Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny grævl

Ny grævl #2704140 11/04/2022 18:45
X
XdXd Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
X
Hei

Er på jakt etter et tilskudd til min landeveisykkel og ønsker meg en allsidig
gravelsykkel til en ikke altfor høy pris. Ønsker karbonramme, elektronisk gir (sram frister her med nye xplr)
evt. mekaniske campa ekar (litt redd for campa mtp deler og service, bør jeg være det?). Vil også den skal
kunne settes opp aggressivt for gravelritt. Lett litt rundt og kommet frem til to forslag, har dere noen andre? Evt innvendinger på disse to?

https://faracycling.com/models/F_GR

https://www.canyon.com/no-no/gravel-bikes/bike-packing/grizl/cf-sl/grizl-cf-sl-7-etap/3106.html?dwvar_3106_pv_rahmenfarbe=GY%2FBK

Redigert av XdXd; 11/04/2022 18:45.
Re: Ny grævl [Re: XdXd] #2704149 11/04/2022 20:41
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Du kan se her: https://www.landevei.no/sykler/gravel Kommer test av tre sykler til her i morgen. Wilier Rave SLR, Canyon Grizl CF 8 SLX eTap og Ridley Kanzo Fast.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ny grævl [Re: XdXd] #2704201 12/04/2022 09:44
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Nå er testene av de tre topp-gravelsyklene fra Canyon, Wilier og Ridley opp på siden. https://www.landevei.no/sykler/gravel

Øyvind Aas
Re: Ny grævl [Re: XdXd] #2704208 12/04/2022 10:42
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Veide du den Grizl sykkelen Øyvind, 8,8 kg med demper og slanger i 45 mm dekk ? Det er jo nesten som en aerosykkel med dype felger til 95K :-)

Et kontrollspørsmål, til din bruk Øyvind, en raskt tur i Nordmarka på 3-4 timer inkl litt jaging på asfalt opp til Zinoberveien og ned Maridalen, ville du 10 av 10 ganger valgt Exploro'n med smalere dekk frem for dette beistet her ? Og i såfall når ville du tenkt at du har behov for så brede dekk og demper uten å hoppe over på en rittfulldemper (eller har du fortsatt en HT i boden ?)

Fin test (igjen)

Redigert av EmilZipp; 12/04/2022 10:50.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ny grævl [Re: EmilZipp] #2704211 12/04/2022 10:55
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: EmilZipp
Veide du den Grizl sykkelen Øyvind, 8,8 kg med demper og slanger i 45 mm dekk ? Det er jo nesten som en aerosykkel med dype felger til 95K :-)

Et kontrollspørsmål, til din bruk Øyvind, en raskt tur i Nordmarka på 3-4 timer inkl litt jaging på asfalt opp til Zinoberveien og ned Maridalen, ville du 10 av 10 ganger valgt Exploro'n med smalere dekk frem for dette beistet her ? Og i såfall når ville du tenkt at du har behov for så brede dekk og demper uten å hoppe over på en rittfulldemper (eller har du fortsatt en HT i boden ?)

Fin test (igjen)

Takk!
Bra du spottet vekten. Her har det blitt trukket fra pedalvekt - den ble veid uten pedaler, så vekten er rett over 9 kilo, uten pedaler.

Til min bruk ville jeg nok ha valgt Ridley Kanzo Fast, Wilier Rave SLR eller Exploro Racen ja. Mye fordi jeg ikke ønsker å ha både landeveissykkel og gravelsykkel. Til lange Nordmarksturer inkludert transport inn Sørkedalen og ut Maridalen kan jeg se for meg at Grizl likevel kunne ha vært et førstvalg, i hvert fall på turer på dårligere veier enn Ring4. Den føles rett og slett skikkelig bra og lettsyklet, selv med demperen.
Men skulle jeg syklet en langtur med 50/50 grus og vei hadde jeg valgt en av de tre andre. Exploro Race med dobbelkrank fremfor Wilier og Ridley med 1x12/13, men jeg syklet 11 mil på Kanzo Fast her om dagen på 95 prosent asfalt - med grusdekk. Det fungerte supert.

Redigert av sykkeloyvind; 12/04/2022 11:14.

