Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fjær-alternativer til Ripmo (AF)

Fjær-alternativer til Ripmo (AF) #2706554 05/05/2022 12:16
M
Mr.Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Som skrevet i tråden om den vanskelige blæra, så ble jeg litt fjær og cascadelink-nysgjerrig mens jeg undersøkte alternativer dersom det ble lang leveringstid på deler...

Har prøvd å finne ut hvilke alternativer som kan være fornuftige innenfor et sånn ca budsjett, og kontaktet da blant annet VPG som selger Marzocchi, FOX og CaneCreek siden de er det nærmeste jeg kommer en lokal leverandør. Svaret derfra var en blank frarådning pga fare for brekkasje.

Da gjenstår ikke så fryktelig mange merker på budsjett. Ser Hi5Sport har tilbud på vanlig DVO Jade for tiden, slik at denne er veldig mye rimeligere enn JadeX. Usikker på om jeg synes sykkelen klatrer godt nok til å klare meg uten klatreknapp, men dersom det er mye penger å spare må det i alle fall vurderes... Også litt usikker på om jeg egentlig var spesielt fornøyd med Topazen min, slik at jeg ikke nødvendigvis er mega-gira på DVO.

Noen andre gode kjøp jeg har oversett?

Redigert av Mr.Jacobsen; 05/05/2022 12:17.
Re: Fjær-alternativer til Ripmo (AF) [Re: Mr.Jacobsen] #2706560 05/05/2022 13:14
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: Mr.Jacobsen
Som skrevet i tråden om den vanskelige blæra, så ble jeg litt fjær og cascadelink-nysgjerrig mens jeg undersøkte alternativer dersom det ble lang leveringstid på deler...

Har prøvd å finne ut hvilke alternativer som kan være fornuftige innenfor et sånn ca budsjett, og kontaktet da blant annet VPG som selger Marzocchi, FOX og CaneCreek siden de er det nærmeste jeg kommer en lokal leverandør. Svaret derfra var en blank frarådning pga fare for brekkasje.

Da gjenstår ikke så fryktelig mange merker på budsjett. Ser Hi5Sport har tilbud på vanlig DVO Jade for tiden, slik at denne er veldig mye rimeligere enn JadeX. Usikker på om jeg synes sykkelen klatrer godt nok til å klare meg uten klatreknapp, men dersom det er mye penger å spare må det i alle fall vurderes... Også litt usikker på om jeg egentlig var spesielt fornøyd med Topazen min, slik at jeg ikke nødvendigvis er mega-gira på DVO.

Noen andre gode kjøp jeg har oversett?

Jeg har ikke så mye å komme med når det gjelder gode kjøp, men har hatt både DVO Jade coil x og Fox X2 (luft) på min Ripmo V2. Den er såvidt jeg vet lik som AF bortsett fra rammematerialet. Med Jade så ble den plushere og fikk mere "popp" enn med X2. jeg er ikke noen ekspert på demping, men rett ut av boksen tok den unna slagene bedre, og jeg fikk mere luft på hopp/bedre bynnyhopp. Ulempen var dårligere tråkkeffektivitet. Det er få justeringsmuligheter, og dermed mindre sjanse for å skru seg vekk. For meg passer nok det fint, men hvis du er glad i å ha mange knotter å skru på finnes det nok bedre alternativer.

Klatrebryteren på Jade coil X stiver av bra, (kanskje nesten for bra). Jeg bruker den på grusklatringer men ikke på sti. Hvis du skal klatre mye på grus og bombe nedover på sti så er nok klatrebryteren verdt noen kroner ekstra. Men hvis det er snakk om mere variert klassisk stisykling så er jeg ikke så sikker. På den annen side så hadde jeg ikke valgt coil til denne sykkelen med mindre fokus var mye nedover.

Jeg synes alt i alt at Jade Coil har vært bedre en Fox X2 på denne sykkelen, men hadde nok sikkert kunne fått mere ut av X2 hvis jeg la litt mere tid i justering.

Hva er forresten formålet med Cascade-link til denne sykkelen (jeg trodde det primært var noe man kunne sette på V1 for å bruke coil, men på V2/AF så kommer den jo med coil fra fabrikk)?

Re: Fjær-alternativer til Ripmo (AF) [Re: Mr.Jacobsen] #2706563 05/05/2022 13:26
M
Mr.Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Cascade gir noen millimeter mer vandring og litt mer progressivitet. Uten at jeg vet om jeg trenger det. Så den er litt mer på nysgjerrig-nivået dersom jeg synes den blåser for mye gjennom vandringen.

Jeg holder til i Molde, og mesteparten av syklingen her er opp på asfalt eller ved dytting, og ned på tidvis bratt sti. Jeg bruker ikke klatrebryteren på topazen fryktelig mye i dag, delvis fordi jeg ofte glemmer å skru den av før jeg skal ned igjen. Er du så avhengig av klatrebryteren på Jaden at du ville gått for JadeX til tross for (per nå når Hi5Sport har tilbud) vesentlig høyere pris?

Re: Fjær-alternativer til Ripmo (AF) [Re: Mr.Jacobsen] #2706565 05/05/2022 13:37
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Cascade gir noen millimeter mer vandring og litt mer progressivitet. Uten at jeg vet om jeg trenger det. Så den er litt mer på nysgjerrig-nivået dersom jeg synes den blåser for mye gjennom vandringen.

