Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kneproblemer, trenger råd

Kneproblemer, trenger råd #2706303 03/05/2022 11:02
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har fått noe kneutfordringer etter en fatbiketur i påska hvor vi sykla oppover, i 15m/s motvind og gjennombrudds føre med lite luft dvs. tungt som f..... over tid dvs. 1-1,5t i samme tralten.

Jeg kjente et slags knepp i høyre kneet,litt ubehag (mest rart) men ikke vondt.
Jeg gikk kun på ski (skøyteski) resten av påsken uten problemer, men sykla en 6mils tur 2. påskedag hvor jeg fikk skikkelig vondt.

Kjente antydning fra start, men regna med at det skulle bli bedre når jeg ble varm.
Det stemte ikke og returen fra Moss var vond, med smerte på oversiden av kneskålen mot innsiden av kneet.

Skarp stikkende smerte og det føltes nesten som noe var løst, men det er det jo ingen grunn til.
Lot være sykle frem til torsdag samme uke og var mer eller mindre smertefri ved normal gange og lett jogg.

Prøvde en kort runde (30km) på torsdag i rolig fart og på lette gir på flate Jæren og det kjentes nesten ok i 15km med økende smerte på retur.
Dagen etterpå var det bortimot smertefritt ved gange og jogg, men prøvde en ny sykkeltur som bare ble 8km på lørdag.

Gav opp syklingen og fikk meg en fysio time 25/04 og fikk beskjed om at jeg nok hadde overanstrengt et senefeste i kneskåla.
Sjokkterapi 1 gang og kinesotape ut dagen og smertefri ved gange og løp etter et 2-3dager og fikk beskjed om å bruke kneet men ikke overanstrenge.

Prøvde sykling (fulldemper) i går men det var vondt med en gang så gav med etter 20min.

Begynner å bli redd for at jeg kjører for lange krankarmer i kombinasjon med korte, kraftige bein.

Har alltid hatt 175mm på terreng og 172,5mm på landevei.
Når jeg sitter i bukken føles det alltid som om knea og magen slåss om plassen uansett om jeg er relativt slank eller småfeit.

Er 180cm og sitter på 72,5cm og veldig mange på min høyde sitter på både 78-79cm, så jeg er iallefall ikke lang i beina.

Er jeg helt på villspor eller kan den typen problemer jeg har nå ha sammenheng med for lange krankarmer?

Vurderer å bytte til kortere krankarmer på både terreng og landevei og evt ovale klinger begge plasser.

Sjekket med sykkeltilpasser som jeg har vert hos før og han mente at 165mm på landevei passet bedre for meg enn 172,5mm, men at smerten mest sannsynlig hadde opphav i overanstrengelse, men at krankarmlengde kunne være en medvirkende årsak.

Noen som har glad historier ved bytte av krankarmlengde og/eller ovale klinger??

Takknemlig for alle innspill.

AG

40+ and still climbing......
Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: Gullars] #2706307 03/05/2022 11:39
magic Offline
Besatt
Besatt
Menisk? Fikk knevondt selv for mange år siden, etter litt mye kraftutfoldelse med kneet i 90 grader... Endte med operasjon.

Stikkende smerter og noe som er løst kan jo ligne på menisk, men hva vet vel jeg... En MR kan vel evt utelukke det?

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: Gullars] #2706340 04/05/2022 05:09
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for innspill.

Håper og tror det ikke er menisk da det funker helt fint til lett løping både oppover og nedover.

Er det noen som har positive erfaringer knytta til reduksjon av krankarmlengde evt ovale drev og knevondt?

AG

Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: Gullars] #2706343 04/05/2022 06:12
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Ved mistanke om skade i menisk, få MR. Har du forsikring gjennom sykkelforbunder7fotballforbundet osv., får du MR ganske raskt. Ett knepp høres veldig ut som en menisk skade. Ta kontakt med fagfolk som kan veilede deg gjennom skaden.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: Gullars] #2706352 04/05/2022 07:00
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har allerede vert innom fysioterapeuten en gang, og menisk skade var ikke på banen i det hele, men det er kansje lurt å sjekke uansett.

Har forsikring gjennom jobben med 10dagers garanti bla. for MR så det er ikke noe problem.

Ny fysio time på fredag så da får vi ta det videre.

