Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte kulelagre på nav

Bytte kulelagre på nav #2705166 22/04/2022 05:38
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Kulelagrene på fremnavet mitt har blitt skikkelig krønsjy og trengs å byttes. Problemet er at jeg ikke klarer å få ut den fordømte akslingen som sitter mellom lagrene. Jeg har hamret og banket til det begynte å ryke, og helt på rikelig med WD40, men ingenting hjelper. Så hva har skjedd her? Har metallene inngått en union? Og hvordan får jeg løs denne akslingen slik at jeg kommer til kulelagrene?

[Linket bilde fra i.imgur.com]
[Linket bilde fra i.imgur.com]

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: Akaly] #2705169 22/04/2022 05:47
Registrert: May 2011
Innlegg: 311
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
L
Registrert: May 2011
Innlegg: 311
Kjølespray/isspray/frysespray kanskje? Pøs på inne i akslingern.

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: Akaly] #2705170 22/04/2022 05:47
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Prøv med varmepistol eller hårføner.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bytte kulelagre på nav [Re: Akaly] #2705197 22/04/2022 07:06
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
T
Thomas- Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Forsøk med en slagdrill (uten bor).
Antar den skal uten én vei og at du banker på riktig side.

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: Akaly] #2705214 22/04/2022 07:53
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
Hvilket nav er dette?


_________________________
Det er utstyret det kommer an på!
Re: Bytte kulelagre på nav [Re: Akaly] #2705233 22/04/2022 10:58
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Er et Race Face-nav, som egentlig er Formula. Litt usikker på om det er noen riktig/gal vei her, virker bare som en rund metallsylinder plassert mellom lagrene.

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: Akaly] #2705288 22/04/2022 18:11
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705
E
erik e Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
E
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705
Lærte av en kraftig kar for mange år siden at det som opplagt var satt sammen av fler deler ikke sitter fast. Det sitter bare litt hardt. Og det er alltid riktig. Mitt tips. Bruk passe stor hammer (snekker hammer) og noen velrettede slag med godt treff på hylse. Prøv begge veier. Lagre må jo byttes så dette må jo ut.

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: Akaly] #2705309 22/04/2022 21:45
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
Det er mulig at det er en flens på røret, som ligger an mot indre lagerbane, innni navet, på hver side. På et Sun-Ringlé-nav jeg hadde en gang, var det sånn. Og på Vault-baknavet til RF, vist her:

https://www.vpg.no/race-face/334807/race-face-vault-pakning-boss

Så da må det kakkes på rørenden. Denges det for hardt, blir enden deformert. Oppvarming av yttenavet, og ikke for hard kakking, men med skarp impuls, så kommer det kanskje. For å få skarpest impuls så er det greit å sørge for at enden på røret presses ned før slaget treffer, sånn at ikke noe fjærer, og demper slaget.

Jeg har erfart at lagerkakking handler om teknikk, en gang fikk jeg en bakramme utlevert der eier hadde gitt opp. Ti sekunder med forsiktig kakking, så kom det helt fint ut, med rett teknikk.

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: Akaly] #2705345 23/04/2022 18:01
Registrert: Feb 2003
Innlegg: 186
U
uzzi Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
U
Registrert: Feb 2003
Innlegg: 186
Om lageret er heilt knust, kan du kanskje pirke av støvpakning og prøve å trykke ut støvpaknkng på innsida også (altså pirke med noko langt og tynt "gjennom" rekka av kuler, med eks 1,5mm sekskant). Om du får dette til, har du jo åpning "inn" i navet og kan spraye masse biltema is/rustløser-spray inni der?

Kan jo være at det har eira på akslingen på innsida om det har komt fuktighet her.

Er enig i at dette navet nok har flens på innsida av akslingen, så då skal du få det ut begge veier.

Dette er ikkje eit Vault-nav...men om du vil kjøpe eit vault framnav, så har eg til salgs. Kanskje flottaste navene eg har eigd...

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: Akaly] #2705371 24/04/2022 08:09
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Lånte hårføneren til samboeren mens hun var ute en tur i byen, men kom ikke lenger med hjelp av varme heller. Og siden tiden min ikke er helt verdiløs ga jeg oppgaven videre til det lokale sykkelverkstedet, så får vi se om de klarer det.

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: Akaly] #2705374 24/04/2022 08:34
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
J
JoachimV Offline
Besatt
Offline
Besatt
J
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
Hårføner er jo noe puslete. En sånn minibrenner bør enhver mann ha enten på kjøkkenet eller på verkstedet.

[Linket bilde fra productimages.biltema.com]






Re: Bytte kulelagre på nav [Re: Akaly] #2705495 25/04/2022 11:09
Registrert: Nov 2017
Innlegg: 652
J
johannessen Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
J
Registrert: Nov 2017
Innlegg: 652
Å varme akslingen eller lageret vil bare gjøre vondt værre siden metall utvider seg ved varme. Skal man bruke varme så må man varme navet, men siden det er mye masse i forhold til lager/aksling så er sjangsen stor for at disse følger navet opp i temperatur

Jeg ville heller ikke brukt åpen flamme eller mye varme på lakkerte overflater

Jeg ville lagt an navet på et solid underlag, på utsiden av lageret, så kakket med plasthammer rett ned på akslingen. Det er viktig da at underlaget har en åpning sånn at aksling med lager kan komme ut, 2 stk 2x4» biter kan kanskje brukes

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: erik e] #2705498 25/04/2022 11:24
Registrert: Nov 2017
Innlegg: 652
J
johannessen Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
J
Registrert: Nov 2017
Innlegg: 652
Sitat: erik e
Lærte av en kraftig kar for mange år siden at det som opplagt var satt sammen av fler deler ikke sitter fast. Det sitter bare litt hardt. Og det er alltid riktig. Mitt tips. Bruk passe stor hammer (snekker hammer) og noen velrettede slag med godt treff på hylse. Prøv begge veier. Lagre må jo byttes så dette må jo ut.


Nei, vold er ikke alltid løsningen. Noen deler er satt sammen på en måte som ikke kan løses med stor slegge uten at delene blir ødelagt. Eksempel kan være krympepassninger eller limte deler

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: erik e] #2705501 25/04/2022 11:30
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: erik e
Lærte av en kraftig kar for mange år siden at det som opplagt var satt sammen av fler deler ikke sitter fast. Det sitter bare litt hardt. Og det er alltid riktig. Mitt tips. Bruk passe stor hammer (snekker hammer) og noen velrettede slag med godt treff på hylse. Prøv begge veier. Lagre må jo byttes så dette må jo ut.



Harde slag med snekkerhammer er nesten garantert å ødelegge endene på akslingen. Og da er navet totalhavarert.


LarsB

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: Akaly] #2705567 25/04/2022 18:20
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705
E
erik e Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
E
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705
Ja,har du fått dette fra hverandre ?

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: johannessen] #2705573 25/04/2022 19:36
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
Sitat: johannessen
Å varme akslingen eller lageret vil bare gjøre vondt værre siden metall utvider seg ved varme. Skal man bruke varme så må man varme navet, men siden det er mye masse i forhold til lager/aksling så er sjangsen stor for at disse følger navet opp i temperatur


Aluminium utvider seg vesentlig mer enn stål, ved økende temperatur, så i dette tilfellet er det ikke noe problem om lageret også varmes opp.

Redigert av ØysteinS; 25/04/2022 19:55.
Re: Bytte kulelagre på nav [Re: Akaly] #2705608 26/04/2022 07:11
Registrert: Feb 2003
Innlegg: 186
U
uzzi Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
U
Registrert: Feb 2003
Innlegg: 186
Om ein vil at lageret skal bli mindre og holet i navet (der lager sit i) skal bli større, må jo heile navet -og lageret- kjølast ned...om ein varmar navet vil jo dimensjonen på holet bli mindre pga materialet utvidar seg...som gjer til at lageret vil sitte endå mer fast...

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: uzzi] #2705609 26/04/2022 07:31
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
Sitat: uzzi
Om ein vil at lageret skal bli mindre og holet i navet (der lager sit i) skal bli større, må jo heile navet -og lageret- kjølast ned...om ein varmar navet vil jo dimensjonen på holet bli mindre pga materialet utvidar seg...som gjer til at lageret vil sitte endå mer fast...


Omkretsen på lageret øker, men omkretsen på aluminumet øker enda mer, når en varmer det.

Åssen konkluderer du med at ting krymper når det varmes opp?

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: Akaly] #2705612 26/04/2022 07:49
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
Ta utgangspunkt i

https://www.engineeringtoolbox.com/linear-expansion-coefficients-d_95.html


Lengdeutvidningskoeffisienten til aluminum er ca 22µm pr (meter x degC)

For stål er sammme konstant omlag 12e-6, dvs nesten halvparten.

Øker temperaturen litt, så har omkrets/diameter på aluminiumsåpningen forandret seg nesten dobbelt så mye som omkretsen/radien på stålet.

Du har to staver, en av aluminium og en av stål, begge 1 meter lange. Varm opp 1 grad, så har stålstaven blitt 0,012 mm lengre. mens aluminumstaven har blitt 0,022mm lengre. Bøy de til en sirkel og skjøt endene så har du samme fenomen. Indre omkrets blir større for aluminumsringen. Så om stavene er supertynne, dvs så får stålringen plass inni aluminumsringen, og når temperaturen går ned, så krymper de sammen, og sitter fast.



Redigert av ØysteinS; 26/04/2022 09:04.
Re: Bytte kulelagre på nav [Re: ØysteinS] #2705634 26/04/2022 11:14
Registrert: Nov 2017
Innlegg: 652
J
johannessen Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
J
Registrert: Nov 2017
Innlegg: 652
Sitat: ØysteinS
Sitat: johannessen
Å varme akslingen eller lageret vil bare gjøre vondt værre siden metall utvider seg ved varme. Skal man bruke varme så må man varme navet, men siden det er mye masse i forhold til lager/aksling så er sjangsen stor for at disse følger navet opp i temperatur


Aluminium utvider seg vesentlig mer enn stål, ved økende temperatur, så i dette tilfellet er det ikke noe problem om lageret også varmes opp.


Helt riktig, men når rådet er «bruk varme» så er det stor sjanse for at det er akslingen og lageret som blir varmet, og ikke navet.

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: Akaly] #2705666 26/04/2022 15:21
Registrert: Feb 2003
Innlegg: 186
U
uzzi Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
U
Registrert: Feb 2003
Innlegg: 186
Eg er ingen metallurg ØysteinS, så stor sjanse for at eg tar feil her.

Tenkte berre slik at indre diameter på hull i nav ville minke ved meir varme fordi godset ville auke i volum både innover og utover...

I følge kjerringa, er det ikkje første gong eg tar feil...;)..eg som trudde eg var smart fordi eg må ha 62cm i sykkelhjelm...

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: johannessen] #2705670 26/04/2022 16:28
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: johannessen
Sitat: ØysteinS
Sitat: johannessen
Å varme akslingen eller lageret vil bare gjøre vondt værre siden metall utvider seg ved varme. Skal man bruke varme så må man varme navet, men siden det er mye masse i forhold til lager/aksling så er sjangsen stor for at disse følger navet opp i temperatur


Aluminium utvider seg vesentlig mer enn stål, ved økende temperatur, så i dette tilfellet er det ikke noe problem om lageret også varmes opp.


Helt riktig, men når rådet er «bruk varme» så er det stor sjanse for at det er akslingen og lageret som blir varmet, og ikke navet.

Varme på navskallet og isbit inni akslingen, da!


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bytte kulelagre på nav [Re: Akaly] #2705686 26/04/2022 20:41
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
Sånn for ca 20 år siden, så var det gjerne slik at på biler man kjøpte, så sang stort sett hjullagrene på siste verset. Hydraulisk presse var mangelvare på den tiden, og stor skrustikke var det som gjaldt. Oppvarming av det hele (alt) gjorde det betraktelig mye enklere å presse ut gammelt lager enn om man ikke varmet opp. Fordi at når man varmer opp litt, så begynner ting å knirke litt, og bevege litt på seg, og fastsementerte ting er ikke så faste lenger.

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: ØysteinS] #2705692 27/04/2022 04:01
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705
E
erik e Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
E
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705
Jepp. Og vi satt ikke på nett,vi fikset saken. 😉

Re: Bytte kulelagre på nav [Re: uzzi] #2705708 27/04/2022 08:00
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 1,092
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
O
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 1,092
Sitat: uzzi
Eg er ingen metallurg ØysteinS, så stor sjanse for at eg tar feil her.

Tenkte berre slik at indre diameter på hull i nav ville minke ved meir varme fordi godset ville auke i volum både innover og utover...

I følge kjerringa, er det ikkje første gong eg tar feil...;)..eg som trudde eg var smart fordi eg må ha 62cm i sykkelhjelm...

Litt forenklet dette, så ikke skyt, mener det er riktig nok til å illustrere poenget.
Hvis man har et rør i stål med diameter i senter av materialtykkelsen på 318,31 mm. Materialtykkelse 10mm. Dvs. at innerdiameteren er 308.31
Bretter du denne ut til en platebit er den 1000mm lang. Alt dette ved 0 grader celsius.
Så varmer du denne opp til 100 grader celius, nå er den som platebit 1001,2 mm lang. Når den da blir gjort om til et rør så vil man få en diameter i senter av materialtykkelsen på 318,69 mm. Innerdiameteren på samme rør vil nå være 308,69 før vi tar hensyn til platetykkelsens utvidelse.
Platetykkelsen vil av samme oppvarming kun øke med 0,012mm, siden vi opererer med diameter så vil man få en halvpart av denne på hver side. Så ny innerdiameter er ca 308,69-0,012 = 308,68. Så da har man økt innerdiameter med omtrent 0.37 mm.


Moderator  support