Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Innspill på fulldemper til barn.

Innspill på fulldemper til barn. #2703494 05/04/2022 05:11
S
Sorpehaug Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Poster denne her, da jeg fikk tilbakemelding på at den muligens passer bedre her enn i kjøp og salg tråden...

Junior på 10 år (145 cm) har syklet på sti et par år nå, og kommer nok til å fortsette med det. Var i Trysil i fjor, og der storkoste han seg i bikeparken, og fikk prøve fulldemper for første gang. Ble my mer lek og moro med fulldemperen. Jeg hadde egentlig tenkt å utsette fulldemper i 3-4 år til, men ser at han har såpass mye glede av det at jeg tror det kunne vært kjekt å hatt en allerede nå, men har ingen planer om å blakke meg fullstendig, ser at det selges tilsynelatende OK fulldempede sykler med rammestørrelse S i prisklassen 5-8000. Blir dette aaaalt for stort? Verd å nevne at han lånte min (LaPierre Zesty str. L) og syklet rundt på i bikeparken mens jeg lappa hans sykkel i fjor sommer, og stortrivdes på denne... Men det kan hende det var fordi så gira på fulldemper allerede da :-) Alle råd og innspill mottas med takk! Kanskje det til og med er noen der ut som sitter inne med en god sykkel de vil kvitte seg med for en billig penge...

Re: Innspill på fulldemper til barn. [Re: Sorpehaug] #2703536 05/04/2022 10:01
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Min guttunge sykler på en Lux i størrelse small, og den sitter som støpt på hans 150 cm kropp. Kjør på!

Div. sportsremedier ...
Re: Innspill på fulldemper til barn. [Re: Sorpehaug] #2703687 06/04/2022 20:48
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Du kan møte på følgende utfordringer:
- For tung og helt grusom å sykle med opp de verste kneikene på sti. Dette kan drepe sykkelgleden. Selv om barnet har en FTP på over 5 watt/kg.
- For lange krankarmer tilpasset voksne har jeg sett at har ødelagt sykkelgleden for barn. 165 mm er veldig feil for en 10-åring på 145 cm!
Vi har hatt stor glede av en 24+ sykkel uten dempere i fjor. Guttungen som da var 9 år hadde ikke noe problem med å følge 15-åringene med fulldempere på de bratteste og mest krevende tekniske partiene nedover. Sykkelen er en Nakamura Torq 24 Plus på ca 11,3 kg som kun er modifisert med lettere utveksling på kassetten og pedaler. Tror dette for mange er bedre enn f.eks 5 kg ekstra å drasse på med en fulldemper. I år blir det en lett fulldemper i tillegg, men da man dessverre legge på en ekstra null i budsjettet ditt. Derfor kan tipset være bedre.
Regner med at du har lest denne?
https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2701561&page=all

Redigert av John_Harald; 06/04/2022 20:49.
Re: Innspill på fulldemper til barn. [Re: Sorpehaug] #2703726 07/04/2022 09:31
H
Håk Offline
Entusiast
Entusiast
H
Også min guttunge (8 år) sykler Nakamura Torq, dog med 20" hjul. Fantastisk god sykkel for penga. Bra geometri, skikkelig plus dekk (2.6), veldig fin oransje-farge og gode nok komponenter. Men mangler framgaffel med demper, men det blir neste sykkel neste år. Fulldemper venter vi med til han kan ha en i flere år og ikke risikere at han vokser utav etter 2 sesonger. Dessuten så tør jeg å påstå at han mest sannsynlig blir bedre ved å sykle hardtail en god stund. Er jo mulig å bruke det også i sykkelparker så lenge en har en god framgaffel. Men om man sykler der en del, så forstår jeg at man ønsker seg en fulldemper. Vi bor på Sunnmøre uten særlig slike muligheter til daglig.

Moderator  support