Øyvind Aas
Re: Ny grævl [Re: XdXd] #2704222 12/04/2022 11:52
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Takker, den Ridley'n ser knallflott ut altså :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ny grævl [Re: sykkeloyvind] #2704240 12/04/2022 16:05
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Da ble det test-abonnement her for å lese testen. 2 kontrollspørmål til redaktøren.

1 - kan jeg lese mellom linjene, med de små minus som er, at en Grizl CF SLX med Di2 (2x) hadde vært nærmere perfeksjon?

2 - ser at dere trekker for vekt og pris av demper. Vekt er vel riktig, men av en eller annen snål grunn er denne priset rimeligere enn Di2 uten demper. Kan være hjulsettet er noe rimeligere, men bytter man region (eks. US), så ser man at variant med demper er dyrere enn de øvrige. Potensielt et lite "kupp", og ikke noe å trekke for?

T.

Re: Ny grævl [Re: sykkeloyvind] #2704260 12/04/2022 20:54
X
XdXd Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
X
Sitat: sykkeloyvind
Du kan se her: https://www.landevei.no/sykler/gravel Kommer test av tre sykler til her i morgen. Wilier Rave SLR, Canyon Grizl CF 8 SLX eTap og Ridley Kanzo Fast.

Takk for bra tester! Grizl virker veldig bra for mitt bruk!

Ser du nevner flere andre modeller, om du bare skulle valgt 1 sykkel fra øverste hylle og dobbelkrank, hva ville du valgt?

Re: Ny grævl [Re: XdXd] #2704274 13/04/2022 08:16
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: XdXd
Ser du nevner flere andre modeller, om du bare skulle valgt 1 sykkel fra øverste hylle og dobbelkrank, hva ville du valgt?
Han har på en måte allerede valgt, og er eier av en Exploro Max ICON_WINK Om det er pga kvaliteten på rammen eller det faktum at man kan få nav som matcher lakkeringen er uvisst.

Re: Ny grævl [Re: yolo] #2704277 13/04/2022 08:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Skal noen nevne at Exploro nettopp er kommet i Ultra? ICON_SMILE

Samme dekklaring som RaceMax, men visstnok aerodynamisk optimalisert for bredere dekk enn forrige generasjon. Og med standard 27,2 mm setepinne, les: hevesenkepinnekompatibel.

3T: Exploro Ultra

Sitat: yolo
Om det er pga kvaliteten på rammen eller det faktum at man kan få nav som matcher lakkeringen er uvisst.

Altså, RaceMax scorer i hvert fall helt klart høyere enn Ultra hva gjelder fargevalg. Skjønner ikke helt hva Vroomen har tenkt her.

Re: Ny grævl [Re: XdXd] #2704278 13/04/2022 08:21
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Uavhengig av pris og alt annet så tror jeg Wilier Rave SLR ville vært aller best til min bruk - altså både som landeveissykkel og rask gravelsykkel - Da med 2x12-oppsett. Den er lettest og kvikkest, men 3T er nok raskere på flatmark på asfalt - også en del rimeligere til tross for de spesielt rå 45/40-hjulene med Chris King.

Øyvind Aas
Re: Ny grævl [Re: sykkeloyvind] #2705084 21/04/2022 12:42
X
XdXd Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
X

Uavhengig av pris og alt annet så tror jeg Wilier Rave SLR ville vært aller best til min bruk - altså både som landeveissykkel og rask gravelsykkel - Da med 2x12-oppsett. Den er lettest og kvikkest, men 3T er nok raskere på flatmark på asfalt - også en del rimeligere til tross for de spesielt rå 45/40-hjulene med Chris King.

Hva gjør 3T raskere på flatmark? Mer vekt? Geometrien til rave er vel mer aggressiv? Ser i testen deres Rave i L blir sammenlignet med 3t racemax i L men L i rave er vel en mye mindre ramme slik jeg har skjønt? Så en XL rave er mer som L i 3t?

Re: Ny grævl [Re: XdXd] #2705134 21/04/2022 18:57
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Hva gjør 3T raskere på flatmark? Mer vekt? Geometrien til rave er vel mer aggressiv? Ser i testen deres Rave i L blir sammenlignet med 3t racemax i L men L i rave er vel en mye mindre ramme slik jeg har skjønt? Så en XL rave er mer som L i 3t?

Vi/jeg testet Wilier Race i L og 3T i 56 - de er ganske like i målene. Wilier har lavere Stack-mål og litt lenger reach - men brattere setevinkel og slakere styrevinkel gjør at den oppleves kortere enn forskjellene i målene tilsier. Stem som peker oppover i det integrerte J-styret som ikke lar seg snu øker også styrehøyden på Wilier. Avstanden frontaksling til styre er ganske lik på de to slik de ble testet.

[Linket bilde]

3T har en opplevd aero-fordel i forhold til Wilieren, men Wilieren føles kvikkere, lettere og noe mer spenstig i fremdriften.
3T oppleves som en real aerosykkel i høy fart rett fram. Wilier Race i gravel-versjon slik vi testet har også bredere styre med mer flare - noe som også stjeler noe fartsfølelse på asfalt.

Vedlegg
Screenshot 2022-04-21 at 20.52.31.png (280.23 KB, 1766 nedlastinger)
Redigert av sykkeloyvind; 21/04/2022 18:59.

Øyvind Aas
Re: Ny grævl [Re: sykkeloyvind] #2705221 22/04/2022 08:38
X
XdXd Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
X

Vi/jeg testet Wilier Race i L og 3T i 56 - de er ganske like i målene. Wilier har lavere Stack-mål og litt lenger reach - men brattere setevinkel og slakere styrevinkel gjør at den oppleves kortere enn forskjellene i målene tilsier. Stem som peker oppover i det integrerte J-styret som ikke lar seg snu øker også styrehøyden på Wilier. Avstanden frontaksling til styre er ganske lik på de to slik de ble testet.

[Linket bilde]

3T har en opplevd aero-fordel i forhold til Wilieren, men Wilieren føles kvikkere, lettere og noe mer spenstig i fremdriften.
3T oppleves som en real aerosykkel i høy fart rett fram. Wilier Race i gravel-versjon slik vi testet har også bredere styre med mer flare - noe som også stjeler noe fartsfølelse på asfalt.

Høres bra ut! Hva er høyden din? Ser ut som budsjettet må strekkes og vurderer 3t eller wilier. Er 187 høy så noe usikker hva størrelse jeg går for.

Re: Ny grævl [Re: XdXd] #2705224 22/04/2022 09:07
H
HAnders Offline
Medlem
Medlem
H
Har selv Grizl CF SL 7 eTap med 1x12 Sram Rival (40T - 10-44T), og det må jeg si er en helt nydelig sykkel. Morsom, leken og akkurat passe aggressiv. Vurderer faktisk seriøst å kvitte meg med landeveissykkelen og heller kjøpe et ekstra hjulsett til grizzern. Sto lenge og vurderte om jeg skulle ha 1x eller 2x på kranken, men endte på førstnevnte og det angrer jeg definitivt ikke på.

Re: Ny grævl [Re: XdXd] #2705255 22/04/2022 13:01
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

[Linket bilde]

Høres bra ut! Hva er høyden din? Ser ut som budsjettet må strekkes og vurderer 3t eller wilier. Er 187 høy så noe usikker hva størrelse jeg går for.

Jeg er 184 og sitter med setet på 77 cm målt fra senter krank. Er du 187 cm høy kan det fort være at du skal en størrelse opp - det kommer litt an på hvor lav du ønsker deg sykkelen skal være i front - Large i Wilier tipper jeg er riktig uansett - XL er 2 cm høyere i front i utgangspunktet. Men foretrekker du å ha ganske høyt styre vil XL være fint.

Øyvind Aas
Re: Ny grævl [Re: XdXd] #2709830 04/06/2022 12:41
D
dkaradash Offline
Fersking
Fersking
D
Noen av dere som har sett på årets Scott Addict Gravel 30? Uten at jeg kan for mye om sykler, så virker 2022 modellen meget rå! Både farge og aerodynamisk.

https://braasport.no/produkter/utst...gravel-30-gravelsykkel/86289/green-black

https://www.xxl.no/scott-addict-gra...BEgIUfPD_BwE&gclsrc=aw.ds&page=1

Har vurdert en sykkel som går til alt (landevei og grus innover marka), og samtidig oppgradere til karbonhjul. Elektrisk giring hadde jo også vært nice, men det kan komme på sikt!

Hva tenker forumet om den? Er den i toppsjiktet i den prisklassen?

Moderator  support, Valentino