Trondheim - What to do?
|
Trondheim - What to do?
27/04/2022 16:21
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har blitt deltidsstudent på NTNU og kommer til å tilbringe en del tid i Trondheim framover. Det vil stort sett være snakk om 3-4 dagers opphold 2-4 ganger i semesteret med program på dagtid, men ingen ting på kveldstid. Jeg har bare såvidt vært i Trondheim før, så jeg har i grunnen fint lite peiling på hva byen har å tilby.
Hva bør jeg spise, drikke, se og oppleve?
|
|
|
Re: Trondheim - What to do?
[Re: Håvard.]
27/04/2022 16:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De førsta vet jag ikke. Det siste beror helt på vad du vill, fester, natur, aktion etc.
|
|
|
27/04/2022 16:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har blitt deltidsstudent på NTNU og kommer til å tilbringe en del tid i Trondheim framover. Det vil stort sett være snakk om 3-4 dagers opphold 2-4 ganger i semesteret med program på dagtid, men ingen ting på kveldstid. Jeg har bare såvidt vært i Trondheim før, så jeg har i grunnen fint lite peiling på hva byen har å tilby.
Jeg regner med at du er terrengyklist. Jeg ville i alle fall prioritere å utforske stinettet i Strindamarka og Bymarka.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: fredriks]
27/04/2022 16:42
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
De førsta vet jag ikke. Det siste beror helt på vad du vill, fester, natur, aktion etc. Ja si det. For det første; mat og drikke må man ha. Jeg er deltidsstudent men i full jobb. Så jeg er ikke på studentbudsjett, men prioriterer ikke noe veldig ekstravagant heller. Jeg tror jeg sparer de store restaurantopplevelsene til de gangene jeg kan dele dem med noen andre. Ellers; fest - antagelig ikke. Jeg har tett program på dagtid, skal opp om morran. Kultur og natur - ja takk. Men jeg kommer nok i utgangspunktet til å reise relativt lett/håndbagasje på fly, dvs uten stisykkel, fjellstøvler o.l. Så det må være ting som kan gjøres på en ettermiddag med utgangspunkt i kollektivtransport eller til fots fra sentrum.
|
|
|
[Re: GeirK]
27/04/2022 16:45
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg regner med at du er terrengyklist. Jeg ville i alle fall prioritere å utforske stinettet i Strindamarka og Bymarka. Jeg kommer nok i utgangspunktet til å reise uten sykkel, men det er ikke helt umulig at jeg tar den med en gang i blant. I tilfelle lager jeg nok en egen tråd om det
|
|
|
27/04/2022 16:57
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kommer nok i utgangspunktet til å reise uten sykkel, men det er ikke helt umulig at jeg tar den med en gang i blant. I tilfelle lager jeg nok en egen tråd om det
Du trenger ikke lage egen tråd, dette er terrengsykkelforumet og her liker vi å svare på annet en spørsmålet  Mange flotte sykler på Hygglo du kan låne: https://www.hygglo.no/category/3913-terrengsykkelHappy trails!
Redigert av kolli; 27/04/2022 16:57.
|
|
|
[Re: kolli]
27/04/2022 17:03
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg kommer nok i utgangspunktet til å reise uten sykkel, men det er ikke helt umulig at jeg tar den med en gang i blant. I tilfelle lager jeg nok en egen tråd om det
Du trenger ikke lage egen tråd, dette er terrengsykkelforumet og her liker vi å svare på annet en spørsmålet  Mange flotte sykler på Hygglo du kan låne: https://www.hygglo.no/category/3913-terrengsykkelHappy trails! Takk. Den remedyen som lå der var i min størrelse. Da skal jeg prøve å få sjekket ut stimulighetene neste gang jeg er oppover
|
|
|
27/04/2022 17:15
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
De førsta vet jag ikke. Det siste beror helt på vad du vill, fester, natur, aktion etc. Ja si det. For det første; mat og drikke må man ha. Jeg er deltidsstudent men i full jobb. Så jeg er ikke på studentbudsjett, men prioriterer ikke noe veldig ekstravagant heller. Jeg tror jeg sparer de store restaurantopplevelsene til de gangene jeg kan dele dem med noen andre. Ellers; fest - antagelig ikke. Jeg har tett program på dagtid, skal opp om morran. Kultur og natur - ja takk. Men jeg kommer nok i utgangspunktet til å reise relativt lett/håndbagasje på fly, dvs uten stisykkel, fjellstøvler o.l. Så det må være ting som kan gjøres på en ettermiddag med utgangspunkt i kollektivtransport eller til fots fra sentrum. Bare bruk tid på Gløs. Utrolig flott i seg selv. Samfundet er inkluderende, selv for «mature students». Prøv å havne på hybelfylla iallfall én gang. Fortsett nedover langs elva og fall pladask for Bakklandet. Kryss over Lykken Portal og få med deg Sellanraa, Litteraturhuset og Kunsthallen. Gå inn i bakgården ved folkebiblioteket og finn Digs. Sjekk arkitekturen - Reiulf Ramstad. Gå inn på kafeen der. Hører du vrinskingen? Det er enhjørningene på stallen, det. Fortsett nedover brosteinen. Etter å ha krysser gata, legger du deg ned på alle fire og tilber gården til venstre. Der lå Bajazzo. Når plassen åpner seg, tar du til høyre. Sjekk skulpturen på veggen - K-U-K holder til her. Høy på ung kunst trenger du en kaffe. Den beste er på Sellanraa, men Arkitektenes hus i Krambugata er slett ikke verst. Men sulten gnager, og du legger inn et stopp på Grano nederst i gata. Så vipper du til høyre etter slicen og tar inn på Cafe le frere. Tenk, her lå Jacobsen og Becker i gamledager - klesforretning for generasjoner med ilandvaskede fosninger. Du blir nysgjerrig på dette kystens folk, og labber over gangbroa med Munkholmen i det halvfjerne. Skal det lykkes å solbade på fangeøya denne sommeren da? Nei, det blir nok med tanken også i år. Powerhuset til høyre, er det dette de kaller høltainna på kaia? Du tar inn på See Salmon i første etasje. Refsnes-karene forteller om oppdrettsanlegget sitt utenfor Stokksund. Stokksund, sier du - har jeg ikke hørt det før? Nei, du tenker på Stokkøya - lenger ut, mer hav, mer himmel. Verdens fineste strand? Mulig. Går det båt dit? 805 til Brekstad, overgang til buss. Men Refsnesene skal utover med rib. Om du vil sitte på? Visst faan! Hvem vil vel ikke til Fosen?! Og før du vet ordet av det drikker du snitt og diskuterer Richard Florida med Roar Svenning mens sola drukner i havet og herregud hvordan kan folk klare seg uten Trøndelag og på søndag er det kamp. Flomlys og dugg i graset. Sverre Brandhaug stiller fra start. Åheiheiåhå.
Redigert av mob; 27/04/2022 17:19.
|
|
|
[Re: mob]
27/04/2022 17:17
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
De førsta vet jag ikke. Det siste beror helt på vad du vill, fester, natur, aktion etc. Ja si det. For det første; mat og drikke må man ha. Jeg er deltidsstudent men i full jobb. Så jeg er ikke på studentbudsjett, men prioriterer ikke noe veldig ekstravagant heller. Jeg tror jeg sparer de store restaurantopplevelsene til de gangene jeg kan dele dem med noen andre. Ellers; fest - antagelig ikke. Jeg har tett program på dagtid, skal opp om morran. Kultur og natur - ja takk. Men jeg kommer nok i utgangspunktet til å reise relativt lett/håndbagasje på fly, dvs uten stisykkel, fjellstøvler o.l. Så det må være ting som kan gjøres på en ettermiddag med utgangspunkt i kollektivtransport eller til fots fra sentrum. Bare bruk tid på Gløs. Utrolig flott i seg selv. Samfundet er inkluderende, selv for «mature students». Prøv å havne på hybelfylla iallfall én gang. Fortsett nedover langs elva og fall pladask for Bakklandet. Kryss over Lykken Portal og få med deg Sellanraa, Litteraturhuset og Kunsthallen. Gå inn i