Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering

Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering #2704680 19/04/2022 08:40
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Hepp.

Overtatt ny bolig, og de fleste rommene har montert DCL-plate i taket. Dette har jeg ikke vært borti før, men såvidt jeg har forstått det består det av en integrert løsning med en kontakt man setter på ledninga på samme måte som man gjør med en sukkerbit og deretter plugger i DCL-uttaket, og så er det en integrert utfellbar krok for å henge lampa i?

Et par spørsmål:

Antar den plata må vippes av for å felle ut den integrerte kroken?
Og er det noen måte å se om en lampe er kompatibel? Eller er ikke ting såpass standardisert? Vurderte å sette opp en kombinasjon av en trippelspot og enkeltspot på de ulike delene av gangen, men den enkeltspoten så jeg ser ut til å ha mindre radius enn plastplata i det innfelte DCL-opplegget.

Såvidt jeg ser av bildene og dokumentasjon på dcl.no er det nå en fin miks av ting elektriker skal gjøre, og ting jeg som forbruker har lov til å gjøre med oppheng av selve lampa http://www.dcl.no/eksempelbilder.html

Redigert av perbl; 19/04/2022 08:41.

Per B.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704716 19/04/2022 12:11
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det ikke bare å montere en hann-DCL på lampeledningen og smekke den inn?

Det er jo bare en fancy stikkontakt?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704717 19/04/2022 12:15
Panda Offline
Besatt
Besatt
Hva er fordelen med DCL? Annet enn at det blir lettere å flytte rundt på lampene fra et uttak til et annet.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: Panda] #2704718 19/04/2022 12:17
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Panda
Hva er fordelen med DCL? Annet enn at det blir lettere å flytte rundt på lampene fra et uttak til et annet.

Det er tryggere at du og jeg kobler ledningen i en DCL kontakt med lampa liggende på bordet/benken og godt arbeisdslys enn at vi står i en litt for kort gardintrapp og holder på med korte ledningsender i en sukkerbit med uklar spenningsstatus inne i en liten rund boks i taket.

Redigert av Stefan77; 19/04/2022 12:17.

- Stefan
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: Knirkekne] #2704719 19/04/2022 12:20
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Knirkekne
Er det ikke bare å montere en hann-DCL på lampeledningen og smekke den inn?

Det er jo bare en fancy stikkontakt?

Joda, er forsåvidt det. Det var mer bare at jeg ikke helt har forstått om det er noen lamper som er mer eller mindre tilrettelagt for det, samt praktiske detaljer.

Når dette såvidt jeg har skjønt har vært en standard i noen år, synes jeg bare det virker som det er få lamper som er tilrettelagt til det utav boksen, og jeg sliter som Panda med å se de umiddelbare fordelene vs en tradisjonell måte å feste på, hvis man uansett må fram med drillen for å få ting til å henge i DCL-festet (nå kan man sikkert få til å feste endel lamper uten å drille i taket da, så kanskje det er hovedfordelen?)

Per B.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: Stefan77] #2704720 19/04/2022 12:20
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Stefan77

Det er tryggere at du og jeg kobler ledningen i en DCL kontakt med lampa liggende på bordet/benken og godt arbeisdslys enn at vi står i en litt for kort gardintrapp og holder på med korte ledningsender i en sukkerbit med uklar spenningsstatus inne i en liten rund boks i taket.

Det er forsåvidt et godt poeng jeg ikke tenkte over.

Per B.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704723 19/04/2022 13:23
Panda Offline
Besatt
Besatt
Godt poeng ja.
Hadde elektriker for å henge opp 6 taklamper (pendel) siste sommer. De brukte ikke DCL.
Var ellers byens beste elektrikerfirma.
Er dette noe nytt?

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704725 19/04/2022 13:32
magic Offline
Besatt
Besatt
Har fått montert noen sånne takpunkter i nytt hus som vi flytta inn i for 4 år siden. Er jo som du skriver ikke alt av lamper som er tilpassa dette opphenget, har ikke funnet noen annen måte enn å se på opphengssystemet på lampa for å finne ut om det er kompatibelt. På ei litt tyngre lampe fjerna vi hele plast-dekselet og skudde lampa i treverket ved siden av festepunktet..

Dekselet vippes av ja for å felle ut/inn opphengskroken, for lettere lamper som henger i ledningen finner jeg vanligvis en ok måte å få hengt det opppå...

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: Panda] #2704763 19/04/2022 19:53
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O

Tror dette blant annet handler om at man setter inn en egen type kontakt for punkter som er dedikerte for lamper, slik at de ikke plutselig blir brukt til en vifteovn, støvsuger eller annet som bruker mye strøm. Dette fordi det gjerne er en dimmer inne i kretsen, eller annet som ikke tåler slik belastning.
Mulig det er flere årsaker til å bruke den.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: magic] #2704765 19/04/2022 20:31
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: magic
Har fått montert noen sånne takpunkter i nytt hus som vi flytta inn i for 4 år siden. Er jo som du skriver ikke alt av lamper som er tilpassa dette opphenget, har ikke funnet noen annen måte enn å se på opphengssystemet på lampa for å finne ut om det er kompatibelt. På ei litt tyngre lampe fjerna vi hele plast-dekselet og skudde lampa i treverket ved siden av festepunktet..

Dekselet vippes av ja for å felle ut/inn opphengskroken, for lettere lamper som henger i ledningen finner jeg vanligvis en ok måte å få hengt det opppå...

Da er det hvertfall ikke noe fundamentalt jeg har gått glipp av. Tenkte jeg skulle kjøpe et par rimelige spoter på gangen her, men da jeg sjekka monteringsanvisningen (https://www.ikea.com/no/no/assembly...t-med-3-spotter-hvit__AA-1906603-3-2.pdf) slo det meg at det vil være vanskelig å få til i kombinasjon med den kroken på DCL-plata da basen på lampa ikke så ut til å bygge særlig i høyden. Får ta en runde med linjalen og dobbeltsjekke før jeg ser etter andre alternativ. Virker hvertfall ikke som løsning for å slenge opp lavprofil-plafonder dette.

Per B.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: oyvinsr] #2704766 19/04/2022 20:33
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: oyvinsr

Tror dette blant annet handler om at man setter inn en egen type kontakt for punkter som er dedikerte for lamper, slik at de ikke plutselig blir brukt til en vifteovn, støvsuger eller annet som bruker mye strøm. Dette fordi det gjerne er en dimmer inne i kretsen, eller annet som ikke tåler slik belastning.
Mulig det er flere årsaker til å bruke den.

Nå har jeg endel konvensjonelle kontakter montert oppe ved taket her for lamper og, men må innrømme jeg sjelden har vurdert å hente gardintrappa og plugge støvsugeren i den :-)

Per B.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704768 19/04/2022 20:40
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Surfet litt innom Lampehuset nå, og ser at endel lamper oppgis å være krokmonterte, tipper det er cluet til dem som egner seg til denne type oppheng.

Da var det bare å bestemme seg for et slags budsjett og storhandle her.

Per B.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704777 20/04/2022 05:25
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: perbl

Såvidt jeg ser av bildene og dokumentasjon på dcl.no er det nå en fin miks av ting elektriker skal gjøre, og ting jeg som forbruker har lov til å gjøre med oppheng av selve lampa http://www.dcl.no/eksempelbilder.html

Nå ser det ut som du omsider har svart det selv.
Surfet litt innom Lampehuset nå, og ser at endel lamper oppgis å være krokmonterte, tipper det er cluet til dem som egner seg til denne type oppheng.

Da var det bare å bestemme seg for et slags budsjett og storhandle her.

Det er taklamper med krok du har lov til å sette opp selv. Armatur det vil si taklamper som skrues fast i tak er fastmontert og krever elektriker.
Så er det noen løsninger på de bildene dine som "monteres" på DCL du kan gjøre selv.

Jeg synes DCL er veldig greit å forholde seg til.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: JoachimV] #2704779 20/04/2022 06:02
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: JoachimV
Det er taklamper med krok du har lov til å sette opp selv. Armatur det vil si taklamper som skrues fast i tak er fastmontert og krever elektriker.
Så er det noen løsninger på de bildene dine som "monteres" på DCL du kan gjøre selv.

Jeg synes DCL er veldig greit å forholde seg til.

Aha, så i det jeg finner en DYI-løsning som gjør at jeg kan bruke kroken er det ok, men om jeg borer et par grunne hull og banker inn et par plugger og skrur til, må man ha elektriker?

Det er jo en litt morsom sak, mtp at elektro-jobben er akkurat den samme (ok, det kan vel kanskje være potensiale for fuckups om man driller inn i strømledningene fram til uttaket da) ICON_LAUGH

Per B.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704787 20/04/2022 06:40
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Aha, så i det jeg finner en DYI-løsning som gjør at jeg kan bruke kroken er det ok, men om jeg borer et par grunne hull og banker inn et par plugger og skrur til, må man ha elektriker?

Det er jo en litt morsom sak, mtp at elektro-jobben er akkurat den samme (ok, det kan vel kanskje være potensiale for fuckups om man driller inn i strømledningene fram til uttaket da) ICON_LAUGH

Om det stemmer så ville jeg uansett gjort det og påberopt meg god tro om noe skjedde.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: JoachimV] #2704793 20/04/2022 07:11
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så er det noen løsninger på de bildene dine som "monteres" på DCL du kan gjøre selv. Jeg synes DCL er veldig greit å forholde seg til.

Ja/Nei.
Det er vel hippi som happy om man skrur fast lampa eller ikke. Grensen er kanskje hvorvidt man må tukle med faste, trukne ledninger eller ikke.
Selv synes jeg nå det er samma F om man tukler med en DCL oppunder taket eller om man plugger tre ledninger i en Wago-klemme (sukkerbiter er bare SÅ last year)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: Knirkekne] #2704796 20/04/2022 07:31
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Knirkekne
Så er det noen løsninger på de bildene dine som "monteres" på DCL du kan gjøre selv. Jeg synes DCL er veldig greit å forholde seg til.

Ja/Nei.
Det er vel hippi som happy om man skrur fast lampa eller ikke. Grensen er kanskje hvorvidt man må tukle med faste, trukne ledninger eller ikke.
Selv synes jeg nå det er samma F om man tukler med en DCL oppunder taket eller om man plugger tre ledninger i en Wago-klemme (sukkerbiter er bare SÅ last year)

Du må gjerne synse å mene hippie som happy og kreti og pleti det du orker men lovverket er klart her.

Det er ikke så vanskelig å forstå et par setninger på norsk om man går inn for det med friskt mot og litt ståpåvilje.

"Dette kan du gjøre selv:

Bla bla

Koble til eller skifte ut lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen.

Arbeider som ikke står på denne lista, må du overlate til fagfolk."

https://www.sikkerhverdag.no/strom/...e-kan-du-gjore-selv-av-elektrisk-arbeid/

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: JoachimV] #2704839 20/04/2022 09:34
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen.

Så ofte som kona ønsker å skifte lamper, er ingen av de å anse som "faste" :-D

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704841 20/04/2022 09:55
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Fastmontert er i denne sammenheng skrudd fast uansett hva familien måtte mene. For all del, er dog ganske sikker på at forsikringsselskap trumfer koner.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704846 20/04/2022 10:25
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det KAN jo ikke være SÅ enkelt?

Hvis jeg kjøper denne: https://www.kid.no/lamper/bordlamper/maki-white-bordlampe-hvit?v=20213603301
og skrur den fast i taket, så er ikke det lov?

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704852 20/04/2022 10:45
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Kreativ kverrulering å sku skru fast ei bordlampe med bevegelig ledning.

Hvor er GeirK?

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704859 20/04/2022 10:59
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dårlig eksempel. Jeg tar den.
Men den avbildede lampa har 100% lik ledning som den taklampa jeg har hjemme. Den som er skrudd fast i taket. Så om jeg nå kjøper meg ny taklampe med samme ledning, med stikkontakt på vegg, hvorfor er ikke DET lov?

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704862 20/04/2022 11:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Er ju interessant att man alltså får skruva fast vägglamper med sladd men alltså ikke skruva fast samma lampe i taket?

Vi har fastmonterade lamper i taket som har sladd till en vanlig stikk kontakt. Får man installera dem själv?

Tvivlar faktiskt på att formuleringen i loven på ett klart och tydligt sätt förklarar vad man får göra i och jag tror att det att de ska vara en del av faste installationen er det viktigaste (vad som nu egentligen menas med det).

edit: er i alla fall ikke uppenbart hvorfor man ska kunna skru i en krok i taket och hänga lampen i den men ikke kunna skru fast samma lampe med två skruver i taket. Resultatet kan se identiskt ut, er ikke så att man ofta krokar av och på lamper (och det bruker vel inte heller vara så enkelt) och det er ikke heller vansklig att plocka ned en lampe med två skruer.

Redigert av fredriks; 20/04/2022 11:08.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: fredriks] #2704863 20/04/2022 11:12
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: fredriks

edit: er i alla fall ikke uppenbart hvorfor man ska kunna skru i en krok i taket och hänga lampen i den men ikke kunna skru fast samma lampe med två skruver i taket. Resultatet kan se identiskt ut, er ikke så att man ofta krokar av och på lamper (och det bruker vel inte heller vara så enkelt) och det er ikke heller vansklig att plocka ned en lampe med två skruer.

