|
|
Tommelfingerregel lønn rådgiver?
|
Tommelfingerregel lønn rådgiver?
07/04/2022 12:17
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå og da ser jeg litt på hva jeg drar inn av inntekter i form av rådgivningstimer og hva jeg får i lønn. Den avstanden blir stadig større. Jeg er nå så heldig at jeg kan underholde meg selv og delvis noen andre - mer eller mindre selv (jeg får ikke oppdrag av noen andre i selskapet).
Nå lurte jeg på om det finnes noen normer for forholdet mellom den inntekten man står for og lønna. Jeg skjønner jo at dette ikke funker for hen som står på oljeplattformen og "skaper" fantasilioner i minuttet, men her snakker vi da om inntekter som kan kommer fra min kompetanse og nettverk og der eneste utgift utover lønn er en laptop og kaffe. Ja jeg skjønner at det også skal dekkes pensjon, avgifter og forsikringer.
En bekjent viste til en gammel regel om timelønn/1,4= årslønn i hele tusen. Det matchet overaskende godt med det en annen viste til i et lite rådgivningsselskap der lønn var direkte knyttet til inntekt - og der det også var tydelig forventet at du sa opp i det du ikke klarte å underholde deg selv...
|
|
|
Re: Tommelfingerregel lønn rådgiver?
[Re: erikskon]
07/04/2022 12:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå og da ser jeg litt på hva jeg drar inn av inntekter i form av rådgivningstimer og hva jeg får i lønn. Den avstanden blir stadig større. Jeg er nå så heldig at jeg kan underholde meg selv og delvis noen andre - mer eller mindre selv (jeg får ikke oppdrag av noen andre i selskapet).
Nå lurte jeg på om det finnes noen normer for forholdet mellom den inntekten man står for og lønna. Jeg skjønner jo at dette ikke funker for hen som står på oljeplattformen og "skaper" fantasilioner i minuttet, men her snakker vi da om inntekter som kan kommer fra min kompetanse og nettverk og der eneste utgift utover lønn er en laptop og kaffe. Ja jeg skjønner at det også skal dekkes pensjon, avgifter og forsikringer.
En bekjent viste til en gammel regel om timelønn/1,4= årslønn i hele tusen. Det matchet overaskende godt med det en annen viste til i et lite rådgivningsselskap der lønn var direkte knyttet til inntekt - og der det også var tydelig forventet at du sa opp i det du ikke klarte å underholde deg selv...
Husk at arbeidsgiver også skal betale pensjon, feriepenger, arbeidsgiveragift på lønn OG feriepenger samt administrasjonskostnader. Dersom en skal gjøre en fulltidsjobb av å være konsulent på egenhånd, er det ikke sikkert at en sitter igjen med så mye mer.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
07/04/2022 13:07
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Her er et eksempel på det som bør være minst 36.8% påslag ved honar i stedet for lønn. Gjelder musikere men skal vel ellers være likt. Mulig du risikererer å pådra deg momsplikt som rådgiver med de fordeler og ulemper det medfører. • Feriepenger; lovfestet sats: 10,2 % tariffestet sats av inntekt f.o.m. 2001: 12,0 % 12,0 % • Innspart arbeidsgiveravgift hos oppdragsgiver, med tilhørende tap av rettigheter i folketrygden; geografisk gradert sats: 0,0 % – 14,1 % av lønn og feriepenger 15,8 %1 • Trygdeavgiftforhøyelse for næringsinntekt; Høy sats (næringssats): 11,0 % - Lav sats (lønnssats): 7,8 % Differanse 3,2 % 3,6 %1 • Frivillig yrkesskadeforsikring for næringsdrivende; Forsikringspremie 0,4 % 0,4 % • Utgifter til kontorhold, regnskap og revisjon m.v.; Anslag 5,0 % Sum påslag 36,8 % https://www.musikerorg.no/wp-content/uploads/2018/09/beregning_av_honorar_i_naering.pdfBeklager dels rotete copy/paste
|
|
|
07/04/2022 13:11
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nei, jeg er ikke så naiv at jeg ser på timeprisen min og tror at jeg skal kunne få den rett i lomma. Ikke at det var det du sa, men...
