Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skifte pressfit kranklager?

Skifte pressfit kranklager? #2705150 21/04/2022 20:34
F
feather+mtn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Pedalarmene mine går veldig tregt rundt, det er motstand både forover og bakover. Har tatt ut krankarmene, renset og smurt, men hjelper ikke. Problemet er at når jeg strammer til skruen på krankarmen blirmotstanden kraftigere jo mer jeg strammer skruen. Det blir friksjon mellom krankarm og kranklager. Denne motstanden slipper kun når krankarmen er såpass løs at det blir bra slark.

Jeg er ikke så god på pressfit lager. Betyr dette at lageret må byttes? Skal lageret snurre rundt med krankarmen?

Re: Skifte pressfit kranklager? [Re: feather+mtn] #2705204 22/04/2022 07:16
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Ja. Når du tar av kranken så kan du kjenne om det er motstand når du drar kranklageret rundt. Dette skal snurre/gå rundt uten motstand når du gjør det.
Det skal ikke være noe slark på pedalarmene.

Rett montert med bra lager så snurrer kranken rundt begge veier når du ikke har kjedet på. Sjekket akkurat på landeveissykkelen min som står ved siden av (keramisk kranklager pressfit), da snurrer kranken flere runder bakover med kjedet på når jeg drar i pedalarmen.

Veldig kurant å skifte selv, men ikke mange kronene å få det gjort på verksted,

Re: Skifte pressfit kranklager? [Re: kaiost] #2705218 22/04/2022 08:24
F
feather+mtn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Takk for svar, da blir det bytte på verksted. Mangler nødvendig verktøy for pressfit crank

Re: Skifte pressfit kranklager? [Re: feather+mtn] #2705239 22/04/2022 11:34
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: feather+mtn
Takk for svar, da blir det bytte på verksted. Mangler nødvendig verktøy for pressfit crank

Du trenger ikke det
Det gamle lageret kan normalt bankes ut med noe passe langt, flatt og en gummihammer.
Og det gamle kan presses på plass med et gjengestag, noen store skiver og et par muttere - det får du på Biltema for en billig penge.
Snok på nett etter "bottom bracket tool diy" og du vil se det ikke er så veldig vanskelig.

Moderator  support