Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri

Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri #2704326 14/04/2022 08:24
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Finnes det pulsklokke for venstrehendte, og da særlig med batteri som tåler lange økter?

Jeg vet at klokka lett kan flyttes fra venstre til høyre hånd, men knappe kommer ofte feil og ikke minst blir gjerne trykket på uten å mene det pga bøy i håndledd etc.

Batterikapasitet så stor som mulig, fortrinnsvis 24h eller mer. Eneste jeg egentlig vil ha er GPS for opplading i etterkant. Trenger ikke musikk, kart eller annet "dilldall". Så enkelt som mulig.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri [Re: eOpseth] #2704327 14/04/2022 08:34
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er ikke venstrehendt, men låser alltid knappene når jeg sykler, padler eller svømmer. Da slipper jeg i alle fall å avslutte en økt i vanvare.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri [Re: eOpseth] #2704328 14/04/2022 08:53
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Jeg er venstrehendt og en venstrehendt klokke har jeg aldri hverken tenkt over eller hørt om.
Best batteritid er mulig på min mye Instinct 2 solar men om den er egnet som ren pulsklokke vet jeg ikke. De sier den er litt unøyaktig. Egen tråd om dette. Googler jeg den klokka og bilder så bæres den både på venstre og høyre.

Re: Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri [Re: eOpseth] #2704338 14/04/2022 12:07
anderfo Offline
Besatt
Besatt
For å unngå hudproblemer pga fukt under klokka bytter jeg side på den flere ganger i uka (nesten hver gang jeg dusjer). Opplever ikke at den oppfører seg annerledes på den andre sida. Bruker nå Vantage V (fra Polar). Den har god batteritid synes jeg, det varer cirka en uke selv om jeg har kontinuerlig pulsmåling og bruker GPS på alle utendørs treningsturer.

Det kjipe med Polar er at wattmålinga blir feil. Jeg får langt høyere watt der enn på Garmin selv om de henter tosidig måling fra de samme Assioma-pedalene og er innstilt på samme kranklengde. Også hender det at synkronisering til tlf stopper eller blir ufullstendig (f.eks. overfører kun sammendraget fra Polar til Strava mens GPS-data ikke blir overført, så jeg må manuelt laste ned TCX fra Polar og laste den opp til Strava). Så har den ikke mulighet for å legge inn en aktivitetsprofil for elsykkel, dvs du må manuelt endre aktivitetstype etterpå (f.eks. på Strava) eller sette opp dine egne script for å automatisere dette.

Re: Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri [Re: eOpseth] #2704340 14/04/2022 12:38
chalshus Offline
More than words
More than words
Hva med å droppe klokken når du trener og heller bruke et pulsbelte hvor du laster opp info i etterkant? 4iiii Viiiiva for eksempel. 100% kompatibelt med Garmin.

Re: Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri [Re: eOpseth] #2704353 14/04/2022 20:32
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Pulsbelte går fint, egentlig å foretrekke det også da jeg har blandet erfaring med håndleddsmåling, samt at det virker som om det spiser mer batteri enn å snakke med et pulsbelt gjør?

Låsing av knapper kan fungere som en OK mulighet for å ha klokka på høyre hånd. En 735XT jeg har fungerer som eksempel svært dårlig på "feil" hånd ved at start/stopp går av hele tiden. Særlig ved rulleski ble det en dårlig kombo.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri [Re: eOpseth] #2704354 14/04/2022 20:35
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: eOpseth
Pulsbelte går fint, egentlig å foretrekke det også da jeg har blandet erfaring med håndleddsmåling, samt at det virker som om det spiser mer batteri enn å snakke med et pulsbelt gjør?
Anbefaler pulsbelte, ja. Alle (?) klokkene har vel mulighet for å benytte det. Selv bruker jeg håndleddsmåling i hverdagen (inkl. søvn) men pulsbelte på alle treningsøkter...
Men poenget nevnt ovenfor er vel å bruke selve pulsbeltet til å ta opp data, og så overføre til f.eks. Garmin etter økta. Dvs. ingen klokke på håndleddet. Jeg ville ikke likt det (kikker ofte på klokka), men du får vurdere hva som passer for deg.

Sitat: eOpseth
Låsing av knapper kan fungere som en OK mulighet for å ha klokka på høyre hånd. En 735XT jeg har fungerer som eksempel svært dårlig på "feil" hånd ved at start/stopp går av hele tiden. Særlig ved rulleski ble det en dårlig kombo.
Jeg har aldri opplevd dette med Polar Vantage V. Den eneste ufrivillige knappetrykkingen er at jeg av og til kommer borti "lap"-knappen når jeg tar av/på meg sekk e.l. men det har ingen praktisk betydning for meg.

Re: Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri [Re: eOpseth] #2704355 14/04/2022 21:26
Ozz Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg har vært ganske dedikert venstrehåndsbruker i snart 43 år, og aldri har det slått meg at jeg skal ha klokka noe annet sted enn på venstre hånd... Finnes det noen form for keivhendt-klokke ellers i samfunnet? Er dette en greie?

Re: Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri [Re: eOpseth] #2704392 16/04/2022 04:36
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Det finnes absolutt blant vanlige klokker, men brukes som du sier om hverandre for oss vestrehendte. For min del har det bare blitt en vane, derfor jeg er på jakt etter det.

Re: Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri [Re: eOpseth] #2704426 16/04/2022 18:09
torbis Offline
Ivrig
Ivrig
Sjekk ut COROS VERTIX 2, eller COROS APEX PRO. Betjenes ved en kombinasjon av krone og touch, og kan endres til å brukes med begge hender.

Re: Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri [Re: eOpseth] #2704518 17/04/2022 16:46
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
Jeg er høyrehendt, men ble lei av å få kronen på analog klokke borret inn i hånda hvis man bøyde håndleddet litt feil, så jeg begynte å bruke klokka på høyre hånd. Nå er det helt rart å bruke klokke på venstre hånd, men høyre funker helt fint med Garmin Fenix i alle fall. Eneste knappen som trykkes inn er meny/opp, og det spiller ingen rolle under aktivitet. Ikke skjer det ofte heller.

Re: Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri [Re: Ozz] #2704686 19/04/2022 08:53
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Ozz
Jeg har vært ganske dedikert venstrehåndsbruker i snart 43 år, og aldri har det slått meg at jeg skal ha klokka noe annet sted enn på venstre hånd... Finnes det noen form for keivhendt-klokke ellers i samfunnet? Er dette en greie?

Det finnes noen få "omvendte" armbåndsur. De entusiastiske strides om det er best for brukere som har klokka på venstre så krona ikke gnager på håndbaken, eller om det er beste for de som har klokka på høyre hånd så den ser "normal" ut.

Denne skikkelig tøffe Sinn EZM-13 kan til og med ta tida på treningene dine, og trenger aldri lades ICON_SMILE

[Linket bilde fra s3-eu-west-1.amazonaws.com]

LarsB

Re: Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri [Re: eOpseth] #2704687 19/04/2022 08:58
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Med Garmin og Polar-klokker kan man i hvert fall legge inn hvilken arm man har klokka på - dette for å gjøre måling av løpsrelaterte ting mest mulig nøyaktig.
Knappene kan man skru av under trening, ja.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri [Re: eOpseth] #2704693 19/04/2022 09:35
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg bruker Forerunner 55, og det er litt tilfeldig om jeg bruker den på høyre eller venstre hånd.
Jeg har tenkt at den er litt tryggere på høyre hånd, siden de kritiske knappene er på høyre side av klokka.
Men jeg har aldri opplevd at de trykkes inn ved en feil.

Jeg hadde tidligere Forerunner 45 som er nesten identisk, men som har dårligere batterilevetid.
Den ga seg etter 7-8 timer. Men på -55 klokka har jeg vært på 10-timers turer hvor den fortsatt sier over 50 % på batteriet.

Jeg bruker den kun til å logge turer, og ser aldri på klokka underveis.
Det eneste jeg savner litt er at jeg ikke kan sette skigåing som aktivitet, men må endre dette i Garmin Connect/Strava i etterkant.
Med sine 37 gram merker jeg overhode ikke at den sitter på.

Re: Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri [Re: eOpseth] #2704705 19/04/2022 10:38
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Har forerunner 245 music og det ødelegger inntrykket mitt veldig av Garmin som aktør at noe så enkelt som å fritt velge hvilke aktiviteter jeg har behov for skal være umulig på den klokka...

Re: Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri [Re: larsb] #2704769 19/04/2022 20:50
Ozz Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: larsb
Sitat: Ozz

Det finnes noen få "omvendte" armbåndsur. De entusiastiske strides om det er best for brukere som har klokka på venstre så krona ikke gnager på håndbaken, eller om det er beste for de som har klokka på høyre hånd så den ser "normal" ut.

Denne skikkelig tøffe Sinn EZM-13 kan til og med ta tida på treningene dine, og trenger aldri lades ICON_SMILE

[Linket bilde fra s3-eu-west-1.amazonaws.com]

LarsB

Takk for svar! Den så ganske grom ut ja.

Re: Pulsklokke for venstrehendte - "stort" batteri [Re: eOpseth] #2705361 23/04/2022 21:37
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Lang batteritid med GPS: Garmin Fenix 7X Sapphire Solar

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå