kanskje motoren din valgmuligheten dine.
• Krank...? Mener du selve tannhjulene / drevene? I så fall tror jeg at de må byttes.
• Er det noen andre deler man bør se over og kanskje bytte? Gå på demperen (hvis du har en) sin hjemmeside, og se om de mener noe om service?

Sitat: Jod-R
... sykkelspesifikt verktøy ...
Et sett gjør dørstokken inn i mekkingens verden enklere å skritte over. Selv kjøpte jeg verktøyet jeg trengte når jeg trengte det. Jeg synes det har fungert bra. Jeg har ingen anelse hvordan jeg kom ut av det økonomisk.

Sitat: Jod-R
... rensemaskin ... smøres ... TF2 ... hyppighet
Jeg synes rensemaskin gjør det enklere for meg å gidde (bortsett fra syklene jeg har med voks - som løses på en annen måte). Jeg får lett angst av å spraye olje i nærheten av bremseskiva mi. Det er nok verre for bremseegenskapene enn valg av klosser. Kjedesmørertråden er full av voks, smoove og annet morsomt. Felles er at disse krever innsats i starten. Rock&roll gold er en klassiker mange av voksnerdene levde fint med før (ja, jeg er voksnerd selv, så dette føler jeg er berettiget kritikk).

Sitat: Jod-R
Ser at dette ble et veldig langt innlegg med mange spørsmål, men håper at dere allikevel deler kunnskapen deres med en sykkel noob. Skulle det være noe annet åpenbart jeg burde vite så er jeg meget mottakelig for informasjon her
Sprekt at du prøver deg på mekking! Avhengig av livet ditt ellers må du sikkert prioritere å lære deg noen ting, og sette andre ting på verksted. Noen lærer seg alt. Noen vil bare sykle, og mekke minst mulig. Av erfaring synes jeg ting går lettere når jeg har øvd noen ganger. Samtidig må jeg minne meg selv på å gjøre det enkelt for meg selv.

Re: Hjelp til handling av deler og utstyr til vår vedl [Re: Jod-R] #2707803 17/05/2022 14:42
Registrert: May 2022
Innlegg: 4
J
Jod-R Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Registrert: May 2022
Innlegg: 4
Sitat: peprepupp
• Nye bremseklosser. Pri 1: klossen må passe i kaliperen din. Den enkleste måten å se det på er at produktbeskrivelsen nevner navnet på kaliperen/bremsen din. Pri 2: forskjellige klosser biter/piper/varer forskjellig. Det enkleste er å bare prøve et eller annet. Antageligvis fungerer det meste ok.
Skjønner, tenkte først at bremseklossene var litt sånn universal produkter slik at de passet inn nesten uansett, men det blir jo feil. Må ha noe som passer merket og modell jeg har. Ser nå at jeg har hydrauliske bremser, noe mer jeg burde tenke på annet enn å skifte klosser?

Sitat: peprepupp
• Ny kassett. ... over 25 km/t når motoren kutter ut? Går det ikke fortere fordi du ikke klarer å tråkke fortere? Minste tannhjulet på kassetter er ofte 11 eller 10 tenner. Skal du gjøre mye med utvekslingen, må du nok gjøre noe med drevet. Her begrenser kanskje motoren din valgmuligheten dine.
Motoren kutter ut ved 25km/t og ved flat mark så sliter jeg med å holde noe særlig høyere fart enn 28-30 km/t. Kanskje svaret er så enkelt som å tråkke raskere. Fant denne (https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=42&RZ=11,12,14,16,18,21,24,28,32,36&UF=2281&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed) siden som visualiserer hvordan girutveksling virker og kan virke som at svaret er å bare tråkke raskere da jeg tviler veldig sterkt at jeg allerede har 90 i kadens som er satt som standard der.

Sitat: peprepupp
• Krank...? Mener du selve tannhjulene / drevene? I så fall tror jeg at de må byttes.
Tenkte på den delen som griper kjedet framme, trodde at fremme så het det krank, mens bake så var det kassett. Etter litt mer googling så har jeg lært at det heter drev framme 😊 Må jeg bruke dette https://bikeshop.no/giant/ep01ayav01dg/giant-e-drev-42t-explore-e-plus- eller passer alle drev som har fire bolter, 42 tenner og 104 BCD?

Sitat: peprepupp
• Er det noen andre deler man bør se over og kanskje bytte? Gå på demperen (hvis du har en) sin hjemmeside, og se om de mener noe om service?
Skal sjekke det, hadde overhodet ikke tenkt på demperen.

Sitat: peprepupp
Sitat: Jod-R
... sykkelspesifikt verktøy ...
Et sett gjør dørstokken inn i mekkingens verden enklere å skritte over. Selv kjøpte jeg verktøyet jeg trengte når jeg trengte det. Jeg synes det har fungert bra. Jeg har ingen anelse hvordan jeg kom ut av det økonomisk.
Endte opp med å kjøpe settet så får heller tiden vises seg om det var smart eller ikke. Regnet kjapt over det og kom fram til at bare det sykkel spesifikke verktøyet kom opp til rundt 1600 kroner. Da har jeg ikke tatt med boken eller vanlig verktøy som det umbraco settet. Boken har allerede kommet til nytte med å lære meg hva BCD er. Klart at man kan google seg fram til det, men av og til er det enklere å bare flikke gjennom en bok når man er helt blank på området.

Sitat: peprepupp
Sitat: Jod-R
... rensemaskin ... smøres ... TF2 ... hyppighet
Jeg synes rensemaskin gjør det enklere for meg å gidde (bortsett fra syklene jeg har med voks - som løses på en annen måte). Jeg får lett angst av å spraye olje i nærheten av bremseskiva mi. Det er nok verre for bremseegenskapene enn valg av klosser. Kjedesmørertråden er full av voks, smoove og annet morsomt. Felles er at disse krever innsats i starten. Rock&roll gold er en klassiker mange av voksnerdene levde fint med før (ja, jeg er voksnerd selv, så dette føler jeg er berettiget kritikk).
Har lest den tråden og så mange gode ord om Smoove og diverse andre voks produkter, men ikke riktig så mye om olje. Velger allikevel å starte enkelt med oljer og så får jeg se det an om jeg også blir med i voksgjengen etter hvert.

Hvilket produkt anbefales det forresten å rense kjeden med når olje brukes?

Sitat: peprepupp
Sitat: Jod-R
Ser at dette ble et veldig langt innlegg med mange spørsmål, men håper at dere allikevel deler kunnskapen deres med en sykkel noob. Skulle det være noe annet åpenbart jeg burde vite så er jeg meget mottakelig for informasjon her
Sprekt at du prøver deg på mekking! Avhengig av livet ditt ellers må du sikkert prioritere å lære deg noen ting, og sette andre ting på verksted. Noen lærer seg alt. Noen vil bare sykle, og mekke minst mulig. Av erfaring synes jeg ting går lettere når jeg har øvd noen ganger. Samtidig må jeg minne meg selv på å gjøre det enkelt for meg selv.
Har lyst til å være noenlunde selvgående når det gjelder sykkel og forventer å måtte plages i starten og lære meg mye nytt samt at verksted godt kan brukes på de største operasjonene. Sykkel virker både lettere å lære seg og at fall høyden ikke er så stor i forhold til bil. Nå er nytt kjede, kassett og bremseklosser bestilt så det blir spennende å ta fatt på mekkingen.

Jod-R

Re: Hjelp til handling av deler og utstyr til vår vedl [Re: Jod-R] #2708341 22/05/2022 07:18
Registrert: May 2008
Innlegg: 427
peprepupp Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 427
Hydrauliske bremser
Du må ha rett luftesett og rett bremsevæske til din brems. Bremsevæske til sykler er enten en form for bremsevæske som brukes i biler (DOT 4 eller DOT 5.1, Sram, Hope, Formula + sikkert noen andre) eller mineraloljer (Shimano, Magura + sikkert noen andre).

Uventet stor motstand over 25 km/t
Subber en bremsekloss på skiva? Subber et dekk mot en skjerm? Når man nærmer seg 30 km/t på flatmark begynner også luftmotstanden å gjøre sitt. Jeg blir overrasket om sykkelen din har en merkelig utveksling. Jeg tror det mer sannsynlig at A) noe subber eller B) du har blitt blind på hvor lett det er å sykle siden du har motor. Jeg kan ta feil på begge ICON_SMILE

Drev
Jeg er ikke så kjent med drev til elsykler. Jeg tror 42 tenner, 104 BCD ofte passer om hverandre, men ikke nødvendigvis alltid.

Kjederens av oljet kjede
For å gjøre det enkelt, ville jeg kjøpt en eller annen miljøvennlig kjederens fra sykkelbutikken i nærområdet eller norske nettbutikker. Da blir det sikkert bra nok.

Resten
Verktøysett: Ja, medfølgende mekkebok er sikkert lurt, det tenkte jeg ikke på.

Demper: noen terrengsykkelfolk bytter olje/gjør service demperen sin en gang i måneden - andre aldri. Jeg gjetter på at de fleste dempegaffeleiere heller mot sistnevnte. Men merk mine ord: nyserva gaffel er digg. Jeg håper jeg hadde klart å plukke den nyserva gaffelen i en blindtest.

Mekking: Bil = alt er rusta fast, alt er tungt. Sykkel = man er for sterk for boltene og skrur dem i stykker, et yndet tyveriobjekt.


Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå