Garmin sin restitusjonsrådgiver
|
Garmin sin restitusjonsrådgiver
30/04/2022 12:39
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Så langt i våres har jeg vært flink til å bruke Garmin sin restitusjonsrådgiver og følger anbefalingene derfra så langt som mulig...nå har jeg fått ett par tilbakemeldinger som "du bør vurdere å redusere den langsiktige treningsbelastningen for å unngå tilbakeslag" og "fokuset på treningsbelastningen er høyere enn optimalt, reduser varighet og frekvens"
Hvor bra er Garmin sin restitusjonsrådgiver og i hviken grad vil dere anbefale at jeg bør følge den ? Nåer jo våren her med tørre og fine stier og da har jeg andre prioriteringer enn å se på dagsrevyen om kvelden...
Trener ~10timer i uka, beregnet VO2 opptak på 50 og FTP 240.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Garmin sin restitusjonsrådgiver
[Re: Flamini]
01/05/2022 12:38
|
Vestmarka
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Personlig ser jeg på restitusjon som en gjeld jeg ikke trenger å betale tilbake fullt ut mellom hver gang jeg trener. I min ungdom som satsende gikk jeg dypere og dypere i gjeld over 3 uker og så brukte jeg den 4. uka til å betale tilbake gjelden fullt ut. Som mosjonist holder jeg det gående til regnværsdager gir et god anledning til å hvile eller kroppen sier at nå er jeg for dypt i restitusjonsgjeld.
For å styre dette bruker jeg mest garmins løpende 7-dagers belastning. Ligger jeg høyt så reduserer jeg belastningen og motsatt. Da slipper jeg å gå i fella at garmins restutisjonstid er lik sofatid.
|
|
|
01/05/2022 15:41
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Trainingpeaks anses for å være mer relevant enn garmin. Garmin følger jeg 0. Nevnte TP følger jeg heller ikke, annet enn å være obs med næring og søvn når/hvis form er lavere enn -30.
Felles for de begge (alle) er at den hensyntar trening tilbake enn gitt tid. (3 mnd?). Lytte til kroppen vil uansett være gjeldende.
|
|
|
02/05/2022 08:45
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har begynt å gi faen og heller lytter til kroppen. Funker ikke at jeg kommer på jobb, og har 3 dagers restitusjon, og har høydemeter hjem igjen. Merker når jeg er sliten i beina, men at formen går opp likevel 
|
|
|
02/05/2022 11:17
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hvis man skulle ha fulgt Garmins restitusjonsrådgiver hadde man ikke fått trent stort. ;-) Blir raskt 60 timer + etter en halvlang stitur f.eks.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Vestmarka]
02/05/2022 13:47
|
LCU
Medlem
|
Medlem
Personlig ser jeg på restitusjon som en gjeld jeg ikke trenger å betale tilbake fullt ut mellom hver gang jeg trener. I min ungdom som satsende gikk jeg dypere og dypere i gjeld over 3 uker og så brukte jeg den 4. uka til å betale tilbake gjelden fullt ut. Som mosjonist holder jeg det gående til regnværsdager gir et god anledning til å hvile eller kroppen sier at nå er jeg for dypt i restitusjonsgjeld.
For å styre dette bruker jeg mest garmins løpende 7-dagers belastning. Ligger jeg høyt så reduserer jeg belastningen og motsatt. Da slipper jeg å gå i fella at garmins restutisjonstid er lik sofatid.
+1 Merk også at restitusjonsrådgiveren (forsøker å) angir tid til neste HARDøkt, ikke neste treningsøkt :-)
Gavia Terra 2021, BMC Teammachine Slr02 2019, Birk Elite 290 2015.
|
|
|
02/05/2022 15:18
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Da jeg hadde Garmin og fikk beskjed om å restituere 48 timer etter å ha syklet hjem fra jobben følte jeg meg ikke sprek.....
LarsB
|
|
|
02/05/2022 16:02
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Restitusjonsrådgiveren er naturlig nok sensitiv for hva som er satt som makspuls, det kan være smart å dobbeltsjekke at den stemmer. Jeg trodde den korrigerte det litt automatisk ettersom hva registrert makspuls hadde vært, men dengang ei. Fikk merkbart kortere restitusjonstid når jeg satt makspulsen 6 slag høyere. Merker også forskjell på når jeg løper med belte vs. kun klokke. LCU har et godt innspill. Restitusjonstid Du kan bruke en Garmin® enhet med pulsmåling på håndleddet eller en kompatibel pulsmåler med bryststropp for å se hvor mye tid som gjenstår før du er klar for en ny, hard treningsøkt. MERK: Den anbefalte restitusjonstiden beregnes ut fra kondisjonsberegningen din og kan virke unøyaktig til å begynne med. Du må gjennomføre noen aktiviteter for at enheten skal få kunnskap om prestasjonene dine.
Restitusjonstiden vises umiddelbart etter en aktivitet. Tidtakeren teller ned til tilstanden er optimal for å starte på en ny, hard treningsøkt. Enheten oppdaterer restitusjonstiden din i løpet av dagen, basert på endringer når det gjelder søvn, stress, avslapning og fysisk aktivitet.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
02/05/2022 16:40
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Restitusjonsrådgiveren er naturlig nok sensitiv for hva som er satt som makspuls, det kan være smart å dobbeltsjekke at den stemmer. Jeg trodde den korrigerte det litt automatisk ettersom hva registrert makspuls hadde vært, men dengang ei. Fikk merkbart kortere restitusjonstid når jeg satt makspulsen 6 slag høyere. Merker også forskjell på når jeg løper med belte vs. kun klokke. LCU har et godt innspill. Restitusjonstid Du kan bruke en Garmin® enhet med pulsmåling på håndleddet eller en kompatibel pulsmåler med bryststropp for å se hvor mye tid som gjenstår før du er klar for en ny, hard treningsøkt. MERK: Den anbefalte restitusjonstiden beregnes ut fra kondisjonsberegningen din og kan virke unøyaktig til å begynne med. Du må gjennomføre noen aktiviteter for at enheten skal få kunnskap om prestasjonene dine.
Restitusjonstiden vises umiddelbart etter en aktivitet. Tidtakeren teller ned til tilstanden er optimal for å starte på en ny, hard treningsøkt. Enheten oppdaterer restitusjonstiden din i løpet av dagen, basert på endringer når det gjelder søvn, stress, avslapning og fysisk aktivitet. se her har vi en som leser hele bruksanvisningen ordlyden "for å se hvor mye tid som gjenstår før du er klar for en ny, hard treningsøkt" med betoning på "hard treningsøkt" gir mening sammen med en anbefalt restistusjonstid på 60timer en en lang tur i skogen
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
05/05/2022 07:58
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jeg har brukt div Garmingadgets i veldig mange år nå (grøss), og grunnen til at jeg ikke tar recovery assistant for seriøst er at det virker som om den hensyntar kun harde økter. Eksempelvis har jeg hatt 5t rolig stitur og fått beskjed om å vente 7 timer, eller å vente 72 timer etter en drøy time intervallkjør i skogen. Bruker en 520+ nå om dagen, altså ingen klokke på 24/7, og pendlinga foregår uten pulsbelte.
For min del trenger jeg mye mindre restitusjon etter en 1-1.5 timers økt med trening (dvs intervaller eller Strava-jag) enn de 2-5 timers rolige langturene. Interessant nok virker det som om Strava treffer bedre på opplevd tilstand for meg.
|
|
|
|
|