Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nytt sete på racern. Trenger tips

Nytt sete på racern. Trenger tips #2705396 24/04/2022 18:05
R
rocketscientist Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Har et Fizik Antares-sete på en Cannondale SuperSix 2014 jeg nylig har kjøpt brukt. Er ikke helt fornøyd med dette setet, da jeg føler jeg ikke finner en god posisjon og flyter litt rundt. Er nesten som om det er for glatt.

Vurderer derfor å kjøpe et nytt, men trenger litt kjøpshjelp. Pris maks 2000,-, det må være godt å sitte på, og ikke minst lett.
Må fungere både på rulle/Zwift, korte bedriftsritt og lange roligturer.

Er en 189 lang mann og veier 81 kg. Noen som har seter de kan anbefale?

Redigert av rocketscientist; 24/04/2022 18:14.

Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
Re: Nytt sete på racern. Trenger tips [Re: rocketscientist] #2705403 24/04/2022 19:15
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Setene med kort nese er gjerne litt flatere i baken og gjør at man sitter litt mer stabilt/fast. Mål sitteknutene dine og finn noe i passende bredde - Specialized Power, San Marco Shortfit (wide/regular/narrow) ++

Create the problem and sell the solution
Re: Nytt sete på racern. Trenger tips [Re: rocketscientist] #2705407 24/04/2022 19:47
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Her er det bare å dra frem det gamle ordttaket:

"Smaken er som baken"

Jeg tenker det er to ting å sjekke først:

1) Hvor bredt sete skal du ha?
2) Når du har funnet riktig bredde, vil du trives best på et flatt sete, eller et med en liten vipp bak (eks: Speedneedle)

Re: Nytt sete på racern. Trenger tips [Re: rocketscientist] #2705436 25/04/2022 07:31
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Som Gråstein sier, hva som passer deg personlig er vanskelig å si, for min del har det vært litt prøving og feiling. Min tidligere lokale sykkelsjappe hadde låneseter du kunne teste, kanskje et alternativ?

// Too many roads, too little time
Re: Nytt sete på racern. Trenger tips [Re: rocketscientist] #2705451 25/04/2022 08:16
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sjekk sitteknutebredden din først, så får du en idé om hvor bredt sete du skal ha.
Kortnesesadler som Spesh Power synes jeg gjør mye riktig. Bruker Selle SMP selv nå, men de fleste modellene er ganske smale, så de er ikke for alle ergonomisk. NB! Herværende utstyrsredaktør gir dem stryk på optikken.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Nytt sete på racern. Trenger tips [Re: Valentino] #2705560 25/04/2022 17:38
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Valentino
Bruker Selle SMP selv nå, men de fleste modellene er ganske smale, så de er ikke for alle ergonomisk. NB! Herværende utstyrsredaktør gir dem stryk på optikken.

Ja, jeg må innrømme at jeg skulle ha vært innom ganske mange andre seter før jeg monterte en snabelsadel på en av syklene mine.
De viktigste forskjellene på seter er om de er flate eller buet på tvers, og om de er flate eller buet på langs - i tillegg til bredde. Personlig liker jeg seter som er flate på tvers, flate på langs og ca 150 mm brede der hvor rumpa havner. Eksempler: Specialized Toupe, Power, Phenom - Fizik Antares - Pro Stealth - Fabric Scoop Flat, Line S Flat m.fl.

Det setet jeg sitter verst på er Fizik Arione - dette er flatt i lengderetning, men buet - eller mer formet som en vedkløyver på tvers. Likevel er det noen som elsker Arione - så her er rumper forskjellig.

Redigert av sykkeloyvind; 25/04/2022 17:40.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Nytt sete på racern. Trenger tips [Re: sykkeloyvind] #2705574 25/04/2022 19:36
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sykkeloyvind
Bruker Selle SMP selv nå, men de fleste modellene er ganske smale, så de er ikke for alle ergonomisk. NB! Herværende utstyrsredaktør gir dem stryk på optikken.

Ja, jeg må innrømme at jeg skulle ha vært innom ganske mange andre seter før jeg monterte en snabelsadel på en av syklene mine.
De viktigste forskjellene på seter er om de er flate eller buet på tvers, og om de er flate eller buet på langs - i tillegg til bredde. Personlig liker jeg seter som er flate på tvers, flate på langs og ca 150 mm brede der hvor rumpa havner. Eksempler: Specialized Toupe, Power, Phenom - Fizik Antares - Pro Stealth - Fabric Scoop Flat, Line S Flat m.fl.

Det setet jeg sitter verst på er Fizik Arione - dette er flatt i lengderetning, men buet - eller mer formet som en vedkløyver på tvers. Likevel er det noen som elsker Arione - så her er rumper forskjellig.

Det er akkurat det at vi er forskjellige som gjør at man må finne ut hva som passer en selv. Jeg har 130 timer ute på sykkel de siste 4 ukene med Fizik Arione. Ikke et gnagsår eller noen vondter.

Redigert av kaiost; 25/04/2022 19:37.
Re: Nytt sete på racern. Trenger tips [Re: kaiost] #2705575 25/04/2022 19:43
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: kaiost
[

Jeg har 130 timer ute på sykkel de siste 4 ukene.

Chapeau!

Re: Nytt sete på racern. Trenger tips [Re: rocketscientist] #2705579 25/04/2022 20:40
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Terrengsetet Phenom fra Specialized er mitt desiderte favorittsete så langt, og baken min foretrekker det i 155 mm bredde (kjøper gjerne et eller to til om noen har til salgs ICON_SMILE )

Støtter det meste av det som er nevnt over!

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Nytt sete på racern. Trenger tips [Re: kaiost] #2705623 26/04/2022 09:09
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Det er akkurat det at vi er forskjellige som gjør at man må finne ut hva som passer en selv. Jeg har 130 timer ute på sykkel de siste 4 ukene med Fizik Arione. Ikke et gnagsår eller noen vondter.

Nettopp - Hadde jeg logget 130 timer på Arione så hadde jeg fått hoftedysplasi, prolaps, isjIas og potensielt impotens.

Øyvind Aas
Re: Nytt sete på racern. Trenger tips [Re: sykkeloyvind] #2705636 26/04/2022 12:00
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nettopp - Hadde jeg logget 130 timer på Arione så hadde jeg fått hoftedysplasi, prolaps, isjIas og potensielt impotens.

Hadde det kommet noen negative effekter også?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Nytt sete på racern. Trenger tips [Re: sykkeloyvind] #2705638 26/04/2022 12:10
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig

Hehe..(prolaps har jeg hatt og isjias har jeg hatt siste 30 år) kan opplyse om at jeg som en av flere var med i en undersøkelse vedrørende apparatur og potens/impotens etter Tr.heim-Oslo sent på -80 tallet. Da skulle du blant annet svare på hvor lang tid etter styrkeprøven det tok før det ble noe aktivitet på hobbyrommet. Husker ikke helt hva jeg svarte, men husker at når jeg skulle tisse umiddelbart etterpå var det omtrent som jeg holdt i en kvist med null følelse.
Men det kom seg ganske normalt fort igjen og fikk laget et par barn etterpå så ingen varige skader.
Vi fikk svaret på undersøkelsen, og det var en som ble impotent i et halvt år etterpå. Hadde lagt opp syklinga på dagen om jeg hadde merket noe slikt.
Så hadde jeg en i samme klubben som også var med på undersøkelsen, og jeg lurte på hva han hadde svart. Han svarte at det bare hadde gått noen få timer etter målgang før han og samboeren hadde kost seg oppe i teltet på Ekeberg camping (sikkert skryt).
Men hadde jeg kommet på det skulle jeg jammen spurt hva slags sete han hadde på sykkelen:-I)

Re: Nytt sete på racern. Trenger tips [Re: kaiost] #2705641 26/04/2022 12:22
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Hehe..(prolaps har jeg hatt og isjias har jeg hatt siste 30 år) kan opplyse om at jeg som en av flere var med i en undersøkelse vedrørende apparatur og potens/impotens etter Tr.heim-Oslo sent på -80 tallet. Da skulle du blant annet svare på hvor lang tid etter styrkeprøven det tok før det ble noe aktivitet på hobbyrommet. Husker ikke helt hva jeg svarte, men husker at når jeg skulle tisse umiddelbart etterpå var det omtrent som jeg holdt i en kvist med null følelse.
Men det kom seg ganske normalt fort igjen og fikk laget et par barn etterpå så ingen varige skader.
Vi fikk svaret på undersøkelsen, og det var en som ble impotent i et halvt år etterpå. Hadde lagt opp syklinga på dagen om jeg hadde merket noe slikt.
Så hadde jeg en i samme klubben som også var med på undersøkelsen, og jeg lurte på hva han hadde svart. Han svarte at det bare hadde gått noen få timer etter målgang før han og samboeren hadde kost seg oppe i teltet på Ekeberg camping (sikkert skryt).
Men hadde jeg kommet på det skulle jeg jammen spurt hva slags sete han hadde på sykkelen:-I)

Det var Dr Andy Pruit som stod bak forskningen som ble gjort på Styrkeprøven på 80/90-tallet. Resultatet ble etterhvert Specializeds BG-seter og en rekke andre seter med spalte i årene som fulgte. Mye av Andy Pruits videre forskning og ekspertise på sykkelposisjonering og bikefitting forøvrig startet også med forskningen på Styrkeprøven.
Pruit er også mannen bak Specialized BG-sko, samt fitting-systemet Retül, som samler mange 1000 bikefits i en database slik at motion-capture-systemet kan se mønstre og variasjoner på tvers av mange tusen syklister.

Det var Pruit som kalte seter som Arione for vedkløyver i en samtale jeg hadde med ham under en bikefit-økt både på meg og daværende Team Columbia/Highroad da hans erfaring var at slike seter presser seg opp mellom hoftebeina/sitteknutene og sprer disse utover. Har selv to barn og har kun opplevd å miste følelsen i skrittet midlertidig en gang - da jeg syklet til et bryllup på Rena for mange år siden, på en sykkel med Arione-sete. Det gikk heldigvis fort over - begge barne mine er unnfanget etter denne turen. Forøvrig er det stor forskjell på det å være impotent og det å være steril. Det går an å være det ene eller andre av disse, uten å være begge.

Øyvind Aas

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå