Jeg er litt kaffesnobb. Nå er det er ikke verre enn at jeg kjøper god kaffe og kverner selv, men det har vært stunder med egen brenning av kaffebønner, dopvekt og termometer kalibrert for laboratorier På tur har dette ført til ulike løsninger, men alt styret med kaffeutstyr osv overskygger gleden av en kopp i morgendisen. Altså har jeg begynt å ta med pulverkaffe på tur. Når kaffen er stjerna på turen går turen ned til byen og Jacobsen & Svart.
Så, hva synes du er den beste pulverkaffen?
For kos liker jeg typisk sør amerikansk kaffe med toner av sjokolade osv. Jeg sier aldri nei takk til noe bær, syre og blomster heller, men på tur vil jeg vel heller ha en god og rund kaffe. Det jeg ikke kan fordra er mørkbrent kaffe.
Hæhæ!!! Jeg var/er han som han gjør karakter ut av. Skjegg. Garhart. Olabukse med oppbrett. Herregud for en parodi på meg selv. Nå har jeg nylig skrelt av snurrebarten og sporter pulverkaffe
Ja istemmer på Nescafe Gold og har selvfølgelig gått til innkjøp av 100 stk porsjonspakker til årets turer. Beregner hvor mange kopper jeg bruker pr dag og ganger med antall dager på tur. Helt suverent, enkelt og greit.
Ja istemmer på Nescafe Gold og har selvfølgelig gått til innkjøp av 100 stk porsjonspakker til årets turer. Beregner hvor mange kopper jeg bruker pr dag og ganger med antall dager på tur. Helt suverent, enkelt og greit.
Hvorfor ikke gjøre det enkelt, og sannsynligvis billigere, med en 100g refill pose?
[/quote] Hvorfor ikke gjøre det enkelt, og sannsynligvis billigere, med en 100g refill pose?[/quote]
Nja, har gjort det og, men erfart at selve låsen på refillen løsnet og dessuten er det krøkkete å porsjonere. Har også fylt pulver i disse rørene som brusetabletter kommer i, men litt av samme greia med porsjonering der også.
Men altså etter å ha testet porsjonspakninger på alle turer gjennom fjoråret, både på sykkel og til fots så oppleves det som enklere både under klargjøring til turen og på selve turen med disse porsjonspakningene. Og derfor ble det ny handel i år også.
Ikke det du spør om, men turkaffe trenger ikke være mer fancy enn å kverne bønner hjemme og bruke f.eks. Kikkerland Collapsible Coffee Dripper med 2-4 filtere for litt lengre ekstraksjonstid.
Selv bruker jeg en 650ml titankopp med en Jetboil FrenchPress dings.
Cowboykaffe er det jo mange som liker. Vannet må jo kokes uansett.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Nja, har gjort det og, men erfart at selve låsen på refillen løsnet og dessuten er det krøkkete å porsjonere. Har også fylt pulver i disse rørene som brusetabletter kommer i, men litt av samme greia med porsjonering der også.
Kan anbefale å fylle opp en sånn liten smoothieflaske (Bendit eller lignende) med skrukork. Porsjonering går som en lek, pottetett i sekken. Slipper avfallet og knotet med disse små porsjonsposene. Så kan man enklere variere styrken mellom store/små kopper også.
Jeg synes generelt at pulverkaffe smaker høgg, har sikkert blitt bortskjemt etter flere år med kaffekvern og aeropress
Men Nescafe Azera overrasket meg positivt når jeg fikk denne servert på fjelltur. Sjølsagt så smaker jo det meste godt etter å ha vandret mange høydemter i fjellheimen, men smaken var kraftig og ikke så ille som alt det andre av frysetørret kaffe.
Min farmor var så glad i Nescafe Gold at hun hadde det med til familiemiddager og ville ha det framfor traktekaffe!
Pulverkaffe fungerer jo kurant når man må spare plass og vekt. Det er jo kjekt å alltid ha et par kopper liggende pakket med primusen. Ellers er jo kokekaffe gull. På dagstur kverner jeg hjemme først, men hvis jeg kjøper ferdig kokmalt i butikk synes jeg Evergood er god (men liker den ikke som filtermalt eller bønner!).
Kokekaffe tar noe plass, men oppdaget at man fint kan koke ny ladning på samme grut! Bare ta litt mindre vann eller spe på med litt mer kaffe.
Kokekaffe tar noe plass, men oppdaget at man fint kan koke ny ladning på samme grut! Bare ta litt mindre vann eller spe på med litt mer kaffe.
Kokekaffe på tur er noe eget, ja. Men å koke på samme gruten en gang til, gir sterke assosiasjoner til gamletanta mi som serverte slik kaffe. Og den kaffen var ikke god;-)
Jeg foretrekker Nescafé espresso på tur når ting skal være lettvint.
Det blir nok flere turer med både kokkaffe og aeropress, men hvert til sitt bruk.
Jeg kjøpte med et glass Nescafé Gold Colombia som antydet en mildere brenning og mer fruktighet enn vanlig Gold. Må innrømme at første forsøk var en skuffelse, men det var kanskje fordi at jeg hadde fått en kopp ordentlig kaffe først. Skal prøve den igjen for seg selv.
Kokekaffe på tur er noe eget, ja. Men å koke på samme gruten en gang til, gir sterke assosiasjoner til gamletanta mi som serverte slik kaffe. Og den kaffen var ikke god;-)
Da tror jeg tanten din rasjonerte på kruttet. Eller at hun snek seg til en tredje runde. Den blir ikke bra... Min erfaring er at kaffen blir kraftig, for ofte har det ligget litt væske igjen og godtgjort seg. Men man må bruke mindre vann enn ved første ladning. Eller spe på litt krutt.
Dessuten, Monsen gjør det.
Alltid kjekt å høre om folks kaffevaner og preferanser. Driver og undersøker frysetørket nå!
Tim Wendelboe har vunnet både Norges - og verdensmesterskap i baristakunst. I dag driver han en av Norges fremste kaffebarer, har startet sin egen økologiske kaffefarm og kjemper for at kaffebransjen skal bli mer etisk og bærekraftig. Paradoksalt nok tok det ganske mange år før han lærte å like den sorte drikken.
Kokekaffe på tur er noe eget, ja. Men å koke på samme gruten en gang til, gir sterke assosiasjoner til gamletanta mi som serverte slik kaffe. Og den kaffen var ikke god
Kaffe kokt på bål bør drikkes fra håndlaget "guksi". De på bildene her i tråden er nok industrielle. Fikk en ekte håndlaget "guksi" av rein-gjetere oppe ved Børgefjell en gang.
Kokekaffe på tur er noe eget, ja. Men å koke på samme gruten en gang til, gir sterke assosiasjoner til gamletanta mi som serverte slik kaffe. Og den kaffen var ikke god
Kaffe kokt på bål bør drikkes fra håndlaget "guksi". De på bildene her i tråden er nok industrielle. Fikk en ekte håndlaget "guksi" av rein-gjetere oppe ved Børgefjell en gang.
En ekte Guksi skal være duodji. Dvs. "duodji-merket et nordisk samisk sløydmerke som garanterer at produktet er laget etter samiske håndverkstradisjoner og at det er brukt tradisjonelle materialer og teknikker." Kjøpte en Guksi fra Håvard Larsen for 25 år siden. Mener å huske jeg betalte ca. 2000. Nå er prisen skyhøy og ventetiden er lang, hvis han fremdeles driver på. Hans håndverk er enestående.
Jeg kjøpte med et glass Nescafé Gold Colombia som antydet en mildere brenning og mer fruktighet enn vanlig Gold. Må innrømme at første forsøk var en skuffelse, men det var kanskje fordi at jeg hadde fått en kopp ordentlig kaffe først. Skal prøve den igjen for seg selv.
Nå har jeg prøvd en kopp til, i ei bu under Okstindan, og uten en kopp ordentlig kaffe like før, stod den seg mye bedre. Jeg fylte kaffen på et urinprøveglass. Fint å kunne justere styrken.
Dessverre la Voila ned driften i fjor. Det var kanskje den beste pulverkaffen. Men The Barn kaffebrenneri i Berlin selger pulverkaffe, de leverte tidligere til Voila. Den kan være verdt å prøve. En annen du kan prøve er swift cup. Den får gode skussmål.
Er det flere bilder i denne tråden enn mitt? Koppen min er håndlaget av Håvard Larsen. Sjekk linken som Labbetuss postet. Og han vanker i "rett" miljø for å kalle koppene for guksi. De lages av rikule naturligvis. Håvard Larsen annonserte nylig at han ikke påtar seg flere oppdrag da han "pensjonerer" seg, dvs han legger sporadisk ting ut for salg fortsatt. Og koppen kostet 5000 kr.
Sitat: Labbetuss
Kjøpte en Guksi fra Håvard Larsen for 25 år siden. Mener å huske jeg betalte ca. 2000. Nå er prisen skyhøy og ventetiden er lang, hvis han fremdeles driver på.
Da må du poste bilde! Fikk min et drøyt halvår før han såkalt la opp.
Ring eller mail Håvard Larsen. Om ikke han selv kan levere er jeg sikker på at han kjenner de aller fleste som driver med slik i hele Sapmi, Norge, Sverige og Finland. Du finner kontaktinfo på hans FB-sider - Håvard Larsen og hans kunst.
[quote=Labbetuss] Kjøpte en Guksi fra Håvard Larsen for 25 år siden. Mener å huske jeg betalte ca. 2000. Nå er prisen skyhøy og ventetiden er lang, hvis han fremdeles driver på.
Synes det er noe knot å legge ut bilder på dette forumet kontra andre. Gjør det derfor slik. https://imgur.com/a/pzqja4a 3 bilder, se nedover. Det første viser Håvards Larsens signatur som han har på sine arbeid. Jeg kjøpte min da jeg var innom hans verksted/bosted. Dessverre hadde han ikke noen av de flotte av rikuler i f.eks. masurbjørk.
[quote=Labbetuss] Kjøpte en Guksi fra Håvard Larsen for 25 år siden. Mener å huske jeg betalte ca. 2000. Nå er prisen skyhøy og ventetiden er lang, hvis han fremdeles driver på.
Synes det er noe knot å legge ut bilder på dette forumet kontra andre. Gjør det derfor slik. https://imgur.com/a/pzqja4a 3 bilder, se nedover. Det første viser Håvards Larsens signatur som han har på sine arbeid. Jeg kjøpte min da jeg var innom hans verksted/bosted. Dessverre hadde han ikke noen av de flotte av rikuler i f.eks. masurbjørk.
Her har det blitt en feil-quoting. Kjøpte ikke min guksi fra Larsen, jeg fikk den av reingjetere (sør-samer) under en tur i Børgefjell for mange år siden. Var nok fordi jeg kan noen ord samisk, tror jeg.
Det jeg skrev i mitt innlegg var:
Sitat: Anomyn
Sitat: universalis
Kjenner igjen håndverket, ja. Lekkert!
Sitat: Ndreas
Fan, guksi virka kjempekult. Vet dere om noen andre som lager skikkelig?
Tja, du kan prøve gruppen på Facebook: "Kuksa! -trekopper." Primært en inspirasjonsside, men flere som lager kopper for salg. Vil tippe at de også kan tipse om andre som lager.