Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Reparere karbonramme, billig og stygt og kjapt

Reparere karbonramme, billig og stygt og kjapt #2705095 21/04/2022 13:28
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Noe tilfeldig så har jeg plutselig fått ei knekt karbonramme i hende. Tanken var å gjenbruke deler og kvitte meg med rammen, men så fikk jeg den gode ideen om å reparere den tilstrekkelig til at den kan stå fast på rulla.

Ved pkt 1 og 2 er fibrene brutt helt av i litt mer enn halve rørets omkrets. Ved 3 er det ca 1/4 av omkretsen. Baksiden av røret er forholdsvis helt, men sansynlig noe brutte fibre i lengderetningen der også. Jeg anser den som for svak til å brukes på min direktemonterte rulle pr nå.
Hva er billigste og enkleste DIY fiks for å forsterke denne godt nok for rullebruk. Utseende er ikke viktig. Den skal aldri på veien eller i terrenget igjen.
[Linket bilde]

- Stefan
Re: Reparere karbonramme, billig og stygt og kjapt [Re: Stefan77] #2705098 21/04/2022 13:33
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

- Stefan
Re: Reparere karbonramme, billig og stygt og kjapt [Re: Stefan77] #2705104 21/04/2022 13:58
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har ei Diamantramme som jeg har reparert, stag ved krankhus. Har også fått hjelp tidligere til å reparere skade på landeveissykkel på samme sted som du viser til. Kan kjøpe et repsett: https://www.amazon.es/Reparador-Fib...&hvtargid=pla-169981919770&psc=1

Du får også kjøpt karbonplater på Biltema, samt tokomponentslim, trenger gjerne krympeplast i tillegg.

Måten vi gjorde det på: Blandet limet og smurte godt på staget med pensel. Klippet flere karbonduker i passe størrelse, rullet den første veven på rundt skadestedet. Tok en ny og la slik at veven krysset den første, la deretter fire lag mener jeg å huske slik at det krysset den forrige. Mye lim. Rullet deretter krympelasten (som hadde små hull i seg) godt rundt. Tok deretter varmepistol eller føner på krympeplasten, denne krympet seg da skikkelig, limet tøyt ut av hullene. Lot det stå å herde et par dager, deretter pusset jeg overflatene med sandpapir, og nesten umulig å se noen høydeforskjell. Spraylakket etterpå og gulle god. Diamantramma har jeg brukt en god del, blant annet på Birken, og tror nesten den er sterkere ved bruddstedet nå enn før skaden.

Re: Reparere karbonramme, billig og stygt og kjapt [Re: Stefan77] #2706052 29/04/2022 19:36
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg kjøpte noe fiberfix hos coolstuff.no, og brukte totalt 25 minutter. Reparasjonen ble enkel, billig og stygg. Denne ramma var aldri tiltenkt å brukes på veien så terskelen for å prøve enkleste utvei var lav.
Reparasjonen virker grei, og jeg foretok en stresstest som var overbevisende. Såfremt ikke fiberfixen mister sine heft-egenskaper med tiden så er jeg sikker på at denne ramma gjør sin jobb på rulla i mange år fremover.
Alt i alt vil jeg si at målet ble oppnådd.

P.S denne skaden var ennå mer omfattende enn jeg trodde, for ved punkt 2 var det brudd i fibre hele veien rundt under lakken. Jeg tipper at maks 10% av fibrene var intakt. Jeg hadde aldri stolt på en fix jeg laget selv, og jeg tviler faktisk på at noen med kunnskap hadde tatt i denne.

- Stefan
Re: Reparere karbonramme, billig og stygt og kjapt [Re: Stefan77] #2706816 08/05/2022 12:18
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
https://www.easycomposites.co.uk

De har også instuksjonsvideoer. Høy kvalitet.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Reparere karbonramme, billig og stygt og kjapt [Re: Stefan77] #2719500 08/09/2022 20:43
P
Paulkarbonfikser Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
P
Noen som har bestilt fra https://www.easycomposites.co.uk før. Moms blir det jo, men blir det noe toll og andre kostnader. Og om man bestiller epoxy går det greit til Norge da det vel er toxic?

Re: Reparere karbonramme, billig og stygt og kjapt [Re: Stefan77] #2719511 09/09/2022 06:13
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Ikke noe problem å bestille epoxy fra easycomposites. Har gjort det noen ganger ICON_SMILE

Re: Reparere karbonramme, billig og stygt og kjapt [Re: Stefan77] #2719524 09/09/2022 07:16
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Hva med Hysol 9430?

