Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Racer - Sittestilling

Racer - Sittestilling #2706674 06/05/2022 12:27
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Kort spørsmål:

Er det en urban myte dette at man skal være i stand til å sitte normalt, deretter slippe styret uten å falle fremover?
At sykkelen da er korrekt størrelse?

Må avgjøre om jeg har feil størrelse på sykkelen, eller bare teit dårlig med muskler i kjernen......

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Racer - Sittestilling [Re: Knirkekne] #2706678 06/05/2022 12:39
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Tja, vil jo si at det er en forenkling av sannheten, men det er jo noe i det at man vil finne den posisjonen man sitter relativt balansert og ikke ødelegger armene for å holde seg oppe. (merk at dette er når man sykler i normalt tempo, ikke mens man sitter helt i ro)

Som regel finner man et sweetspot ved å flytte setet litt frem eller tilbake hvor man sitter ganske stødig - blir man stadig nummen i nevene på tur kan det godt hende at det trengs en liten tweak.

Men jo mer aerodynamisk man sitter jo lenger frem vil man gjerne sitte for å hindre at man får press på skrukken og knærne i brystkassa, og jo mer vekt blir det på armene, så på et punkt så kommer man ikke unna å måtte trene opp kjernemuskulaturen og skruldrene/armene til å ha litt vekt på seg.

Man ser jo det på de proffene som satser på brudd eller peising i front og sitter aller mest aerodynamisk - de vinkler gjerne setet fremover så mye de får lov, og da kan man bare glemme å slippe styret uten å falle fremover ICON_WINK

Re: Racer - Sittestilling [Re: Knirkekne] #2706682 06/05/2022 12:53
E
espenpåhjul Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Jeg tar meg i å Google alt sånt et par ganger i uken.. men har etter hvert forstått at alt av sittestilling, høyde på setet, reach osv kommer ann på hva du synes er best og hva som gjør minst vondt ICON_WINK Har derfor egentlig bare holdt meg til nettopp det, hva kjennes best ut - så får alle rundt meg som maser at jeg har for langt stem f.eks bare mene det ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino