Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Furusjøen rundt

Furusjøen rundt #2704550 18/04/2022 06:46
P
pala29" Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Ved påmelding ber arrangøren om beregnet slutt tid. Noen som har formening om hva min kan være? Ligger stort sett rundt 3.30 på Birk;n.

Re: Furusjøen rundt [Re: pala29"] #2706570 05/05/2022 14:28
P
pala29" Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
4 timer + - 2 timer?

Re: Furusjøen rundt [Re: pala29"] #2706574 05/05/2022 15:24
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis det er 70 km -løypa og ikke altfor våte forhold vil jeg tro de fleste bruker mindre tid enn de gjør på Birken.

Re: Furusjøen rundt [Re: pala29"] #2706575 05/05/2022 15:26
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S

Re: Furusjøen rundt [Re: pala29"] #2706576 05/05/2022 15:33
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da var det eventyret over frown

Bedre trase enn Pathfinder i Furusjøen vet ikke jeg om. Trist at den forsvinner. Får sikte seg inn på Offroad Valdres og ta Pathfinderløypa som trening.

Re: Furusjøen rundt [Re: pala29"] #2706578 05/05/2022 15:47
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg er på hytta da så blir nok til at jeg sykler rittet hvis jeg har barnevakt.

Noen som har noen anelse om hva slags 6.5 km stiparti i starten det kan være snakk om?

Re: Furusjøen rundt [Re: pala29"] #2706585 05/05/2022 16:43
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg skjønner ikke helt hvor det nye partiet skal være. Kanskje mellom Flakkshøgda og Nåsåberget, langs Storvatnet? Den har jeg ikke sykla, mistenker den er ganske lett.

En nedkjøring jeg virkelig anbefaler, men som knapt brukes er Nåsåberget - Toksesetra.

https://strava.app.link/0dcwI8AQMpb

Re: Furusjøen rundt [Re: pala29"] #2706590 05/05/2022 17:41
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Prøvde finne den Nåsåberget-Toksesetra i fjor, men det klarte jeg ikke @runermm. Får gjøre et nytt forsøk i år.

Hvis jeg fikk velge ville jeg helst hatt traseen Master syklet i fjor. Altså over fjellet, men uten nedkjøringen til kvam. og gjerne mer sti før man kommer til vålåsjøsetrene om det er mulig.

Re: Furusjøen rundt [Re: pala29"] #2706596 05/05/2022 18:48
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For å finne løypa så sikt deg først deg inn på toppen av Nåsåberget. Nesten syklbart opp dit og ganske lett å finne, gå mot toppen ICON_LAUGH

Nedover er stien litt utydelig i starten, men bare søk østover mot stupet. Ikke gå for langt, flere hundre meter rett ned her…

Etter hvert skal du treffe på stien som går langs kanten og da er det bare å følge på nedover. Et kort parti som er teknisk/eksponert, ellers er det bare å gønne på.

Noe aktsomhet er smart ettersom stupet lurer bare noen meter til venstre hele veien ned. Noe burde filma den stien med drone, vill blitt en Instahit.

Svingete, bratt og trangt mot slutten, men det er syklbart hele veien ned.

Re: Furusjøen rundt [Re: runermm] #2706787 07/05/2022 22:55
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: runermm
Da var det eventyret over frown

Bedre trase enn Pathfinder i Furusjøen vet ikke jeg om. Trist at den forsvinner. Får sikte seg inn på Offroad Valdres og ta Pathfinderløypa som trening.

Aiai. Ja det var synd. Virkelig moro så lenge det varte i denne fantastiske Path løypa. Ett sant eventyr, som du skriver Rune.
Var faktisk en ekstra motivasjon de siste årene å delta, tenkte at "det kan jo være siste gang Path arrangeres". Så tusen takk til arrangøren som har gjort det mulig å sykle en slik vidunderlig løype, med flott ramme på arrangementet og overdådige matstasjoner. Fikk i hvert fall karret meg til å delta alle åra som path ble arrangert.

