Pass-krisen, men enn kun irriterende?
|
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende?
[Re: Peddal-pedanten]
19/05/2022 12:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Man skal gjerne tenke både logisk og praktisk - men av og til må man også huske på alt omkringliggende som kan være hverken logisk eller praktisk, men altså eksistere på tross av dette...
Men hvis dette sendes til far, som har pass - så er ikke det et problem.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
19/05/2022 12:40
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Man skal gjerne tenke både logisk og praktisk - men av og til må man også huske på alt omkringliggende som kan være hverken logisk eller praktisk, men altså eksistere på tross av dette...
Men hvis dette sendes til far, som har pass - så er ikke det et problem. For eksempel - poenget er å huke problemet før det får anledning til å oppstå, og det er du tydeligvis i ferd med å ordne, så da fungerte kommentaren... Takk, og god reise...
|
|
|
19/05/2022 12:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er det ikke litt for enkelt å skylde på C19 etter å ha lukket dørene for publikum og reist på hyttekontoret i to år? At man kanskje må vente en uke eller to evt sitte i kø en hel dag er innafor for et helt nødvendig remedie, men 10 uker....
Det som kanskje kunne interessere her, ville være om noen fant litt ut om tallene bak dette - hvor mange passkontorer finnes det nå kontra før; hvor mange passansatte finnes det nå kontra før; og har den fysiske passproduksjonen flyttet eller endret seg vesentlig siden før dette selskapet ble leverandøren ? Dette er ikke et isolert problem i Norge https://www.theguardian.com/money/2022/apr/30/passport-office-delay-thousands-summer-holidayshttps://svenska.yle.fi/a/7-10015633
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: sanouka]
19/05/2022 12:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er det ikke litt for enkelt å skylde på C19 etter å ha lukket dørene for publikum og reist på hyttekontoret i to år? At man kanskje må vente en uke eller to evt sitte i kø en hel dag er innafor for et helt nødvendig remedie, men 10 uker....
Jeg må nesten vite hvem som "skylder på C19" for å kunne svare på det spørsmålet.
|
|
|
19/05/2022 12:54
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Det som kanskje kunne interessere her, ville være om noen fant litt ut om tallene bak dette - hvor mange passkontorer finnes det nå kontra før; hvor mange passansatte finnes det nå kontra før; og har den fysiske passproduksjonen flyttet eller endret seg vesentlig siden før dette selskapet ble leverandøren ? Dette er ikke et isolert problem i Norge https://www.theguardian.com/money/2022/apr/30/passport-office-delay-thousands-summer-holidayshttps://svenska.yle.fi/a/7-10015633Muligens - men det betyr ikke at vi ikke kan ha en særnorsk faktor i situasjonen. Våre alles kjære byråkrater er faktisk ikke ufeilbarlige, så jeg vil ikke utelukke at det kan ha blitt gjort "lure" ting også på den siden av skranken... Det som for mange egentlig interesserer mest, er jo likevel hva de forskjellige parter kan gjøre for å redusere problemet og eventuelle følgevirkninger...
|
|
|
[Re: Jåddhå]
19/05/2022 13:04
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Vi hadde passtime i går, og ferien vår starter i juli. Hun på passkontoret ble litt overrasket over at vi hadde bestilt ferietur uten å ha pass, men den turen ble bestilt for leeeenge siden, og passtime ble forsøkt bestilt for ganske lenge siden. Så da satte hun oss på prioritet og vi fikk melding samme dag om at passet var produsert. Så det er håp, be pent om å bli satt på prioritet om de ikke foreslår det.
|
|
|
19/05/2022 13:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det som for mange egentlig interesserer mest, er jo likevel hva de forskjellige parter kan gjøre for å redusere problemet og eventuelle følgevirkninger...
Ja. Finger pointing løser ikke problemet.
|
|
|
19/05/2022 13:05
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Poenget er stort sett mangel på logikk i det du skriver - om det er på grunn av latskap eller at du rett og slett ikke forstår logikk, skal være usagt...
Suck, lurer på vem som ikke förstår logikk ... Trötsamt att försöka diskutera med noen som bara blandar påhopp med gibberish. Joda, man har forskjellige slags ID-kort man kan bruke - la oss si at vi snakker om ti land, og tre varianter pr land; joda, den gendarmen får en enkel jobb når han skal vurdere seriøsiteten av allehånde utenlandske id-lapper...
Ja, detta er ett problem som jag också har skrivet noenstans. Hvorfor du skrev en massa om att ikke alla att förerkort förstår nog bara du själv ... om ens det ...
|
|
|
[Re: Tange]
19/05/2022 13:08
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jo, men vad jag har för mig så sa man för kanske 20 år sen att man skulle kunna reise fritt i Europa. Alltså utan pass, speciella id-kort eller liknande.
Har inte följt med vad som sker men tycker det går treigt. Man kan vel reise fritt (man trenger ikke vise pass eller ID innenfor Schengen) ........... men mange land har regler som pålegger en til å kunne legitimere seg for myndighetene (også f. eks. politiet når man for lengst har passert grensen)......... og da gjelder kun ID som er utgitt av nasjonale myndigheter. Folk må ju enligt tråden fremdeles visa pass vid reiser fra en del länder inom området.
|
|
|
[Re: Arne_And]
19/05/2022 13:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi hadde passtime i går, og ferien vår starter i juli. Hun på passkontoret ble litt overrasket over at vi hadde bestilt ferietur uten å ha pass, men den turen ble bestilt for leeeenge siden, og passtime ble forsøkt bestilt for ganske lenge siden. Så da satte hun oss på prioritet og vi fikk melding samme dag om at passet var produsert. Så det er håp, be pent om å bli satt på prioritet om de ikke foreslår det. Dette gjelder nok bare de som tok avgjørelsen før krisen var et faktum.
|
|
|
[Re: fredriks]
19/05/2022 13:13
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Jo, men vad jag har för mig så sa man för kanske 20 år sen att man skulle kunna reise fritt i Europa. Alltså utan pass, speciella id-kort eller liknande.
Har inte följt med vad som sker men tycker det går treigt. Man kan vel reise fritt (man trenger ikke vise pass eller ID innenfor Schengen) ........... men mange land har regler som pålegger en til å kunne legitimere seg for myndighetene (også f. eks. politiet når man for lengst har passert grensen)......... og da gjelder kun ID som er utgitt av nasjonale myndigheter. Folk må ju enligt tråden fremdeles visa pass vid reiser fra en del länder inom området. På grensen, som er det du skriver om, eller f.eks på hoteller ?
|
|
|
19/05/2022 13:23
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
19/05/2022 13:46
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Jeg gjorde det, og den eneste referansen er skrevet slik at den ikke spesifiserer hvorvidt det gjelder offentlig myndighet, eller flyselskap.
|
|
|
19/05/2022 13:51
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg gjorde det, og den eneste referansen er skrevet slik at den ikke spesifiserer hvorvidt det gjelder offentlig myndighet, eller flyselskap. Stämmer och det vet jag ikke, men det var inte det du spurte efter. "På grensen, som er det du skriver om, eller f.eks på hoteller ?"
|
|
|
19/05/2022 13:56
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg må nesten vite hvem som "skylder på C19" for å kunne svare på det spørsmålet. Pfff
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
19/05/2022 14:00
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Jeg gjorde det, og den eneste referansen er skrevet slik at den ikke spesifiserer hvorvidt det gjelder offentlig myndighet, eller flyselskap. Stämmer och det vet jag ikke, men det var inte det du spurte efter. "På grensen, som er det du skriver om, eller f.eks på hoteller ?" Poenget, for det tilfelle at det faktisk ikke var klart, var forskjellen på om det er offentlig myndighet som på grensen spør grensekryssende trafikk om hvem de er - kontra et privat selskap (hotell som eksempel) hvor de egentlig bare er interessert i å kunne drive sin virksomhet uten tap eller andre ergrelser...