bakgården ved folkebiblioteket og finn Digs. Sjekk arkitekturen - Reiulf Ramstad. Gå inn på kafeen der. Hører du vrinskingen? Det er enhjørningene på stallen, det. Fortsett nedover brosteinen. Etter å ha krysser gata, legger du deg ned på alle fire og tilber gården til venstre. Det lå Bajazzo. Når plassen åpner seg, tar du til høyre. Sjekk skulpturen på veggen - K-U-K holder til her. Høy på ung kunst trenger du en kaffe. Den beste er på Sellanraa, men Arkitektenes hus i Krambugata er slett ikke verst. Men sulten gnager, og du legger inn et stopp på Grano nederst i gata. Så vipper du til høyre etter slicen og tar inn på Cafe le frere. Tenk, her lå Jacobsen og Becker i gamledager - klesforretning for generasjoner med ilandvaskede fosninger. Du blir nysgjerrig på dette kystens folk, og labber over gangbroa med Munkholmen i det halvfjerne. Skal det lykkes å solbade på fangeøya denne sommeren da? Nei, det blir nok med tanken også i år. Powerhuset til høyre, er det dette de kaller høltainna på kaia? Du tar inn på See Salmon i første etasje. Refsnes-karene forteller om oppdrettsanlegget sitt utenfor Stokksund. Stokksund, sier du - har jeg ikke hørt det før? Nei, du tenker på Stokkøya - lenger ut, mer hav, mer himmel. Verdens fineste strand? Mulig. Går det båt dit? 805 til Brekstad, overgang til buss. Men Refsnesene skal utover med rib. Om du vil sitte på? Visst faan vil du sitte på! Hvem vil vel ikke til Fosen?! Og før du vet ordet av det drikker du snitt og diskuterer Richars Florida med Roar Svenning mens sola drukner i havet og herregud hvordan kan folk klare seg uten Trøndelag og på søndag er det kamp. Det er flomlys og dugg i graset. Sverre Brandhaug stiller fra start. Vakkert! Det blir bra å være student kjenner jeg:-)
|
|
|
27/04/2022 18:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan legge til mer her: Gå inn på Rica Nidelven og se maleriene til Håkon Gullvåg. Ta frokost eller lunsj eller bare rett og slett et godt kakestykke blant bohemene på Ni Muser, hvis de ennå går der. På en dag med skikkelig dårlig vær, ta en tur på Pirbadet og legg deg i velværebassenget og ha panoramautiskt til regnbygene som feier innover den grå Trondheimsfjorden. Etterpå går du selvsagt på Rockheim og får et unikt innblikk i norsk populærmusikkhistorie. Den doble espressoen på en av Dromedar Kaffebars lokasjoner, må du smake. "Bror" på Nordre har alltid mye godt mikrobrygg på tap og god burger eller tacos. Sjefen sjøl vet alt om ølet han har i kranene. Gå stien opp til Våttakammen og se byen fra det aller beste utkikkspunktet. Og når du går ned igjen skulle du SÅ ønsker at du hadde en sykkel. Gå Ladestien langs fjorden helt ut til Hansbakkfjæra på Ranheim - og gå litt inn fra fjorden og gjennom svært varierte boligstrøk tilbake. Ta gjerne turen tidlig på en finværsdag før hordene inntar stien, men ikke så tidlig at du ikke får tatt sen frokost på Ladekaia. Finn alle skulpturene i Trondheim - elefanten på Trondheim Torg, Torgkona, Hjallis, Olav Tryggvasson, og alle de andre https://www.nrk.no/trondelag/skulpturer-i-trondheim-1.11091336?index=6#album-1-7904414
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
27/04/2022 18:17
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Kan legge til mer her: Gå inn på Rica Nidelven og se maleriene til Håkon Gullvåg. Ta frokost eller lunsj eller bare rett og slett et godt kakestykke blant bohemene på Ni Muser, hvis de ennå går der. På en dag med skikkelig dårlig vær, ta en tur på Pirbadet og legg deg i velværebassenget og ha panoramautiskt til regnbygene som feier innover den grå Trondheimsfjorden. Etterpå går du selvsagt på Rockheim og får et unikt innblikk i norsk populærmusikkhistorie. Den doble espressoen på en av Dromedar Kaffebars lokasjoner, må du smake. "Bror" på Nordre har alltid mye godt mikrobrygg på tap og god burger eller tacos. Sjefen sjøl vet alt om ølet han har i kranene. Gå stien opp til Våttakammen og se byen fra det aller beste utkikkspunktet. Og når du går ned igjen skulle du SÅ ønsker at du hadde en sykkel. Gå Ladestien langs fjorden helt ut til Hansbakkfjæra på Ranheim - og gå litt inn fra fjorden og gjennom svært varierte boligstrøk tilbake. Ta gjerne turen tidlig på en finværsdag før hordene inntar stien, men ikke så tidlig at du ikke får tatt sen frokost på Ladekaia. Finn alle skulpturene i Trondheim - elefanten på Trondheim Torg, Torgkona, Hjallis, Olav Tryggvasson, og alle de andre https://www.nrk.no/trondelag/skulpturer-i-trondheim-1.11091336?index=6#album-1-7904414Takk!