Jeg holder til i Molde, og mesteparten av syklingen her er opp på asfalt eller ved dytting, og ned på tidvis bratt sti. Jeg bruker ikke klatrebryteren på topazen fryktelig mye i dag, delvis fordi jeg ofte glemmer å skru den av før jeg skal ned igjen. Er du så avhengig av klatrebryteren på Jaden at du ville gått for JadeX til tross for (per nå når Hi5Sport har tilbud) vesentlig høyere pris?

Med mye (lange) grus og asfaltklatringer sier nok magefølelsen min at det er verd merkostnaden ja. Uten å mene så mye om hvorvidt cascade-link er nødvendig eller ikke, så tror jeg nok i det minste at jeg heller hadde valgt kun Jade Coil X enn Jade coil og Cascade link. En cascade link er kanskje ikke så langt unna mellomlegget mellom jad coil og coil X heller?

En bra ting med klatrebryteren på X er at den stiver av såpass bra at den er vanskelig å glemme på vei ned :-) Jeg har normalt sett brukt klatrebryter lite, men på Ripmo med Jade coil X så bruker jeg den stort sett på alle lengre grusklatringer. Det går greit uten også, men man merker at det blir litt tyngre.

Re: Fjær-alternativer til Ripmo (AF) [Re: Mr.Jacobsen] #2706607 05/05/2022 19:59
M
Mr.Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Ser at hvis jeg bare handler annet sted enn hos importøren, så bør det være mulig å få Jade X vesentlig rimeligere enn hos den norske importøren, så da er merkostnaden ikke fullt så ille å svelge…

Re: Fjær-alternativer til Ripmo (AF) [Re: Mr.Jacobsen] #2706626 06/05/2022 07:08
M
Mr.Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Trenger jeg forresten noe mer spesifikk monteringsdeler enn de som kommer med demperen når jeg bestiller ny? Ser ut som jeg med mine 66 -67 kg ligger godt innafor en 350fjær, så den burde være bankers.

Re: Fjær-alternativer til Ripmo (AF) [Re: Mr.Jacobsen] #2706640 06/05/2022 08:51
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trenger jeg forresten noe mer spesifikk monteringsdeler enn de som kommer med demperen når jeg bestiller ny? Ser ut som jeg med mine 66 -67 kg ligger godt innafor en 350fjær, så den burde være bankers.

På Ripmo er 350 fjæra til 63-70kg på jade X så det skal passe bra, men husk å ta med vekta på det du har på deg og med deg også. Blir det mer enn 70kg så begynner 350 fjæra å bli myk og en 400 fjær blir bedre.

Prorate fjær er også et alternativ, der vil du med f.eks en 350 fjær få litt mer progressivitet lenger nede i vandringen. Tester en Prorate fjær selv nå og så langt må jeg si den fungerer meget bra.

Pass på at ny demper kommer med bushing i bakre øye, så har du hardwaren du trenger på Topaz og kan flytte over.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Fjær-alternativer til Ripmo (AF) [Re: Mr.Jacobsen] #2706650 06/05/2022 10:22
M
Mr.Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Ut fra bildene hos Bike-Components (de har den til 5400,- inkludert moms), så framstår det som den kommer med disse moderne plast-bushingene både i framre og bakre øye. Er dette korrekt bushing, eller må jeg bestille noe annet i tillegg?

Ser på sidene til DVO at jeg skal ha en 5mm spacer i tillegg til en 2.5tommers fjær. Hva er denne spaceren? Sliter med å finne den blant DVO sine reservedeler.

Passer forresten andre fjærer til Jade X? Ser ut som f.eks CaneCreek VALT kan være et pris- og vektgunstig alternativ, men skjønner ikke helt hvilken av dem jeg da skal ha, hvis de passer...

Noen som vet om de har endret mer enn designet på JadeX i det siste? Ser den har fått et design som ligner på Topaz på sidene til DVO, men designet i div. nettbutikker er ikke oppdatert, og det angis ikke årsmodell.

Re: Fjær-alternativer til Ripmo (AF) [Re: Mr.Jacobsen] #2706657 06/05/2022 11:08
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jade og Jade X er to forskjellige dempere. Førstnevnte er for utforbruk og Jade X er for sti og enduro (egentlig Topaz med fjær, rent forenklet, ser det ut til)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fjær-alternativer til Ripmo (AF) [Re: Mr.Jacobsen] #2708916 27/05/2022 08:28
M
Mr.Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Etter å ha fått bekreftet fra CaneCreek selv, så ble det en Kitsuma Coil på meg. Foreløpig inntrykk etter et par turer er at dette var en artig oppgradering av komforten. Kan skrive under på Håvard sin anbefaling om å ha klatrebryter på denne sykkelen med fjærdemper, for det gynger bra uten.

Erfaringen så langt, ut over at sykkelen plutselig har fått monstergrep på bakhjulet, er at anbefalingene fra ibis om fjær var altfor lave. Med 350-fjær uten hjelm, sekk og knebeskyttere var jeg fremdeles langt over anbefalt sag. Selv med 400fjær er jeg i grenseland for å ha for mye sag hvis jeg skal holde meg til anbefalingen om minst mulig forspenning.

Og så må jeg sykle MYE mer, og lære meg om innstilling for å hente ut alt jeg har muligheten til av innstillingsmulighetene ICON_TONGUE

Moderator  support