Det finnes jo noe mellom selvstendig og en stor og kostbare organisasjon (som kanskje i hovedsak driver med noe helt annet enn det jeg driver med).
|
|
|
[Re: JoachimV]
07/04/2022 13:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her er et eksempel på det som bør være minst 36.8% påslag ved honar i stedet for lønn. Gjelder musikere men skal vel ellers være likt. Mulig du risikererer å pådra deg momsplikt som rådgiver med de fordeler og ulemper det medfører. • Feriepenger; lovfestet sats: 10,2 % tariffestet sats av inntekt f.o.m. 2001: 12,0 % 12,0 % • Innspart arbeidsgiveravgift hos oppdragsgiver, med tilhørende tap av rettigheter i folketrygden; geografisk gradert sats: 0,0 % – 14,1 % av lønn og feriepenger 15,8 %1 • Trygdeavgiftforhøyelse for næringsinntekt; Høy sats (næringssats): 11,0 % - Lav sats (lønnssats): 7,8 % Differanse 3,2 % 3,6 %1 • Frivillig yrkesskadeforsikring for næringsdrivende; Forsikringspremie 0,4 % 0,4 % • Utgifter til kontorhold, regnskap og revisjon m.v.; Anslag 5,0 % Sum påslag 36,8 % https://www.musikerorg.no/wp-content/uploads/2018/09/beregning_av_honorar_i_naering.pdfBeklager dels rotete copy/paste Og så tror jeg både styret og revisor kommer til å kreve at man faktisk skaper et positivt resultat. Så 10-20% driftsmargin utover det du viser der bør også legges på.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
07/04/2022 13:28
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Og så tror jeg både styret og revisor kommer til å kreve at man faktisk skaper et positivt resultat. Så 10-20% driftsmargin utover det du viser der bør også legges på.
20% er vel som regel et minimum.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
07/04/2022 13:36
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Og så tror jeg både styret og revisor kommer til å kreve at man faktisk skaper et positivt resultat. Så 10-20% driftsmargin utover det du viser der bør også legges på.
Når jeg tar årslønna mi x 1,5 og sammenligner det med hva jeg fakturer så får jeg at arbeidsgiver har en margin på meg på over 40%. Det er god lønnsomhet det. Da er det kun det jeg tar inn direkte, men oppå dette kommer mine timer som andre jobber, men som er min fortjeneste at vi fikk inn. Hos oss er det ingen bonuser.
|
|
|
07/04/2022 14:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når jeg tar årslønna mi x 1,5 og sammenligner det med hva jeg fakturer så får jeg at arbeidsgiver har en margin på meg på over 40%. Det er god lønnsomhet det. Da er det kun det jeg tar inn direkte, men oppå dette kommer mine timer som andre jobber, men som er min fortjeneste at vi fikk inn. Hos oss er det ingen bonuser. Høres ut som grunnlag for lønnsforhandlinger.
|
|
|
[Re: eOpseth]
07/04/2022 14:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
20% er vel som regel et minimum.
Det stemmer sikkert.
|
|
|
07/04/2022 15:23
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
«men her snakker vi da om inntekter som kan kommer fra min kompetanse og nettverk og der eneste utgift utover lønn er en laptop og kaffe. Ja jeg skjønner at det også skal dekkes pensjon, avgifter og forsikringer.»
Er du sikker på at kundene kun kjøper DIN kompetanse, og ikke også arbeidsgiverens kvalitetsstempel?
På min arbeidsplass er vi 2000 personer som lever av å selge kombinasjonen av forskernes kompetanse og arbeidsgiverens renommé.