Har brukt Hysol til en del andre ting og ser at de i linken under sier at Trek bruker 9430 for liming av karbon-rammer.

http://www.chemical-supermarket.com/Loctite_Hysol_9430_Epoxy_Structural_Adhesive-p96.html

Re: Reparere karbonramme, billig og stygt og kjapt [Re: Stefan77] #2719528 09/09/2022 07:33
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
jeg ville pusset vekk all maling med grovt slipepapir #40
kjøpt glassfiber og polyester + verneutstyr hos Biltema
tatt drittjobben ett sted med veldig god ventilasjon

alt i alt så hadde jeg heller prøvd å få tak i en billig brukt og sliten ramme fremfor å jobbe med polyester eller sådane løsemidler

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Reparere karbonramme, billig og stygt og kjapt [Re: Flamini] #2719639 11/09/2022 14:51
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Flamini

alt i alt så hadde jeg heller prøvd å få tak i en billig brukt og sliten ramme fremfor å jobbe med polyester eller sådane løsemidler

Hvorfor ville du brukt polyester i stedet for 2k epoxy?

Re: Reparere karbonramme, billig og stygt og kjapt [Re: Skikongen] #2719640 11/09/2022 15:03
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Skikongen

Jeg tror at polyester trenger bedre inn i glassfibervevingen og man da får en sterkere forbindelse enn ved bruk av 2k epoxy lim
Med 2k epoxy regner jeg med at du tenker på lim som aralditt og lignenede to komponent lim.

som sagt er det en drittjobb og man bør bruke friskluftsmaske, gode hansker, jobbe på ett sted med god lufting og med rom temperatur på rundt tjue grader.

Loctite/Hysol 9430 Epoxy Structural Adhesive #203-403 har jo en relativt drøy pris som gjør den helt uaktuell for de fleste hobbymekanikere.

Re: Reparere karbonramme, billig og stygt og kjapt [Re: Stefan77] #2719641 11/09/2022 15:12
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
hvor skadelig er 2k epoxy ?
ser jo nå at det er tilnærmet likeverdig med polyester, takker for tips

Re: Reparere karbonramme, billig og stygt og kjapt [Re: Stefan77] #2719749 12/09/2022 19:41
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Når mindre glassfiberskader skal repareres på båt velger de fleste epoxy og ikke polyester. Epoxy er dyrere, men også sterkere. Hva tenker du i såfall å dekke polyesteret med (som ikke er vanntett) for holdbarhet? Gelcoat? Er ikke noen ekspert her, men å ikke bruke epoxy fremstår som snodig. Feks noe sånt som dette. Er overførbart til karbonfiber.

Re: Reparere karbonramme, billig og stygt og kjapt [Re: Flamini] #2719792 13/09/2022 10:10
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Skikongen

Jeg tror at polyester trenger bedre inn i glassfibervevingen og man da får en sterkere forbindelse enn ved bruk av 2k epoxy lim
Med 2k epoxy regner jeg med at du tenker på lim som aralditt og lignenede to komponent lim.

som sagt er det en drittjobb og man bør bruke friskluftsmaske, gode hansker, jobbe på ett sted med god lufting og med rom temperatur på rundt tjue grader.

Loctite/Hysol 9430 Epoxy Structural Adhesive #203-403 har jo en relativt drøy pris som gjør den helt uaktuell for de fleste hobbymekanikere.

Nei.

Polyester er ikke like sterkt som epoksy og har heller ikke samme vedheften, ikke i nærheten engang. Og hvordan resinet man bruker impregnerer fiberen går mest på viskositeten (tynnere er bedre) og åpentiden må være lang nok.
Ville ikke brukt polyester på en sykkelramme.
Og ikke glassfiber heller, om det skal vær et snev av styrke i reparasjonen, bruk karbonfiber beregnet for epoksy.

Epoksy er ikke farlig mtp avgasser, men man skal bruke briller, hansker og ha på seg langermet. Hudkontakt med epoksy er ikke bra og man kan utvikle epoksyallergi.
Så lenge man har et stort nok rom eller god lufting er det ikke noe problem å jobbe med epoksy uten åndedrettsvern.
Polyester deriomot er styrenbasert og krever åndedrettsvern.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Moderator  support 

Registrer bruker Logg In terrengsykkelforumet.no Arena Sykler og deler Reparere karbonramme, billig og stygt og kjapt
Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå