Jeg hadde også stilt dem spørsmålet om de hadde planer om å stille med erstatningsgjenstand i perioden de bruker på å gjennomføre reparasjon.
Jeg tolker deg slik at det er snakk om en reklamasjonssak etter forbrukerkjøpsloven her. Dersom du er avskåret fra sykkelen i mer enn en uke har butikken etter forbrukerkjøpsloven en plikt til å stille erstatningsgjenstand dersom det må ansees rimelig ut fra ditt behov sett opp mot kostnaden det medfører for dem.
Dersom du er avhengig av sykkelen for å få hverdagen til å gå opp, og den i realiteten fungerer som "bilen" din, så hadde jeg argumentert hardt for at du burde få låne en av demosyklene deres i perioden når du må vente på at de retter mangelen.
Mer enn fem dager —> krav på erstatningsprodukt.
Sånn er reglene - men dessverre ikke alltid virkeligheten.
Jeg hadde ramma mi (da 2,5 år) på reklamasjon i høst. Importøren brukte nesten ti dager bare på å hente forsendelsen på posten. Hele operasjonen tok over en måned. Jeg påpekte hvordan reglene var, men møtte null forståelse. Null. Hele høstsesongen ble spolert.
Dette var importøren av et lite, men svært populært sykkelmerke. Butikken drives på si (såvidt jeg vet), men omsetter likevel for nærmere 5 MNOK. Det kan tyde på at de selger et tresifret antall sykler i året. Det er mye - og mye som kan kreve oppfølging.
Hele prosessen var så frustrerende, at jeg bestemte meg egentlig der og da for ikke å handle mer med såkalte entusiastforhandlere. De er svært entusiastiske til varen er levert, men har ofte ikke nødvendige strukturer og systemer på plass til å håndtere helt ordinære hendelser.
Min erfaring er at forbrukervernet er langt dårligere hos han kule kisen fra sykkelmiljøet enn hos de antatt store, slemme kjedene. Omtrent samtidig hadde jeg to reklamasjonssaker med hhv Polar (4 år gammel klokke) og Garmin (5-6 år gammel komputer kjøpt brukt) som ble håndtert så kjapt, løsningsorientert og smud at jeg ble kunde for livet.
Jeg var i markedet for en ny stisykkel mens reklamasjonssaken pågikk, og importørens nyeste versjon av min gamle ramme var en høyaktuell kandidat. Men prosessen gjorde at valget falt på en helt ordinær hyllesykkel fra landsdelens største sportsbutikk.