|
|
|
19/05/2022 14:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og inntil du klarer å oppføre deg som en voksen person og delta i en samtale der en svarer på hverandres spørsmål og responderer på hverandres argumenter, skjønner jeg ikke hvorfror du deltar i diskusjonen. Den intellektuelle umodenheten du utviser er bare nitrist å være tilskuer til. Etter hva jeg forstår er det råvaresituasjonen spesielt etter Ukraina-krisen som holdes opp som hovedforklaringen. Så derfor var jeg ute etter et alternativt perspektiv. Men det var du for barnslig til å kunne tilby.
|
|
|
19/05/2022 14:14
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg gjorde det, og den eneste referansen er skrevet slik at den ikke spesifiserer hvorvidt det gjelder offentlig myndighet, eller flyselskap. Stämmer och det vet jag ikke, men det var inte det du spurte efter. "På grensen, som er det du skriver om, eller f.eks på hoteller ?" Poenget, for det tilfelle at det faktisk ikke var klart, var forskjellen på om det er offentlig myndighet som på grensen spør grensekryssende trafikk om hvem de er - kontra et privat selskap (hotell som eksempel) hvor de egentlig bare er interessert i å kunne drive sin virksomhet uten tap eller andre ergrelser... Jag svarade dig till och med i mitt senaste inlägg och det du först spurte om var också redan besvarat i tråden.
|
|
|
19/05/2022 14:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har inte följt med vad som sker men tycker det går treigt. Man kan vel reise fritt (man trenger ikke vise pass eller ID innenfor Schengen) ........... men mange land har regler som pålegger en til å kunne legitimere seg for myndighetene (også f. eks. politiet når man for lengst har passert grensen)......... og da gjelder kun ID som er utgitt av nasjonale myndigheter. Folk må ju enligt tråden fremdeles visa pass vid reiser fra en del länder inom området. Til folk fra flyselskap. Jeg tror neppe Frankrike (bare for å nevne et land) setter bort passkontroll til kabinpersonell i Norwegian på G'moen. Kan hende den kontrollen har sin opprinnelse i annet en ordinær passkontroll innenfor Schengen. (Ja, effektivt sett er det det samme for reisende, men muligens skylder man på feil part.)
|
|
|
19/05/2022 16:58
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og inntil du klarer å oppføre deg som en voksen person og delta i en samtale der en svarer på hverandres spørsmål og responderer på hverandres argumenter, skjønner jeg ikke hvorfror du deltar i diskusjonen. Den intellektuelle umodenheten du utviser er bare nitrist å være tilskuer til. Etter hva jeg forstår er det råvaresituasjonen spesielt etter Ukraina-krisen som holdes opp som hovedforklaringen. Så derfor var jeg ute etter et alternativt perspektiv. Men det var du for barnslig til å kunne tilby. Så si nå heller det istedet for å insinuere konspi teori. Jeg har ikke fulgt veldig godt med, jeg har pass. Men jeg har tenkt mitt og på de som endelig kan ut og reise igjen når det har dukket opp på nyhetene. Krisen har vært varslet i et år nesten hvis jeg ikke husker feil. Mener at det siste jeg hørte på NRK var C19, men det kan jo godt ha vært Putin eller været som også er godt brukte bortforklaringer på tingenes tilstand på olje og strømpriser for å nevne noe. Hvorfor ikke bare sette ordinære pass på pause og utstede nødpass for en (kortere) periode feks? Å stå å si at 10 uker er tiden det tar og ferdig med det holder ikke helt enkelt. De får begynne å jobbe som andre har gjort under pandemien spør du meg.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: erikskon]
19/05/2022 18:01
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
19/05/2022 18:59
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Naturligvis den norske løsningen: Betal for prioritet ut av latskapen. Her kunne de med fordel slengt på en null på gebyret. Såpass burde det koste for late nordmenn og det har de råd til. .
|
|
|
20/05/2022 07:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så si nå heller det istedet for å insinuere konspi teori.
Det har jeg absolutt ikke gjort! Jeg har ikke fulgt veldig godt med, jeg har pass.
Og da er det kanskje greit å oppdatere seg FØR man deltar i en diskusjon om emnet. Å stå å si at 10 uker er tiden det tar og ferdig med det holder ikke helt enkelt. De får begynne å jobbe som andre har gjort under pandemien spør du meg.
Gjelder det også bilforhandlerne som har lange ventetider på biler? At de må begynne å jobbe slik at ventetida går ned?
|
|
|
20/05/2022 08:18
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Å kunne "kjøpe seg" fram i passkøa høres ut som noko som potensielt kan vere rimeleg upopulært blant diverse politiske parti 
|
|
|
[Re: JoachimV]
20/05/2022 08:31
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Naturligvis den norske løsningen: Betal for prioritet ut av latskapen. Her kunne de med fordel slengt på en null på gebyret. Såpass burde det koste for late nordmenn og det har de råd til. . Late nordmenn? Hva er det du snakker om?
|
|
|
[Re: Arne_And]
20/05/2022 08:32
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Vi hadde passtime i går, og ferien vår starter i juli. Hun på passkontoret ble litt overrasket over at vi hadde bestilt ferietur uten å ha pass, men den turen ble bestilt for leeeenge siden, og passtime ble forsøkt bestilt for ganske lenge siden. Så da satte hun oss på prioritet og vi fikk melding samme dag om at passet var produsert. Så det er håp, be pent om å bli satt på prioritet om de ikke foreslår det. Takk for tips.
|
|
|
[Re: Jåddhå]
20/05/2022 09:25
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Naturligvis den norske løsningen: Betal for prioritet ut av latskapen. Her kunne de med fordel slengt på en null på gebyret. Såpass burde det koste for late nordmenn og det har de råd til. . Late nordmenn? Hva er det du snakker om? Jepp. LATE nordmenn og sikkert mange andre ord jeg skal spare dere for. Å vente til siste liten med å skaffe pass til ferien situasjonen "post pandemi" tatt i betraktning er bare latskap. Gått hjemme å klagd i nesten 2 år da kunne man ofret passet en kvart tanke hvis utenlandsferie er så ekstremt viktg. Prioritet burde vært forbehold de som trenger det, fortrinnsvis i jobb ikke fornøylse det burde være sist på lista over prioritet.
|
|
|
20/05/2022 09:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jepp. LATE nordmenn og sikkert mange andre ord jeg skal spare dere for. Å vente til siste liten med å skaffe pass til ferien situasjonen "post pandemi" tatt i betraktning er bare latskap. Gått hjemme å klagd i nesten 2 år da kunne man ofret passet en kvart tanke hvis utenlandsferie er så ekstremt viktg. Prioritet burde vært forbehold de som trenger det, fortrinnsvis i jobb ikke fornøylse det burde være sist på lista over prioritet.
Visste du gjennom pandemien ca når det skulle bli mulig å dra til utlandet igjen?
|
|
|
20/05/2022 10:03
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Naturligvis den norske løsningen: Betal for prioritet ut av latskapen. Her kunne de med fordel slengt på en null på gebyret. Såpass burde det koste for late nordmenn og det har de råd til. . Late nordmenn? Hva er det du snakker om? Jepp. LATE nordmenn og sikkert mange andre ord jeg skal spare dere for. Å vente til siste liten med å skaffe pass til ferien situasjonen "post pandemi" tatt i betraktning er bare latskap. Gått hjemme å klagd i nesten 2 år da kunne man ofret passet en kvart tanke hvis utenlandsferie er så ekstremt viktg. Prioritet burde vært forbehold de som trenger det, fortrinnsvis i jobb ikke fornøylse det burde være sist på lista over prioritet. Nå hadde ikke min sønn sett dagens lys før pandemien var over (om den er det nå), og da var det allerede en god del ventetid for å få passtime. Hvorvidt vi får prioritet eller ikke for være opp til noen andre å vurdere. Du virker for øvrig å godte deg over alle situasjoner der du får mulighet til å legge skylda på folk. Strømpriser, pass, hva er det neste? Norge innvaderes av Russland og du benytter anledningen til å hovere over hvor dårlig forberedt hvermansen var?
|
|
|
|
|