Mange minner. Første året var det jo nesten ekspedisjonspreg. Noen deler av løypa hadde faktisk ikke sti, men det var merka gjennom lyngen for å sy det hele sammen (og litt ymse merking forresten da... noen plasser ... så litt feilkjøringer på folk). Hjalp da 3 stykker i eliten med deler og repp underveis. Første året ble også syklet med halvblodig "Røde Kors"-turban under hjelmen etter ett salig tryn på vei mot Krøkla. Første og eneste gang med HT det da.
Elgvenn2 og Oddefa serverte episke rittbeskrivelser de første årene. Husker berettelsen om firesidig (?) krampe i begge låra ...
Ett år så vi en liten reinflokk 30m foran oss i løypa, syklet akkurat da sammen med runermm. Flotte naturopplevelser underveis. Knall utsikt. Nydelig teknisk sykling, men lite knot. Ett annet år sying på legestua i Vinstra etter målgang, etter å ha kusket ned de forrykende enduropartiene til Kvam godt over evne, og i forbifarten tredd snuta inn i en steinur etter ett svalestup der skoa fremdeles var i pedalene ved impact (blått øye som senere forsvant dagen før jeg skulle være forlover). Og så disse nydelige "forseringene" i de perverse grusbakkene opp fra Kvam da !! "Å, det der så digg ut" kommenterte en i eliten da han passerte opp de bakkene. Da jeg som turist hadde drikkerast i bakkene og samtidig nøt utsikten utover vakre Gudbrandsdalen. Lite ante vel han at det var full stopp, heldigvis forbigående, fordi krampebena nekta å tråkke i den stupbratte "Zoncolan-vinkelen". Litt lenger oppe i bakken, omtrent ved den gamle skolen, sto noen med hageslanger og spylte oss kjøligere i varmen.
Det ble kun ett år helt uten kramper, trur eg. Det var til gjengjeld det året da setetfestet til slutt ikke ville mer. Siste tre kvarter ble i stående stil, med setet på baklomma.
Det var også en opplevelse å få se Marathon-EM live da de passerte i imponerende fart underveis. EM var vel også ett av de årene da løypa hadde noen hundre meter med snøsykling oppe på fjellet. En fornøyelse også da CF Hagen freste forbi opp Kvam bakkene ett av de første årene, allikevel hadde han tid til en liten hils.

Kunne fortsatt en ganske lenge. Men dette får holde. Takk for turen !

Re: Furusjøen rundt [Re: pala29"] #2706790 08/05/2022 06:53
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Synd med Pathfinder borte, for hadde vurdert å blitt med i år. Har ikke syklet alle årene, men syklet de 3 første årene og så 18 (EM året) og 19. Har både deltatt i vanlig Pathfinder, master NC og master EM, men da "samme" trasen. Jeg var faktisk den aller første i historien til å komme ned til Kvam i rittet. Som Kadensfjerner nevner var det ikke stier over alt på fjellet og vi måtte se godt etter flagg/vimpler. Men på en eller annen måte klarte jeg å snike meg ned til Kvam først, selv med massiv utstyrstrøbbel. Girene røk på første fjellet (Gripshift, ble lagt til døden for min del etter rittet) og det ble mye tunge tråkk, noe som muligens gjorde jeg sykla raskere en jeg ville ha gjort med lettere gir, men helt hærpa lår. Kom ned til Kvam litt foran Elgvennen (Hans Olav) og en til, de "juksa" litt og syklet ikke rundt fotballbanen så nå de tok meg igjen på asfalten før bratta startet var jeg helt ferdig. Hadde ikke sjans å følge de, og Hans Olav var vel førstemann i mål, hvis ikke CF Hagen tok igjen han også ? Calle kom ialle tilfeller forbi mens jeg i graset og skrek med kramper. "Det ser vondt ut " sa Calle. Vondt var det. Hadde bestemt meg for bryte rittet, første gang jeg vurderte det. Så kom Truls Veslum forbi mens jeg hang på sykkel, sa jeg vurderte å bryte for var helt ødelagt. Truls responderte med "du skal faen ikke meg bryte, jeg har tatt meg fri fra fra familie for å bli med så her det bare å komme seg i mål". Etter den alvorspraten var det bare å innse at Truls hadde helt rett. Men vondt var det, hver meter. Mange låsninger og morsomme situasjoner senere (fikk de typisk der det sto en del folk) karret jeg meg i mål. Hadde campingvogn på campingplassen 200 meter fra start. På vei fra mål til vogna og opp det som var startbakken på rittet (20 hm) var nok til at krampe slo til igjen, og jeg ble liggende i grøfte å skrike ca 100 meter fra campingplassen, og til god underholdning for mange. Men kom igjen de neste årene, med muligens litt dårligere dagsform, men også litt mer smartness. Hadde vel kramper da også men ventet de til mye nærmere i mål. Noen av årene var jeg ikke helt i toppform (fysisk, ikke syke eller noe slik) og på mange måter var de beste opplevelsene for da syklet jeg kontrollert og både nøt utsikten, syklet bedre teknisk fordi jeg ikke var på stålet/jagde. EM 18 var slik. 17-18-19 var også år hvor jeg skadet meg litt vel mye på terrengsykkelen og var også slik at jeg bestemte meg for å sykle terrengritt mer for opplevelsen en resultatet og da safe mer. Gikk veldig bra i EM, dvs ikke knallresultat på liste, og litt utstyrstrøbbel underveis, men hadde en god avslutning mot mål og var i mål uten kramper. Siste året 19, gjorde jeg det samme, startet kontrollert, bortsett fra en punktering, men klarte da å tryne hardt på en grusa sti par mil før mål, med forslått hofte (kjente den lenge etterpå) og knekt styre. Tenkte på hva Truls sa, og ikke faen skulle jeg bryte. Så kom meg til mål. Rune kom forbi og var nok litt oppgitt over mye jeg klarte å tryne disse årene he he.
Vi syklet vel også litt sammen en gang Kadensfjerner ?

