Re: Fra Son til Nesodden eller Oslo på sti
[Re: veibekk]
27/04/2022 12:53
|
saktetur
Entusiast
|
Entusiast
Da var det bare å pumpe luft i hjula og komme seg ut. Her får vi ruta, rutetabeller og tur, fint formidlet på film. Takk for at du deler...
|
|
|
28/04/2022 07:56
|
ErikR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette er kult! Har jo syklet Nesodden-Son-Nesodden på sti en del ganger men aldri tenkt på å ta båten ned :-) Den varianten med å avslutte med en øl på Signalen før du rusler om bord på båten til Aker Brygger er jo helt genial. Og du bør ikke bare ta en øl. De har veldig god pizza bakt i vedfyrt ovn du kan nyte på taket av restauranten mens du nyter solnedgangen over fjorden.
Beaten paths are for beaten men
|
|
|
28/04/2022 11:05
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Hvordan er vanskelighetsnivået på denne turen sånn rent teknisk? Mye rød- og svartsti eller mest grønn og blå? Spør for en kompis med xc 100/100 rigg og middels tekniske ferdigheter.
|
|
|
28/04/2022 14:00
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Espen, sjekk filmen fra turen vår fra Fredrikstad. 6:20 ut i filmen er vi i Son. Jeg vil si det går fint med rittfulldemper og moderat erfaring, riktignok noen få ørlite krevende partier men det meste er går helt fint. Ruta går i en del skog og på vått føre er det evt sleipe røtter som reduserer gleden. På tørt føre blir det kosetur :-) https://www.youtube.com/watch?v=A0FaZhXEp2s
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EspenS]
28/04/2022 17:08
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Hvordan er vanskelighetsnivået på denne turen sånn rent teknisk? Mye rød- og svartsti eller mest grønn og blå? Spør for en kompis med xc 100/100 rigg og middels tekniske ferdigheter. Det er ganske mange parallelle varianter med ulik vanskelighetsgrad som du kan ta på denne strekningen, spesielt mellom Drøbak og Son, og mtbmap gir deg en god indikasjon i forhold til flyt. Stort sett er det blått og rødt og massevis av herlige flytpartier. Som EmilZipp skriver, så er ruta klart best når det er tørt føre. Jeg har forsket en god del i området og funnet masse gull ikke er merket / sporet, og som jeg heller sykler enn den ruta trådstarter lagde, men jeg bruker dessverre ikke Strava og har fint lite å dele annet enn lokalkunnskap :-)
Redigert av Heliboy; 28/04/2022 17:09.
Løvsteika
|
|
|
29/04/2022 11:05
|
Bjørn J. Kvande
Entusiast
|
Entusiast
Det ligger også noen turbeskrivelser inne på trailguide som kanskje kan hjelpe
https://trailguide.net?pos=13,59.66437232413187,10.646633149999992&map=mtbmap&category=trail
Bjørn Jarle
|
|
|
[Re: Heliboy]
04/05/2022 19:07
|
ErikR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvordan er vanskelighetsnivået på denne turen sånn rent teknisk? Mye rød- og svartsti eller mest grønn og blå? Spør for en kompis med xc 100/100 rigg og middels tekniske ferdigheter. Det er ganske mange parallelle varianter med ulik vanskelighetsgrad som du kan ta på denne strekningen, spesielt mellom Drøbak og Son, og mtbmap gir deg en god indikasjon i forhold til flyt. Stort sett er det blått og rødt og massevis av herlige flytpartier. Som EmilZipp skriver, så er ruta klart best når det er tørt føre. Jeg har forsket en god del i området og funnet masse gull ikke er merket / sporet, og som jeg heller sykler enn den ruta trådstarter lagde, men jeg bruker dessverre ikke Strava og har fint lite å dele annet enn lokalkunnskap :-) Jeg har syklet det aller meste av ruta til Veibekk mellom Son og Drøbak på CX, så jeg skulle mene at den går fint for en med middels teknikk og XC. Ruta fra Heer til der du krysser Holtbråtveien har tidvis en del røtter på tvers som ikke gir spesielt god flyt hvis du har dårlig teknikk. Klatringen fra Nesoddveien og nordover er ganske brutal, spesielt på vått føre. Resten fram til Myråsveien er grei skuring. Fra Myråsveien er det noen små partier der du med middels teknikk kanskje må av sykkelen noen få steder, men det aller meste går fint til du brekker vestover mot Nordstrand brygge. Her er det digg med senkesete. Jeg er enig med Heliboy i at det finnes morsommere alternativ mellom Son og Drøbak. Jeg liker denne varianten: https://www.strava.com/routes/2764489394627910950Og her er en variant med en runde rundt Hauertjern.https://www.strava.com/activities/2455031920
|
|
|
[Re: ErikR]
10/05/2022 07:39
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Hm, hvordan er den "indre veien" ned fra Årungen og ned til Son? Er det mest grusvei / kjerrevei eller sti?
Redigert av Heliboy; 10/05/2022 07:42.
Løvsteika
|
|
|
[Re: Heliboy]
11/05/2022 20:58
|
ErikR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hm, hvordan er den "indre veien" ned fra Årungen og ned til Son? Er det mest grusvei / kjerrevei eller sti? Det er en nydelig blanding av kjerrevei, flytsti, knot og rot. Etter en del prøving og feiling er dette den beste "indre" ruta jeg har klart å sy sammen ned til Son. Oppsummert er det - kjerrevei i klatringen opp fra Årungen, (delvis knot) sti inn til Ås. -Mye flytsti sydover fra Ås til Verpet (en transportstrekning på grus midt på) -Kjerrevei / ridesti fra Verpet til øst for Pepperstad Skog , så litt sti -kjerrevei / ridesti videre sydover fra Pepperstad til du treffer grusveien ved Berg -Grusvei ned til rett før bakkene ned mot Hølen. Der er GPS sporet litt på bærttur ser jeg, men der går det en teknisk sti på ryggen helt ned til Son.
|
|
|
[Re: ErikR]
13/05/2022 07:26
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Hm, hvordan er den "indre veien" ned fra Årungen og ned til Son? Er det mest grusvei / kjerrevei eller sti? Det er en nydelig blanding av kjerrevei, flytsti, knot og rot. Etter en del prøving og feiling er dette den beste "indre" ruta jeg har klart å sy sammen ned til Son. Oppsummert er det - kjerrevei i klatringen opp fra Årungen, (delvis knot) sti inn til Ås. -Mye flytsti sydover fra Ås til Verpet (en transportstrekning på grus midt på) -Kjerrevei / ridesti fra Verpet til øst for Pepperstad Skog , så litt sti -kjerrevei / ridesti videre sydover fra Pepperstad til du treffer grusveien ved Berg -Grusvei ned til rett før bakkene ned mot Hølen. Der er GPS sporet litt på bærttur ser jeg, men der går det en teknisk sti på ryggen helt ned til Son. Takk for tips - jeg er også på søken etter den ultimate "indre ruta" for å få til en herlig runde, for de mer kystnære stiene (mtp returen) har jeg full kontroll på.
Løvsteika
|
|
|
|
|