Det hadde ikke nødvendigvis gitt kunden samme verdi å få samme produkt fra «EHAAs superduperrådgivningsenkeltmannsforetak».
|
|
|
07/04/2022 15:55
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Noen tar også all risiko.
|
|
|
[Re: EHAa]
07/04/2022 17:05
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
«men her snakker vi da om inntekter som kan kommer fra min kompetanse og nettverk og der eneste utgift utover lønn er en laptop og kaffe. Ja jeg skjønner at det også skal dekkes pensjon, avgifter og forsikringer.»
Er du sikker på at kundene kun kjøper DIN kompetanse, og ikke også arbeidsgiverens kvalitetsstempel?
På min arbeidsplass er vi 2000 personer som lever av å selge kombinasjonen av forskernes kompetanse og arbeidsgiverens renommé.
Det hadde ikke nødvendigvis gitt kunden samme verdi å få samme produkt fra «EHAAs superduperrådgivningsenkeltmannsforetak». Bra spørsmål og jeg er sikkert for høy på meg selv, men jeg tror kanskje at jeg har jobbet der du jobber og jeg hadde ikke kommet med en slik påstand der.
|
|
|
[Re: EHAa]
07/04/2022 18:25
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Kan nok være et altuelt spørsmål, avhengig av hvilken bransje og stilling/fagområde. Men jeg har observert mange som har sluttet i en jobb, startet for seg selv og selger seg som konsulenter til den gamle jobben. Ser også folk som er konsulenter fra en tredjepart som starter for seg selv og kaprer samme kunde de var utplassert hos. I begge tilfeller er resultatet at de får høyere lønn. I disse tilfellene selger de naturligvis sin kompetanse som kunden allerede kjenner. Men de har jo også et nettverk de kan spille på.
|
|
|
07/04/2022 18:37
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Internprisen for meg er omtrent to ganger lønnsinntekt.
Ser at det er enkelte lenger opp i systemet som har ganske drøye lønninger og noen må jo jobbe inn pengene for dem
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
07/04/2022 20:27
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Her er et eksempel på det som bør være minst 36.8% påslag ved honar i stedet for lønn. Gjelder musikere men skal vel ellers være likt. Mulig du risikererer å pådra deg momsplikt som rådgiver med de fordeler og ulemper det medfører. • Feriepenger; lovfestet sats: 10,2 % tariffestet sats av inntekt f.o.m. 2001: 12,0 % 12,0 % • Innspart arbeidsgiveravgift hos oppdragsgiver, med tilhørende tap av rettigheter i folketrygden; geografisk gradert sats: 0,0 % – 14,1 % av lønn og feriepenger 15,8 %1 • Trygdeavgiftforhøyelse for næringsinntekt; Høy sats (næringssats): 11,0 % - Lav sats (lønnssats): 7,8 % Differanse 3,2 % 3,6 %1 • Frivillig yrkesskadeforsikring for næringsdrivende; Forsikringspremie 0,4 % 0,4 % • Utgifter til kontorhold, regnskap og revisjon m.v.; Anslag 5,0 % Sum påslag 36,8 % https://www.musikerorg.no/wp-content/uploads/2018/09/beregning_av_honorar_i_naering.pdfBeklager dels rotete copy/paste Og så tror jeg både styret og revisor kommer til å kreve at man faktisk skaper et positivt resultat. Så 10-20% driftsmargin utover det du viser der bør også legges på. Og; faktureringsgrad(jaja, den er kanskje nesten 100%, men sjeldent faktisk 100%), sykepenger/lønn ved korttidssjukemelding, dekning utover 6G ved langtidssykemelding/foreldrepermisjon/annet(?).
|
|
|
07/04/2022 20:34
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Noen tar også all risiko. Det med risiko er jo en sannhet med modifikasjoner. Om man jobber i en timepusher-butikk, er arbeidsgiveren én permittering unna å skvise deg til å finne på noe annet. Hvor mye er arbeidsgiverperioden på? 15 dager? Tjener du bra, er pengene du får fra NAV så lite at du blir truet til å forsøke finne deg en annen jobb asap, så arbeidsgiver kommer aldri til det tidspunket hvor det er nødt til å si deg opp og betale deg full lønn i 3 mnd. Så det er risiko å være prisgitt arbeidsgiver også. Jeg har hatt min del av møter med ansatte som får permitteringsvarsel som lyn fra klar himmel. Økonomisk er det nøyaktig det samme som å få sparken og måtte hive seg ut i arbeidsmarkedet, og der har de fleste urutinerte tenkt at de hvertfall får tre måneders lønn og litt tid til å ordne opp. Men sånn er det ikke ved permitteringer.
|
|
|
07/04/2022 20:44
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Her er et eksempel på det som bør være minst 36.8% påslag ved honar i stedet for lønn. Gjelder musikere men skal vel ellers være likt. Mulig du risikererer å pådra deg momsplikt som rådgiver med de fordeler og ulemper det medfører. • Feriepenger; lovfestet sats: 10,2 % tariffestet sats av inntekt f.o.m. 2001: 12,0 % 12,0 % • Innspart arbeidsgiveravgift hos oppdragsgiver, med tilhørende tap av rettigheter i folketrygden; geografisk gradert sats: 0,0 % – 14,1 % av lønn og feriepenger 15,8 %1 • Trygdeavgiftforhøyelse for næringsinntekt; Høy sats (næringssats): 11,0 % - Lav sats (lønnssats): 7,8 % Differanse 3,2 % 3,6 %1 • Frivillig yrkesskadeforsikring for næringsdrivende; Forsikringspremie 0,4 % 0,4 % • Utgifter til kontorhold, regnskap og revisjon m.v.; Anslag 5,0 % Sum påslag 36,8 % https://www.musikerorg.no/wp-content/uploads/2018/09/beregning_av_honorar_i_naering.pdfBeklager dels rotete copy/paste Dette mer feriepenger synes jeg det mases litt mye om. Det utgjør ikke 10.2% som skal legges på toppen av årslønna. Du må trekke fra 5 uker du ikke får lønn også. Så det går sånn ca opp i opp, med noen titusenlapper i diff.
|
|
|
[Re: Tagelli]
07/04/2022 20:55
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Dette mer feriepenger synes jeg det mases litt mye om. Det utgjør ikke 10.2% som skal legges på toppen av årslønna. Du må trekke fra 5 uker du ikke får lønn også. Så det går sånn ca opp i opp, med noen titusenlapper i diff.
Hvis jeg som ENK skal kunne ta ferie som alle ansatte så må selv jeg sette av feriepenger tilvarende det som arbeidsgiveren gjør for arbeidstakeren. Dette har ikke noe med å mase om at det skal på toppen av noe som helst.
|
|
|
[Re: Flamini]
07/04/2022 20:55
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Internprisen for meg er omtrent to ganger lønnsinntekt.
Ser at det er enkelte lenger opp i systemet som har ganske drøye lønninger og noen må jo jobbe inn pengene for dem Det trenger ikke være noen lenger opp i systemet heller. Lønnsutjevningen utføres ikke bare av staten. Den utføres også av arbeidsgivere mellom ansattgruppene. Når timeprisene er 2-3x hva du får, så begynner du skjønne at her er det ugler i mosen. Pengene synes ikke på bunnlinja, så ett eller annet sted på veien blir de lønninger og utgifter som ikke du har valgt. Jeg vet ikke hva de iboende problemet er, men jeg _tror_ det er kompleksiteten i det å drive en større virksomhet og alt som følger med større salg/anskaffelser som er veldig kostnadsdrivende. I tillegg til en del roller som finner på mye kostnadskrevende for å legitimere ett eller annet. Når dette betyr en betydelig reduksjon i hva du får lønn, så bør jammen bedriftens verdier og handlemåte virkelige ressonere med deg, ellers er du strengt tatt en pyse som ikke vil gjøre tingene som trengs for å komme i en bedre situasjon.
|
|
|
07/04/2022 21:00
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Dette mer feriepenger synes jeg det mases litt mye om. Det utgjør ikke 10.2% som skal legges på toppen av årslønna. Du må trekke fra 5 uker du ikke får lønn også. Så det går sånn ca opp i opp, med noen titusenlapper i diff.
Hvis jeg som ENK skal kunne ta ferie som alle ansatte så må selv jeg sette av feriepenger tilvarende det som arbeidsgiveren gjør for arbeidstakeren. Dette har ikke noe med å mase om at det skal på toppen av noe som helst. Ja, men du slipper forsatt betale arbeidstakeren for den tiden de har ferie. Vi snakker her nå om feriepengenes andel av det som står som årslønn i kontrakten. Om det står der at årslønna er 600.000, så får du 11 måneder med 50.000 i lønn og én måned med 60-70.000 i lønn= 610-620k.
|
|
|
07/04/2022 21:05
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Hvis jeg som ENK skal kunne ta ferie som alle ansatte så må selv jeg sette av feriepenger tilvarende det som arbeidsgiveren gjør for arbeidstakeren. Dette har ikke noe med å mase om at det skal på toppen av noe som helst. Ja, men du slipper forsatt betale arbeidstakeren for den tiden de har ferie. Vi snakker her nå om feriepengenes andel av det som står som årslønn i kontrakten. Om det står der at årslønna er 600.000, så får du 11 måneder med 50.000 i lønn og én måned med 60-70.000 i lønn= 610-620k. Du bekrefter jo bare hvorfor det må være med i regnestykket
|
|
|
07/04/2022 21:06
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Dette minner meg om hvor idiotisk det er med feriepenger. Utdatert ordning fra da vi drakk opp lønna hver fredag? Er det rart vi blir et samfunn bygd på kredittkortgjeld når det ikke er lagt opp til at vi skal kunne noe så basic som å legge opp penger til ferie selv?
|
|
|
07/04/2022 21:23
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Dette minner meg om hvor idiotisk det er med feriepenger. Utdatert ordning fra da vi drakk opp lønna hver fredag? Er det rart vi blir et samfunn bygd på kredittkortgjeld når det ikke er lagt opp til at vi skal kunne noe så basic som å legge opp penger til ferie selv? Ja er skuffet over at studielånet ble utbetalt hver måned når jeg studerte, hadde likt å så på folk sulte... Eller, feriepenger er egentlig greit for min del, har mere problemer med halv skatt i desember.
|
|
|
08/04/2022 06:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Sant nok, men det påvirker kontantstrømmen
|
|
|
[Re: appelsin2]
08/04/2022 06:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
har mere problemer med halv skatt i desember. Det kan man justere inn selv med endring av skattekort i januar og desember, men det fordrer at man har ganske god kontroll på inntekter og skattenivå.
|
|
|
08/04/2022 06:40
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
10.2% er bare ved 25 dager etter loven (4 uker og 1 dag siden loven har arbeidsuke på 6 dager). Ved 5 uker har man vel 12%. Men hvorfor går ikke dette opp akkurat? Virker rart at folk bare skal gi mere penger enn de reklamerer for til arbeidstaker.
|
|
|
08/04/2022 06:43
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Det kan man justere inn selv med endring av skattekort i januar og desember, men det fordrer at man har ganske god kontroll på inntekter og skattenivå.
Altså jeg mente ikke det var et problem for meg, mere et problem at folk blir oppdratt til å ikke ha noe buffer. Staten kommer for å hjelpe uansett...
|
|
|
[Re: appelsin2]
08/04/2022 07:07
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Ja er skuffet over at studielånet ble utbetalt hver måned når jeg studerte, hadde likt å så på folk sulte...
Håper du har funnet en mer trivelig hobby
|
|
|
08/04/2022 07:07
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ordningen med ferie penger er vel grei hvis jag nu har förstått den men hvorfor man ikke ska skatte för dem når man får dem eller ha halv skatt i december tycker jag er rätt idiotiskt.
Tycker det er bättre hvis man får ut lika mycket penger varje månad och eventuellt får spara hvis man bruker mye penger i jul eller på sommaren.
Når man får mer penger i juni och december er ju det triveligt men man får ju mindre pengar de andra månaderna.
|
|
|
|
|