Men lykke til videre Furusjøen rundt, kan hende vi sees igjen. Men ikke i år tror jeg.

Re: Furusjøen rundt [Re: pala29"] #2706794 08/05/2022 07:13
olechr Offline
More than words
More than words
At de gjør om litt er ikke så overraskende. Spent på hvordan den nye løypa blir, håper den også inneholder stort sett sti slik som den gamle.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Furusjøen rundt [Re: olechr] #2706798 08/05/2022 08:11
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: olechr
At de gjør om litt er ikke så overraskende. Spent på hvordan den nye løypa blir, håper den også inneholder stort sett sti slik som den gamle.
Helt enig olechr. Ikke rart Path droppes. Venta på at den dagen ville komme. Krever mye å arrangere i den løypa.

Re: Furusjøen rundt [Re: runermm] #2706800 08/05/2022 08:25
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: runermm
Jeg skjønner ikke helt hvor det nye partiet skal være. Kanskje mellom Flakkshøgda og Nåsåberget, langs Storvatnet?
Hva med over Flakkshøgda ? Ser ut på kartet til å bli cirka 6 km. Men kanskje for vasst / knotete / pushbike for en løype som flest mulig skal trives i ? Aner ikke hvordan det ser ut. Aldri vært der. (Ser i ettertid at noe av stien går gjennom ett naturreservat. Så neppe over Flakkshøgda av den grunn også.)

Eller som du sier på lang sti nedi dalen langs Storvatnet, 4 km. Og så spes det på med noen kortere, lekre stipartier her og der. F.eks. i starten ved Hovdepiggen og litt lenger uti løypa etter Storvatnet, men før Krøkla-stigningen. Sånn at det blir nytt «stiparti på 5,9 km før stigningen opp til Krøkla».

Vi får tidsnok vite :-)

Redigert av kadensfjerner; 08/05/2022 11:26.
Re: Furusjøen rundt [Re: olechr] #2706812 08/05/2022 11:00
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr

Det blir jo åpenbart en god del mindre sti når klatringen til Krøkla går på grus. Og man går glipp av de kuleste nedkjøringene.

Fin den grusklatringen da. Er moderat glad i å sykle bakker, men denne er såpass "snill" og fin utsikt / omgivelser at det er til å leve med, hvertfall utenom ritt.

Re: Furusjøen rundt [Re: pala29"] #2706831 08/05/2022 20:20
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har sykla Flakkshøgda andre veien. Noen riktige fine partier på nordsiden, men masse knot i bjørkeskogen på sørsida. Ikke noe rittmateriale.

Husker godt 2019, Oddefa. Faktisk en av mine beste ritt noensinne. Det var knusktørt, varmt og hadde forberedt meg bra. Tror vi sykla sammen i starten før du etter hvert dro i fra, men så gikk du på en punktering og jeg dro i fra ned mot Kvam. Du kom tilbake og passerte meg, men fant deg igjen på nytt ved Smuksjøen etter havari. Snek meg vel i mål før deg og det har ikke skjedd verken før eller etter ICON_SMILE

Hadde bra trøkk i pedalene den dagen og unngikk faktisk kramper, som jeg har hatt rikelig av i alle andre deltagelser av Furusjøen. Var særlig ett år hvor jeg hadde dobbeltsidig krampe i lårene og jeg måtte av sykkelen og bite i styret for å styre de massive smertene.

Trist at denne krampeløypa nå er borte frown

Re: Furusjøen rundt [Re: pala29"] #2706930 09/05/2022 12:18
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sukk, kjørte forbi i går kveld og sa til passasjeren "Det hadde vært gøy å være i god nok form til å endelig få syklet Furusjøen rundt, kanskje i år..."

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Furusjøen rundt [Re: pala29"] #2708368 22/05/2022 13:24
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Rittet ser ikke ut til, på hjemmesiden, å ha oppdatert all ny info rundt det nye opplegget og den nye løypa. Men det ser ut som om at det ligger ett spor ute der som viser hvor den nye løypa går. Sjå bilde! [bilde]https://ibb.co/4g1jrHQ[/bilde] (det grønne og hvite har jeg lagt på).

Re: Furusjøen rundt [Re: pala29"] #2708375 22/05/2022 16:44
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser ut til at det er stien langs Storvatnet. På Mtbmap virker den ikke så interessant, men jeg kan ta feil. Minimalt med høydemeter i hvert fall.

https://mtbmap.no/#13/61.7350/9.8356

Re: Furusjøen rundt [Re: pala29"] #2711716 22/06/2022 18:53
Y
Yes Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Y
Hei. Kan bekrefte at det nye partiet går gjennom Bergemillom. Dalen mellom Flakshøa og Nåssåberget. Kupert parti som også brukes til FR rennet.

Match
Re: Furusjøen rundt [Re: pala29"] #2714949 30/07/2022 16:36
P
pala29" Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Fasit i gjørma ble 3.45 Mye mer knot og teknikk enn ventet. Likevel kjempegøy og jævlig. ICON_WINK

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå