Right to Repair - Cycling Edition?
|
Right to Repair - Cycling Edition?
14/04/2022 20:22
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja, altså jeg tror jo RtR bevegelsen kommer til sykkelsporten, og for den saks skyld vil vel sikkert EU-direktiver også omfatte sykkel når dette sakte men sikkert kommer på plass. Men jeg vil ha det NÅ! Jeg har fint (ellers) fungerende Time-pedaler liggende i en boks "til rep" fordi bushings og kulelager som passer krever en jæskla gravejobb for å finne ELLER betale en nisse på eBay 80 dollar for to kit + frakt og MVA. Og manual for å fikse det selv? Glem det. Eller da jeg gnoma det til og knakk av lokket på en ellers fungerende Topeak Ninja verktøyboks. Det går jo ikke an å få limt noe sånt, og dessuten er lokket designa alt for pinglete. Men verktøyet på innsida funker bra. Så da må jeg gå hen og kjøpe en helt ny pakke med verktøy og rammemontert boks, bare fordi en bitteliten plasthengsel-dings knekker når man ser på den? Det samme med en ellers svindyr tilleggskomponent til sykkelvogna til ungene, som noen i familien klarte å ødelegge reflektor-skallet på. Da går jo hele greia til 350kr rett i bøtta, selv om plastdekselet kosta 1kr å lage og resten av delene 10kr til. Holder Bikeshop med overskudd i det minste.... Altså FAEN. Jeg er så lei av at alt er gjort så bakvendt og kronglete uten hensyn til forbruker. Jeg vil ikke gå rundt og ha dårlig bruk-og-kast samvittighet bare fordi produsentene er noen JÆVLER. Redaksjonen i Terrengsykkel - her har dere en sak dere kan skrive MYE om. Spør ALLE produsentene, hver eneste gang dere har noe inne til test, hva er egentlig rep-policy? Hva finnes av reservedeler? Hva slags materialer? Transparent supplychain? Lønnsvilkår? Utslipp i produksjonsfase? Her er det uendelig mye å gå på. Disclaimer: Det over er skrevet av en sint liten mann. Hvis du nå sitter og skriver at "Jammen de har jo delene du er på jakt etter på bike-component-discount24.com" så er ikke det _egentlig_ hovedpoenget. Men jeg takker for hjelpen uansett fall 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
Re: Right to Repair - Cycling Edition?
[Re: Anders A-R]
15/04/2022 06:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Reservedeler koster. Det koster masse i alle ledd. Det skal heller ikke være så billig at noen skal kunne spare penger på å kjøpe alle deler og bygge seg selv. Det er å skyte seg i foten.
At norske forhandlere ikke har alt på lager er jo fordi det ikke er økonomisk forsvarlig å ha alle mulige småting på lager, fordi noen knekker et deksel. Det må du vel forstå. Så er spørsmålet om det er mer bærekraftig å bestille den ene delen fra europeisk distributør, Kina, USA, eller hvor den nærmeste lagerplassen er, eller å kjøpe nytt...
Er enig i at det ideelt sett bør være mulig å reparere, men for mye sykkelspesifikt, vil det ikke nødvendigvis være bærekraftig eller økonomisk i praksis. Hvis alle skal ha reservedeler liggende, må deler produseres i større kvanta enn det vil være nødvendig med, siden alle som skal ha reservedelslager ikke nødvendigvis bruker alle deler. Og hvis det skal være billig, må prisen på opprinnelig produkt opp, fordi resesvedelshåndtering må dekkes opp ett eller annet sted.
Produsenter som har deler, eller kan skaffe deler til produkter, som jeg vet om umiddelbart er: Wolf Tooth Components (uttalt RtR-tilhenger, reservedeler hos distributører) Hope (lager alt selv) Trickstuff
Tror løsningen din på mye vil være den 3D-printeren du sikler på
|
|
|
[Re: baronKanon]
15/04/2022 07:02
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er heller ikke bærekraftig at alle har sin egen 3d-printer.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: baronKanon]
15/04/2022 09:33
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Reservedeler koster. Det koster masse i alle ledd. Det skal heller ikke være så billig at noen skal kunne spare penger på å kjøpe alle deler og bygge seg selv. Det er å skyte seg i foten.
At norske forhandlere ikke har alt på lager er jo fordi det ikke er økonomisk forsvarlig å ha alle mulige småting på lager, fordi noen knekker et deksel. Det må du vel forstå. Så er spørsmålet om det er mer bærekraftig å bestille den ene delen fra europeisk distributør, Kina, USA, eller hvor den nærmeste lagerplassen er, eller å kjøpe nytt...
Er enig i at det ideelt sett bør være mulig å reparere, men for mye sykkelspesifikt, vil det ikke nødvendigvis være bærekraftig eller økonomisk i praksis. Hvis alle skal ha reservedeler liggende, må deler produseres i større kvanta enn det vil være nødvendig med, siden alle som skal ha reservedelslager ikke nødvendigvis bruker alle deler. Og hvis det skal være billig, må prisen på opprinnelig produkt opp, fordi resesvedelshåndtering må dekkes opp ett eller annet sted.
Jeg aksepterer fullt ut premisset om at totalprisen (kanskje) bør gå opp dersom det medfører lettere tilgang. Men; et produkt trenger ikke nødvendigvis bli så mye dyrere, dersom man fra design-stadiet bygger inn at den skal være mulig å skifte/reparere. Det er først og fremst et design/produksjonsspørsmål som krever fokus fra dag 1, og der tror jeg det er veldig mye å gå på for bransjen. Jeg forventer jo ikke akkurat at gummiknaster skal være utskiftbare, men det er et stort gap fra produkter som krever at de går i stykker på forutsigbar måte av sikkerhetshensyn, til produkter som ender opp som forbruksmateriell fordi det ikke har blitt gjort noe spesielt i designfasen. Jeg forventer heller ikke at alt skal være på lager til en hver tid, bare mulig å finne i manualer og bestille. Og i mange tilfeller er det jo fortsatt det, selv om det krever en god del gravearbeid og fram-og-tilbake med Deler AS m.fl.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
15/04/2022 10:08
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Generelt sett er jo Shimano dårlige på reparerbarhet, men SRAM er gode av forbruksprodusentene. Noe går også på patenter, f.eks. kan ikke SRAM sin kløtsj på girarm overhales, fordi Shimano visstnok har patent på justerbar kløtsj der. Og overhaling må medføre justering ved montering igjen.
Topeak er ræva på reservedeler utenom pumpehoder.
|
|
|
15/04/2022 11:52
|
chalshus
More than words
|
More than words
Hva slags deler trenger du til Time?
Jeg har litt liggende.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
15/04/2022 16:19
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
De selger jo lappesett til slange. Så right to repair lever i beste velgående.
|
|
|
15/04/2022 20:22
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Litt ot, men fikk pressa på en gammel race face krank på naboguttens barnesykkel. Han var moden for litt lengre krankarmer, og vi smilte fra øre til øre begge to etter endt mekkestund.
Så for all del, ikke kast utrangerte småslitte/halvhærpa deler. Kan fint tåle en runde til for andre. Ligger litt bærekraft i det og..
Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
|
|
|
15/04/2022 20:35
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Og nå sitter jeg å irriterer meg over at jeg kastet en knekt ramme uten å banke ut styrelageret på den først. Hvis noen har et vanlig 1og en åttendels lager, gjerne brukt å avse, vet jeg om en nærmer-meg-40-års krise trialsykkel som blir veldig glad.
|
|
|
[Re: Morten DMR]
16/04/2022 18:43
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Så for all del, ikke kast utrangerte småslitte/halvhærpa deler. Kan fint tåle en runde til for andre. Ligger litt bærekraft i det og.. Har en svær kasse med sånne type deler stående, var snakk om en klubbkveld med utveksling av deler...
|
|
|
17/04/2022 06:43
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Ikke dumt. Er nok mange av oss med diverse kasser liggende..
|
|
|
[Re: Garpen]
17/04/2022 06:52
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det er heller ikke bærekraftig at alle har sin egen 3d-printer. Ikke alle har evner og kapasitet til å bruke en 3D-printer. Det har Anders
|
|
|
17/04/2022 12:07
|
jrm
|
En løsning kunne være å lage en app/database der alle har muligheten til å registrere sine sykkeldeler da får man oversikt over egne deler, men man får muligheten til å be å få kjøpe andre sine deler.
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
|
|
|
18/04/2022 17:28
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
There's an app for that?  Enig i at det hadde vært et bra opplegg, men det avhenger jo av en kritisk masse, og jeg må vel bare innse at inntil videre så er nok jeg personlig i en "outlier"-kategori der det skrus og repareres så lenge det overhode er praktisk mulig. Men jeg opprettholder mitt opprinnelige standpunkt om at burde være mye mer fokus på det fra fagpressen. Eller; det er i hvertfall en måte fagpressen kan drive "politikk" for å få næringen på et litt mer bærekraftig spor. Hva slags deler trenger du til Time?
Jeg har litt liggende. Har to sett pedaler jeg skulle fiksa, husker ikke hvilken som er hvilken i farta men bushingsen er 10x14x16 og 10x12x15mm. Men det er flere ting jeg skulle ha bytta på dem altså, både gummipakningen innerst på akslingen og proppen på utvendig side, så ikke grav deg ned i boden nå
Redigert av Anders A-R; 18/04/2022 17:31.
|
|
|
19/04/2022 10:29
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
jeg personlig i en "outlier"-kategori Ordet du leter etter er nydelig nok "uteligger" 
|
|
|
19/04/2022 14:32
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
 Det ellers så stakkarslige norske språg har altså tatt innersvingen på meg der!
|
|
|
[Re: Ndreas]
19/04/2022 15:10
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
jeg personlig i en "outlier"-kategori Ordet du leter etter er nydelig nok "uteligger"  Hvis du ikke kan bruke «ekstremverdi», er «utligger» langt bedre enn «uteligger». https://naob.no/ordbok/utligger_2
Redigert av mob; 19/04/2022 15:11.
|
|
|
19/04/2022 15:19
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Men uteligger beskriver mitt forhold til reparasjoner og ansamling av (ødelagte) deler betydelig bedre!
|
|
|
|
|