|
|
|
27/04/2022 18:31
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
La border har bra burritos!
|
|
|
27/04/2022 18:40
|
kid
Rollminister
|
Rollminister
Grattis, du kommer til det mest kompakte og diggeste stinettet , som også er veldig nære sentrum! Hver enste gang jeg er i bymarka blir jeg overrasket over hvor fint det er! Mat. Må nevne Bangkok kafe. Sinnsykt bra thai mat. Istanbul. Veldig bra kebab og falaffel. Spis tallerken! Bula. Har bare vært der en gang men kanskje den morsomste måltidet jeg har spist. Ramp. Lunsj som ender opp med minst 4 pils. Du an ev starte på Solsiden og ende opp på Svartlamoen med halvlitere på Ramp eller med øl i bunnpris pose i frihetsparken eller i Lamonparken. Sykt chill og bra stemning ved varmt vær og solnedgang. Dagen derpå. Dromedar og sweet chilli kafe m. ekstra chilli. Reddet meg mange en gang. Havet og flyte badstue, hoppe i fjorden. Eller så må man komme seg på de fleste bymarka hyttene. Elgsethytta, Grønlia, Lavollen, Estendstadhytta osv. Sykle rundt Jonsvatnet m. Grus eller landeveisykkel er også å anbefale. En perfekt distanse. Litt Trondheim Øst orientert hær, fordi det er der det holdes ekte!
Redigert av kid; 27/04/2022 18:47.
Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
|
|
|
27/04/2022 18:41
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Ramen på Edoramen.
Skitur i Bymarka, gå f.eks. fra Henriksåsen til Elgsethytta. Bruk skisporet.no appen. Skiføre i 4-5 uker til (det snør).
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
27/04/2022 19:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mye av det med turer er redan sagt. Mye fint runt Trondheim. Munken via ferrata på andra siden fjorden er artig och väl värd ett besök hvis man liker sånt. Leie kajak och padle ned nidelva.
|
|
|
27/04/2022 19:46
|
perbl
More than words
|
More than words
Gode forslag så langt her. Noen flere:
Øl og alternative pizzaer på Habitat. Finne noen å brettspille med eller pinball eller shuffleboard over en øl eller fem på Work work. Meksikansk mat til grei pris på Taqueros. Og er du på den kanten av byen bør du teste Jossa eller Edoramen fra Credomiljøet.
Edit: Og ikke minst, kjøpe is på Gola. Knøttliten issjappe som får legendariske Sesam på Samfundet til å framstå som gigantisk lokale. Verdens hyggeligste argentinske ektepar som lager kompromissløs is fra lokale råvarer og kan utnerde deg på mye av det de selger (husker enda da søstersen som er melkebonde ble stående inne der og nerde pasteurisering og melk med dem i lang tid). Selv blir jeg forhørt om hva jeg synes om kaffen jeg kjøpte der selv om det tar en måned mellom hver gang jeg er innom, moro med folk som husker kunder og tar seg tid til å lage god stemning. Ikke så kult når det fører til at køen utafor strekker seg laaaaaaangt, men det er litt av sjarmen
Redigert av perbl; 27/04/2022 19:52.
Per B.
|
|
|
27/04/2022 20:01
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for masse bra tips. Høres ut som den største utfordringen blir å få tid til å studere. Gleder meg til å bli kjent med Trondheim
|
|
|
28/04/2022 07:34
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Om du skulle slumpe til å ta med sykkel og har behov for å levne den igjen i barteland i mellom reiser så kan jeg tilby trygg parkering i innendørs bod i alarmert husstand.
- Stefan
|
|
|
28/04/2022 09:40
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Kaffe -> Jacobsen & Svart Is -> Gola Pizza -> Grano. Øl -> Habitat, eller Austmann sin bryggeripub. Monkey Brew kan også anbefalast.
Treng man ellers meir utover ein sykkel og Bymarka? Njet.
|
|
|
28/04/2022 11:40
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Burger-> Sesam (hvis ikke nye eiere har ødelagt Ibrahims ettermæle). Måtte trøkke i meg en djevelburger før jeg tok med siste flyttelasset fra Trondheim. Det var en prøvelse med dobbel 333g-burger...  Hybelfylla: du er for gammel på alle måter. Glad jeg fikk oppleve det da jeg var på min alder i tjuehundre og pilogbue. Samfundet pleide å ha grei middag til en billig penge da jeg var aktiv der, i det minste. Det hadde kantinene på Gløs også.
|
|
|
28/04/2022 11:50
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Blir du eneste deltidsstudent her gjennom dette programmet, eller blir dere flere? Hvis dere er en liten gjeng, bestill en SUP eller kajakktur ned Nidelva. https://www.trondheimkajakk.no/turer/sup-tur-langs-nidelven/Det er fint å se byen fra elva, og behagelig å drive nedover en times tid. Et annet tips, hvis du ikke orker å styre med sykkelsko, hjelm, sekk, leie av sykkel av ymse kvalitet - men allikevel vil oppleve marka. Kjøp en pakke med turorienteringskart og kun ta med terrengløpeskoene dine. Koster noen hundrelapper for en hel pakke, eller du kan kjøpe enkeltkart for en mindre sum. Freidig har i Bymarka: https://freidig.idrett.no/o/?page_id=453Wing har i Strindamarka: https://www.turorientering.no/v/orienteering/organizer/282
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
28/04/2022 11:52
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Om du får til en konsert på Studentersamfundet (Storsalen eller kanskje spesielt Knaus) så er det vel verdt en opplevelse  Det kan jo også være en fin fellesaktivitet for dere som følger samme studieopplegg (og som jeg antar er samtidig i Bartebyen).
Redigert av DesmoSkier; 28/04/2022 11:55.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: baronKanon]
28/04/2022 11:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Burger-> Sesam (hvis ikke nye eiere har ødelagt Ibrahims ettermæle). Måtte trøkke i meg en djevelburger før jeg tok med siste flyttelasset fra Trondheim. Det var en prøvelse med dobbel 333g-burger...  . Var uansett bare laget på frosne pucker - så tror det var mye bias i et godt rykte som satte seg på tunga. Døgnvill er ganske mange hakk over i kvalitet etter min mening.
|
|
|
28/04/2022 12:29
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Var på sesam i påsken for å mimre, det var ikke verdt det. Ville lett betalt dobbelt for døgnvill-burger
|
|
|
[Re: Ndreas]
28/04/2022 12:30
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Var på sesam i påsken for å mimre, det var ikke verdt det. Ville lett betalt dobbelt for døgnvill-burger
Eller noe omtrent midt mellom og enda bedre på Bror eller SuperHeroBurger :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
28/04/2022 13:18
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Fyr, på Lade Arena har blitt burgerlunsj-førstevalget, for gamlis som får akutt behov for trøstebacon, når komponentkrisa i elektronikkindustrien går meg helt i mot.
Sot-burgeren (Bror også) kunne jeg ha ukentlig i et par år uten å gå lei, men det er for mye stress å ta seg til Solsiden.
Kompis-burger: Nok med 4-5 så aldri mer. For mye fett?
|
|
|
28/04/2022 13:20
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Tar du bussen østover ut av sentrum og går av på Leistadkrysset (og du husker å si fra først) kan det være Malvikmafian stiller med lånesykkel og tar deg med på tur i nærområdet. Så får vi vist deg stiene her ute også, både Leistadåsen, Aunvåttan og Solemsvåttane. Fint i Bymarka, det er ikke det. Men kan være fint i Malvik og.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
28/04/2022 13:22
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Kompis-burger: Nok med 4-5 så aldri mer. For mye fett?
Særdeles tafatt og kjipt det brødet iallefall....
|
|
|
28/04/2022 19:27
|
kid
Rollminister
|
Rollminister
Du forstår vel at du må ha med sykkel! Trondheim er nok litt undervurdert med tanke på stisykling. Så har du Åre og Oppdal 2 timer unna....Denne triangelen utgjør verdensklasse.
Redigert av kid; 28/04/2022 19:39.
Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
|
|
|
|
|