Poenget her er vel at man som regel har en krok med ledningsopplegg. Enten som før en krok med Wago er DCL.

Dere må nesten komme med eksempel på hva slags taklamper dette skulle være for meg bekjent så er det i hovedsak 2 typer hvis vi holder oss til tak:
- Lamper med krok som tilkobleses med Wago eller DCL (Lov å¨gjøre selv)
- Armatur (Elektriker)

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: fredriks] #2704864 20/04/2022 11:12
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Er ju interessant att man alltså får skruva fast vägglamper med sladd men alltså ikke skruva fast samma lampe i taket?

Vi har fastmonterade lamper i taket som har sladd till en vanlig stikk kontakt. Får man installera dem själv?

Tvivlar faktiskt på att formuleringen i loven på ett klart och tydligt sätt förklarar vad man får göra i och jag tror att det att de ska vara en del av faste installationen er det viktigaste (vad som nu egentligen menas med det).

Jeg tror hele greia med alle uklarhetene er et komplott fra Big Elektriker!

Per B.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: JoachimV] #2704873 20/04/2022 11:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Poenget her er vel at man som regel har en krok med ledningsopplegg. Enten som før en krok med Wago er DCL.

Min poäng er väl att man relativt ofta ikke har en krok med ledningsopplegg i taket där man vill ha lampen. Finns ju också lamper som hänger på vajrar som man fester i veggen. Vad gäller då?

Dere må nesten komme med eksempel på hva slags taklamper dette skulle være for meg bekjent så er det i hovedsak 2 typer hvis vi holder oss til tak:
- Lamper med krok som tilkobleses med Wago eller DCL (Lov å¨gjøre selv)
- Armatur (Elektriker)

Det kanske er så att man får skru fast en lampe som leveras med en krok?

Får man installera denna själv? Spelar det noen roll hvis man drar sladden till ett hål i taket eller en stickkontakt? Är det en armatur (jag vet ikke)
https://www.ikea.com/no/no/manuals/ranarp-takskinne-3-spotter-offwhite__AA-2015925-2-1.pdf

Den har kanske har en krok eller lignende och er alltså helt ok?
https://www.ikea.com/no/no/assembly...t-med-3-spotter-hvit__AA-1906603-3-2.pdf

har faktiskt blivit nyfiken på vad som faktiskt gäller.

Redigert av fredriks; 20/04/2022 11:26.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: fredriks] #2704875 20/04/2022 11:28
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Den siste der var den jeg tenkte å kjøpe som prisgunstig alternativ i gangen, men pga at den er såpass lavtbyggende i sokkelen tviler jeg på at jeg får til å bruke kroken til noe feste, og må borre. Og da skjønner jeg ikke annet enn at det må være fastmontert, forskjellen mellom de to der er jo bare lengden på braketten du monterer og deretter skrur lampa i?

Det er nå vel ca samme konsept med å feste ledninger fra taket i en sukkerbitlignende klemmeløsning såvidt jeg ser?

Redigert av perbl; 20/04/2022 11:30.

Per B.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704882 20/04/2022 11:37
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Begge disse er armatur.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: JoachimV] #2704886 20/04/2022 11:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Begge disse er armatur.

Oj, jag som började bli sikker på att de där lampene får man sätta opp själv utan noen problem och att lamper där man skrur fast en holdare och sen hänger eller skrur fast själva lampen ingår i begreppet "krok eller lignende".

Hvis man ikke får sätta opp de där lampene sjelv men får hänga opp en lampe med en krok med en sukkerbit så är i alla fall ikke loven speciellt rationell.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: fredriks] #2704894 20/04/2022 12:12
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Begge disse er armatur.

Oj, jag som började bli sikker på att de där lampene får man sätta opp själv utan noen problem och att lamper där man skrur fast en holdare och sen hänger eller skrur fast själva lampen ingår i begreppet "krok eller lignende".

Hvis man ikke får sätta opp de där lampene sjelv men får hänga opp en lampe med en krok med en sukkerbit så är i alla fall ikke loven speciellt rationell.

Nei, såvidt jeg kan se er de to beste argumentene så langt at man kan montere kontakten på lampettledninger i mer kontrollerte omgivelser ved å sitte ved et bord framfor å stå i gardintrappa, og man unngår at totalt uvettige folk tar fram drillen og borer seg inn i strømførende ledninger i taket.

Ellers klarer jeg ikke se de umiddelbare gevinstene, en upraktisk person vil jo ha samme potensiale for å montere ting dårlig med strekk på ledning, dårlig avisolerte ledere, etc om man bruker krok vs en sånn brakett.

Per B.
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support