AG

Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: Gullars] #2706365 04/05/2022 08:43
saladin Offline
Medlem
Medlem
Dette er kanskje ikke helt relevant siden det er en helt annen type sykkel, men dog: Jeg sykler mye liggesykkel i tillegg til vanlige sykler. Det er mer slitsomt for knærne enn vanlig sykkel, siden beina er mer "låst" i samme posisjon hele tiden. Det gjør at man har utviklet mye erfaring rundt hvordan man minimerer slitasje på knærne. Erfaringen for både meg og en del andre liggesyklister er at kortere krankarmer kan ha ganske stor betydning for slitasjen på knærne. Det skyldes delvis at man da bøyer kneet mindre for hver rotasjon. Men også at man da genererer mindre kraft for hver rotasjon, og gjerne får raskere kadens. Så da blir det mindre knebelastning.

Det andre tydelige rådet i liggesykkel-miljøene når det gjelder å ta vare på knær er å ha lave nok gir, slik at man ikke må presse tungt i oppoverbakker. Trippel-krank er feks fortsatt veldig vanlig på liggesykler, i motsetning til på racere og stisykler.

Jeg vet jo ikke om dette er relevant for deg. Selv har jeg merket antydning til kne-slitasje på liggesykkel, men ikke på vanlige sykler. Det har jeg løst med kortere krank (gikk fra 175 til 150), og lavere gir. Vil det hjelpe for deg på dine sykler? Det vet jeg jo ikke. Men det skader ikke å prøve.

Redigert av saladin; 04/05/2022 08:44.

to hjul er bedre enn fire
Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: Gullars] #2706380 04/05/2022 09:33
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det er relevant, takk!!

Har egentlig sluppet billig unna når det gjelder slitasjeskader relatert sport før nå.

Har tidvis hatt problemer med IT båndet på utsiden av låret som gir smerter i kneet.
Det ble løst ved å flytte cleats innover slik at foten ble flytta utover.

Har diskutert litt med en sykkelkompis som har tilsvarende problemer med smerte på samme sted.
Han sitter på 77cm, har 172,5mm krankarmer og ovale Rotor drev.
Teorien bak er at de ovale drevene flytter belastningspunktet til et punkt som er bedre for knærne samt jevner ut kraften i tråkket.

Jeg sitter jo som tidligere nevnt på 72,5cm, har 172,5mm krankarmer og runde 50/34 drev.
Det er jo logisk at jeg med mine korte bein skal ha kortere krankarmer for å unngå "overbøying" i kneet.

Jeg har valgt 3 paralelle løsninger foreløpig:
1. Gått til innkjøp av 165mm krank til begge landeveisyklene samt ovale kompakt drev til begge 2.

2. Bytte til 170mm fra 175mm krankarmer på terrengsykkelen med 32t ovalt drev.

3. Fortsette hos fysio for å få behandling og råd om styrking/tøying av de områdene rundt kneet som trenger det.

Satser på at det går over, så får fysion sjekke menisk mens jeg er der.

AG

Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: Gullars] #2706383 04/05/2022 09:47
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Tror ellers at jeg har lokalisert enda en pådriver til at dette gikk galt.

Har tidligere sykla med relativt tynne vintersko på fatbike fra Northwave, men bytta i fjor til Lake 304 og i fjor sommer ble setet og setepinne fra fatbiken med over på en annen sykkel temporært.

Når setet/setepinnen ble flyttt tilbake så justerte jeg høyde etter "hælen på pedalen" modellen, men i "tynne sko" ergo litt for lavt.
Når man kombinerer dette med sko med tjukke såler og teoretisk for lange krankarmer på 175mm samt tungt føre, motbakke og motvind så hadde det nesten vært rart om det ikke gikk galt.

Får ta det som en lærepenge og være litt mer nøye når jeg justerer. Knærne blir nok mer følsomme med åra.

AG

Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: Gullars] #2706405 04/05/2022 11:14
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Interessant, dette. Helt konkret, hvilke øvelser får du hos fysioen?

Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: Gullars] #2706427 04/05/2022 12:34
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Foreløpig bare behandling dvs. sjokkterapi på skadested for å igangsette tilheling i senefestet.

Skal innom på fredag for å få "kurs" i taping av kne slik at det kan brukes frem til det er bra igjen.
Regner med at det kommer med noen øvelser for å stabilisere kneet ++ og unngå problemet i fremtiden.

Jeg har "kronisk" dårlig tid med å bli bra igjen, så jeg klarer sjelden å vente på at ting skal løse seg og "angriper" fra alle kanter på en gnag.
Derav fysioterapi, taping av kne, styrketrening og endring til kortere krankarmlengde samt ovale drev og alt samtidig.

Kan komme tilbake når jeg har fått øvelsene.

AG

Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: Gullars] #2706512 05/05/2022 08:33
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Basert på det du beskriver ville jeg for min egen del vært mer opptatt av sittehøyde, q-faktor, cleat-posisjon og kadens, fremfor krankarmlengde og ovale drev. En endring på 2.5mm i krankarmlengde gir jo eksempelvis en svært liten endring i hofte og knevinkler.
Som deg så har jeg tidligere fått kneproblemer grunnet "akutte" overbelastninger grunnet midligertidige "feil" sitteposisjoner, både fra uvant q-faktor og kadens på fatbike, og til en cm for høyt/lavt sete på landevei. Når man sykler mye er det utrolig fort gjort å få problemer som kan ta lang tid å bli kvitt... Veien tilbake til smertefri sykling har for min del bestått av mobilitetsøvelser, tøying, avspenning og styrke, i tillegg til å komme tilbake til riktig sittestilling.

Har et generelt inntrykk av at folk/bransjen er lite opptatt av krankarmlengde. Det er jo ikke mulig å konfigurere i nettbutikker når man kjøper sykler (såvidt jeg har sett). Sykkeltilpassere virker å være lite opptatt av det. Jeg har heller ikke funnet noen generell/allment akseptert anbefaling for krankarmlengde i forhold til inseam/beinlengde. Nå er jo ikke dette et argument i seg selv for at krankarmlengde ikke er viktig, det er mer en observasjon av at fokus ikke er på dette.

Denne artikkelen fra bikeradar diskuterer krankarmlengde på en ok måte, og sier blant annet
"Are there any benefits to using shorter cranks?
Conversely, switching to shorter cranks could potentially have some benefits.

“If you struggle with knee or back problems on the bike, shorter cranks might help”, says Burt. “Not because they directly fix the problem, but because shorter cranks put less load on your joints and hip flexors.”"

Oppsummert, jeg har ikke trua på at endring av krankarmlengde og ovale drev kommer til å hjelpe deg tilstrekkelig. Jeg tror du må løse den akutte smertesituasjonen, sørge for at setehøyde, setback og cleatsposisjon er riktig, unngå høye belastninger i uvante sittestillinger (eksempelvis fatbike med annen q-faktor og lav kadens).

Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: Gullars] #2706613 05/05/2022 20:36
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei og takk for innspill!

Enig i mye her, men det er jo litt mer bak som jeg ikke har nevnt.

Hadde ITBS problemer i fjor som viste seg å komme fra for smal benstilling og da var fatbiken helt fantastisk pga den høye q faktoren.

Var på bikefit og flytta cleatsa inne og setet litt opp og frem, men eller så var det ikke så mye å kommentere.

På fatbiken i år så var jeg nok litt slumsete med setehøyden, men det har ikke vert så nøye før heller, så det er nok litt tilfeldigheter at det var det som utløste det.

Krankarmlengde er jo noe for seg selv.
En smarting sa vel at det er ingenting som er direkte feil men noe som et mer rett.
I det leser jeg at det kan funke med lange krankarmer for en som er kort i beina, men det er bedre med kortere.

De ovale drevene flytter kraftbehovet fra beina til en annen posisjon og avlaster derfor.

Krankarmlengde og ovale drev vil sannsynligvis redusere og flytte belastningen slik at jeg kan begynne å sykle tidligere og han mindre sjanse for ny skade.

Alle de de andre parametrene må også med og jeg ser for meg at det trengs både styrketrening og tøying fremover i tillegg.

Prøvde i kveld med 170mm armer og ovaldrev på terrengsykkelen og det ble nesten en time sykling helt smertefritt.
Mandag var siste forsøk med 175mm og rundt drev og det var vondt etter 5min og uutholdelig etter 20min.

Vi får se hvordan det går.

AG

Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: Gullars] #2706695 06/05/2022 15:43
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Føler litt at jeg snakker med meg selv, men..

Tilbake fra fysio og fikk gode tilbakemeldinger på tiltak som kortere krankarmer og ovale drev da begge deler endrer belastningsmønster i tråkket og avlaster.

Ny runde med sjokkterapi på kneet i området der det gjør vondt og beskjed om å bruke kneet uten å overbelaste.

Av øvelser så er alt som er ustabilt og styrker muskulatur rundt kneet bra type et bens knebøy, opptrinn på krakk, fremsiden og bakside lår, bekkenhev for å styrke setemuskulaturen som ofte blir glemt av oss menn.

Ergo forsetter jeg som før og gleder meg til 165mm krankarmer og ovaldrev er på plass på landeveissyklene.

God helg

AG

Redigert av Gullars; 06/05/2022 17:13.

Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: Gullars] #2706697 06/05/2022 16:42
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har kjørt masse ski og syklet siden 80 90 tallet og knæra høres ut som mos når jeg ligger på alle fire på parketten, men vondt har jeg bare hatt to ganger. Den ene gangen var det noe som røyk og fikk gro, den andre gangen fikk jeg noe greier i det ene kneet for 20 år siden og byttet til Crank Bros. Har aldri hatt noe med knæra siden. Om det virkelig var byttet til CB vet man jo ikke, men jeg tar ikke sjansen på at det ikke er det. Det ble speedplay på landevei av samme årsak.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: Gullars] #2723567 02/11/2022 09:45
P
popsen Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
P
Heisann håper alt står bra til med kneet!

Beskrivelsen av forløp og klinikk virker å være identisk med kneet mitt. Fysioterapeuten jeg går til tok i midlertid en røntgen og konstaterte betennelse i området. Har fått en del øvelser for økt stabilisering av kne og hofte samt noen styrke øvelser for ben. typ hva du har fått.

Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det har gått med kneet ditt i ettertid Gullars. Vurderer kortere krank selv, samt ta en skikkelig pause fra sykkelen _(har prøvd smått, men kommer fort tilbake som du også beskrev).

PK

Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: popsen] #2723585 02/11/2022 14:48
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: popsen
Heisann håper alt står bra til med kneet!

Beskrivelsen av forløp og klinikk virker å være identisk med kneet mitt. Fysioterapeuten jeg går til tok i midlertid en røntgen og konstaterte betennelse i området. Har fått en del øvelser for økt stabilisering av kne og hofte samt noen styrke øvelser for ben. typ hva du har fått.

Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det har gått med kneet ditt i ettertid Gullars. Vurderer kortere krank selv, samt ta en skikkelig pause fra sykkelen _(har prøvd smått, men kommer fort tilbake som du også beskrev).

PK

Det jeg leste på nettet tidligere var at særlig korte mennesker har for lange krankarmer, siden lengden på krankarmer ikke reduseres tilsvarende mye som høyden på personer som bruker små sykler...sånn at en Small/Medium sykkel fra butikken har for lange krankarmer. Men hvis en har "dårlige knær" så er kortere krankarmer bra uansett høyde, sto det i artikkelen...kommer selvfølgelig an på hvor korte osv.

Jeg er høy, men jeg gikk og ned på krankarm-størrelse, men bare 2,5mm, siden jeg i utgangspunktet hadde "rett" størrelse. Var vel omtrent samtidig som jeg fikk ordnet en skikkelig Bike Fitting, med sensorer på ledd og videokamera osv, så usikker på hva som betydde mest. Men etter det så fikk jeg mye mindre vondt i knærne....men har merket at knærne ikke liker f.eks. 3 harde sykkeltreninger på en uke.... På bike-fittingen så skrudde han setet mitt mye høyere enn jeg tidligere hadde hatt det (landeveissykkel). Usikker om det var pga kne-problemene, eller andre grunner. Ser at noen bike-fittere har klosser til å ha inni skoene for å få rett vinkel i fotbladet, men det gjorde ikke min tilpasser.

Så mine tips er:
- Bestill Bike Fitting (sjekk evt at setet er høyt nok, og passe langt bakover)
- Sjekk krankarmlengden mot lengden på bein, evt bike fitter kan si noe om dine ben kan ha nytte av det
- ikke for mange harde økter hver uke - gjerne alternativ trening i ulendt terreng

Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: Gullars] #2723600 03/11/2022 08:11
P
popsen Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
P
Tusen takk for tips Mannen, trenger et ekstra påskudd på å få skiftet krank så takk for tipset ICON_SMILE. Skal undersøke om bikefitting er noe for en hobbysyklist som meg. Har vel egentlig innbilt meg at det er mer for de profesjonelle, men om det hjelper på så er det ikke noe å diskutere.

Har samme problem på både MTB’en og landeveisykkelen, men tror bare jeg er inne i ond sirkel hvor jeg ikke lar knærne få nok hvile.

PK

Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: popsen] #2723615 03/11/2022 10:03
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: popsen
Tusen takk for tips Mannen, trenger et ekstra påskudd på å få skiftet krank så takk for tipset ICON_SMILE. Skal undersøke om bikefitting er noe for en hobbysyklist som meg. Har vel egentlig innbilt meg at det er mer for de profesjonelle, men om det hjelper på så er det ikke noe å diskutere.

Har samme problem på både MTB’en og landeveisykkelen, men tror bare jeg er inne i ond sirkel hvor jeg ikke lar knærne få nok hvile.

PK

Sikker på at det er kneet og ikke vastus intermedius eventuelt vastus lateralis?
Mange opplever kneproblemer, men årsak er ofte hardt prøvede lårmuskler.

Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: Gullars] #2723617 03/11/2022 10:34
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei!
Jeg har ikke fulgt med her og såg dette først i dag.

Kneet er blitt 100% igjen og tåler fint både tunge tråkk, lange turer og høy frekvens.

Jeg er 100% hobby syklist og var første gang på innom bikefit i forbindelse med at datteren som sykler aktivt fikk en hamstring skade som var litt seig.
Vi ville da forsikre oss om at hun satt riktig og ikke påførte seg selv en ny skade.
Dette var rett før hun begynte på NTG med en påfølgende kraftig økning i treningsmengde og i ettertid så var nok det lurt da hun har holdt seg skadefri siden.

Jeg har hatt litt vondter både her og der opp igjennom og har sykla mer eller mindre hele livet.

Tenkte at om det funka så var det vel anvendte penger.
Det første problemet mitt med venstre kne ble løst på bikefit ved å flytte klossene helt inn slik at beina ble flytta ut slik at jeg tråkka rett ned istedet for innover (illiotibial band syndrome) Jeg hadde av gammel vane klossene så langt ute som mulig for å få lav Q faktor.

Samtidig fikk vi orden på litt numme hender og flyt i tråkket.

I vinter/tidlig vår å fikk jeg trøbbel med venstre kne igjen etter en overbelastning på fatbike og det var problematisk over tid og jeg ble litt desperat.

Har lest om krankarmlengde tidligere og tok en google runde igjen samt kontaktet bikefittern.
Google var positiv til å redusere krankarmlengde og bikefittern mente at det ikke var fare for å gjøre ting værre ved å prøve, men ville ikke garantere at det løste problemet.

Som sagt så gjort så jeg bestilte 2 nye landeveis kranker i 165mm og ovale kompakt drev til begge 2 samt et nytt ovaldrev til terrengsykkelen + en 170mm terrengkrank som jeg hadde liggende.

Fort og gærnt bytta jeg alt sammen og etter å ha gitt kneet en ganske god pause så prøvde jeg forsiktig og det funka!!

Når jeg gikk ned i lengde på krankarmer så heva jeg setet tilsvarende reduksjon i krankarmlengde dvs. 7,5mm på landevei og 5m på terreng.
Etter en tid så senka jeg setet noen mm på landeveis og terreng pga litt mye trykk på setet og det gjorde susen.

Per i dag så har jeg 165mm krank på begge landeveisyklene og 170mm på terrengsykkelen.
Alle 3 er satt opp med ovale drev fra Absolute Black og Rotor på landevei og Absolute Black på terreng.

De største positive endringene er:
- Ingen vondter
- Lettere å holde høyere kadens både i terreng og på landevei
- Ingen "kne i magen" følelse når man sitter i bukken
- Merker ikke noe negativt når det gjelder moment
- Føler at tråkket er jevnere med oval klinger enn uten

Jeg er godt fornøyd med endringene som jeg gjorde og fortsetter slik fremover.
Den store ulempen er at alle sykler fremover må "bygges om" da alle kommer med feil krank samt at leiesykkel blir vanskelig for de kommer med std. krank.

AG

Re: Kneproblemer, trenger råd [Re: Skogsmann] #2723637 03/11/2022 13:12
P
popsen Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
P
Her var det mye fin informasjon!
Om det skyldes noe muskulært direkte vet jeg ikke, det er i hvert fall snakk om en betennelse medialt, rett ovenfor venstre kneskål, regner med det er i senefestet, men er ikke 100 % sikker.

Foreløpig har jeg gjort mobiliserings- og styrkeøvelser for bena. Har hatt god progresjon på både balanse og styrke, men får fortsatt fort vondt igjen når jeg hiver meg på sykkelen. Setet, cleats har blitt justert en del ganger nå (av meg selv), tar lengre tid før smertene inntreffer nå som setet står høyere enn tidligere og cleatsa er plassert lenger «inn og bak».

Å flytte cleatsa innover var det første som føltes naturlig ut og ble gjort så å si samme dag, problemet var vel at betennelsen allerede hadde fått etablert seg, så en hard økt dagen etter var kanskje ikke det lureste.

Det hørtes veldig lovende ut, - Jeg forsøker meg på samme fremgangsmåte seg deg Gullars ICON_WINK

Jeg er ikke så bekymret for leiesyklene siden jeg er ganske sikker på at det må enn viss belastning til for å fremprovosere betennelsen, men som du sier, mye bedre enn alternativet :))

Tusen takk for mange gode tips!

PK

Moderator  support