Som dere ser på bilde er dette en Stages krankkarm med en FSA selvuttrekkende hette? Jeg har prøvd å få den av en stund, har da altså skrudd mot pilen med all min kraft, med ekstra momentarm, uten noe påvirkning.
Hva blir neste steg? Er det å kjøpe et slikt verktøy? og prøve å skru ut hetten og smøre den? Jeg må vel uansett ha den på igjen for at krankarmen skal skru seg ut? Har noen erfaring med dette?
På forhånd takk for svar, rimelig frustrert her...
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Når kraft ikke er nok... Krankarmen sitter fast!
[Re: Jonas88]
#270553625/04/202214:51
Pilen er for å stramme Retaining Nut, dvs den delen hvor det står M27*1.0. Du skal skru Crank bolt, dvs der det står M15, samme vei som pilen. Hvis du kun skal ha av Retaining Nut kan du bruke en nebbtang.
Hva? Altså, jeg er den første til å legge meg paddeflat her, ønsker ikke på noen som helst måte å fremstå kverulerende, men han skrur da mot (motsatt av pilens retning) f.eks. ved denne timestampen. Eller misforstår jeg helt hva dere mener? Her må de lærde belyse meg :-)
Jeg vil ikke være skråsikker, når det gjelder andres sykkeldeler. Men se de to videoene jeg delte. Tenk over hvilken arm/side de skrur på og hvilket merke. FSA har også manualer på nettsidene. Har du stått med ekstra momentarm uten å få den av så kan det jo indikere at du skrur feil vei, jeg skrudde ut samme skrue igår med en ikke spesielt stor skralle.
Her er samme fyr som du linket til, i en annen video, med en FSA krank.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
#270561126/04/202207:47
Pilene på videoen indikerer at det er standard gjenger på utdrager-koppen. Pil på bildet ditt indikerer links gjenger. Du kan derfor ikkje bruke pila som referanse, då den er motsatt i videoen sammenligna med bildet ditt. Mistenker at det er links gjenger på denne koppen på non-drive side og vanlige gjenger dersom en skrur av arm på drive-side.
Men som indikert over her, så må du nok skru motsatt veg av det du har forsøkt til no.
#270575127/04/202211:59
Skrudde akkurat av på guttungen sin FSA krank. På hans er låsering links gjenget, hvilket pilen indikerer, bolten er standard gjenget.
Dette er det nøyaktig det som vises på bildet og video. Og det er slik låseringer funker, og "bolten" funker.
Alltid vanlige gjenger for å dra av krankarm, mens låseringen eller "selv extracting" delen er linksgjenget så den i teorien skal holde seg på plass når armen skal av.