Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Krav til reparasjonstid

Krav til reparasjonstid #2704063 11/04/2022 06:24
F
feather+mtn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Er det noen jurister i salen?

Elsykkelen min har nå vært til reparasjon i 10-11 uker. De lover at den snart er klar, men det har jeg hørt siden uke 2. Jeg er en tålmodig type, men funderer nå på muligheten for å heve kjøpet. Jeg trenger faktisk sykkelen. For 2 år siden var den samme sykkelen uten batteri (garantisak) i 3 måneder , men da godtok jeg det pga pandemi og utfordringer med stengte butikker og verksteder.

Er det urimelig å begynne prosess med å heve kjøpet, eller er det for tidlig?

Redigert av feather+mtn; 11/04/2022 06:27.
Re: Krav til reparasjonstid [Re: feather+mtn] #2704064 11/04/2022 06:36
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
jeg setter pengene mine på at de venter på deler som er på en treig båt fra taiwan,
du kan evn ta sykkelen ut fra verkstedet og sette den inn på ett annet verksted.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Krav til reparasjonstid [Re: feather+mtn] #2704065 11/04/2022 06:39
F
feather+mtn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Siden det er reklamasjon, defekt motor, er nok ikke et annet verksted alternativ..

Redigert av feather+mtn; 11/04/2022 06:39.
Re: Krav til reparasjonstid [Re: feather+mtn] #2704069 11/04/2022 07:09
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Åpenbart ikke urimelig med mindre de klarer å vise til noe konkret, f.eks sporing av ny motor/deler. Stengte havner i Kina fritar ikke norske forhandlere fra ansvar.
Bare å gønne på med det du kan men å forvente heve kjøpet 100% på en 2 år gammel sykkel er nok muligens noe verre.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34

Vh hobbyjurist.

Re: Krav til reparasjonstid [Re: feather+mtn] #2704085 11/04/2022 09:23
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Jeg hadde også stilt dem spørsmålet om de hadde planer om å stille med erstatningsgjenstand i perioden de bruker på å gjennomføre reparasjon.

Jeg tolker deg slik at det er snakk om en reklamasjonssak etter forbrukerkjøpsloven her. Dersom du er avskåret fra sykkelen i mer enn en uke har butikken etter forbrukerkjøpsloven en plikt til å stille erstatningsgjenstand dersom det må ansees rimelig ut fra ditt behov sett opp mot kostnaden det medfører for dem.
Dersom du er avhengig av sykkelen for å få hverdagen til å gå opp, og den i realiteten fungerer som "bilen" din, så hadde jeg argumentert hardt for at du burde få låne en av demosyklene deres i perioden når du må vente på at de retter mangelen.

Re: Krav til reparasjonstid [Re: Mr.Jacobsen] #2704091 11/04/2022 10:43
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: Mr.Jacobsen
Jeg hadde også stilt dem spørsmålet om de hadde planer om å stille med erstatningsgjenstand i perioden de bruker på å gjennomføre reparasjon.

Jeg tolker deg slik at det er snakk om en reklamasjonssak etter forbrukerkjøpsloven her. Dersom du er avskåret fra sykkelen i mer enn en uke har butikken etter forbrukerkjøpsloven en plikt til å stille erstatningsgjenstand dersom det må ansees rimelig ut fra ditt behov sett opp mot kostnaden det medfører for dem.
Dersom du er avhengig av sykkelen for å få hverdagen til å gå opp, og den i realiteten fungerer som "bilen" din, så hadde jeg argumentert hardt for at du burde få låne en av demosyklene deres i perioden når du må vente på at de retter mangelen.

Mer enn fem dager —> krav på erstatningsprodukt.

Sånn er reglene - men dessverre ikke alltid virkeligheten.

Jeg hadde ramma mi (da 2,5 år) på reklamasjon i høst. Importøren brukte nesten ti dager bare på å hente forsendelsen på posten. Hele operasjonen tok over en måned. Jeg påpekte hvordan reglene var, men møtte null forståelse. Null. Hele høstsesongen ble spolert.

Dette var importøren av et lite, men svært populært sykkelmerke. Butikken drives på si (såvidt jeg vet), men omsetter likevel for nærmere 5 MNOK. Det kan tyde på at de selger et tresifret antall sykler i året. Det er mye - og mye som kan kreve oppfølging.

Hele prosessen var så frustrerende, at jeg bestemte meg egentlig der og da for ikke å handle mer med såkalte entusiastforhandlere. De er svært entusiastiske til varen er levert, men har ofte ikke nødvendige strukturer og systemer på plass til å håndtere helt ordinære hendelser.

Min erfaring er at forbrukervernet er langt dårligere hos han kule kisen fra sykkelmiljøet enn hos de antatt store, slemme kjedene. Omtrent samtidig hadde jeg to reklamasjonssaker med hhv Polar (4 år gammel klokke) og Garmin (5-6 år gammel komputer kjøpt brukt) som ble håndtert så kjapt, løsningsorientert og smud at jeg ble kunde for livet.

Jeg var i markedet for en ny stisykkel mens reklamasjonssaken pågikk, og importørens nyeste versjon av min gamle ramme var en høyaktuell kandidat. Men prosessen gjorde at valget falt på en helt ordinær hyllesykkel fra landsdelens største sportsbutikk.

Redigert av mob; 11/04/2022 10:45.
Re: Krav til reparasjonstid [Re: mob] #2704100 11/04/2022 12:00
F
feather+mtn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Har lignende erfaring med Garmin. Løste seg på dagen. Særdeles bra kundeservice som gjør at jeg blir kunde for livet.

Denne sykkelen er kjøpt hos en av de store. Kan kanskje pushe litt tøffere, de bør kunne forholde seg til kjøpslov uten å bukke under. Jeg vet de har fått ny motor for over 4 uker siden. Jeg hadde aldri godtatt dette med en bil i garantitiden. For meg som bor i Oslo er elsykkelen en fullgod erstatning for bilen i hverdagen, derfor er det drit irriterende og ha den på verksted 20 uker i løpet av 2 år.

Redigert av feather+mtn; 11/04/2022 12:00.
Re: Krav til reparasjonstid [Re: feather+mtn] #2704116 11/04/2022 14:30
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Husk at det er forbrukerkjøpsloven og ikke kjøpsloven som gjelder her. Du har som privatperson handlet hos en profesjonell. Det gir deg en rekke ekstra rettigheter som skal kompensere for den skjeve maktbalansen mellom dere, og det er butikken nødt til å forholde seg til.

Re: Krav til reparasjonstid [Re: feather+mtn] #2704363 15/04/2022 06:43
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Etter ti uker er det absolutt ikke urimelig å gi butikken en frist for utbedring av sykkelen, med beskjed at du vil vurdere å heve kjøpet hvis sykkelen ikke er reparert innen fristen.

Moderator  support