|
Redusert etter covid-vaksinene
|
Redusert etter covid-vaksinene
02/05/2022 13:18
|
Kjesk
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Mulig det er jeg som har blitt vel mye hypokonder på mine eldre dager, eller finnes det flere ute blant dere som mener/vet dere fortsatt er redusert flere mnd. etter vaksinene ble satt? Sure og stive bein så fort en prøver å ta i litt og null overskudd. (sykling) Siste (3.) vaksine midten av januar og totalt 5-6 uker forkjølelse etter det gjør kanskje sitt. Men, har jo vært forkjølet før og aldri opplevd at kroppen er til de grader lite samarbeidsvillig som nå om dagen.
Anybody?
|
|
|
Re: Redusert etter covid-vaksinene
[Re: Kjesk]
02/05/2022 13:50
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er sikkert individuelt hvordan man reagerer. Jeg hadde ingen problemer etter noen av de tre vaksinene, trente for fullt et par dager etter hvert stikk, no problem. Fikk covid nå i april, og var slapp og uggen en ukes tid, men føler meg helt fin nå, 14 dager etterpå og trener for fullt.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
02/05/2022 14:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Inga problem efter vaksinen men efter covid tyckte jag ikke kroppen var som vanligt i två månader eller noe sånt men så som jag kände mig er det omöjligt att veta hvis det var reelt eller hypokondri. 14 dagar efter positiv test var i alla fall formen riktigt dålig trots att mitt ända egentliga symtom vid covid var rejäl hosta.
Er ju en del toppidrettsmen som har fått problem efter vaksinen så det er ju möjligt.
|
|
|
02/05/2022 17:44
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
Dette er nok veldig individuelt. Jeg fikk 3. dose 25/11-21 og ble skikkelig dårlig helt til midten av mars, minimale bivirkninger etter 1. og 2. dose. Sykemeldt til sammen 3 uker og elendig form. Så fikk jeg covid i midten av mars i det jeg begynte å føle meg bedre av vaksinen. Og jeg ble veldig dårlig, og først nå 7 uker etter har jeg begynt å føle meg frisk. Var sykemeldt i 5 uker. Så med vaksine og sykdom har jeg vært dårlig i totalt over 5 måneder. Men angrer ikke på vaksinen, uten den tør jeg ikke tenke på hvor syk jeg kunne ha blitt (alternativt at vaksinen kun er for å implantere 5G chip for å overvåke og kontrollere og ikke virker mot covid). Dessverre får noen bivirkninger, og denne gangen var det meg. Jobber i helsevesenet og får antakelig tilbud om 4. booster dose om ikke lenge. Om jeg skal ta denne vil jeg ha råd om fra leger som har dette som spesialfelt. Sier de "go" så tar jeg den, er de usikre så blir det antakelig nei pga bivirkningene etter 3 dose og fordi jeg har hatt covid. Men kommer fortsatt til å ta andre vaksiner og oppfordrer alle til å ta covid vaksine. Treningsmessig har det begynt å gå i riktig retning. Formen er selvsagt dårlig, men om det direkte skyldes covid eller at jeg har vært ekstremt lite aktiv de siste +5 månedene vet jeg ikke. Antakelig er det en kombinasjon. Satser på å bli fullt frisk i løpet av året. Tror det er tidsperspektivet som er realistisk.
|
|
|
03/05/2022 05:43
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Sammenligner meg selv med venner som sykler, og det er veldig individuelt som nevnt over. Jeg kjørte hardøkt dagen etter alle 3 vaksiner uten probem. Selve innfeksjon derimot så manglet det litt på nå maks i nesten en måned, men så var alt tilbake til normalen igjen.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
03/05/2022 10:38
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Jeg fikk første dose i juni 2021. Da hadde jeg feber noen dager, og ca en uke med nedsatt funksjon. Andre dose kom i midten av september. Der ble jeg umiddelbart dårlig, var sengeliggende en uke og var redusert i to måneder. Fikk covid i midten av januar 2022, var nesten ikke syk, men var redusert i fire uker. Nå er jeg helt fin. Jobber med diagnostikk og mine kolleger mente at det var en allergisk reaksjon fra adjuvansen (hjelpestoffet) som gjorde at jeg umiddelbart ble syk av vaksinen.
|
|
|
03/05/2022 12:17
|
edorF
Entusiast
|
Entusiast
Jeg fikk førstedosen i mai i fjor, og utenom litt vondt etter stikket, merket jeg lite. Dose to kom i midten av August, og nå ble det andre boller. Umiddelbart merket jeg veldig lite, uten smerter i armen og grei nok allmenntilstand. Men jeg orket ikke å trene.
Jeg hadde nettopp fullført byggingen av et treningsrom i kjelleren, og hadde nok vært litt vel ivrig. Jeg antok derfor at det var en form for overtrening, og koblet det ikke til vaksinen i det hele tatt.
Men når uker gikk til måneder begynte jeg etter hvert å lure på om det kanskje ikke var overtrening likevel. Jeg sjekket litt på Strava, og det var stor forskjell i aktiviteten i ukene før dose to og etterpå. Det gikk fra 4-5 ganger med styrketrening i uken, til 4-5 ganger i halvåret. Av en eller annen grunn, gikk det ikke like mye ut over løpingen, men hver gang jeg prøvde å trene styrke opplevde jeg en form for utmattelse i muskulaturen. Det ble heller ikke noen form for sykling.
I løpet av førjulsperioden ble familien satt i karantene, og da begynte jeg å løpe på natten. Jeg er strengt tatt kun en jogger og ikke en løper, og jogger sjelden mer enn 10km 2-4 ganger i uken. Men nattjoggingen var en såpass fin og behagelig (i mangel av bedre ord) opplevelse at jeg nok overdrev noe her også. I denne perioden ble det derfor 12,14 og 20 km over 5 dager, og det satte meg såpass ut at jeg trengte en liten måned og to på å hente meg inn igjen.
Nå er det ikke første gang jeg gjør noe dumt og går på en smell, men jeg har aldri trengt så lang tid på å hente meg inn igjen. Nå skal jeg ikke skylde alt på vaksinen, men jeg mistenker/overtolker det slik at når jeg først har havnet i kjelleren trenger jeg mye lengre tid på å få kommet meg opp igjen.
Dose 1 og 2 var Pfizer, og tok tredje dosen av Modena i midten av Januar. Her tror jeg ikke at jeg har fått de samme bivirkningene, men er usikker.
Et annet usikkerhetsmoment for meg var om jeg kan ha vært påvirket av lavt nivå av jern i blodet. Det har skjedd før og basert på den erfaringen begynte jeg derfor å ta jerntilskudd i slutten av januar. Effekten av dette, placebo eller ei, var at jeg i løpet av en ukes tid, ble mye bedre. Jeg fikk to tre uker med mye overskudd og treningsglede, helt frem til pollensesongen, som plasserte meg rett ned i kjelleren igjen. Men det kan jeg fikse med Cola, Ben & Jerrys og kindersjokolade
Det ble et langt innlegg av ingenting, og jeg har ikke noen for for bevis annet enn Strava, som strengt tatt betyr lite. Jeg hadde heller ikke latt være å ta vaksinen hvis jeg visste da det jeg mistenker nå. Men kanskje prøvd jerntilskuddet på et tidligere tidspunkt.
Tror også at den bieffekten jeg kan ha fått av vaksinene ville vært mildere enn et potensielt sykdomsforløp. Men det gjenstår sikkert å se.
|
|
|
|
|